Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    En als je één meter minder kort kan stoppen dan iemand met winterbanden ... hoeveel betaal je dan?
    Juist, 2€ voor een paar papieren zakdoeken.
    Ik discussieer er hier niet meer over ...
    Al wie er tegen is heeft blijkbaar niet de mogelijkheden (geld) om winterbanden aan te schaffen..
    Ik heb ooit de gelegenheid gehad om zelf te testen wat de verschillen tssn zomer en winterbanden zijn bij droog , nat , ijs en sneeuw-toestand ...
    Het verschil is enorm. Niet alleen bij remmen , maar vooral bij uitwijkmanoeuvres !

    Voor mij een heel duidelijke "must have" , die winterbanden , ook hier in Belgie ...

    Op mijn BMW met X-drive in de zomer zomerbanden , en in de winter winterbanden ...
    Alles op alu velgen ..

    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Hier de Audio S5 Quattro zelfs met winterbanden. Wat een vastheid op de weg... Onze jongste zoon heeft dezelfde Audi en heeft een hekel aan winterbanden. Ik weet niet waarom, maar hij heeft ongelijk volgens mij, maar goed dat is jong hé... Nu.., ergens kan ik heb een klein beetje begrijpen omwille van de tractie op de vier wielen. Maar voor mij kan het niet veilig genoeg zijn, dus.. winterbanden.
      Fenomenale tractie is inderdaad zeer leuk en dat ervaar ik nu ook, maar tijdig kunnen stoppen voor een hindernis blijft toch het hoogste doel he Je zoon moet gewoon beseffen dat voor een kortere remweg het niet uitmaakt of je auto voor- achter- of vierwielaandrijving heeft. ABS zal tegenwoordig elke auto wel hebben, niet?

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Fenomenale tractie is inderdaad zeer leuk en dat ervaar ik nu ook, maar tijdig kunnen stoppen voor een hindernis blijft toch het hoogste doel he Je zoon moet gewoon beseffen dat voor een kortere remweg het niet uitmaakt of je auto voor- achter- of vierwielaandrijving heeft. ABS zal tegenwoordig elke auto wel hebben, niet?
        Om te remmen is ABS bij eender welk soort aandrijving ok , maar vergeet de uitwijkmanoeuvres niet ... en hierbij is er wel een belangrijk verschil tussen voor- achter- of vierwielaandrijving waarbij vierwielaangedreven het beste scoort ...
        grts Peter
        BD1754BE / Body & glass

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
          Om te remmen is ABS bij eender welk soort aandrijving ok , maar vergeet de uitwijkmanoeuvres niet ... en hierbij is er wel een belangrijk verschil tussen voor- achter- of vierwielaandrijving waarbij vierwielaangedreven het beste scoort ...
          Uiteraard akkoord, maar uitwijk manoeuvres zullen in de praktijk een pak minder voorkomen en niet altijd evident zijn. Smalle wegen met grachten/auto's/boordstenen aan weerszijden, tegenliggers, fietsers, voetgangers. En dan nog de reflex hebben om gas te geven ipv enkel te remmen. Dan heb je best toch al een cursus wagen beheersing achter de kiezen

