Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tenzij je steevast de limieten opzoekt van je wagen zou ik me niet druk maken om O,1 bar …
    Ik vermoed dat de meeste chauffeurs zelfs een verschil van 0,5 bar niet opmerken, laat staan dat ze dit regelmatig controleren.

    Comment


    • Kleine afwijkingen van de bandendruk zullen niet meteen grote gevolgen hebben, maar het kan zeker geen kwaad om de bandendruk nog eens te controleren als het kouder wordt.

      Tegenwoordig zetten ze in de garage een veel te hoge druk op de banden omdat ze er rekening mee houden dat de automobilisten zelden de bandendruk controleren.
      De laatste keer dat mijn auto in de garage was geweest stond er 2,7 Bar op de banden, volgens de sticker op de auto zelf moet dat vooraan 2,2 Bar zijn, en achteraan 2,0 Bar.
      En dat verschil is duidelijk merkbaar, de wegligging in de bochten wordt duidelijk slechter met die 2,7 Bar, daarom zet ik de bandendruk altijd zo snel mogelijk terug op de door de fabrikant voorgeschreven druk als de auto in de garage is geweest.

      Andersom heb ik het ooit ook heel duidelijk gemerkt dat er iets niet in orde was met de wegligging van de auto die ik op het werk mee kreeg voor een verplaatsing.
      Gelukkig mocht ik die auto de dag voordien al mee naar huis nemen zodat ik de volgende dag vroeger kon vertrekken.
      De auto was dus volgeladen met gereedschappen en onderdelen, en terwijl ik er mee naar huis reed merkte ik dat die zwaarder stuurde dan normaal, en dat die niet echt stabiel was.
      Thuis heb ik dan de bandendruk gecontroleerd en die zat bij alle wielen op ongeveer de helft van de opgegeven druk.
      Als ik daarmee naar Duitsland had gereden, met al dat gewicht in de auto, dan was ik daar waarschijnlijk nooit geraakt, de kans op een klapband zou dan heel groot geweest zijn tijdens die lange rit over snelwegen.
      Nadat de banden op de juiste druk waren gezet was de wegligging van die Touran weer normaal.
      Een paar dagen eerder had er nog iemand anders van het werk mee gereden, en die had niets verkeerd gemerkt (toch geen opmerking gemaakt dat er iets niet juist was).
      Het is dus inderdaad juist dat niet iedereen het merkt dat de bandendruk flink afwijkt van de opgegeven waarde.
      Daarom hebben alle auto's van na een bepaalde datum in 2013 verplicht bandenspanningssensors (volgens de garagist was dat toen een ven de redenen waarom mijn auto later geleverd is dan afgesproken, waarschijnlijk zal die tot dan nog niet in een Dacia Logan hebben gezeten).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Geen winter banden kopen is geen besparing. Als je winterbanden opliggen slijten je zomerbanden niet. Logisch toch.
        Vanaf 7 graden is je remafstand korter. Ik rij regelmatig naar Duitsland en daar zijn ze plicht. Ik heb ze dus al jaren.
        Kan het alleen maar aanraden. Naast de banden heb ik goedkoop velgen gekocht en wissel ze zelf.
        Door de jaren heb ik een betere krik een momentsleutel, een slagmoersleutel aangeschaft, nu gaat het nog sneller.
        Een uurtje werk en het is gepiept. Een alternatief zijn de vier seizoenen banden. Ze zijn in de winter beter dan zomer banden maar ze leggen het af tegen winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
        Daarbij slijten ze ook sneller.
        Geyst

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Kleine afwijkingen van de bandendruk zullen niet meteen grote gevolgen hebben, maar het kan zeker geen kwaad om de bandendruk nog eens te controleren als het kouder wordt.

          Tegenwoordig zetten ze in de garage een veel te hoge druk op de banden omdat ze er rekening mee houden dat de automobilisten zelden de bandendruk controleren.
          De laatste keer dat mijn auto in de garage was geweest stond er 2,7 Bar op de banden, volgens de sticker op de auto zelf moet dat vooraan 2,2 Bar zijn, en achteraan 2,0 Bar.
          En dat verschil is duidelijk merkbaar, de wegligging in de bochten wordt duidelijk slechter met die 2,7 Bar, daarom zet ik de bandendruk altijd zo snel mogelijk terug op de door de fabrikant voorgeschreven druk als de auto in de garage is geweest.
          Is het niet andersom Bart ?
          Gewoonlijk zit er op de achterste banden toch meer druk.

          In ieder geval 2,7 is niet zo speciaal, bij mij staat er 2,9 op de achterbanden en 2,6 op de voorbanden als we op vakantie gaan met een volgeladen auto welteverstaan
          Bij normaal beladen toestand is dat 2,6 achteraan en 2,4 voorraan
          Dus het hangt er eigenlijk ook vanaf welke banden je hebt, de ene presteren beter met wat meer druk en andere blijkbaar niet als ik het zo lees.

          ps. vind het wel eigenaardig dat jouw garage de bandendruk zoveel hoger zou zetten zoals je zegt, zou ik dan toch eens aankaarten

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 6 december 2023, 22:53.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Is het niet andersom Bart ?
            Gewoonlijk zit er op de achterste banden toch meer druk.

