Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Winterbanden.

    Hallo Pol !

    Dat wist ik niet. Dat je stoplichten knipperen als je abs werkt ! Ik zou zeggen : weer iets bijgeleerd maar van de andere kant kan ik me niet herinneren dat ik ooit iémands stoplichten heb zien knipperen...

    35a

    Comment


    • #77
      Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Volgens mij is het zeker goedkoper om met gewone, goede mét profiel-banden te rijden, maar zeker je snelheid aan te passen en bij "glibberige" omlstandigheden de verplaatsen te beperken tot het minimum.
      Mijn gedacht en zeker niet verplichten die winterbanden. We MOETEN al zoveel.

      Goedkoper ja, zolang er niks voorvalt en dat je hiermee anderen niet in gevaar brengt. Remafstand met "goeie"winterbanden is immers een pak korter. Als je eens in iemands achterwerk gaat vliegen door je afstand te kort te houden of zelfs een moment van verstrooidheid, het kan allemaal gebeuren, zal dat goedkopere er snel vanaf zijn. Een set winterbanden 500 tot 1000€ voor de duurste heb je dan snel terugverdiend. En het gebeurt bij dergelijk weer sneller dan je denkt. Voor wat carrosserieschade ben je nu vlug aan 500€.
      Het is jou veiligheid en ondertussen verslijt je je andere set banden niet, een éénmalige kost wel, maar zeker geen overbodige luxe.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #78
        Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
        Ik ben aan de plaatsing van mijn winterbanden nog niet toegekomen dit jaar, maar ben er ook fervent voorstander van. Het verschil is enorm. Hoewel je inderdaad ook niet moet denken dat je met spikes rondrijdt...



        zo denk ik er ook over. onnozel, toch? hoewel ik makkelijk praten heb met een leasewagen, zou ik als ik zelf een wagen had zeker ook winterbanden aanschaffen.

        En indien je er de opslagruimte voor hebt, kan je je zomer/winterbanden ook gewoon thuis stockeren, dat zal wel weer wat in prijs schelen...
        Ziehier waarmee ik mijn wielen thuis stockeer :


        Ideaal systeem : stevig, gemakkelijk verplaatsbaar en de beste manier om wielen te stapelen. Een wiel moet immers steeds horizontaal gestapeld worden, en niet vertikaal op de band in een rek of op de grond. Dit systeem heb ik na wat zoeken in Duitsland gevonden. De Duitsers hebben hie immers de beste ervaring mee.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #79
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
          Deze interessante slide-show gevonden op het web:
          http://www.federauto.be/01/MyDocuments/Winterbanden.pdf
          Wat die bmw's betreft: 10 jaar geleden had ik een 525TD en ik kan inderdaad bevestigen dat rijden op sneeuw (zonder winterbanden) een nachtmerrie is. Die auto's trekken op de achteras en dan moet je echt voorzichtig zijn.
          Baaidewee: daarstraks ben ik gaan sleeen met de kids in Averbode. Ik zag een 3reeks BMW die de heuvel niet opkwam. Geen winterbanden, maar wel peperdure velgen.
          Heb je de BMW's van tegenwoordig al geprobeerd.
          Ik heb zo'n een drie litertje benzine met een pak aan pk's en met een automaat van de nieuwe generatie, maar met goeie winterbanden. De laatste week in de moeilijkste omstandigheden zonder problemen kunnen blijven rijden. Natuurlijk moet je in de winter met de aangpaste banden rijden.
          Mijn opinie is, als je met die klasse van wagens rijdt moet er zeker nog een setje winterwielen af kunnen.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #80
            Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
            ABS een langere remafstand... testen en statistieken zou ik toch maar met een korreltje zout nemen, zeker bij dit weer. Het moment dat je hard op je rem moet gaan staan voor een onverwacht object, geeft ik het op een blaadje dat je met ABS en winterbanden de grootste kans hebt om er zonder blutsen van af te komen. Het moment dat je wielen blokkeren weet je echt niet meer waar je gaat uitkomen. Wat velen ook al eens durven vergeten is om tijdens een noodstop het ontkoppelpedaal in te trappen. Wanneer de motor uitslaat zit je ook zonder ABS, stuurbekrachtiging,....
            Een half dagje op "slipschool" is zeker een aanrader. Om het nut van ABS te testen moest ik in een bocht afremmen en onverwacht ging de ABS uit... ik heb toen op enkele seconden ook alle kanten van het parcour gezien.

            OT sinds een jaar met achtertraktie op de baan, zonder winterbanden zou ik er niet aan beginnen.
            Volledig gelijk. Heb recent een slipcursus gevolgd. Wat betreft het remmen met ABS wou ik nog het volgende kwijt : de meesten duwen niet hard genoeg op hun rempedaal zoadat de ABS niet werkt. Als het om een noodstop gaat moet je met je volle gewicht op het rempedaal gaan staan en dan zal je wel de kortere remafstand van een ABS gewaar worden.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #81
              Re: Winterbanden.

              Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
              Hallo Pol !

              Dat wist ik niet. Dat je stoplichten knipperen als je abs werkt ! Ik zou zeggen : weer iets bijgeleerd maar van de andere kant kan ik me niet herinneren dat ik ooit iémands stoplichten heb zien knipperen...

