Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Winterbanden.

    Twee weken geleden heb ik ook mijn vier velgen met wintersloefkes opgestoken, juist op tijd.

    Vier jaar geleden zat ik met een firmawagen 36 dagen in Duitsland tegen de grens Oostenrijk, Tsjechië, toen ben ik daar een paar keer serieus in de problemen gekomen, ik stond er gewoon stil, en die Duitsers reden er de hellingen op alsof het niets was.
    Toen heb ik er vier velgen met winterbanden laten plaatsen, en de vier velgen met zomerbanden op transport naar huis laten zetten, factuurtje voor mijn baas en klaar.

    Voordien had ik ook zo mijn eigen gedacht over winterbanden, maar daar heb ik het nut ervan leren kennen, daarom dat ik er voor mezelf ook een stel heb aangeschaft, vier stalen Mercedes velgen heb ik gewoon gratis gekregen, deze hebben ze soms over van mensen die aluminium velgen laten plaatsen.

    Natuurlijk, ook als je je met winterbanden overmoedig gaat gedragen, loopt het ook verkeerd af, rem ook niet te kort, want je weet niet wat voor banden er op achterliggende wagens liggen, maar in ieder geval, het verschil is enorm.

    Comment


    • #32
      Re: Winterbanden.

      Sinds paar jaar voor een goede 200 € uitgerust met stevige sneeuwschoenen (banden) op een 5-Touring en ga de rest met gemak voor. Zeker geen overbodige luxe

      Nov. erop, april eraf
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #33
        Re: Winterbanden.

        Als het er dan toch zo aantrekkelijk uitziet rijden met winterbanden en ik hier alle voordelen zie dan moet de regering ze maar fiscaal aftrekbaar maken als ze ze wil verplichten.
        Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

        Comment


        • #34
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Yep, en gij hebt die verschillende vuistdikke studies ongetwijfeld in je labo liggen ?
          Die stelling komt steeds als een stadslegende bovendrijven. Om een lang verhaal kort te maken : ABS verlengt de remweg, altijd en overal. ABS is een extra veilgheidsuitrusting omdat het leeuwendeel van de chauffeurs in extreme situaties hun wagen niet meer kunnen onder controle houden zoals bv. bij blokkerende wielen. Maw ABS helpt je je wagen nog om bij te sturen indien je je wielen blokeert bij bv. een noodstop. Zonder ABS ga je met geblokeerde wielen gewoon rechtdoor.

          [on-topic] Winterbanden zijn gewoon een must. Ze kosten je over de levensduur van je wagen geen geld, wel in tegendeel. Ik betaal 20 € incl. btw om de banden te wisselen en mijn bandencentrale houdt ze voor die prijs nog eens in bewaring. Kost per jaar : 40 €. Aangezien je toch je banden moet wisselen indien ze versleten zijn kan je je beter twee setjes kopen. Die prijs win je terug door een lager verbruik en mindere slijtage van zomerbanden. Over blik- en andere schade wil ik het dan nog niet hebben.

          Slu !

          Tjerri
          Hetgeen je vertelt over ABS klopt wel niet bijster :
          De manier van remmen die de langste remweg oplevert is wat de meeste bestuurders doen in een noodsituatie : gewoon de rem blok toe. Daarmee blokkeer je dus je wielen, en glijdt je gewoon rechtdoor. De oplossing is dus pompend remmen : dus zorgen dat je wielen blokkeren, de remmen lossen, terug je rem blok toe enz. Daarmee haal je de kortste remweg en dat is ook wat een goed ABS remsysteem doet. Voordeel is dat je tussen de "pompen" de wagen nog kan bijsturen.