            In ieder geval 2,7 is niet zo speciaal, bij mij staat er 2,9 op de achterbanden en 2,6 op de voorbanden als we op vakantie gaan met een volgeladen auto welteverstaan
            Bij normaal beladen toestand is dat 2,6 achteraan en 2,4 voorraan
            Dus het hangt er eigenlijk ook vanaf welke banden je hebt, de ene presteren beter met wat meer druk en andere blijkbaar niet als ik het zo lees.

            ps. vind het wel eigenaardig dat jouw garage de bandendruk zoveel hoger zou zetten zoals je zegt, zou ik dan toch eens aankaarten

            grts
            Sieg
            Hoeveel druk er op de banden moet zitten, dat zal afhangen van het gewicht van de auto en de bandenmaat.
            Ik heb een redelijk lichte auto (zo'n 1100Kg, afhankelijk van de gekozen uitrusting), en daardoor zal er minder druk op de banden moeten dan bij bijvoorbeeld een grote plug-in hybride SUV waarbij er een redelijk zware accu in de buurt van de achteras zit, dan krijg je een heel andere gewichtsverdeling dan bij een lichte auto met voorwielaandrijving waarbij er vooraan een 900cc driecilinder turbomotortje zit (het grootste gewicht, de volledige aandrijving, zit dus op de voorwielen).
            Op het stickertje staat wel degelijk dat de bandendruk bij mijn auto vooraan 2,2 Bar en achteraan 2,0 Bar moet zijn.

            Waarschijnlijk zal de bandendruk bij een volledig elektrische auto nog hoger moeten zijn, zeker bij bijvoorbeeld een Kia EV9 die afhankelijk van de gekozen specificaties tot zo'n 2,6 Ton kan wegen.
            Daar zullen wel speciale banden onder zitten die je wat harder kan oppompen zonder dat ze uit elkaar klappen.

            Misschien dat ze in de Renault garage een technieker hebben die de moeite niet doet om het stickertje te bekijken, en die er dan maar overal dezelfde druk op zet als bij de zwaarste auto's van Renault...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Dus het hangt er eigenlijk ook vanaf welke banden je hebt, de ene presteren beter met wat meer druk en andere blijkbaar niet als ik het zo lees.

              grts
              Sieg
              Teveel druk is niet ok voor de schokdempers en het ganse ophangsysteem Sieg.
              Of ze nu vóór of achter harder moeten geblazen worden hangt af van het gewicht per as, zo simpel is het.

              Puur theoretisch:
              Bij een onbeladen auto heeft de band een bepaald volume en een bepaald aantal mol gas.
              Daardoor wordt de druk bepaald.
              Bij het beladen van de auto zal de band iets indrukken -> volume neemt af. Maar er is een gelijk aantal mol gas in de band. -> hogere druk.
              Wet van Boyle.
              Last edited by Geerten; 7 december 2023, 08:07.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Vraagje: elke wagen heeft een voorgeschreven bandendruk. Maar ik heb gemerkt dat de bandendruk in de winter lichtjes daalt. Echter als de wagen even binnen heeft gestaan stabiliseert dat weer naar de originele druk.


                Is het zinvol om de bandendruk iets hoger te zetten ? Bv. Voor wagens die altijd buiten staan ?

                Als bv. 2.4 moet zijn, de banden op 2.5 te zetten ? ( ik weet dat je ze in koude toestand moet oppompen )


                De bandendruk dat de fabrikant van de wagen opgeeft is de druk bij 20°C.
                Als je in het menu van uw wagen kijkt, dan zal je zien dat er per band de actuele waarde staat maar ook de aanbevolen druk vooraan en aanbevolen druk achteraan.
                Bij 20°C zal daar bij aanbevolen druk bijvoorbeeld 2.5 staan en naar gelang het kouder wordt zal ook de aanbevolen druk zakken naar bijvoorbeeld 2.4 of 2.3.
                Het heeft niet meteen zin om de bandendruk meteen aan te passen want al rijdend warmen de banden op en zet de lucht terug uit waardoor de druk zich normaliseert.

                In de gemeenschappelijke garage waar wij klant zijn, zetten ze vaak de banden op 2.7 à 2.8 en dat komt doordat zij veel leasings hebben en de maatschappijen vragen dit omdat dit de ECO-druk is om minder te verbruiken en te verslijten, maar vooral met de zomerbanden die al keihard zijn op zich wegens de run flat technologie is dat ook voor mezelf veel te hard.
                Het minste dat je dan een putje of bultje raakt is dat meteen heel voelbaar en echt een pinggggg onder de band.

                De spanning kan je van je wagen ook in de app zien.
                Ook bij mij is dat automatisch verminderd naar 2.3 enkel,door de temperatuur.
                Na een iets langere rit wordt dat weer aangepast volgens de temperatuur.

