Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Winterbanden.

    Juist daarom vind ik het "niet de moeite" om àndere banden te laten MONTEREN (sommigen zeggen "steken"). Ik rij gewoon - als altijd - héél voorzichtig.
    ---------------
    Héérlijk, deze SNEEUW !

    Comment


    • #17
      Re: Winterbanden.

      Maar toch is het veiliger hoor, al rijd je maar 30km op een glade weg als je moest zien hoeveel meter het scheeld in remweg.
      Ik heb vandaag naar de Veja geweest met de vrouw en daar me dat niet intreseerd blijf ik dan in den auto zitten, weet je dat op die spiegel gladde parking bijna drie auto's op de mijne gezeten hebben (stond achteraan waar de auto's een draai maken, stond aan de binnenkant van de bocht, als ik aan de buitenkant gestaan had had ik zeker prijs gehad) dat had niet geweest als ze winterbanden hadden gehad.
      Natuurlijk zijn er altijd zotten die dan denken dat hun niks meer kan overkomen, kijk maar eens na hoeveel 4X4's met zo een weer brokken maken.
      Ik ben ook tegen dwang maar geloof me dat word hier ook nog verplicht hoor.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #18
        Re: Winterbanden.

        Al dan niet winterbanden: lijkt mij sterk op de discussies die vroeger werden gevoerd rond de hoofdsteunen en de veiligheidsgordels.

        Sedert dat ik regelmatig naar Duitsland bol heb ik ook winterbanden: een GROOT verschil vooral wbt remafstand.

        Voor zij die vinden dat ze sowieso "voorzichtig" rijden: als de fietser die jij net wil voorbij rijden - zelfs tegen 30km/u - door zijn pedalen schiet en op de rijbaan terechtkomt of door gladheid onderuitgaat, dan kunnen winterbanden maken of die fietser net niet of net wel onder je wielen terecht komt. Je moet het maar 1 keertje meemaken... (in mijn geval 2 keer).

        Aan de andere kant moet iedereen maar zelf uitmaken wat hij belangrijk vindt, de risiko's die hij wil nemen, aan wat hij geld wil uitgeven.
        Dat we ze nog lang mogen "trekken".
        Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

        Comment


        • #19
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          Sneeuwkettingen is ook een goeie oplossing maar dat is hier niet doenbaar omdat hoofdwegen meestal open zijn en binnenwegen spiegelglad zijn.
          Sneeuwbanden echter kan je gerust maanden laten liggen ik ken er zelfs die er heel het jaar mee rijden en mijn stel winterbanden heb ik ook gewoon in de zomers door versleten.
          Daarom dat wij "all season" banden hebben en daar rijden wij het hele jaar mee. Deze zijn iets beter als de zomer banden, maar natuurlijk niet zo goed als winterbanden. En inderdaad die kettingen hebben wij enkel in geval van als we de bergpassen op moeten of naar de ski oorden willen gaan waar er op een bepaald moment wel veel sneeuw ligt. Dus je kan deze gewoon op de banden doen in dat gebied en er weer af als je op de grote wegen bent die open zijn. Alle grote wegen hier worden ook sneeuwvrij gehouden en dan heb je die sneeuwkettingen niet nodig.

          Zoals anderen hier zeggen, omdat je winterbanden hebt of een 4x4 of AWD wil nog niet zeggen dat je niet voorzichtig moet zijn. Elk jaar gebeuren er genoeg ongelukken als het sneeuwt hier in Canada omdat er velen zijn die denken dat ze "invincible" zijn en hen niets kan gebeuren met zulke wagens, SUV's en dergelijke. Het is allemaal goed en wel als je je voorzorgen neemt, maar wees evenzeer voorzichtig dan haal je er het beste uit.