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Me dunkt dat dit nu al de 2de opeenvolgende winter is dat ik flink wat geld bespaard heb door geen winterbanden te kopen. Kan me niet voorstellen dat iemand ze in België vorige en deze winter al nodig heeft gehad...
            Een duidelijk bewijs dat je er nog nooit mee gereden hebt.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Een duidelijk bewijs dat je er nog nooit mee gereden hebt.
              Inderdaad, want vanaf dat de temperatuur zakt rond de 5° voel je perfect dat de grip op de weg stukken beter is. Kort voor de wisseling naar winterbanden had ik met mijn zomerset op de BMW (achtertractie) veel sneller doorslip dan met de winterbanden en dat heeft te maken met de hardheid van de caoutchouc.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                Ik discussieer er hier niet meer over ...
                Al wie er tegen is heeft blijkbaar niet de mogelijkheden (geld) om winterbanden aan te schaffen..
                Blijkbaar rijden er hier nogal wat mensen met serieus dure auto's : BMW, Audi S5, enz. Als je je zo'n auto kan veroorloven, is de kost van winterbanden waarschijnlijk wel een peulschil. Voor mij, en ik denk voor nog veel mensen, is dat geen kleine investering...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Blijkbaar rijden er hier nogal wat mensen met serieus dure auto's : BMW, Audi S5, enz. Als je je zo'n auto kan veroorloven, is de kost van winterbanden waarschijnlijk wel een peulschil. Voor mij, en ik denk voor nog veel mensen, is dat geen kleine investering...
                  Hoef je niet meteen als een onzinnige kost te zien hé Kaneda, al de tijd dat je met je winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet, winterbanden zijn ook niet echt duur en velgen zijn er tweedehands genoeg te vinden.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Sinds vrijdag zitten er ook winterbanden onder mijn Dacia, ik moest er op wachten omdat de bandenspanningssensors niet meer in voorraad waren (die zijn nu verplicht op elke nieuwe wagen).
                    Gisteren kreeg ik op het dashboard een foutmelding van die sensors, ik ben meteen aan de kant gaan staan, maar er was niets verkeerd te zien aan de banden.
                    Thuis heb ik dan eerst de bandenspanning gecontroleerd, die was ook in orde.
                    In de handleiding zag ik dan dat als dat lampje knippert, dat dat wil zeggen dat één bandenspanningssensor niet werkt zoals het hoort.
                    Daarom moet ik morgenavond terug naar de garage om de boel na te laten zien.
                    Als ik binnen een paar maanden de wielen terug wissel zal ik waarschijnlijk ook naar de garage moeten om de sensors te laten samenwerken met de auto.
                    De verplichting van de bandenspanningssensors is waarschijnlijk uitgevonden door bandenverkopers en garages, daardoor zijn ze er al zeker van dat de klanten minstens 2 keer per jaar langskomen (dan komt er meer geld binnen).
                    Ik rij bijna 36 jaar met de auto, in die tijd heb ik eigenlijk nooit bandenspanningssensors nodig gehad, maar nu kan je er niet meer onderuit, ze zijn verplicht.
                    Dat komt waarschijnlijk door een groot deel van de automobilisten die nooit de bandenspanning controleert, ik doe dat wel geregeld (dat heb ik altijd gedaan).

                    Gisteren lag er sneeuw, het verschil in tractie, remafstand en wegligging (bochten dus) is heel groot ten opzichte van die van zomerbanden in dezelfde omstandigheden.
                    Ik ben over een onverharde weg gereden waar ik vroeger in die omstandigheden weg zou gebleven zijn, en dat ging nu echt zonder problemen (ik ben wat "winterfoto's" gaan maken).
                    Ik heb tussen kerst en nieuwjaar met zomerbanden door de sneeuw gereden (ik kan het weggedrag tussen zomer en winterbanden dus vergelijken).
                    Maar je kan er toch niet sneller mee rijden, tenzij je helemaal alleen op de baan bent.
                    Zelfs met zomerbanden in de sneeuw moest ik altijd een heel stuk trager gaan rijden als er een andere auto voor mij reed.
                    Op wegen die vrij goed berijdbaar zijn tegen 50-60km/h (met zomerbanden) zit er altijd iemand voor die krampachtig het stuur vastklemt en dan tegen 20-30km voortsukkelt.
                    Winterbanden zijn dus wel veiliger, maar je geraakt er niet sneller mee vooruit...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Dus ook overtuigd Bart. ben ik reeds lang.
                      Vereiste is inderdaad dat je hier ook niet de grenzen gaat opzoeken, en niet te kort remmen
                      als er iemand achter je rijdt is ook verstandig, want je weet nooit wat voor banden je achterligger heeft liggen....

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Blijkbaar rijden er hier nogal wat mensen met serieus dure auto's : BMW, Audi S5, enz. Als je je zo'n auto kan veroorloven, is de kost van winterbanden waarschijnlijk wel een peulschil. Voor mij, en ik denk voor nog veel mensen, is dat geen kleine investering...
                        Op een goedkopere wagen staan meestal ook goedkopere banden (smaller, lagere snelheidsindex, ...).

                        Maar bereken het eens anders ...
                        Stel dat je gemiddeld 25.000km per jaar rijdt en je verslijt je banden op 50.000km.

