Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Hoe zit het met winterbanden op een elektrische fiets?
    Continental heeft goede winterbanden voor fietsen: https://www.continental-tires.nl/fie...inter2-premium
    Vorige winter heb ik zo'n setje getest (op een gewone fiets, ik heb geen elektrische), de grip op een bevroren wegdek is een heel stuk beter dan met gewone fietsbanden.
    Het nadeel is de rolweerstand die ook merkbaar hoger is, maar op een elektrische fiets zal je die hogere rolweerstand waarschijnlijk alleen merken aan de accu die eerder leeg is (bij lage temperaturen is de capaciteit van de accu ook al lager).

    Voor mijn gewone fiets zou ik eigenlijk twee setjes wielen moeten hebben, dan gaat het wisselen tussen winter en zomerbanden iets sneller, en kan ik de winterbanden alleen monteren op dagen dat het echt nodig is.
    De ""zomerbanden" op mijn fiets zijn deze: https://www.continental-tires.nl/fie...s/top-contact2 , zolang er geen ijs op de baan ligt hebben die zelfs bij lage temperaturen meer dan voldoende grip.
    Die zijn niet goedkoop, maar ze gaan langer mee dan alle andere fietsbanden die ik ooit heb gebruikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      2 jaar geleden Fulda winterbanden geplaatst, gekozen omwille van verbruik, rolgeluid, kwaliteit en prijs, die staan er op van november tot en met maart. Duitse makelij.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • Re: Winterbanden

        De winterbanden zijn hier weer, ik werd al ongerust daarover. Eindeloze discussie.
        Voor mezelf is het vrij simpel : iedere situatie is anders. Op mijn Patrol, waarmee ik hoofdzakelijk kilometers doe in terrein tot héél zwaar terrein liggen grote BF Goodrich AT. Op de A3 wissel ik naar winterbanden. Op de oldtimer waarmee ik tegenwoordig geen 500 km per jaar rij liggen ctu zomerbanden. Welke redeneringsfout maak ik hier ?
        In feite wordt deze discussie continu uit haar voegen getrokken. Blijkbaar is het allerbelangrijkste hier om gelijk te krijgen. De rest is bijzaak.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Vraag ging over cross-climates.
          Niet iedereen heeft drie auto's waarmee hij kan rijden naargelang de omstandigheden en sommigen zijn op pensioen.
          Dat laatste houdt financiele beperkingen in.
          Een tweede set ,winterbanden, kost misschien voor veel mensen niet zoveel,maar als je niet oplet toch een maand of twee pensioen.
          Daarom is deze vraagstelling niet zo absurd.
          Ik heb twee sets,maar in de huidige omstandigheden (pensioen),en gezien mijn rijervaringen hier in W.-VL,,zou ik hier geen 2000 eu (audi a5) meer in steken.
          NB:Mijn tweede wagen:die van mijn vrouw, staat op cross-climates
          Maar iedereen zijn idee.
          Last edited by demuro; 22 september 2019, 16:51. Reden: aanvulling

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Mijn redenering was: als die cross-climates meer kosten dan zomer of winterbanden, en ik heb toch een stel extra velgen, waarom zou ik het doen ?
            Ik rij namelijk eens zo lang met 2 stel banden dan met één.
            En ik weet niet waar de prijs van 2000 EUR vandaan komt, 4 Michelin Alpin 6 195/65/R15 91T gemonteerd voor mijn auto kosten 300 EUR bij een gekende bandencentrale hier ter stede (en dat zijn de allerduurste, er zijn er al voor 200).
            Bovendien verbruikt een cross-climate meer dan een zomerband.
            Last edited by palombian; 22 september 2019, 19:56.

            Comment


            • Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              En ik weet niet waar de prijs van 2000 EUR vandaan komt, 4 Michelin Alpin 6 195/65/R15 91T gemonteerd voor mijn auto kosten 300 EUR bij een gekende bandencentrale hier ter stede (en dat zijn de allerduurste, er zijn er al voor 200).
              Misschien omdat op een A5 standaard al geen 195 van band staat en evenmin 15”? [emoji6]
              Als men een set winterbanden met velg koopt, dan mag men al content zijn dat men er met 2000€ vanaf komt.
              Ja ik weet het, men kan ook goedkope velgen kiezen of enkel banden kopen en twee keer per jaar de banden wisselen.