          Groetjes uit een groen (niet wit en bewolkt) Vancouver,
          Ann

          Comment


          • #20
            Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Wat minder ongevallen met blikschade maar wellicht enkele zware ongevallen door roekeloos rijgedrag. Als sommigen dan gaan rijden alsof er geen sneeuw ligt, kan het bijna niet anders.
            Laat mij in deze ook zeer duidelijk zijn en zeggen dat je het aan mij niet gaat zien dat ik winterbanden heb steken, en daar bedoel ik mee dat ik niet als een gek op het vak ga rijden waar de rest niet durft of kan rijden wegens te gevaarlijk.
            Ik zal wel moeten opletten voor de wagens achter mij die geen winterbanden hebben " steken"
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

            Comment


            • #21
              Re: Winterbanden.

              ik heb ook winterbanden zitten op mijn wagen en dit is zekers aan te raden
              ook vind ik niet dat dit een meerkost is .
              want in de 6 maand dat je met winterbanden rijd verslijten ondertussen je zomer banden niet
              eigenlijk zouden ze dat bij een nieuwe wagen er dat direct moeten bijverkopen
              bij de verplichte uitrusting zoals een brandblusser en verbandkist er ook 4 winterbanden met velg erbij
              dan zouden er inderdaad veel minder files en ongevallen zijn
              grtz
              bd0379be

              Comment


              • #22
                Re: Winterbanden.

                Voorbij steken heeft zo al geen zin want de volgende hangt twintig meter verder (als het al zoveel is) maar als je op iets moet reageren ben je wel veiliger af dan zonder.
                Ook zie ik er hier regelmatig die niet van hun parkeerplaats geraken omdat het bergop is, ik heb er al tegen de boom zien schuiven omdat de auto zich daarbij schuin zet, met winterbanden is dat ook geen probleem.
                Bij ons op het werk was er een directeur met een Mercedes hij stond ergens op een dakparking, toen hij wilde vertrekken bleef zijn Mercedes terplekke staan met draaiende wielen.
                Wat doe je dan, je staat daar alleen in de kou en wilt naar huis en je raakt niet van plek.
                Ah de wagen in achteruit motor in gang, deur open, uit stapen en mee duwen vanuit de deur en na veel moeite (hij kreeg het er zelfs warm van) kwam de wagen in beweging.
                Na een stuk zo geduwd te hebben kwam er plots wel veel beweging toen de banden op een droge plek kwamen, de auto ging zo snel dat den directeur ten val kwam, onder de deur ging, om dan op een haar gemist te worden door zijn voorwiel en zijn Mercedes over de gladde parking te zien rijden vlam tegen een muur.
                Gelukkig was de muur in het midden van de achterkant gekomen en bleven zijn lichten gespaard alleen zijn plaatverlichting was uit.
                Toch wel goed geschrokken reed hij zo met zijn Mercedes met een gat dat deed denken aan een Chevrolet Impala huiswaars, en zo leert zelfs een directeur nog iets bij.
                sindsdien rijd die directeur elke winter met sneeuwbanden.
                Last edited by Sus; 20 december 2009, 00:12.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #23
                  Re: Winterbanden.

                  Uiteraard zijn winterbanden beter in sneeuw en nat bij koud weer. Maar dat zijn omstandigheden die in België zeer weinig voorkomen. Ik denk dat ik vorig jaar 1 dag door wat sneeuw ben gereden. Dit jaar zal het wat meer zijn .

                  Winterbanden zijn alleen beter bij koud weer (lager dan 7°) en zorgen dan voor betere rijeigenschappen. Bij hogere temperaturen verslijten ze veel meer dan zomerbanden, terwijl ze enkel die efficiëntie halen bij een min. profiel van 4 mm. (in de sneeuw geldt dat ook voor zomerbanden...). Dus zorg ook in crisistijden dat je auto in prima conditie is. Die 1.6 mm. profieldiepte is echt het minimum. Heb deze zomer mijn voorbanden laten vervangen, en heb daar eens gekeken naar de vervangen banden. Het aantal "slicks" was niet te tellen... Je hebt meer aan zomerbanden in goeie conditie dan aan winterbanden die versleten zijn (dus minder dan die 4 mm. hebben).

                  Het zijn vooral de achterwielaangedreven wagens die in dergelijk weer problemen krijgen. Voorwielaandrijvers hebben er ook baat bij, maar het "scheef trekken" bij het vertrekken heb je daar niet. Voor beide gevallen zorgt de verhoogde grip wel voor kortere remafstanden.