                        Heb je enkel zomerbanden, dan zal je om de 2 jaar een set banden versleten hebben.
                        Tot de auto 4 jaar is, heb je dus 1 set zomerbanden gekocht.

                        Heb je een set zomerbanen en een set winterbanden, dan zullen uw zomerbanden maar de helft gereden hebben en zal je ze pas na 4 jaar moeten vervangen
                        Tot de auto 4 jaar is, heb je dus 1 set winterbanden gekocht.

                        Hoeveel denk je dat je nu extra gaat uitgegeven hebben om tijdens de winter met winterbanden gereden te hebben?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Sinds vrijdag zitten er ook winterbanden onder mijn Dacia, ik moest er op wachten omdat de bandenspanningssensors niet meer in voorraad waren (die zijn nu verplicht op elke nieuwe wagen).
                          Bizar dat bepaalde merken nog steeds met sensoren werken in de wielen (ventielen) ... veel werken gewoon via de sensoren van het ABS en dan kan je zonder meer van velg veranderen, enkel via het menu even resetten bij elke bandenwissel.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Bizar dat bepaalde merken nog steeds met sensoren werken in de wielen (ventielen) ... veel werken gewoon via de sensoren van het ABS en dan kan je zonder meer van velg veranderen, enkel via het menu even resetten bij elke bandenwissel.
                            Als ik dit zie http://www.autobandenmarkt.be/cgi-bi...ormation#13302 dan denk ik dat op dit ogenblik de meeste fabrikanten toch wel met de TPMS sensors (moeten) werken.
                            Het systeem dat met de ABS werkt zal misschien niet meer voldoen aan de nieuwste wetgeving.
                            Blijkbaar is het wel zo dat een aantal fabrikanten kiest voor een systeem dat de sensors zelf herkent, anderen hebben een systeem dat je zelf op een of andere manier de sensors kan laten herkennen, en voor nog andere heb je dan weer een apparaat nodig waarbij je verplicht bent om naar de garage te rijden (die apparaatjes zullen uiteindelijk ook wel ergens online te vinden zijn als er meer wagens rondrijden met TPMS sensors).

                            Of dat systeem dat via ABS werkt bij nieuwe wagens nog mag geleverd worden, dat weet ik niet, zoveel ken ik ook niet van die wetgeving.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Op een goedkopere wagen staan meestal ook goedkopere banden (smaller, lagere snelheidsindex, ...).

                              Maar bereken het eens anders ...
                              Stel dat je gemiddeld 25.000km per jaar rijdt en je verslijt je banden op 50.000km.

                              Heb je enkel zomerbanden, dan zal je om de 2 jaar een set banden versleten hebben.
                              Tot de auto 4 jaar is, heb je dus 1 set zomerbanden gekocht.

                              Heb je een set zomerbanen en een set winterbanden, dan zullen uw zomerbanden maar de helft gereden hebben en zal je ze pas na 4 jaar moeten vervangen
                              Tot de auto 4 jaar is, heb je dus 1 set winterbanden gekocht.

                              Hoeveel denk je dat je nu extra gaat uitgegeven hebben om tijdens de winter met winterbanden gereden te hebben?
                              Hoeveel je extra hebt uitgegeven : minimum 1 bandenset, want je hebt continu 1 set in je "magazijn" liggen... En 205/55 banden kosten een 400€/set...
                              Daarnaast : stel dat je gemiddeld 10.000 km. rijdt, dan doe je jaarlijks 5000 km. per zomer of winterband. Als we bv. 50.000 km. nemen als levensduur dan gaan je zomerbanden en winterbanden 10 jaar mee... Alleen moet je normaal winterbanden vervangen na 4 jaar, zomerbanden na 6 jaar...
                              Ik heb deze winter nog geen meter gereden over een winterse weg. Op een droge of natte weg bij koudere temperaturen dan 7°C is het verschil in remweg vanaf 90 km./h amper korter bij winterbanden (het verschil is veel kleiner dan wat je hebt tussen goeie en slechte zomerbanden).
                              Last edited by polleke_cgc; 25 januari 2015, 23:30.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Standaard ligt er 225/55 op. Reken maar uit...
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X