          De kortste remweg haal je als je erin slaagt tijdens het remmen, de wielen net niet te laten blokkeren. Maar het is zeer moeilijk om dat met dat rempedaal exact bij te regelen, vandaar dat pompend remmen de beste methode is. Pompend remmen is uiteraard zinloos als je er niet in slaagt om de wielen te blokkeren...
          Nu alle wagens met ABS zijn uitgerust is dat pompend remmen uiteraard uit den boze (want het ABS neemt die functie over).
          ABS zal dus ten opzichte van bestuurders die gewoon hun wielen blokkeren ALTIJD een kortere remweg opleveren (behalve bij losse sneeuw). Bestuurders met een wagen zonder ABS die wel pompend remmen kunnen eventueel een kortere remweg hebben dan eentje MET ABS, maar dan zal die bestuurder toch een zeer goeie remtechniek moeten hebben...

          Als je ABS hebt, is het dus de bedoeling bij een noodstop dat je dat rempedaal volle bak indrukt. Je zal het pedaal voelen daveren, maar daar moet je je dus niets van aantrekken. De afkorting ABS (Anti Blokkeer Systeem), wordt nu en dan ook vertaald als Altijd Blijven Sturen, wat eigenlijk beter de hoofdbedoeling van een ABS remsysteem aangeeft.
          Dat ABS altijd voor een langere remweg zorgt is dus niet waar. Ten opzichte van rally piloten met een goeie remtechniek zal dat klopppen. Ten opzichte van een gewoon bestuurder met een foute remtechniek klopt dat langs geen kanten !!!
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #35
            Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Hetgeen je vertelt over ABS klopt wel niet bijster :
            De manier van remmen die de langste remweg oplevert is wat de meeste bestuurders doen in een noodsituatie : gewoon de rem blok toe. Daarmee blokkeer je dus je wielen, en glijdt je gewoon rechtdoor. De oplossing is dus pompend remmen : dus zorgen dat je wielen blokkeren, de remmen lossen, terug je rem blok toe enz. Daarmee haal je de kortste remweg en dat is ook wat een goed ABS remsysteem doet. Voordeel is dat je tussen de "pompen" de wagen nog kan bijsturen.

            De kortste remweg haal je als je erin slaagt tijdens het remmen, de wielen net niet te laten blokkeren. Maar het is zeer moeilijk om dat met dat rempedaal exact bij te regelen, vandaar dat pompend remmen de beste methode is. Pompend remmen is uiteraard zinloos als je er niet in slaagt om de wielen te blokkeren...
            Nu alle wagens met ABS zijn uitgerust is dat pompend remmen uiteraard uit den boze (want het ABS neemt die functie over).
            ABS zal dus ten opzichte van bestuurders die gewoon hun wielen blokkeren ALTIJD een kortere remweg opleveren (behalve bij losse sneeuw). Bestuurders met een wagen zonder ABS die wel pompend remmen kunnen eventueel een kortere remweg hebben dan eentje MET ABS, maar dan zal die bestuurder toch een zeer goeie remtechniek moeten hebben...

            Als je ABS hebt, is het dus de bedoeling bij een noodstop dat je dat rempedaal volle bak indrukt. Je zal het pedaal voelen daveren, maar daar moet je je dus niets van aantrekken. De afkorting ABS (Anti Blokkeer Systeem), wordt nu en dan ook vertaald als Altijd Blijven Sturen, wat eigenlijk beter de hoofdbedoeling van een ABS remsysteem aangeeft.
            Dat ABS altijd voor een langere remweg zorgt is dus niet waar. Ten opzichte van rally piloten met een goeie remtechniek zal dat klopppen. Ten opzichte van een gewoon bestuurder met een foute remtechniek klopt dat langs geen kanten !!!
            Yes ! De Nobelwinnaar voor Fysica 2010 is gekend

            3 manieren om te bewijzen dat je ongelijk hebt :

            - de makkelijkste misschien : neem een auto waarbij je ABS kan uitschakelen, rijdt er mee naar een verlaten parking, kies een rechte lijn en plaats er een kegeltje, rij 100 km/u en ter hoogte van het kegeltje (je raadt het nooit) rem je alles dicht zonder je voet te lichten. Nu doe je hetzelfde mèt ABS ingeschakeld en meet het verschil. Neem een zakdoek en droog je tranen. Je kan het zelf altijd eens gaan proberen bij een slipschool of als je het ècht, maar dan ook ècht, niet geloofd op de LPG van Ford.

