Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    wat verbruik betreft heb ik bij twee Renault Trafics (één van 2003 en één van 2008) vastgesteld dat het verbruik tot ongeveer 60-65.000 km lag op 8.5l/100 en vanaf dan plots zakte naar 7.2/100km. En ik moet toegeven dat ik niet altijd de rustigste chauffeur ben.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      wat verbruik betreft heb ik bij twee Renault Trafics (één van 2003 en één van 2008) vastgesteld dat het verbruik tot ongeveer 60-65.000 km lag op 8.5l/100 en vanaf dan plots zakte naar 7.2/100km. En ik moet toegeven dat ik niet altijd de rustigste chauffeur ben.
      Die plots zal eerder gebeuren als er een ander motorolie gebruikt wordt.
      Van half synthetisch naar vol synthetisch bvb. . Of een andere viscositeit.
      Of omgekeerd. Maar dan kan je plots meer verbruiken.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij de vorige tankbeurt stond het gemiddeld verbruik op de boordcomputer (voor die tankbeurt) op 4,9L/100km.
        Het werkelijke verbruik was 5,17L/100km.
        .../...
        Dat verbruik is dus voor 50/70/90km/h, en ik probeer altijd tegen de maximaal toegelaten snelheid te rijden.
        Zolang er geen tragere weggebruiker in de weg zit dan rij ik dus 50/70/90 als de omstandigheden dat toelaten.
        Ik ben nu wel aan het proberen hoe laag ik het verbruik kan krijgen, dat is volgens mij zowat het laagste verbruik dat met een Dacia Logan MCV met de 900cc driecilinder turbo mogelijk is zonder trager te rijden dan de toegelaten snelheid.
        .../...
        In het begin zat het verbruik van de Dacia op 6,7L/100km, nu kan ik dat onder de 5L/100km houden.
        Dat is niet slecht voor een redelijk grote wagen met een benzinemotor.
        Niets op tegen, maar zoveel moeite moeten doen om een laag verbruik te hebben.
        Hier is er een 2.0l (weliswaar diesel) die altijd op sport staat en waarmee vlot gereden wordt zonder op iets te letten (uitgezonderd verkeersregels) ... daar ligt het verbruik rond de 4,5 à 4,8 liter.
        Dan vind ik 5 liter per 100km voor een 900cc toch veel.
        Het nut van zo een lichte motor ontgaat me dan wel een beetje.
        Ik zeg niet dat die slecht is hé en ook niet dat het voor jou niet voldoende kan zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Het verschil in verbruik met een boordcomputer is logisch.
          Die meet het verbruik bij rijden, niet bij stilstand (afhankelijk van wagen).
          Als je zelf rekent is dat alles bijeen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Het verschil in verbruik met een boordcomputer is logisch.
            Die meet het verbruik bij rijden, niet bij stilstand (afhankelijk van wagen).
            Als je zelf rekent is dat alles bijeen.
            Dat klink niet erg geloofwaardig.
            Jouw auto verbruikt 5l/100km bij 120kmh
            Je komt in een file terecht en je kan op een uur maar gedurende 30 minuten rijden tegen 120km en je moet 30 minuten stilstaan. Volgens jouw redenering zou je verbruiksmeter na dat uur maar 2,5l/100km aangeven, of zie ik het verkeerd ?
            Ik heb 2 auto's met een start/stop systeem en daarmee wordt natuurlijk het verbruik niet meegerekend tijdens stilstand, want dan draait de motor niet.
            Last edited by notex; 13 september 2015, 23:40.

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Niets op tegen, maar zoveel moeite moeten doen om een laag verbruik te hebben.
              Hier is er een 2.0l (weliswaar diesel) die altijd op sport staat en waarmee vlot gereden wordt zonder op iets te letten (uitgezonderd verkeersregels) ... daar ligt het verbruik rond de 4,5 à 4,8 liter.
              Dan vind ik 5 liter per 100km voor een 900cc toch veel.
              Het nut van zo een lichte motor ontgaat me dan wel een beetje.
              Ik zeg niet dat die slecht is hé en ook niet dat het voor jou niet voldoende kan zijn.
              Ik moet er niet veel moeite voor doen, als ik aan het rijden ben, dan probeer ik gewoon een zo constant mogelijke snelheid aan te houden.
              En als ik de snelheid moet verlagen, bijvoorbeeld voor een bebouwde kom, dan zal ik altijd eerst proberen om zoveel mogelijk op de motor af te remmen.
              Tijdens het afremmen op de motor is het verbruik 0 liter per 100km, als je gas blijft geven tot het laatste ogenblik, en dan de rem intrapt, dan zal het totaalverbruik hoger zijn (en slijten de remmen ook meer).
              Er zit ook een "Eco stand" op de Dacia, maar die gebruik ik niet omdat ik dan bij het voorbijsteken niet het volle vermogen ter beschikking heb (wel als ik dan het gaspedaal helemaal indruk, maar ik heb liever dat de motor meteen "luistert" naar het commando van mijn rechtervoet).
              In de Eco stand zal het verbruik normaalgezien hetzelfde zijn tegen dezelfde constante snelheid.
              Het optrekken gaat wel merkbaar trager in de eco stand (zolang het gaspedaal niet tot op de vloer wordt ingedrukt).

