Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Spotlight vind ik ook erg handig . Vroeger vond ik zelden iets met de zoekfunctie (Windows Vista en ouder), nu vind ik meteen alles terug...Time Machine gebruik ik ook dagelijks. De ingebouwde RAW-ondersteuning vind ik ook erg goed. Was verbaast om te zien dat iPhoto '09 (denk ik toch, dat het '09 is) mijn NEX-5 z'n RAWs ondersteunt, maar Aperture 2 niet meer...
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Spotlight vind ik ook erg handig . Vroeger vond ik zelden iets met de zoekfunctie (Windows Vista en ouder), nu vind ik meteen alles terug...
Ik heb nog altijd, als zéér oude Mac-gebruiker, een progje als EasyFind geďnstalleerd.
Voor sommige zaken, zeker qua inhoud van teksten, is SpotLight inderdaad fantastisch, maar om een welbepaald bestand terug te vinden, zal ik af en toe dit freeware progje lanceren!
Apple is beter op grafisch vlak,
zowel voor fotobewerking als voor fotografie
als voor ander grafisch werk ...
Een fotograaf die enkel lightroom en PS CS 5 gebruikt : waarom zou die verschil moeten ondervinden tussen een windows 7 PC met die programma's en een Apple'tje ?
Volgens mij zijn de programma's die je gebruikt veel belangrijker dan het besturingssysteem waarop die spullen draaien. Qua stabiliteit zijn beide trouwens even betrouwbaar...
Waarom een Apple dan beter zou moeten zijn voor grafisch vlak is me niet echt duidelijk.
Het nut van een discussie Apple/windows trouwens ook niet...
Ik weet wat ikzelf prefereer (en dat heeft voornamelijk met de geldbeugel te maken), maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand aan of af te raden om het andere spul te gebruiken.
Een fotograaf die enkel lightroom en PS CS 5 gebruikt : waarom zou die verschil moeten ondervinden tussen een windows 7 PC met die programma's en een Apple'tje ?
Het is handig dat je op een Mac geen RAW software of Photoshop nodig heeft om RAW of PSD bestanden te bekijken. Dit is bruikbaar bij het browsen van bestanden, openen met "preview" of opvragen van metdata (info)
Verder is (IMHO) de slagzin dat Mac voor grafisch werk is achterhaald. Ingebouwde monitor callibratie is nu ook onder Windows 7 beschikbaar
Het is handig dat je op een Mac geen RAW software of Photoshop nodig heeft om RAW of PSD bestanden te bekijken. Dit is bruikbaar bij het browsen van bestanden, openen met "preview" of opvragen van metdata (info)
Verder is (IMHO) de slagzin dat Mac voor grafisch werk is achterhaald. Ingebouwde monitor callibratie is nu ook onder Windows 7 beschikbaar
Ook onder windows kan je RAW files bekijken in verkenner of met de windows viewer. Je moet hiervoor wel een codec installeren. Ook de metadata van RAW files kan je bekijken. Of die codec voor alle camera's te vinden is, is weer iets anders. De mijne is een Olympus E-30 en dat is geen probleem...
PSD's is denk ik meer een probleem, maar een gratis alternatief als Irfanview zal dat wel oplossen...
Ook onder windows kan je RAW files bekijken in verkenner of met de windows viewer. Je moet hiervoor wel een codec installeren. Ook de metadata van RAW files kan je bekijken. Of die codec voor alle camera's te vinden is, is weer iets anders. De mijne is een Olympus E-30 en dat is geen probleem...
PSD's is denk ik meer een probleem, maar een gratis alternatief als Irfanview zal dat wel oplossen...
vergeet dan je lijstje niet aan te passen die je boven geeft. je moet er dit extraatje ook bijzetten.
Heb trouwens nog niet gezien dat je zelf met het extraatje bij windows door simpel je file te selecteren en op de spatiebalk te klikken je reeds de preview kan zien.
vergeet dan je lijstje niet aan te passen die je boven geeft. je moet er dit extraatje ook bijzetten.
Heb trouwens nog niet gezien dat je zelf met het extraatje bij windows door simpel je file te selecteren en op de spatiebalk te klikken je reeds de preview kan zien.
Over welk lijstje hebt je het ?
Als je Lightroom en CS 5 bedoelt (want dat is het enige "lijstje" dat ik hier al heb gebruikt) : iemand die Lightroom gebruikt, zal dat ook wel gebruiken om z'n foto's te catalogiseren en heeft verkenner voor z'n foto's eigenlijk niet nodig... Via Lightroom kan je foto's veel sneller terugvinden (als je de goeie meta-data invult).
Last edited by polleke_cgc; 24 januari 2011, 18:13.
Als je Lightroom en CS 5 bedoelt (want dat is het enige "lijstje" dat ik hier al heb gebruikt) : iemand die Lightroom gebruikt, zal dat ook wel gebruiken om z'n foto's te catalogiseren en heeft verkenner voor z'n foto's eigenlijk niet nodig... Via Lightroom kan je foto's veel sneller terugvinden (als je de goeie meta-data invult).
Soms krijg je een drager met beelden zonder dat je deze wil in je catzaloog steken. Niet voor alles gebruik je direct lightroom of dergelijke.:cool
Het gaat hier -denk ik- over het herkennen/kunnen lezen van RAW files, niet direct over LR3 of CS5.
Trouwens, die twee laatste (commerciële programma's) kunnen enkel de RAW files lezen als de juiste plugin geďnstalleerd is of reeds bestaat. (Telkens weer dezelfde miserie met de RAW files van de allernieuwste cameramodellen).
(bij Apple komt er dan een update van de OS - dus los van welke programmatuur je ook geďnstalleerd hebt)
Klopt, vind ik een groot voordeel. Ondertussen kan ik met mijn iPhoto '09 toch al verder en mijn NEX-5 RAW-bestanden (daar gebruik ik RAW + JPEG, op mijn A350 alleen RAW) gebruiken ...'t Is weliswaar niet zo geavanceerd als Aperture, maar bon. Daar hoef ik toch maar minimale aanpassingen te doen ...
Ondertussen wacht ik nog steeds of er een upgradeversie van Aperture 3 (als je van 2 komt bedoel ik) komt in de App Store...
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Klopt, vind ik een groot voordeel. Ondertussen kan ik met mijn iPhoto '09 toch al verder en mijn NEX-5 RAW-bestanden (daar gebruik ik RAW + JPEG, op mijn A350 alleen RAW) gebruiken ...'t Is weliswaar niet zo geavanceerd als Aperture, maar bon. Daar hoef ik toch maar minimale aanpassingen te doen ...
Ondertussen wacht ik nog steeds of er een upgradeversie van Aperture 3 (als je van 2 komt bedoel ik) komt in de App Store...
En je hoopt dat ze bij de upgrade geld gaan toegeven?
Aan de prijs van de appstore moet je niet verwachten dat er een goedkopere upgradeversie zal komen.
Comment