              Langs de andere kant is een set banden nog steeds goedkoper dan een ongeval door slechte banden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Misschien omdat op een A5 standaard al geen 195 van band staat en evenmin 15”? [emoji6]
                Als men een set winterbanden met velg koopt, dan mag men al content zijn dat men er met 2000€ vanaf komt.
                Ja ik weet het, men kan ook goedkope velgen kiezen of enkel banden kopen en twee keer per jaar de banden wisselen.

                Langs de andere kant is een set banden nog steeds goedkoper dan een ongeval door slechte banden.
                Ik heb gepland een zuinige auto aangeschaft in plaats van één om mee te stoefen hoe duur de velgen en de banden wel zijn .
                Dit laat me toe op zelfs op pensioen onbekommerd rond te reizen.
                Nochtans allemaal volgens het boekje en van een goed merk.

                2000 EUR voor een stel banden, ik zou me opgelicht voelen.

                Comment


                • Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb gepland een zuinige auto aangeschaft in plaats van één om mee te stoefen hoe duur de velgen en de banden wel zijn .
                  Dit laat me toe op zelfs op pensioen onbekommerd rond te reizen.
                  Nochtans allemaal volgens het boekje en van een goed merk.

                  2000 EUR voor een stel banden, ik zou me opgelicht voelen.
                  Wat heeft een auto te maken met stoefen?
                  Of gaat het nu om jaloezie misschien? [emoji42]

                  Iedereen koopt wat hij wil, iedereen bespaart waar hij wil en men maakt anderen hun rekening niet.

                  De ene geeft zijn geld aan een wagen, de andere aan reizen, de andere aan drank of steekt het in brand (roken).
                  Wij reizen, roken en drinken niet ... een veel groter fortuin uitgespaard dan een set banden of velgen. [emoji6]

                  Een wat bredere band heeft ook te maken met het draagvermogen, de baanhouding en de verhouding tegenover de grootte van de wagen, de specificaties worden vooral opgelegd door de fabrikant met mogelijkheid tot wat afwijkingen naar keuze van de klant.

                  Een 30 jaar geleden was een 195 al een extreem brede band voor de gemiddelde wagen.
                  Heden is 225 bij veel wagens al een basis, de meeste wagens zijn ook veel groter en/of krachtiger geworden.

                  Als men bij de merkgarage een set banden plus velgen koopt, dan is 2000€ inderdaad niet veel voor de meeste wagens, 4000€ of meer voor een set is eerder de prijs bij de A merken.
                  Bij de B merken ligt dat uiteraard wat lager.

                  Ja een set 15” op stalen velg is goedkoper of enkel de banden ook, dat weet ik ook.

                  Verder gaat dit topic over het nut van winterbanden, niet over de breedte van anderen hun banden. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    ... 4000€ of meer voor een set is eerder de prijs bij de A merken.
                    Bij de B merken ligt dat uiteraard wat lager.

                    ...

                    Verder gaat dit topic over het nut van winterbanden, niet over de breedte van anderen hun banden.
                    Bij de aangehaalde prijzen - en het onderstrepen van A merken - zou dit toch betwijfelen en is dit draadje duidelijk voor de elite, mijn excuses dat ik jullie gestoord heb .
                    Last edited by palombian; 23 september 2019, 16:26.

                    Comment


                    • Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Bij de aangehaalde prijzen - en het onderstrepen van A merken - zou dit toch betwijfelen en is dit draadje duidelijk voor de elite, mijn excuses dat ik jullie gestoord heb .
                      Jij wou er een budget aan plakken hé ... het gaat hem vooral over het nut en dat is bij alle wagens hetzelfde.
                      Ik noemde specifiek A en B merken om geen merken te moeten noemen. [emoji1]

                      Stel de vraag eens bij uw garage wat een set originele lichtmetalen velgen plus banden kost. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Jij wou er een budget aan plakken hé ... het gaat hem vooral over het nut en dat is bij alle wagens hetzelfde.
                        Ik noemde specifiek A en B merken om geen merken te moeten noemen. [emoji1]

                        Stel de vraag eens bij uw garage wat een set originele lichtmetalen velgen plus banden kost. [emoji6]
                        Ik wou er zeker een budget aan plakken, in de eerste plaats als repliek op iemand die het voorstel van de garage vergeleek met 2 maanden pensioen.
                        Er is niets mis met stalen velgen, temeer daar hierop kleinere en dunnere banden kunnen gemonteerd worden, die meer druk hebben op de weg en meer water kunnen evacueren.
                        Bovendien zijn ze ook merkelijk goedkoper, waardoor meer mensen van de voordelen van winterbanden kunnen genieten.
                        Het voorbeeld voor mijn wagen kan zeker ook uitgewerkt worden voor een A5, dat zal iets duurder zijn maar zeker geen 2000 of 4000 EUR.