              Die lichte motor zorgt voor een lager verbruik, het rendement is hoger dan bij een zwaardere (minder wrijvingsverliezen).
              Een driecilinder heeft nog wat minder verliezen dan een viercilinder (en omdat er 1/4 minder onderdelen inzitten zal die waarschijnlijk ook wat goedkoper te produceren zijn).
              Een motor met een grotere cilinderinhoud en grotere zuigers heeft altijd meer interne verliezen.
              Ik heb vroeger meerdere jaren met 2 liter benzinewagens gereden (Saab 99 en 900), bij die auto's was het bijna onmogelijk om onder de 10 liter per 100km te blijven.
              Als ik de technische gegevens van mijn Dacia naast die van de Saabs leg, dan zie ik dat de Dacia met de 900cc ongeveer even snel naar de 100km/h geraakt (de topsnelheid is wat lager, maar nog steeds meer dan voldoende voor de openbare weg).
              Maar bij die cijfers zie je niet meteen dat de 900cc turbomotor bij een veel lager toerental veel meer koppel levert dan de oude atmosferische benzinewagens.
              Voorbijsteken gaat daardoor een heel pak vlotter met die 900cc dan met een oude 2000cc.
              Bij normaal gebruik op de openbare weg is die 900cc meer dan genoeg, er is nog een "oude" 1200cc viercilinder zonder turbo leverbaar, maar die is veel trager, en het opgegeven verbruik is ongeveer 1L/100km hoger (die heeft ook nog een distributieriem die af en toe moet vervangen worden, die kost spaar ik ook uit omdat de nieuwe motoren een distributieketting hebben). Die 1200cc moet ook veel meer toeren draaien voor het maximale koppel beschikbaar is.

              Een van de voordelen is dat ik nu per jaar minder dan 100 euro taks betaal, dat is een stuk goedkoper dan voor een 1500cc diesel.
              En de aankoopprijs van die 1500cc diesel is ook nog hoger.
              Omdat ik per jaar ongeveer 10.000km rij kan ik nooit voordeel halen uit een diesel.
              Naar het schijnt worden er tegenwoordig meer tweedehands benzinewagens verkocht dan diesels, daardoor zou de prijs van tweedehands dieselwagens wel eens kunnen zakken (je krijgt er dan ook nog minder voor terug)...
              Last edited by Black B@ndit; 13 september 2015, 23:51.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Dat klink niet erg geloofwaardig.
                Jouw auto verbruikt 5l/100km bij 120kmh
                Je komt in een file terecht en je kan op een uur maar gedurende 30 minuten rijden tegen 120km en je moet 30 minuten stilstaan. Volgens jouw redenering zou je verbruiksmeter dan maar 2,5l/100km aangeven, of zie ik het verkeerd ?
                Neen, je verbruikt 5l op 100km en dat geeft die aan.
                Als ik stil sta, dan geeft die het verbruik per uur aan.

                Stel ik rij 100 km op een uur en verbruik 5 liter, gemiddeld verbruik per 100km zal dan 5 liter zijn.
                Maar op het eind van de rit laat ik de motor nog een uur draaien, boordcomputer zal voor de laatste rit 5l op 100km weergeven als gemiddeld.
                Maar eigenlijk heb je een uur stilgestaan en hen je bijvoorbeeld nog anderhalve liter verbruikt.
                Als je dan zelf rekent is het totaal 6,5 liter.
                Maar per kilometers heb je inderdaad maar 5 liter verbruikt.
                Is allemaal een manier van berekenen en niet in alle wagens hetzelfde.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Neen, je verbruikt 5l op 100km en dat geeft die aan.
                  Als ik stil sta, dan geeft die het verbruik per uur aan.

