Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Drivers guide van de M2 verwittigt wel dat het gebruik van Launch Control leidt tot vroegtijdige slijtage van onderdelen omdat deze functie een zeer hoge belasting voor de auto vormt. Men vraagt om Lanch control niet tijdens het inrijden te gebruiken. Is ook enkel beschikbaar bij bedrijfswarmte van de motor, na een ononderbroken rit van minstens 10km. De functie is oo, pas na een bepaalde afstand weer beschikbaar. Verder nog : " Deze transmissie beschikt over een oververhittingsbescherming, die de koppeling tegen extreme belasting beschermt. en controlelampje brandt geel als de transmissie te warmm is, rood als de transmissie oververhit is. "
    Nu ik heb de ///M versnelllingsbak met dubbele koppeling met Drivelogic, een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak met twee koppelingen en subversnellingsbakken. Eer wordt zonder trekkrachtonderbreking van versnelling gewisseld. De bediening is via keuzehendel of schakelpaddels of stuurwiel. Deze bakken zijn specifiek voor de ///M's bestemd. Wel een hoog prijskaartje aan verbonden vergeleken met de handbak.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Als men de video’s bekijkt over launch control, dan ziet men het achterste van de wagen naar beneden trekken omdat de kracht al naar de wielen wordt overgebracht.

      Ik durf te denken dat de krachten op de versnellingsbak een minder grote schok teweegbrengen dan wanneer men met een manuele bak aan 2500 toeren plots het koppelingspedaal laat schieten.
      Of zie ik dat verkeerd?
      Eigenlijk is dat gewoon hetzelfde. De bak wordt in eerste gezet, en dan bij verhoogd toerental wordt die koppeling abrupt dicht gezet.

      Bij sterke acceleratie gaat elke auto vooraan naar boven, en achteraan naar beneden. Hoe hoger het zwaartepunt, en hoe zachter de vering, hoe meer de auto dat heft. Pure fysica.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Drivers guide van de M2 verwittigt wel dat het gebruik van Launch Control leidt tot vroegtijdige slijtage van onderdelen omdat deze functie een zeer hoge belasting voor de auto vormt. Men vraagt om Lanch control niet tijdens het inrijden te gebruiken. Is ook enkel beschikbaar bij bedrijfswarmte van de motor, na een ononderbroken rit van minstens 10km. De functie is oo, pas na een bepaalde afstand weer beschikbaar. Verder nog : " Deze transmissie beschikt over een oververhittingsbescherming, die de koppeling tegen extreme belasting beschermt. en controlelampje brandt geel als de transmissie te warmm is, rood als de transmissie oververhit is. "
        Nu ik heb de ///M versnelllingsbak met dubbele koppeling met Drivelogic, een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak met twee koppelingen en subversnellingsbakken. Eer wordt zonder trekkrachtonderbreking van versnelling gewisseld. De bediening is via keuzehendel of schakelpaddels of stuurwiel. Deze bakken zijn specifiek voor de ///M's bestemd. Wel een hoog prijskaartje aan verbonden vergeleken met de handbak.
        Die bak heeft hetzelfde principe als de DSG van VW, de PDK van Porsche, en de S-tronic van Audi.
        En natuurlijk is de uitvoering afhankelijk van het vermogen, en de gewenste schakeltijden.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Eigenlijk is dat gewoon hetzelfde. De bak wordt in eerste gezet, en dan bij verhoogd toerental wordt die koppeling abrupt dicht gezet.

          Bij sterke acceleratie gaat elke auto vooraan naar boven, en achteraan naar beneden. Hoe hoger het zwaartepunt, en hoe zachter de vering, hoe meer de auto dat heft. Pure fysica.
          Niet volledig juist (denk ik) wat dat eerste betreft.

          Bij een manuele bak onderbreekt de koppeling de overbrenging naar de versnellingsbak en dus ook de wielen.
          Het achterste naar beneden drukken gebeurt pas na het loslaten van de ontkoppelingspedaal.

          Bij de automaat wordt het achterste duidelijk naar beneden getrokken van zodra men gas begint te geven, de kracht wordt al naar de wielen gestuurd maar tegengehouden door te remmen.
          Vertrekken doet hij pas na loslaten van de rem.