                Correct is dat de spanning ongeveer overeenkomt met de aanbevolen spanning, een kleine afwijking van 0.1 wil niet meteen iets zeggen, morgen kan dat mogelijk terug goed staan mits de weergave per 0.1 is en alles ertussen afgerond wordt.
                Last edited by VerSeg; 7 december 2023, 10:28.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Is het niet andersom Bart ?
                  Gewoonlijk zit er op de achterste banden toch meer druk.
                  Is afhankelijk van wagen tot wagen en wordt beïnvloed door o.a. de aandrijving (VW/AW/4X4) en de gewichtsverdeling (motor vooraan, motor achteraan, …).
                  Op een wagen is hier de druk hoger op de voorste banden, op de andere op de achterste banden.
                  Bij sommige wagens is dat ook op de 4 banden hetzelfde.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Teveel druk is niet ok voor de schokdempers en het ganse ophangsysteem Sieg.
                    Of ze nu vóór of achter harder moeten geblazen worden hangt af van het gewicht per as, zo simpel is het.

                    Puur theoretisch:
                    Bij een onbeladen auto heeft de band een bepaald volume en een bepaald aantal mol gas.
                    Daardoor wordt de druk bepaald.
                    Bij het beladen van de auto zal de band iets indrukken -> volume neemt af. Maar er is een gelijk aantal mol gas in de band. -> hogere druk.
                    Wet van Boyle.
                    En toch moet je bij een volgeladen auto meer druk op de banden steken toch
                    Ik rijd al xx jaren met de auto en heb nooit anders geweten
                    Tevens zitten op mijn winterbanden meer druk dan op mijn zomerbanden

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 7 december 2023, 23:02.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Is afhankelijk van wagen tot wagen en wordt beïnvloed door o.a. de aandrijving (VW/AW/4X4) en de gewichtsverdeling (motor vooraan, motor achteraan, …).
                      Op een wagen is hier de druk hoger op de voorste banden, op de andere op de achterste banden.
                      Bij sommige wagens is dat ook op de 4 banden hetzelfde.
                      Eigenaardig, al mijn wagens die ikzelf gehad heb of waar ik ooit mee gereden heb moesten achteraan meer druk hebben dan vooraan.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • De mijne (VW T6) moet vooraan 3,5 en achteraan 3,0 hebben.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Hoeveel druk er op de banden moet zitten, dat zal afhangen van het gewicht van de auto en de bandenmaat.
                          Ik heb een redelijk lichte auto (zo'n 1100Kg, afhankelijk van de gekozen uitrusting), en daardoor zal er minder druk op de banden moeten dan bij bijvoorbeeld een grote plug-in hybride SUV waarbij er een redelijk zware accu in de buurt van de achteras zit, dan krijg je een heel andere gewichtsverdeling dan bij een lichte auto met voorwielaandrijving waarbij er vooraan een 900cc driecilinder turbomotortje zit (het grootste gewicht, de volledige aandrijving, zit dus op de voorwielen).
                          Op het stickertje staat wel degelijk dat de bandendruk bij mijn auto vooraan 2,2 Bar en achteraan 2,0 Bar moet zijn.
                          Inderdaad is de bandenmaat van belang uiteraard

                          Dat is inderdaad wel een kleine motor dus erg veel zal die niet wegen, dus vind ik het zeker heel apart dat vooraan de bandendruk bij jou meer moet zijn
                          Maar soit, het "stickertje" zal wel juist zijn hé

                          Is je bandendrukmeter geijkt aangezien jezelf je bandendruk enorm veel vermindert nadat de garage het gedaan heeft ?

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 7 december 2023, 23:09.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht


                            Is je bandendrukmeter geijkt aangezien jezelf je bandendruk enorm veel vermindert nadat de garage het gedaan heeft ?

                            grts
                            Sieg
                            Vier verschillende manometers waarvan 1 met een TUV keurmerk geven hetzelfde resultaat, als de auto van de garage komt dan is de bandendruk te hoog wat heel duidelijk merkbaar is tijdens het rijden.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                              En toch moet je bij een volgeladen auto meer druk op de banden steken toch
                              Ik rijd al xx jaren met de auto en heb nooit anders geweten
                              Tevens zitten op mijn winterbanden meer druk dan op mijn zomerbanden

                              grts
                              Sieg
                              Uiteraard Sieg bij mijn Sub staat aangegeven rondom 2,4 bar en in vol beladen toestand
                              blijft het 2,4 bar voor en 2,6 bar achter, bandenmaat is 225-55-R18.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Eigenaardig, al mijn wagens die ikzelf gehad heb of waar ik ooit mee gereden heb moesten achteraan meer druk hebben dan vooraan.

                                grts
                                Sieg
                                Awel hier bijna altijd meer vooraan indien voorwielaandrijving, maar zoals eerder gemeld variabel per wagen.
                                Twee wagens zelfde merk, andere gegevens.

                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X