            - Tov piloten met een goede remtechniek, lees "goed" pompend kunnen werken ?
            Mmmm, effe denken ... Die cybernouten moeten dus een "computer" kunnen verslaan die tientallen keer per seconde voelt of het wiel nog draait. Yeah right, [metaalstem] "I'll be back". Echte ralleyrijders pompen trouwens ook zelf hun airbag op omdat ze dat vlugger kunnen dan die moderne spullen.
            Ter info : dat pompend remmen doen ze om hun auto die aan 't slippen is in de richting te dwingen naar waar hun wielen gedraaid staan. Op het moment dat je wiel terug draait heeft het namelijk weer grip en kan je je rechtlijnige beweging (rechtdoor met geblokkeerde remmen weet je nog) beïnvloeden. Zolang je wiel blokkeert is wrijving met de weg het grootste en rem je het snelste af.

            - Neem een boek van fysica over krachten, wrijving, rechtlijnige bewegingen etc ... en ga aan de slag. Je zal er de link mee kunnen leggen tussen wrijving en remmen. Hoe meer wrijving hoe vlugger je je energie kwijt bent en bijgevolg hoe vlugger je stilstaat. Dus met pompend remmen (of ABS zo je wil) haal je de optimale wrijving - tussen wegdek en band - niet en behaal je nooit de kortste remweg. Dat Jan met de pet zijn wagen nog langer bestuurbaar houdt mèt ABS is dan wel een redenering die steek houdt.

            Dat dit soort stadslegendes de ronde blijft doen vind ik nogal raar in de 21ste eeuw met alle moderne communicatiemiddelen. Dus voor de laatste maal : ABS GEEFT STEEDS EEN LANGERE REMWEG. Voilà.

            Slu !

            Tjerri

            Comment


            • #36
              Re: Winterbanden.

              Ik dacht dat ABS altijd een kortere remafstand gaf, BEHALVE bij sneeuw en gravel
              De sneeuw vormt bij een geblokkeerd wiel een soort wig onder de band die een extra remmende werking heeft. Maar ondanks de langere remafstand bij sneeuw kan je met ABS nog wel stuurcorrecties uitvoeren. Dat kan niet bij een auto zonder ABS.
              Verbeter mij als mijn theorie fout zit
              Homo Sapiens Pentaxiensis

              Comment


              • #37
                Re: Winterbanden.

                Het belangrijkste dat ABS je bijbrengt, is inderdaad dat je nog redelijk kan blijven sturen. Van zodra je wielen blokkeren, is dat om zeep. Gewoonlijk zal je remweg korter zijn, maar ik zou daar niet te hard op vertrouwen.

                @Tjerri: als je dan toch je fysicaboek vasthebt, kijk dan ineens eens naar het verschil tussen statische wrijving en dynamische wrijving. Van zodra de wrijving dynamisch wordt (als je wiel blokkeert), wordt deze veel minder.

                Comment


                • #38
                  Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                  Zolang je wiel blokkeert is wrijving met de weg het grootste en rem je het snelste af.


                  Oooh, pijnlijke misser, me dunkt. Zoals Polleke reeds aanhaalde, de beste vertraging is net voordat het wiel blokkeert.
                  Een blokkerend wiel heeft minder wrijving dan een bijna blokkerend wiel.

                  Ik daag je uit om de test te doen met een fiets (Rem dan misschien wel met de achterrem om pijnlijke tanden te voorkomen).


                  /on-topic: Heb vroeger ook nog met winterbanden gereden, een jaar of 6 -7 geleden. Toen was het weggedrag met die dingen sh.t. Echt om zeeziek van te worden. Maar volgens de hudiige berichten is dit allemaal al een flink stuk verbeterd.
                  Enkel stel ik mij dan nog de vraag, mensen die bv eind oktober begin november hun winterbanden hebben laten steken; die banden moeten nu ondertussen toch al flink versleten zijn, want we hebben in november nog een paar dagen 17 graden gehad. En dat is echt wel nefast voor die dingen.