              35a
              Dit was een demonstratie op de slipcursus. Blijkbaar gaan de ABS'en dan zelden aan. Als je een noodstop goed uitvoert zullen je achtelichten wel knipperen op het ritme waarmee je wielen afremmen.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #82
                Re: Winterbanden.

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Dit was een demonstratie op de slipcursus. Blijkbaar gaan de ABS'en dan zelden aan. Als je een noodstop goed uitvoert zullen je achtelichten wel knipperen op het ritme waarmee je wielen afremmen.
                Sommige auto's hebben deze "optie" maar dit is niet standaard voor elke wagen waarbij het ABS opspringt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Sommige auto's hebben deze "optie" maar dit is niet standaard voor elke wagen waarbij het ABS opspringt.
                  Het zou kunnen, maar de wagens waarmee wij reden op de slipcursus waren zeker geen recente, daarom twijfel ik hier wel aan.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Last edited by enero; 23 december 2009, 16:51.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #84
                    Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                    Hallo Pol !

                    Dat wist ik niet. Dat je stoplichten knipperen als je abs werkt ! Ik zou zeggen : weer iets bijgeleerd maar van de andere kant kan ik me niet herinneren dat ik ooit iémands stoplichten heb zien knipperen...
                    In dit filmpje kun je het knipperen van de remlichten bij een actieve esp/abs goed zien:

                    http://www.youtube.com/watch?v=CJd19...embedded#at=22

                    Het ultime is natuurlijk Quattro.
                    http://www.youtube.com/watch?v=sr7NA...ayer_embedded#

                    Comment


                    • #85
                      Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                      In dit filmpje kun je het knipperen van de remlichten bij een actieve esp/abs goed zien:

                      http://www.youtube.com/watch?v=CJd19...embedded#at=22

                      Het ultime is natuurlijk Quattro.
                      http://www.youtube.com/watch?v=sr7NA...ayer_embedded#

                      Bedankt !!!
                      Dit zal voor velen een opheldering betekenen .

                      Groetjes,
                      Pol
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #86
                        Re: Winterbanden.

                        Ik zou de rollen omdraaien.

                        Winterbanden zou men standaard moeten plaatsen op een wagen.
                        Zomerbanden plaats je als....... .
                        mvg,
                        Ludo V.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Winterbanden.

                          Is alleen de kostprijs een bezwaar of waarom doet men dat niet zoals Ludo aangeeft?

                          Comment


                          • #88
                            Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                            Is alleen de kostprijs een bezwaar of waarom doet men dat niet zoals Ludo aangeeft?
                            Winterbanden hebben volgens mij alleen nut vanaf een Temp. van 7 à 8 °C.
                            De samenstelling van de caoutchouc is veel zachter zodat die op de koude ondergrond meer grip teweegbrengt. Meestel is een winterband ook smaller dan de gewone band, juist omdat brede banden nog slechter presteren op gladde wegen. Eigenlijk is een zo smal mogelijke winterband de beste oplossing.
                            In de zomer is dit natuurlijk een ander verhaal. Voor goeie grip ben je beter af met een bredere band. In streken waar het veel regent kan je dan nog kiezen voor een band die een speciaal hiervoor gemaakte tekening heeft dat het water nog beter afvoerd.
                            Wagens verkopen met standaard winterbanden erop zou volgens mij niet zo commercieel overkomen. Wagens worden nog altijd gelinkt aan prestaties, en prestaties kunnen beter overweg met een brede en laag profiel band. Dit oogt ook mooier, vooral als het om een wat sportievere wagen gaat.
                            En sommige echte autoliefhebbers plaatsen in de zomer zelfs banden die veel weg hebben van slicks (met weing of geen profiel), zoals men die gebruikt in races.
                            In de States spreekt men ook nog van "All Season Tires". Wat de nuance is weet ik niet zo goed, maar blijkbaar is er voor elke situatie wel iets.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #89
                              Re: Winterbanden.

                              Naar het schijnt zijn er grote verschillen tussen de verschillende types/merken winterbanden...

                              Zelf heb ik ook een achterwielaangedreven wagen met redelijk ver afgesleten banden. Vertrekken op gladde ondergrond wil nog wel lukken (soms met het nodige gepruts: 2e versnelling en handrem heel geleidelijk lossen). Rijden in verse sneeuw was gisteren echter niet te doen: De weerstand van de sneeuw is groter dan de kracht die de wielen op de grond kunnen afzetten...

                              Aangezien ik dus toch mijn banden moet wisselen, dacht ik aan Continental's TS830. Iemand ervaring mee? Tenslotte moet de wagen ook tijdens de gewone (droge/regen) winterdagen nog betrouwbaar blijven
                              ---
                              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                              Comment


                              • #90
                                Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                                Hallo Pol !

                                Dat wist ik niet. Dat je stoplichten knipperen als je abs werkt ! Ik zou zeggen : weer iets bijgeleerd maar van de andere kant kan ik me niet herinneren dat ik ooit iémands stoplichten heb zien knipperen...

                                35a
                                Ik dacht dat dit maar een heel beperkt aantal wagens beschikbaar is. Het is ook zeer recent (net zoals de stops met 2 standen), aangezien de wetgeving aangepast moest worden om dit toe te laten
                                ---
                                Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                                http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                                Comment

                                Working...
                                X