                  Stel ik rij 100 km op een uur en verbruik 5 liter, gemiddeld verbruik per 100km zal dan 5 liter zijn.
                  Maar op het eind van de rit laat ik de motor nog een uur draaien, boordcomputer zal voor de laatste rit 5l op 100km weergeven als gemiddeld.
                  Maar eigenlijk heb je een uur stilgestaan en hen je bijvoorbeeld nog anderhalve liter verbruikt.
                  Als je dan zelf rekent is het totaal 6,5 liter.
                  Maar per kilometers heb je inderdaad maar 5 liter verbruikt.
                  Is allemaal een manier van berekenen en niet in alle wagens hetzelfde.
                  Zo'n systeem heb je dus geen moer aan. Ik wist niet dat er zo'n stomme boordcomputers bestaan.
                  Als je auto op de autostrade heeft gereden, geeft je verbruiksmeter 5l/100km aan. Je kan dan 1000km rijden met je tank van 50 liter.
                  Als je heel de tijd in het stadscentrum rijd, waar je meer stilstaat dan voortbeweegt, dan is die tank van 50 liter leeg na bijvoorbeeld 500km. Maar jouw auto geeft nog altijd 5 l/100km aan.
                  Als je 500km kan rijden met een tank van 50 liter dan is het gemiddelde verbruik voor mij nog altijd 10l/100km. Daar valt niet over te discuteren. Is pure basiswiskunde (regel van 3).

                  50 liter
                  -------- = 10 liter/100km. Daar moet je geen rekenwonder voor zijn om dat uit te vissen, wat jij of je boordcomputer er ook moge over denken
                  500km
                  .
                  Last edited by notex; 14 september 2015, 01:04.

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Zo'n systeem heb je dus geen moer aan. Als je auto op de autostrade heeft gereden, geeft je verbruiksmeter 5l/100km aan. Je kan dan 1000km rijden met je tank van 50 liter.
                    Als je heel de tijd in het stadscentrum rijd, waar je meer stilstaat dan voortbeweegt, dan is die tank van 50 liter leeg na bijvoorbeeld 500km. Maar jouw auto geeft nog altijd 5 l/100km aan.
                    Als je 500km kan rijden met een tank van 50 liter dan is het gemiddelde verbruik voor mij nog altijd 10l/100km. Daar valt niet over te discuteren. Is pure wiskunde.

                    50 liter
                    -------- = 10 liter/100km. Daar moet je geen rekenwonder voor zijn om dat uit te vissen, wat jij of je boordcomputer er ook moge over denken [emoji14]
                    500km
                    .
                    Stel dat je 50 liter tankt en je laat je motor 5 minuten draaien zonder te rijden.
                    Dan zal bij mij het gemiddeld verbruik blanco blijven.
                    Mocht stilstand meegerekend worden, dan is het gemiddeld verbruik oneindig.
                    Het gaat hem dan ook om gemiddeld verbruik om te rijden, niet om kilometers per tankbeurt.

                    Stel dat je tankt en 15km naar je werk rijdt, maar je staat 2 uur aan te schuiven bij een ongeval ... heb jij dan al eens extreem hoge verbruikscijfers gezien op de computer?
                    Ik niet hoor, nooit bijvoorbeeld 400l/100km zien staan.

                    Meterke van tankinhoud is nog iets anders.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Stel dat je 50 liter tankt en je laat je motor 5 minuten draaien zonder te rijden.
                      Dan zal bij mij het gemiddeld verbruik blanco blijven.
                      Mocht stilstand meegerekend worden, dan is het gemiddeld verbruik oneindig.
                      Het gaat hem dan ook om gemiddeld verbruik om te rijden, niet om kilometers per tankbeurt.

                      Stel dat je tankt en 15km naar je werk rijdt, maar je staat 2 uur aan te schuiven bij een ongeval ... heb jij dan al eens extreem hoge verbruikscijfers gezien op de computer?
                      Ik niet hoor, nooit bijvoorbeeld 400l/100km zien staan.

                      Meterke van tankinhoud is nog iets anders.
                      Ik weet niet met welke auto je rijdt, maar mijn auto zal bij stationair draaien:
                      - verbruiksmeter momentaan verbruik gaan naar 'oneindig'
                      - en als het lang genoeg duurt, dan loopt het gemiddeld verbruik wel degelijk op.

                      Probeer dit maar eens:
                      Reset je boordcomputer, start en rij een paar honderd meter, zodat je boordcomputer een waarde aan geeft voor het gemiddeld verbruik.
                      Stop dan ergens en laat de motor draaien (start-stop uitgeschakeld).
                      Bij mij loopt het gemiddeld verbruik dan wel op.

