Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple vs. pc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Apple vs. pc

Apple is beter op grafisch vlak,
    zowel voor fotobewerking als voor fotografie
    als voor ander grafisch werk ...

Comment

Spotlight vind ik ook erg handig . Vroeger vond ik zelden iets met de zoekfunctie (Windows Vista en ouder), nu vind ik meteen alles terug...Time Machine gebruik ik ook dagelijks. De ingebouwde RAW-ondersteuning vind ik ook erg goed. Was verbaast om te zien dat iPhoto '09 (denk ik toch, dat het '09 is) mijn NEX-5 z'n RAWs ondersteunt, maar Aperture 2 niet meer...
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Spotlight vind ik ook erg handig . Vroeger vond ik zelden iets met de zoekfunctie (Windows Vista en ouder), nu vind ik meteen alles terug...
        Ik heb nog altijd, als zéér oude Mac-gebruiker, een progje als EasyFind geďnstalleerd.
        Voor sommige zaken, zeker qua inhoud van teksten, is SpotLight inderdaad fantastisch, maar om een welbepaald bestand terug te vinden, zal ik af en toe dit freeware progje lanceren!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

in dit topic zijn weeral veel zaken te vinden die zijn geschreven door mensen die er niks van kennen...
          Last edited by exeter; 17 januari 2011, 18:31.
          5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdB Bekijk bericht
            Beter als wat? En geef eens vergelijkende voorbeelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdB Bekijk bericht
              Een fotograaf die enkel lightroom en PS CS 5 gebruikt : waarom zou die verschil moeten ondervinden tussen een windows 7 PC met die programma's en een Apple'tje ?
              Volgens mij zijn de programma's die je gebruikt veel belangrijker dan het besturingssysteem waarop die spullen draaien. Qua stabiliteit zijn beide trouwens even betrouwbaar...

Waarom een Apple dan beter zou moeten zijn voor grafisch vlak is me niet echt duidelijk.
              Het nut van een discussie Apple/windows trouwens ook niet...

Ik weet wat ikzelf prefereer (en dat heeft voornamelijk met de geldbeugel te maken), maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand aan of af te raden om het andere spul te gebruiken.
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Een fotograaf die enkel lightroom en PS CS 5 gebruikt : waarom zou die verschil moeten ondervinden tussen een windows 7 PC met die programma's en een Apple'tje ?
                Het is handig dat je op een Mac geen RAW software of Photoshop nodig heeft om RAW of PSD bestanden te bekijken. Dit is bruikbaar bij het browsen van bestanden, openen met "preview" of opvragen van metdata (info)

Verder is (IMHO) de slagzin dat Mac voor grafisch werk is achterhaald. Ingebouwde monitor callibratie is nu ook onder Windows 7 beschikbaar
                "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
                  Het is handig dat je op een Mac geen RAW software of Photoshop nodig heeft om RAW of PSD bestanden te bekijken. Dit is bruikbaar bij het browsen van bestanden, openen met "preview" of opvragen van metdata (info)

Verder is (IMHO) de slagzin dat Mac voor grafisch werk is achterhaald. Ingebouwde monitor callibratie is nu ook onder Windows 7 beschikbaar
                  Ook onder windows kan je RAW files bekijken in verkenner of met de windows viewer. Je moet hiervoor wel een codec installeren. Ook de metadata van RAW files kan je bekijken. Of die codec voor alle camera's te vinden is, is weer iets anders. De mijne is een Olympus E-30 en dat is geen probleem...
                  PSD's is denk ik meer een probleem, maar een gratis alternatief als Irfanview zal dat wel oplossen...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Ook onder windows kan je RAW files bekijken in verkenner of met de windows viewer. Je moet hiervoor wel een codec installeren. Ook de metadata van RAW files kan je bekijken. Of die codec voor alle camera's te vinden is, is weer iets anders. De mijne is een Olympus E-30 en dat is geen probleem...
                    PSD's is denk ik meer een probleem, maar een gratis alternatief als Irfanview zal dat wel oplossen...
                    vergeet dan je lijstje niet aan te passen die je boven geeft. je moet er dit extraatje ook bijzetten.
                    Heb trouwens nog niet gezien dat je zelf met het extraatje bij windows door simpel je file te selecteren en op de spatiebalk te klikken je reeds de preview kan zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                      vergeet dan je lijstje niet aan te passen die je boven geeft. je moet er dit extraatje ook bijzetten.
                      Heb trouwens nog niet gezien dat je zelf met het extraatje bij windows door simpel je file te selecteren en op de spatiebalk te klikken je reeds de preview kan zien.
                      Over welk lijstje hebt je het ?
                      Als je Lightroom en CS 5 bedoelt (want dat is het enige "lijstje" dat ik hier al heb gebruikt) : iemand die Lightroom gebruikt, zal dat ook wel gebruiken om z'n foto's te catalogiseren en heeft verkenner voor z'n foto's eigenlijk niet nodig... Via Lightroom kan je foto's veel sneller terugvinden (als je de goeie meta-data invult).
                      Last edited by polleke_cgc; 24 januari 2011, 18:13.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Als je Lightroom en CS 5 bedoelt (want dat is het enige "lijstje" dat ik hier al heb gebruikt) : iemand die Lightroom gebruikt, zal dat ook wel gebruiken om z'n foto's te catalogiseren en heeft verkenner voor z'n foto's eigenlijk niet nodig... Via Lightroom kan je foto's veel sneller terugvinden (als je de goeie meta-data invult).
                        Soms krijg je een drager met beelden zonder dat je deze wil in je catzaloog steken. Niet voor alles gebruik je direct lightroom of dergelijke.:cool

Comment

Het gaat hier -denk ik- over het herkennen/kunnen lezen van RAW files, niet direct over LR3 of CS5.
                          Trouwens, die twee laatste (commerciële programma's) kunnen enkel de RAW files lezen als de juiste plugin geďnstalleerd is of reeds bestaat. (Telkens weer dezelfde miserie met de RAW files van de allernieuwste cameramodellen).

(bij Apple komt er dan een update van de OS - dus los van welke programmatuur je ook geďnstalleerd hebt)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Klopt, vind ik een groot voordeel. Ondertussen kan ik met mijn iPhoto '09 toch al verder en mijn NEX-5 RAW-bestanden (daar gebruik ik RAW + JPEG, op mijn A350 alleen RAW) gebruiken ...'t Is weliswaar niet zo geavanceerd als Aperture, maar bon. Daar hoef ik toch maar minimale aanpassingen te doen ...

Ondertussen wacht ik nog steeds of er een upgradeversie van Aperture 3 (als je van 2 komt bedoel ik) komt in de App Store...
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                              Klopt, vind ik een groot voordeel. Ondertussen kan ik met mijn iPhoto '09 toch al verder en mijn NEX-5 RAW-bestanden (daar gebruik ik RAW + JPEG, op mijn A350 alleen RAW) gebruiken ...'t Is weliswaar niet zo geavanceerd als Aperture, maar bon. Daar hoef ik toch maar minimale aanpassingen te doen ...

Ondertussen wacht ik nog steeds of er een upgradeversie van Aperture 3 (als je van 2 komt bedoel ik) komt in de App Store...
                              En je hoopt dat ze bij de upgrade geld gaan toegeven?
                              Aan de prijs van de appstore moet je niet verwachten dat er een goedkopere upgradeversie zal komen.

Comment

'k Had gehoopt op een upgrade van 30 euro ofzo...

Even serieus, iemand heeft me verteld dat er mogelijk zoiets zou gaan komen. Vandaar dat ik daarop zit/zat te wachten .

Comment

Working...
                                X