                  Ik heb op de Alfa geen winterbanden en ik moet zeggen dat mijn grip op de sneeuw maar heel beperkt is, vooral op die brede sloefen want hoe breder hoe slechter hoor op de sneeuw.
                  Maar rijden kon ik wel, behalve toen ik bij de Gamma wou vertrekken (lichte heuvel op) kon ik niet meer weg, dan me maar terug laten zakken en een aanloopje genomen.

                  Winterbanden bij dit weer zijn inderdaad super en moesten we opnieuw winters hebben die een paar weken van dit weer hebben dan zou ik bij mijn baas ook wel nog eens gaan zagen voor winterbanden.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #39
                    Re: Winterbanden.

                    ABS een langere remafstand... testen en statistieken zou ik toch maar met een korreltje zout nemen, zeker bij dit weer. Het moment dat je hard op je rem moet gaan staan voor een onverwacht object, geeft ik het op een blaadje dat je met ABS en winterbanden de grootste kans hebt om er zonder blutsen van af te komen. Het moment dat je wielen blokkeren weet je echt niet meer waar je gaat uitkomen. Wat velen ook al eens durven vergeten is om tijdens een noodstop het ontkoppelpedaal in te trappen. Wanneer de motor uitslaat zit je ook zonder ABS, stuurbekrachtiging,....
                    Een half dagje op "slipschool" is zeker een aanrader. Om het nut van ABS te testen moest ik in een bocht afremmen en onverwacht ging de ABS uit... ik heb toen op enkele seconden ook alle kanten van het parcour gezien.

                    OT sinds een jaar met achtertraktie op de baan, zonder winterbanden zou ik er niet aan beginnen.
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Winterbanden.

                      Weer eens een mooi voorbeeld van onze Belgische regering.
                      Ze houden zich liever bezig met job-creation en een hoop futuliteiten waar niemand behoefte aan heeft.

                      Een leuk voorbeeld:
                      Als je op een weg waar je 70 mag rijden, 77 of harder rijdt, zit je met 6km/h correctie boven de max. snelheid en kun je een bekeuring krijgen. Zogezegd om de verkeersveiligheid op te krikken.
                      Echter met zomerbanden blijven rijden terwijl er een pak sneeuw ligt, blijft ongestraft...

                      begrijpen wie kan...

                      Ik heb een grote Amerikaanse 4x4 pickup waar all-season banden opliggen, en heb perfecte grip met dit weer.
                      Heb trouwens al verschillende mensen uit de sneeuw getrokken met mijn wagen.
                      Als ik echter zie dat iemand zich de weg op begeeft met zomerbanden (Die dan bij voorkeur nog eens goed versleten zijn), en zich vervolgens vastrijdt in de sneeuw, moet deze persoon geen hulp van mij verwachten, eigen schuld, dikke bult...

                      Nog een schoolvoorbeeld:
                      Vrijdag hadden wij, zoals bij de meeste bedrijven, opt werk kerstreceptie, bier en andere alcohol vloeide er met hopen, ik heb echter uit principe niks gedronken. Toen ik om 20u naar huis reed (een rit van 1u/50km), kwam ik geen enkele alchoholcontrole tegen. Toch wel raar dat er op een dag waarop iedereen weet dat er opt werk gedronken wordt, geen enkele controle de vinden is. De verkeersveiligheid, ah ja...
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

                      Comment


                      • #41
                        Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                        Yes ! De Nobelwinnaar voor Fysica 2010 is gekend

                        3 manieren om te bewijzen dat je ongelijk hebt :

                        - de makkelijkste misschien : neem een auto waarbij je ABS kan uitschakelen, rijdt er mee naar een verlaten parking, kies een rechte lijn en plaats er een kegeltje, rij 100 km/u en ter hoogte van het kegeltje (je raadt het nooit) rem je alles dicht zonder je voet te lichten. Nu doe je hetzelfde mèt ABS ingeschakeld en meet het verschil. Neem een zakdoek en droog je tranen. Je kan het zelf altijd eens gaan proberen bij een slipschool of als je het ècht, maar dan ook ècht, niet geloofd op de LPG van Ford.

                        - Tov piloten met een goede remtechniek, lees "goed" pompend kunnen werken ?
                        Mmmm, effe denken ... Die cybernouten moeten dus een "computer" kunnen verslaan die tientallen keer per seconde voelt of het wiel nog draait. Yeah right, [metaalstem] "I'll be back". Echte ralleyrijders pompen trouwens ook zelf hun airbag op omdat ze dat vlugger kunnen dan die moderne spullen.
                        Ter info : dat pompend remmen doen ze om hun auto die aan 't slippen is in de richting te dwingen naar waar hun wielen gedraaid staan. Op het moment dat je wiel terug draait heeft het namelijk weer grip en kan je je rechtlijnige beweging (rechtdoor met geblokkeerde remmen weet je nog) beïnvloeden. Zolang je wiel blokkeert is wrijving met de weg het grootste en rem je het snelste af.

                        - Neem een boek van fysica over krachten, wrijving, rechtlijnige bewegingen etc ... en ga aan de slag. Je zal er de link mee kunnen leggen tussen wrijving en remmen. Hoe meer wrijving hoe vlugger je je energie kwijt bent en bijgevolg hoe vlugger je stilstaat. Dus met pompend remmen (of ABS zo je wil) haal je de optimale wrijving - tussen wegdek en band - niet en behaal je nooit de kortste remweg. Dat Jan met de pet zijn wagen nog langer bestuurbaar houdt mèt ABS is dan wel een redenering die steek houdt.

                        Dat dit soort stadslegendes de ronde blijft doen vind ik nogal raar in de 21ste eeuw met alle moderne communicatiemiddelen. Dus voor de laatste maal : ABS GEEFT STEEDS EEN LANGERE REMWEG. Voilà.

                        Slu !

                        Tjerri
                        Jij kent er dus echt de ballen van hé...
                        Als je je banden blokkeert heb je zowat de laagst mogelijk wrijvingscoëfficient die tussen rubben en wegdek mogelijk is, en dus de langste remafstand. De banden glijden gewoon over het wegdek, en ondervinden zeer weinig wrijving, en dus heb je een grote remafstand.

                        Lees eerst nog eens je Fysica-boekje, en kom dan nog eens af...

                        Zelfs in een Kijk uit uitzending slagen ze erin om dit fysisch fenomeen perfect uit te leggen, nu jij nog.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #42
                          Re: Winterbanden.

                          Voor het eerst in m’n leven ook winterbanden op m’n wagen gezwierd, ik heb qua wegligging en baanvastheid een behoorlijk goede wagen maar het verschil tussen gewone banden en winterbanden is toch echt wel groot hoor ! Ik kan het alleen maar aanbevelen, voor je eigen veiligheid maar ook voor die van anderen !
                          Wat het me kost maakt me niet veel uit, ik rij toch een pak zekerder en m'n zomerbanden slijten niet voor een paar maanden
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #43
                            Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                            Weer eens een mooi voorbeeld van onze Belgische regering.
                            Ze houden zich liever bezig met job-creation en een hoop futuliteiten waar niemand behoefte aan heeft.

                            Een leuk voorbeeld:
                            Als je op een weg waar je 70 mag rijden, 77 of harder rijdt, zit je met 6km/h correctie boven de max. snelheid en kun je een bekeuring krijgen. Zogezegd om de verkeersveiligheid op te krikken.
                            Echter met zomerbanden blijven rijden terwijl er een pak sneeuw ligt, blijft ongestraft...

                            begrijpen wie kan...

