Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik denk niet dat daar nu reeds een norm op staat, bij mij worden deze steeds gewisseld, voorste achter en omgekeerd, maar daarvoor
moet je wel voor en achter dezelfde bandenmaat hebben.
Dat is afhankelijk van wat de constructeur toelaat/voorschrijft. Wagens met een steigerend paardje of een wilde stier hebben meestal ander rubber voor en achter.
De banden moeten wel van hetzelfde type zijn (radiaal, maar dat zijn ze vandaag allemaal, of zijn er nog diagonale op de markt), en per as identiek van tekening, maat en slijtagegraad.
Sowieso is winterrubber na een seizoen of 5 aan vervanging toe, zomerbandjes doen het 1 of 2 jaartjes langer, door de verduring van het materiaal. Voor veel bestuurders houdt dat in dat het profiel nog goed is, het Belgische gemiddelde ligt nog steeds in de buurt van 15.000 km/jr.
Weet iemand trouwens hoeveel jaar je een band mag houden? Heb mijn set vorig jaar gekocht. Ik doe 10000km per winter, als je rekent dat de voorbanden 40000km meegaan dan zijn we al 4 seizoenen verder. En de achterbanden gaan zowiezo langer mee en dan zijn we al 6 of 7 jaar verder.
Je moet dit maar eens lezen : voornamelijk die 4x4x4 regel : link.
Dat is afhankelijk van wat de constructeur toelaat/voorschrijft. Wagens met een steigerend paardje of een wilde stier hebben meestal ander rubber voor en achter.
De banden moeten wel van hetzelfde type zijn (radiaal, maar dat zijn ze vandaag allemaal, of zijn er nog diagonale op de markt), en per as identiek van tekening, maat en slijtagegraad.
Hier een BMW met getemde paardjes met andere velgenmaat en dito banden voor en achter.
In de zomer is dat 225/40/18 op velg 7,5" vooraan en 255/35/18 op velg 8.5" achteraan. In de winter wordt dat 205/50/17 op velg 7" vooraan en 225/45/17 op velg 7,5 achteraan.
Hier zijn mijn winterbanden 5 jaar oud en worden in het najaar van 2014 vervangen, wat ook de slijtage dan is.
Sommige Beierse propellors hebben natuurlijk ook ander schoeisel aan de voorste en achterste pootjes . Hetzelfde geldt voor Hörchjes met vier ringen uit Ingolstadt, en sterretjes uit Stuttgart. De sterrenpuntjes wijzen op de aanwezigheid van MB (indertijd) te land, ter zee en in de lucht, pour la petite histoire. Voor zover ik weet nu enkel nog op aarde en zee, net als de Müncheners, waar het logo dus een gestyleerde vliegtuigprop is. Turbines zijn een andere business.
Ik ben in elk geval erg tevreden met mijn Michelin Alpins onder mijn Berlingo, twee weken terug van Noorwegen, en op de terugweg 2 x +/-100km op ijs gereden, 30-40km/u, maar wel met grip. In totaal 4.200km gedaan op een 10-tal dagen, gemiddeld 5.1 l/100km met de 1.6HDI 90pk en gerobotiseerde 6-bak. Een echt genot om mee te rijden.
Nuttige info . 4mm lijkt me wat overdreven als je vergelijkt met de 1.6mm voor een gewone band, winterbanden zijn niet goedkoop.
En 4 jaar wordt ook moeilijk lijkt me. Ik zal dan maar volgende winter de voor- en achterbanden wisselen.
Die 4 mm. is bedoeld voor die andere omstandigheden voor winterbanden, en dan uiteraard bij sneeuw... Bij een zomerband zijn dat omstandigheden die minder belangrijk zouden moeten zijn . Daarnaast is die 1.6 de wettelijke norm. Eigenlijk zou dat 2.5 mm. moeten zijn, wat ook alle bandenfabrikanten aanraden. Maar iemand die eens in een bandencentrale, in de afvalcontainer kijkt, die merkt dat het inderdaad crisis is : slicks zijn blijkbaar meer dan de norm geworden, bij het vervangen van banden. Dat dit nog gevaarlijker is dan zomerbanden, tijdens de winter gebruiken, zullen we maar terzijde vermelden zeker...
Dat er mensen zijn die de raad van die bandenfabrikanten beschouwen als eigenbelang zullen we ook maar negeren. Hier vliegen mijn zomerbanden in elk geval buiten op die 2.5 mm...
Ik denk niet dat daar nu reeds een norm op staat, bij mij worden deze steeds gewisseld, voorste achter en omgekeerd, maar daarvoor
moet je wel voor en achter dezelfde bandenmaat hebben.
Hier een BMW met getemde paardjes met andere velgenmaat en dito banden voor en achter.
In de zomer is dat 225/40/18 op velg 7,5" vooraan en 255/35/18 op velg 8.5" achteraan. In de winter wordt dat 205/50/17 op velg 7" vooraan en 225/45/17 op velg 7,5 achteraan.
Hier zijn mijn winterbanden 5 jaar oud en worden in het najaar van 2014 vervangen, wat ook de slijtage dan is.
Ik hou het op mijn BMW wa simpeler .... altijd en rondom de 225/50R17 94H .... ( X met X-drive )
Hier vliegen mijn zomerbanden in elk geval buiten op die 2.5 mm...
hier 't zelfde verhaal ... ge moet in de zomer bij een stortbui maar eens onverwacht in een plas terecht komen met bijna kletskoppen ........... en trouwens , zonder plassen ook nie te doen ....
Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500DBekijk bericht
Ik hou het op mijn BMW wa simpeler .... altijd en rondom de 225/50R17 94H .... ( X met X-drive )
Heeft zo zijn voor en nadelen. Vervangen van banden kan in mijn geval geval per twee stuks als ik binnen hetzelfde merk blijf en als het type band nog bestaat. De aangedreven wielen/banden, in mijn geval de achterste, zullen uiteraard vlugger verslijten en een nieuw setje van twee stuks kan dan tijdelijk een lagere uitgave met zich meebrengen.
In totaal 4.200km gedaan op een 10-tal dagen, gemiddeld 5.1 l/100km met de 1.6HDI 90pk en gerobotiseerde 6-bak. Een echt genot om mee te rijden.
Rijgenot ? omdat je gemiddeld 5.1 liter verbruikt of wat ? Aan de rest is met alle respect toch niet extreem veel rijgenot volgens mij ?
Mijn winterbanden gaan er eerstdaags ook op, gisterenmorgen was het toch maar een graadje of 4 hier dus is het de moment aan het worden. Rijgedrag zal er niet op vooruit gaan van zomerrubber in de vorm van Mich Pilotsports 255/40 R19 naar Mich alpins in 225/55 R17 maar wanneer het winteroffensief echt start toch een pak veiliger. Ben benieuwd hoe die Alpins het gaan doen, jaren aan een stuk met Pirrelli Sottozero gereden in de winter en nu eens iets anders.
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment