Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    @Koeno @François01
    Dus een auto kopen met start/stop systeem is nutteloos ?
    Ga je me zeggen dat zo'n start/stop systeem bij een nieuwe bijna 1000 euro meer kost en dat je eigenlijk alleen maar meer slijtage hebt en een verwaarloosbare impact op je verbruik ?
    Ben geen autotechneut, dus leg eens uit. Wat houdt dat systeem dan eigenlijk in ? Wordt dat dan niet voorzien dat je met een start/stop systeem sowieso meer zal moeten 'starten' ?

    Enkele maanden geleden een aflevering gezien van 5th Gear (niet te verwarren met Top Gear) waar ze eenzelfde auto hadden getest (denk een Renault Mégane, niet meer zeker), de ene met en de andere zonder start/stop. Verbruik lag 10% lager bij het model met start/stop (gereden tot de tank leeg was, met start/stop konden ze zoveel km verder).
    Het is zeker zuiniger, maar telkens starten vraagt energie van de batterij.
    Die dus elke keer wat leegloopt, als dit op altijd op korte afstanden gebeurt,
    dan kan deze onmogelijk bijladen. dus gaat deze slijten.

    Ook de startmotor moet telkens weer werken en zal dus meer slijten.

    het smeringsverhaal had ik niet meegenomen maar is zeker niet te vergeten.

    Nu met de gemiddelde wegwerpmaatschappij is dit geen probleem,
    weinig mensen rijden nog 100.000km met een zelfde wagen.
    Maar naar slijtage gezien heb ik nog niet al te veel positiefs gelezen...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Tja, ik rij sowieso heel weinig in stad, mijn start/stop systeem wordt dus weinig aangesproken (nog even duidelijk maken, geen nieuwe, start/stop zat erop, is een G2 Certified car en die zijn max 1 jaar oud).
      En je zou toch denken dat de constructeur effectief een batterij plaatst die het start/stop systeem aankan, én de aangepaste smeermiddelen gebruikt ?

      Maar het ging toch over banden ?
      Aangepaste batterij zou nog kunnen, maar die moet ook opgeladen worden,
      en dat kan enkel door langere tijd te rijden...

      aangepaste smeermiddelen is het probleem niet,
      die pomp moet ook werken natuurlijk...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Mijn vrouw en ik hebben beide een stop/start systeem. Zij heeft een leasewagen, Audi A4 Avant, 2 liter TDi, 136PK, manuele 6-bak.
        Mijn Berlingo (2 maand oud, en "van mij") heeft een 1.6 HDI met 90PK en gerobotiseerde 6-bak.
        De ergonomie van het stop/start systeem bij de Audi is niet bijster (waarschijnlijk hetzelfde als bij andere handgeschakelde versies), je moet in neutraal staan, en de koppeling loslaten. Ik blijf meestal in versnelling aan een rood licht, dus treedt het systeem niet in werking. Het is ook vrij traag (reactietijd), waardoor het niet prettig werkt.
        Op de Berlingo stopt de motor wanneer je bijna stilstaat (met de voet op de rem), en hij start wanneer je het rempedaal loslaat. Heel aangenaam, ik zet het nooit af. Alleen wanneer ik in mijn nogal korte garagebox binnenrij zet ik het systeem even af, omdat ik bijna tegen de muur moet parkeren, en de motor anders een paar maal afslaat en start.
        Mijn huidig verbruik is 5.2 l/100km, had ik al ergens vermeld. Gezien het frontaal oppervlak en de 1400 kg leeggewicht mag dit toch erg laag genoemd worden.
        Ter info, als vuistregel mag je stellen dat een gemiddelde, warmgedraaide motor ongeveer 0,7 liter/uur verbruikt. Dat lijkt weinig, maar op een kort stadstraject, bv van hier (Vilvoorde) naar Brussel, sta je makkelijk 20min stil (de computer geeft de stoptijd aan, wordt gereset wanneer je de wagen start - met de sleutel, wel te verstaan). Stel dat ik dagelijks op en af zou rijden (zoals enkele 100.000den), dan bespaar ik met een stop/start ongeveer 200 min/week, of nog 9.000 min/jaar, ofte 150 uur. Aan 0.7 liter kom je aan een goede 100 liter. Of, plastisch uitgedrukt, stilstaand verbrand je twee tankbeurten per jaar. Of pakweg 150 euro.
        De slijtage van motor en startmotor door regelmatig te starten is bij moderne stop/start motoren niet echt een probleem meer. Enerzijds zijn de smeerolieën vandaag voorzien op erg korte afstanden, en dus veelvuldig starten, anderzijds zijn startmotoren sowieso robuust, en berekend op intensief gebruik in het geval van S/S techniek. Ook de accu is overbemeten (die van mij kan qua afmetingen wedijveren met een vrachtwagenbatterij ), en blijkbaar - maar dat heb ik niet gecheckt - geen klassieke vloeistofaccu, maar een AGM. En alternatoren zijn al lang meer dan krachtig genoeg, ze zijn nu gebouwd om vanaf stationair al voldoende laadstroom te leveren. Dat hebben de autoconstructeurs overgenomen van de scheepsmotorenjongens, waar deze karaktertrek al lang standaard is.
        Enig vraagteken wat mij betreft is de turbo: je hebt bv op de snelweg gereden, turbo draait op volle toeren. Je verlaat de snelweg, en beneden (of boven) aan de afrit sta je stil, motor stopt. Turbootje draait dan nog steeds snel, maar de oliedruk is weggevallen. Of is daar iets op gevonden?
        Oef.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Mijn vrouw en ik hebben beide een stop/start systeem......
          dat lijkt mij ideaal.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            dat lijkt mij ideaal.
            grt,bouk.
            Daar hebben we Bouk weer. Snedig en à propos
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • Re: Winterbanden

              M'n vrouw en ik ook allebei een start/stop systeem, momenteel staat dat van m'n vrouw een paar dagen op stop...
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Nog een bemerking : we hebben het hier over winter- en zomerbanden. Maar mogen de 'gewone' banden die we hebben liggen eigenlijk wel 'zomer' banden worden genoemd ? Volgens mij zijn het meer all weather banden. Winterbanden en ook wel regenbanden hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Maar ik denk niet dat je andere banden onder de noemer 'zomerbanden' kan inbrengen...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Nog een bemerking : we hebben het hier over winter- en zomerbanden. Maar mogen de 'gewone' banden die we hebben liggen eigenlijk wel 'zomer' banden worden genoemd ? Volgens mij zijn het meer all weather banden. Winterbanden en ook wel regenbanden hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Maar ik denk niet dat je andere banden onder de noemer 'zomerbanden' kan inbrengen...
                  Laat ons voor normaal gebruik misschien spreken van winterbanden en buiten het winterseizoen van gewone banden. Ik weet dat er banden zijn die meer geschikt zijn voor regensituaties. Vroeger was bvb de Uniroyal geschikt voor regenachtige situaties zoals het normaal in België het geval is voor een groot deel van het jaar. Dit zijn dan banden die het vooral zeer goed doen op natte wegen. Hun prestaties op droog wegdek zullen dan misschien wat minder zijn, maar dat is dan te verwaarlozen voor wat betreft een "normaal" rijgedrag. Wanneer je op circuit rijdt zal je bij droge omstandigheden ook geen regenbanden plaatsen, als je begrijpt wat ik bedoel...
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    De slijtage van motor en startmotor door regelmatig te starten is bij moderne stop/start motoren niet echt een probleem meer. Enerzijds zijn de smeerolieën vandaag voorzien op erg korte afstanden, en dus veelvuldig starten, anderzijds zijn startmotoren sowieso robuust, en berekend op intensief gebruik in het geval van S/S techniek. Ook de accu is overbemeten (die van mij kan qua afmetingen wedijveren met een vrachtwagenbatterij ), en blijkbaar - maar dat heb ik niet gecheckt - geen klassieke vloeistofaccu, maar een AGM. En alternatoren zijn al lang meer dan krachtig genoeg, ze zijn nu gebouwd om vanaf stationair al voldoende laadstroom te leveren. Dat hebben de autoconstructeurs overgenomen van de scheepsmotorenjongens, waar deze karaktertrek al lang standaard is.
                    Of de batterij nu van een vrachtwagen of van een zaklamp is, als ze niet kan bijladen door korte ritjes dan verslijt ze.
                    je kan dan misschien 10 keer meer starten, maar het effect blijft hetzelfde...
                    (je kan vergelijken: met een smax kan je 1000km rijden... met een tank van 80liter, met een clio kan je 800km rijden met een tank van 45liter, dus de smax is zuiniger? )

                    ik zou niet weten wat startmotoren zoveel beter maakt?
                    lijkt mij nog steeds enorm te slijten als het plots 10keer per rit moet starten ipv 1 keer.
                    (op een testrit van een half uur, heb ik 6 keer een 'ongewilde' stop gehad met zo'n start/stop systeem).

                    maar verder rijd ik nog steeds op zomerbanden
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Iemand die weet waar ik (goedkoop) stalen of alu velgen kan kopen op mijn winterbanden te laten opleggen ?
                      Ik heb die nog nooit gekocht dus ik heb geen idee waar die te kopen.
                      Ik vind er in alu voor 260 euro (voor de 4 stuks). Dit lijkt me goedkoop, maar kan het ook zijn dat goedkoop = slechtkoop ?
                      Dank bij voorbaat.
                      Groetjes

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Iemand die weet waar ik (goedkoop) stalen of alu velgen kan kopen op mijn winterbanden te laten opleggen ?
                        Ik heb die nog nooit gekocht dus ik heb geen idee waar die te kopen.
                        Ik vind er in alu voor 260 euro (voor de 4 stuks). Dit lijkt me goedkoop, maar kan het ook zijn dat goedkoop = slechtkoop ?
                        Dank bij voorbaat.
                        Groetjes
                        voor welke wagen is het , ik heb nog 15" liggen voor mercedes .

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                          Nog een bemerking : we hebben het hier over winter- en zomerbanden. Maar mogen de 'gewone' banden die we hebben liggen eigenlijk wel 'zomer' banden worden genoemd ? Volgens mij zijn het meer all weather banden. Winterbanden en ook wel regenbanden hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Maar ik denk niet dat je andere banden onder de noemer 'zomerbanden' kan inbrengen...
                          Die vraag kan alleen een bandenfabrikant helemaal juist beantwoorden......
                          Toch een bedenking :
                          Vroeger waren de banden meer "all weather" dan nu. Maar doordat er meer en meer eisen gesteld worden op gebied van levensduur, zuinig rijden en vooral doordat de banden nu op auto's staan met veel meer vermogen en koppel dan vroeger is de rubbersamenstelling niet meer hetzelfde dan vroeger. Die moderne "zomer" rubbersamenstelling voldoet niet 100% meer om in koude temperaturen te rijden.
                          Dus hebben we nu winterbanden en bijgevolg spreken we ook van zomerbanden.
                          De echte All Weather heeft een samenstelling tussen de twee.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                            voor welke wagen is het , ik heb nog 15" liggen voor mercedes .
                            Opel
                            Groetjes

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Opel
                              Groetjes
                              Ik heb ook nog 18" liggen voor 245 maar dat zal wat breed zijn voor op sneeuw.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                Nu met de gemiddelde wegwerpmaatschappij is dit geen probleem,
                                weinig mensen rijden nog 100.000km met een zelfde wagen.
                                Dit zal toch wel enkel zijn voor mensen die weinig km's maken.
                                Vroeger (mijne vroeger) was een auto met 100.00m km een absolute uitzondering. Heden haal je met de meeste motoren gemakkelijk 200.000 km. Zeker daar zij ontworpen zijn om 150.000 mijl aan te kunnen.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                                Comment

                                Working...
                                X