                            Ik heb een grote Amerikaanse 4x4 pickup waar all-season banden opliggen, en heb perfecte grip met dit weer.
                            Heb trouwens al verschillende mensen uit de sneeuw getrokken met mijn wagen.
                            Als ik echter zie dat iemand zich de weg op begeeft met zomerbanden (Die dan bij voorkeur nog eens goed versleten zijn), en zich vervolgens vastrijdt in de sneeuw, moet deze persoon geen hulp van mij verwachten, eigen schuld, dikke bult...

                            Nog een schoolvoorbeeld:
                            Vrijdag hadden wij, zoals bij de meeste bedrijven, opt werk kerstreceptie, bier en andere alcohol vloeide er met hopen, ik heb echter uit principe niks gedronken. Toen ik om 20u naar huis reed (een rit van 1u/50km), kwam ik geen enkele alchoholcontrole tegen. Toch wel raar dat er op een dag waarop iedereen weet dat er opt werk gedronken wordt, geen enkele controle de vinden is. De verkeersveiligheid, ah ja...
                            Ik heb vandaag al verschillende wagens met slippende wielen zien stilstaan. Het waren allemaal achterwiel aangedreven auto's. (Mercedes E-klasse, BMW 3's, enz). Ik rij met mijn voorwielaangedreven karretje met nieuwe zomerbanden (toch vooraan) daar vlotjes tussen. Het enige "hulpmiddel" dat ik heb is ASR, maar dat leg je bij zo'n weer eigenlijk beter af...
                            Mensen die veel rijden hebben die winterbanden uiteraard wel nodig in dergelijk weer (de grip is stukken beter), maar een voorwielaandrijver met nieuwe banden kan daar ook behoorlijk vlot mee. Ik doe te weinig kilometers om veel nut te hebben van winterbanden (ik doe geen wintervakanties, en Duitsland passeer ik ook niet). Het aantal dagen vriesweer in België is voor mij ook te beperkt.
                            Als volgend jaar gans de winter dergelijk weer wordt, zal ik mijn mening wel dienen te herzien natuurlijk...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #44
                              Re: Winterbanden.

                              wat velen vergeten is dat je winterbanden niet alleen in de sneeuw nodig hebt: bij 20° is het verschil in remafstand verwaarloosbaar, maar naarmate het kouder wordt, zelf op een perfect droge baan, die er veilig uit ziet, zal je vanaf 15°c een beduidend kortere remafstand hebben met winterbanden dan met zomerbanden. All season banden geven je dat extra voordeel kortere remafstand quasi niet. Duikt de temperatuur onder de 8°c, dan is het verschil in remafstand reeds circa 40% of het verschil tussen ene botsing en geen botsing.

                              verplichten of niet? laat het ons eens vergelijken met de autogordel:

                              Een autogordel is verplicht, ook al veroorzaakt het geen verhoogd risico voor de weggebruikers rondom u, maar als je een ongeval zonder gordel hebt, zal je ook als je in recht bent, een deel van de medische kosten zelf mogen ophoesten omdat je "onvoorzichtig" was de gordel niet te dragen.

                              een winterband verhoogt de veiligheid voor jezelf en de weggebruikers rond u, het voorkomt dat je en fille veroorzaakt door een weg te blokkeren waar je een lichte helling niet naar boven kan. De jaarlijkse meerkost is amper 100 euro: het wisselen en stokeren van de banden inbegrepen. De kostprijs kan geen argument zijn tegen: het is een marginale kost van de totale kost van een wagen, ook voor wie weinig km doet.

                              Voor mij mogen ze dat verplichten, ik ben tegen regulitis, maar veel mensen beseffen te weinig wat een luttele 100 euro per jaar doet aan vermindering verkeersellende.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Winterbanden.

                                Voor wie regelmatig de baan op moet (werk-gezin) vind ik dat ze verplicht moeten worden. De voordelen zijn te groot om zomaar te negeren. Die 4 kleine oppervlaktes zijn immers je enige contact met de weg

                                Comment

                                Working...
                                X