                        Ik hoef het dus helemaal niet te nemen dat u mij hiervoor denigrerend behandelt.

                        Met uw poeha bewijst u de lezers van dit draadje m.i. weinig dienst.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Vergelijk de prijzen van de garage ook eens met die van een bandencentrale.
                          Bij een bandencentrale geven ze doorgaans een "all-in prijs" (en ze verkopen daar ook velgen als je die nodig hebt), bij de meeste garages geven ze vooraf alleen de kostprijs van de onderdelen (de banden in dit geval), en komen de werkuren er nog bij, dat heb ik vroeger ooit toch meegemaakt bij het vervangen van een paar banden bij mijn Renault Express.
                          Daarom laat ik geen banden meer wisselen in een merkgarage, want dat kwam uiteindelijk een stuk duurder uit (dat zag ik pas toen ik na de bandenwissel het factuur kreeg...).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik hoef het dus helemaal niet te nemen dat u mij hiervoor denigrerend behandelt.

                            Met uw poeha bewijst u de lezers van dit draadje m.i. weinig dienst.
                            Dat doet u door bredere banden voor stoefers te noemen ... voor niets nodig. [emoji107]

                            Op een van onze wagens mag niets smaller dan 225 staan, op een andere is dat zelfs meer.
                            De standaard velgenmaat is op de ene 17” en op de andere 19” ... zonder optie.
                            Daar mag wettelijk gezien dus geen 15” 195 op en technisch kan het ook niet omdat de schijfremmen er dan niet in passen.

                            De goedkoopste set lichtmetalen velgen met banden komen in de merkgarage voor de ene wagen op 2200€ gemonteerd, voor de andere wagen zit dat rond de 4000€.
                            Ja bij Auto 5 of online kan men goedkoper vinden ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Dat doet u door bredere banden voor stoefers te noemen ... voor niets nodig. [emoji107]

                              Op een van onze wagens mag niets smaller dan 225 staan, op een andere is dat zelfs meer.
                              De standaard velgenmaat is op de ene 17” en op de andere 19” ... zonder optie.
                              Daar mag wettelijk gezien dus geen 15” 195 op en technisch kan het ook niet omdat de schijfremmen er dan niet in passen.

                              De goedkoopste set lichtmetalen velgen met banden komen in de merkgarage voor de ene wagen op 2200€ gemonteerd, voor de andere wagen zit dat rond de 4000€.
                              Ja bij Auto 5 of online kan men goedkoper vinden ...
                              Als u dat normale prijzen vindt hoeft u niet de schijn te wekken dat dit de enige mogelijkheid is, zeker niet voor wie op voorhand een beetje rekent, wat ik persoonlijk eerder een deugd vind.
                              Uw toon ( ... Auto5 ... - redelijk duur m.i.) uit zoveel misprijzen voor wie dit niet kan of wil betalen dat u het zelf niet meer weet .

                              Comment


                              • Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Als u dat normale prijzen vindt hoeft u niet de schijn te wekken dat dit de enige mogelijkheid is, zeker niet voor wie op voorhand een beetje rekent, wat ik persoonlijk eerder een deugd vind.
                                Dat zijn bij veel merken (merkgarages) gangbare prijzen voor een volledige set, daar hoeft men niets abnormaals voor te doen.
                                Of men dat wil betalen is een andere kwestie.

                                De ene koopt voor het goedkoopst, de andere voor het meeste comfort of de beste afwerking, dat is iedereen zijn keuze en recht.
                                Dat gaat meestal gepaard met de wagen ... wie zoekt naar een goedkope wagen, die zoekt vermoedelijk ook naar goedkope banden en velgen.
                                Maar er rijden ook genoeg wagens rond van meer dan 50.000€, dan steekt men daar ook geen stalen velgen onder.
                                Of niet logisch?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X