Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Nog even en de massahysterie gaat weer beginnen
    Om vooruit te komen, moet je soms een stap terug doen...

    Flickr

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Vraagje tussendoor; als je in de winter met gemengde banden rijdt ( wel 2 dezelfde op 1 as) raden ze dat ten zeerste af, maar in de zomer ? Stel dat je dan achteraan je winterbanden blijft behouden en vooraan zomerbanden ??? (Voorwielaandrijving)
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Vraagje tussendoor; als je in de winter met gemengde banden rijdt ( wel 2 dezelfde op 1 as) raden ze dat ten zeerste af, maar in de zomer ? Stel dat je dan achteraan je winterbanden blijft behouden en vooraan zomerbanden ??? (Voorwielaandrijving)
        Volgens mij is het nooit aan te raden om met verschillende bandensoorten vooraan en achteraan rond te rijden.
        In bepaalde omstandigheden kan de grip teveel verschillen, en dan is het moeilijk te voorspellen welke kant de wagen uitgaat bij een noodstop of uitwijkmaneuver.
        De ABS kan dan in samenwerking met de ESP en TCS (allemaal verplicht op nieuwe wagens) wel een deel bijsturen, maar of dat nog allemaal werkt zoals het hoort als je verschillende soorten banden door elkaar gebruikt, dat weet ik niet.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Foto Gerard Bekijk bericht
          Nog even en de massahysterie gaat weer beginnen
          Als je het niet interessant vindt, wat kom je hier dan je tijd verdoen in dit topic .

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Foto Gerard Bekijk bericht
            Nog even en de massahysterie gaat weer beginnen
            Ik vind dat prettig.
            Wij zweten ons op dit ogenblik kapot (zomer onweders....) en we leuteren over winterbanden.
            Moet kunnen.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als het echt aan kwam omdat het een winterband is, waarom zijn dan de andere 3 banden nog heel?
              de ketting is maar zo sterk als z'n zwakste schakel ..
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                de ketting is maar zo sterk als z'n zwakste schakel ..
                Als winterbanden in de zomer echt zo gevaarlijk zijn dat ze uit elkaar vliegen tijdens het rijden, dan zouden de bandenfabrikanten wel opgeven wat de maximumtemperatuur is waarbij je er nog mee mag rondrijden.
                Stel je voor dat die bij bijvoorbeeld 35°C allemaal het loopvlak verliezen als je er 120km/h (of sneller) mee rijdt, dan zouden ze in sommige landen al veel meer problemen mee hebben gehad.

                Niet dat ik in de zomer met winterbanden zou willen rijden, zeker niet met de winterbanden die ik heb, want die maken veel meer lawaai (het verschil is goed hoorbaar in de auto vanaf 70km/h).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Het loopvlak verliezen komt enerzijds van de slechte kwaliteit van de band. Of een slecht gerechappeerde band.
                  Anderzijds van de hoge temperaturen binnenin de rubbermassa van de band.
                  Of beiden.
                  Die (te) hoge binnentemperatuur komt van een te veel aan interne wrijving in de band.
                  En dat wordt dan veroorzaakt door het rijden met een te lage bandendruk of een te hoge belasting van de band waardoor de band te veel vervormt. Elke omwenteling.
                  Zie ook :
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Voor zover ik het kan lezen zou de winterband het begeven hebben door een te hoge temperatuur.
                  Volgens mij heeft die band het waarschijnlijk begeven omdat de bandenspanning veel te laag was, daardoor wordt die band tijdens het rijden zo heet dat het rubber op den duur lost.
                  Dat kan net zo goed met zomerbanden gebeuren.
                  Last edited by Skitch; 13 augustus 2015, 19:47.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    De enige plaats waar winterbanden worden"afgebroken" als nutteloos en vooral gevaarlijk is op forums als deze. Als ze echt zo gevaarlijk waren in de zomer, zou het verboden zijn ermee te rijden vanaf een zekere datum of temperatuur en zouden de automobilistenfederaties dikwijls waarschuwen. Niet te vergeten ene Frank de Boosere die waarschuwt voor je kachel, maar (nog) niet voor je banden.
                    Maar noch het ene, noch het andere heb ik al in de media gezien. Euh, hier wel

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      De enige plaats waar winterbanden worden"afgebroken" als nutteloos en vooral gevaarlijk is op forums als deze. ............................... Euh, hier wel
                      Eigenlijk zijn de meesten zich hier wel aan het uitsloven om de winterband te verdedigen.
                      Enne....... het is hier ChitChat, enne............het regent buiten...........
                      EDIT: Maar... de pure 100% winterband heeft imho, commercieel gezien, zijn beste tijd gehad in onze streken.
                      Last edited by Skitch; 13 augustus 2015, 19:54. Reden: pure 100% winterband
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Eigenlijk zijn de meesten zich hier wel aan het uitsloven om de winterband te verdedigen.
                        Enne....... het is hier ChitChat, enne............het regent buiten...........
                        EDIT: Maar... de pure 100% winterband heeft imho, commercieel gezien, zijn beste tijd gehad in onze streken.
                        Denk ik ook. Als je naar de statistieken kijkt en ziet hoeveel keer we hier slechts écht een winterband nodig hebben...
                        De Crossclimate van Michelin (of een dergelijke van een ander merk, want die zullen ook niet werkloos blijven toezien) zal wellicht aan populariteit winnen
                        - indien niet al te duur
                        - indien redelijk slijtvast
                        - indien bewezen wordt door onafhankelijke testers dat deze in alle omstandigheden goed presteert
                        - en nog een hoop indiens...
                        Voor wie dagelijks de baan op MOET, zullen winter- en zomerbanden waarschijnlijk altijd beter presteren in de specifieke omstandigheden waarvoor ze bestemd zijn.
                        Maar voor wie slechts af en toe eens de baan op moet wanneer de wegen er winters bijliggen... ik zou het wel weten, want dat bandenwisselen kost ook iets (al deed ik bij mijn laatste winter/zomer wielen, altijd zelf). Banden twee keer per jaar zelf wisselen is niet te doen voor 99.99 % van ons.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Zou nete zijn winterbanden vandaag al op hebben liggen? Hij beweert dat het winter is, maar het voelt wat mij betreft echt niet koud aan.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skoda Bekijk bericht
                            Zou nete zijn winterbanden vandaag al op hebben liggen? Hij beweert dat het winter is, maar het voelt wat mij betreft echt niet koud aan.
                            Nete is met zijn winterbanden over en weer geweest naar de buurt van Cassis, en nog eens twee weken ginder nu en dan rondgetoerd bij zo'n 25 à 30°.
                            Niks abnormaal ondervonden, kan ook moeilijk bij droog weer. Qua lawaai en zeker qua verbruik vallen ze alvast best mee.
                            A propos: waar beweer ik dat het winter is ? Vandaag een herfstdag, OK, maar winter ??
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Ik dacht dat je een temperatuur van 15°C 's middags en bewolkt weer, zoals het gisteren was, winter vond...

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Skoda Bekijk bericht
                                Ik dacht dat je een temperatuur van 15°C 's middags en bewolkt weer, zoals het gisteren was, winter vond...
                                In juli zeker wel !
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X