                      Mijn boordcomputer is ook iets te optimistisch, maar dat is altijd van de grootte orde van 0,3 l/100km.

                      Wat ik hierboven beschrijf heb ik al gemerkt op een Audi, VW, Renault en Mercedes.

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Grootste reden van verbruik bij een auto zijn het gewicht, luchtweerstand en boven alles het gedrag van je rechter voet....
                        Bij Subaru wordt je daar op allerlei manieren constant aan herinnerd door een apart display die je op allerlei manieren
                        vertelt wat je nu juist aan het verbruiken bent, dat door middel van een gewone verbruiksmeter maar ook een stafdiagram, een aanwijzer
                        of je boven je gemiddelde zit, hoeveel Km je nog kan met je tank en noem maar op. https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._Visual_12.jpg
                        Of je nu wil of niet, je zit er met je neus op, en dat helpt, de uitdaging voor jezelf om dat verbruik zo laag mogelijk te houden, bovendien klopt die meter als je het narekent aan de pomp
                        zal het hoogstens 0,2 l/100km schelen.
                        Je wordt gewoon met je neus op de feiten gedrukt, bij mijn XV kom ik nu aan een gemiddelde van 7,6 L/100Km en dat gerekend op de laatste 4.000 Km en dat op een continu vierwiel aangedreven
                        benzine wagen met een leeg gewicht van 1.500 Kg, ik mag dus niet klagen.

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik weet niet met welke auto je rijdt, maar mijn auto zal bij stationair draaien:
                          - verbruiksmeter momentaan verbruik gaan naar 'oneindig'
                          - en als het lang genoeg duurt, dan loopt het gemiddeld verbruik wel degelijk op.

                          Probeer dit maar eens:
                          Reset je boordcomputer, start en rij een paar honderd meter, zodat je boordcomputer een waarde aan geeft voor het gemiddeld verbruik.
                          Stop dan ergens en laat de motor draaien (start-stop uitgeschakeld).
                          Bij mij loopt het gemiddeld verbruik dan wel op.

                          Mijn boordcomputer is ook iets te optimistisch, maar dat is altijd van de grootte orde van 0,3 l/100km.

                          Wat ik hierboven beschrijf heb ik al gemerkt op een Audi, VW, Renault en Mercedes.
                          Als ik stop dan gaat de verbruiksmeter naar l/uur over en dat is dan een lage waarde.
                          Bij een auto van 20 jaar geleden ging het naaldje van de analoge verbruiksmeter inderdaad naar oneindig.
                          Maar bij digitale meters wordt dat omgezet naar l/uur.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Niet bij Audi, daar is er een groene balk die loopt van 0-20l/100km.
                            Als je stil staat, dan gaat die balk helemaal naar rechts. En als je dan de start-stop activeert gaat de balk naar 0.

                            Maar probeer maar eens te kijken naar je gemiddeld verbruik na een reset, als je een minuutje stil staat na een rit van slechts een paar 100m.

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Als ik stop dan gaat de verbruiksmeter naar l/uur over en dat is dan een lage waarde.
                              Bij een auto van 20 jaar geleden ging het naaldje van de analoge verbruiksmeter inderdaad naar oneindig.
                              Maar bij digitale meters wordt dat omgezet naar l/uur.
                              Bij Opel ook, de verbruiksmeter gaat naar 1 à 2 liter per uur bij stationair draaien.
                              Ik krijg er wel een beetje de wubbes van, dat dat ding je continue je verbruik toont, want bij het minste accelereren gaat dat rap naar 30/35 liter/100 km .
                              Je zou haast niet meer durven inhalen. Ik heb het al wel een beetje afgeleerd om dat constant in de gaten te houden.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Dat is niet abnormaal hé.

                                Om continu 120 te rijden heb je ca 25-30 pk nodig, en dat levert meestal een verbruik op van 6l/100km.
                                Als je dan eens goed gas geeft, en 100-150pk aan spreekt, ja, dan gaat het verbruik naar 30 en meer, zeker als je nog in een kleinere versnelling staat.

                                Als ik met mijn auto (163pk TDI) volgas over de duitse autostrade rij aan ca 220km/h, dan is het verbruik 19l/100km. (momentaan verbruik als ik dat een minuutje of zo aan hou). Gemiddeld verbruik is meestal 6-6,5l/100km in Belgie. Op de duitse autostrade met gas waar het kan loopt dat op tot 8,5-9,5l/100km.


                                Maar troost U, als je uitbolt, dan is het verbruik 0...

                                Comment

                                Working...
                                X