          Bij de automaat lijkt me dit logischerwijze dan ook een minder grote schok voor de versnellingsbak.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Eens iets anders in dit topic ... het was zo'n dagje waar winterbanden eens gebruikt konden worden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Eens iets anders in dit topic ... het was zo'n dagje waar winterbanden eens gebruikt konden worden.
              Daar zeg je zo iets. Ik heb deze voormiddag tijdens het ergste van de sneeuwtoestand toch zo'n 30 km gebold (met zomerbanden) en niks ondervonden van slippen of dergelijke, en nochtans nogal wat binnenwegen gepakt. Wel een voordeel dat er heel weinig verkeer was .
              Ook zag ik regelmatig het lampje van de ESP aan en uit gaan, maar verder niks abnormaals ondervonden.
              Zowat iedereen reed tegen een tempo dat geschikt was voor dergelijke omstandigheden, en dat is nog altijd het voornaamste.
              Nu zijn de wegen hier reeds allemaal weer 100 % in orde. Het heeft dus hoop en al een paar uur geduurd.
              Last edited by Guest17; 10 december 2017, 12:41.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Mijn wagen heeft wel wintersloefkes, maar toch geen goesting om buiten te komen, pffff
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ik heb deze voormiddag tijdens het ergste van de sneeuwtoestand toch zo'n 30 km gebold (met zomerbanden) en niks ondervonden van slippen of dergelijke, en nochtans nogal wat binnenwegen gepakt.
                  .../...
                  Ook zag ik regelmatig het lampje van de ESP aan en uit gaan, maar verder niks abnormaals ondervonden.
                  ESP lampje dat regelmatig flikkerde?
                  Dat gebeurt alleen als de wielen slippen hé.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    ESP lampje dat regelmatig flikkerde?
                    Dat gebeurt alleen als de wielen slippen hé.
                    Klopt volledig. Het flikkerde dan ook telkens wanneer ik eens kort het gaspedaal diep intrapte voor de fun...om te zien hoe glad het nu eigenlijk was op bepaalde plaatsen.
                    Of bvb eens flink op het gas gaan staan om een brug op te rijden... maar dat was dus telkens doelbewust.
                    Ook eens een paar keer een U-turn gemaakt dmv gebruik van de handrem, daar heb je niet elke dag de kans voor hé .
                    Maar tijdens het normaal rijden geen centimeter geslipt .
                    Ik kon evengoed thuisgebleven zijn, maar het was dan ook gewoon een ritje voor de fun, .

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Vandaag dagje kerstmarkt in Oberhausen gepland. Vertrokken in Antwerpen rond 11uur, normaal 2 uurtjes rijden. We zouden het wel bekijken wat de sneeuw deed. Na 2 uur waren we pas in Eindhoven, en het begon alsmaar harder te sneeuwen. Eens in Nederland was het op de weg héél chaotisch, veel ongevallen. Dus maar de keuze gemaakt om terug te keren...
                      Wat ik geleerd heb, winterbanden maken een hemelsbreed verschil, zeker op een achterwielaangedreven auto. En er zijn er die echt wel snel rijden (waarschijnlijk met winterbanden), maar er zijn er ook die het ganse verkeer ophouden, dat is ook ergerlijk, en gevaarlijk voor de mensen die dan gaan inhalen.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Vandaag heb ik een auto gezien die niet over de brug van de snelweg geraakte (aan de Lilse Bergen), die bleef halfweg gewoon stil staan waardoor er een hele file achter kwam te staan.
                        Alle andere auto's geraakten er op den duur wel voorbij, terwijl ik er langs reed zag ik die Audi nog een tiental centimeters opzij gaan in plaats van vooruit.
                        Waarschijnlijk stond die op versleten zomerbanden, het waren zeker geen winterbanden, want daarmee kon ik op die besneeuwde helling nog heel gemakkelijk terug vertrekken.
                        Het lampje van de tractiecontrole knipperde wel een paar keer.

                        Onderweg heb ik nog een BMW gezien waarvan de bestuurster een achterwielspin heel netjes corrigeerde (de achterwielen gingen al een heel eind de verkeerde richting uit bij het opdraaien van de gladde baan), misschien is zij ook wel wat geholpen door de elektronische veiligheidshulpmiddelen waarmee de auto's tegenwoordig standaard uitgerust zijn, of anders kon ze heel goed met de auto rijden.
                        Ik heb zelf nooit met een achterwiel aangedreven auto gereden, ik heb er dus geen ervaring mee (bij mij zou dat dan waarschijnlijk anders afgelopen zijn).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik heb zelf nooit met een achterwiel aangedreven auto gereden, ik heb er dus geen ervaring mee (bij mij zou dat dan waarschijnlijk anders afgelopen zijn).
                          Ik vroeger wel, dat was werken en opletten (en natuurlijk fun!)
                          Maar eerlijk, de moderne Bmw's krijg je echt met moeite op het verkeerde pad. Hij stuurt konstant bij, tenzij je de systemen uitschakeld. Tractiecontrole is in verschillende stappen uitschakelbaar. Moet er ook wel eerlijk bij zeggen, dat mijn winterbandjes niet te breed zijn (235/55 denk ik) wat ook wel meewerkt ;-)

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            235 is ook niet smal hé.
                            Op mijn A6 liggen de standaardbanden, en dat is 225 breed.

                            Mijn eerste VW Passat (1994) had 165 banden, dat vind je tegenwoordig bijna niet meer tenzij op een Up of Fiat 500 of zo.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ook eens een paar keer een U-turn gemaakt dmv gebruik van de handrem, daar heb je niet elke dag de kans voor hé .
                              Nat, droog of sneeuw, voor- of achterwielaandrijving, een U-turn kan je 365 dagen per jaar maken.


                              nog iets moois (kijken vanaf 6:50)
                              People often confuse drifting for powersliding and vice versa, so to debunk the myths, here’s a handy video guide!SUBSCRIBE: http://bit.ly/CTSubscribeVISIT O...
                              Last edited by notex; 11 december 2017, 04:42.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Nat, droog of sneeuw, voor- of achterwielaandrijving, een U-turn kan je 365 dagen per jaar maken.
                                Klopt, maar zoals de wegen er hier gisteren in de voormiddag bij lagen kon je het al bij 5 km/u... op droge wegen heb je daar net iets meer snelheid voor nodig .

                                Comment

                                Working...
                                X