                  Nog een paar tips : in verse sneeuw schakel je beter het ABS uit. Je krijgt dan een kleinere remafstand door de sneeuw die zich ophoogt voor het wiel tijdens het remmen, wat natuurlijk niet lukt met ABS.
                  Dat is trouwens de enige omstandigheid waar ABS echt de remweg verhoogt. Bij ijzel en harde sneeuw is het natuurlijk beter je ABS wel ingeschakeld te houden.
                  Helaas zijn er weinig auto's waar je het ABS kan uitschakelen...
                  Last edited by polleke_cgc; 20 december 2009, 10:35.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: Winterbanden.

                    Is het toegelaten om alleen de aandrijfwielen te voorzien van winterbanden, want da's tenslotte goedkoper ?
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #25
                      Re: Winterbanden.

                      toerist:
                      Nee op alle wielen moeten sneeuwbanden liggen, als je op de aangedreven as alleen winterbanden hebt liggen dan kan de as met zomerbanden uit breken.

                      polleke_cgc: de slijtage van winterbanden in de zomer valt reuze mee hoor das niet meer zoals vroeger.
                      Ook de groeven van splinternieuwe zomerbanden zitten zo vol met sneeuw waardoor je als het ware op slicks rijd, bij winterbanden zijn de blokken van het profiel juist speciaal gemaakt om de sneeuw er uit te krijgen wat samen met de speciale rubber samenstelling de grote troef van winterbanden is.
                      Bovendien mogen winterbanden niet ouder zijn dan 4 jaar, het rubber is dan zoveel verhard dat het rubber zo hard is als bij zomerbanden, maar door de constructie van de blokken zijn ze nog altijd beter dan zomerbanden.
                      In de meeste auto's kan je de ABS niet uitschakelen en het is ook bewezen dat je met ABS een kortere remweg hebt terwijl het voertuig bestuurbaar blijft.
                      Op een gladde ondergrond zorgt de ABS er voor dat het voertuig niet in een onbestuurbare slee veranderd, maar als het glad is zal natuurlijk de remweg zeer fors toenemen.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #26
                        Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        het is ook bewezen dat je met ABS een kortere remweg hebt
                        Yep, en gij hebt die verschillende vuistdikke studies ongetwijfeld in je labo liggen ?
                        Die stelling komt steeds als een stadslegende bovendrijven. Om een lang verhaal kort te maken : ABS verlengt de remweg, altijd en overal. ABS is een extra veilgheidsuitrusting omdat het leeuwendeel van de chauffeurs in extreme situaties hun wagen niet meer kunnen onder controle houden zoals bv. bij blokkerende wielen. Maw ABS helpt je je wagen nog om bij te sturen indien je je wielen blokeert bij bv. een noodstop. Zonder ABS ga je met geblokeerde wielen gewoon rechtdoor.

                        [on-topic] Winterbanden zijn gewoon een must. Ze kosten je over de levensduur van je wagen geen geld, wel in tegendeel. Ik betaal 20 € incl. btw om de banden te wisselen en mijn bandencentrale houdt ze voor die prijs nog eens in bewaring. Kost per jaar : 40 €. Aangezien je toch je banden moet wisselen indien ze versleten zijn kan je je beter twee setjes kopen. Die prijs win je terug door een lager verbruik en mindere slijtage van zomerbanden. Over blik- en andere schade wil ik het dan nog niet hebben.

                        Slu !

                        Tjerri

                        Comment


                        • #27
                          Re: Winterbanden.

                          Vandaag had ik een paar belangrijke (nou ja) afspraken. Ik ben namelijk één van mijn eigendommen aan het verkopen. 2 Koppels daagden op. De 3e kandidaat-koper (nou ja) moest afzeggen. Hij rijdt met een bmw en durfde er niet mee... buitenkomen (achterwielaandrijving).
                          ---------------
                          Het 2e echtpaar dat dus wél opdaagde heeft OOK een bmw én een voorwielaandrijver van een ander merk. Ze zijn wél met de 2e wagen opgedaagd want hun bmw... vertrouwen ze voor geen meter in de sneeuw !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Winterbanden.

                            Deze interessante slide-show gevonden op het web:
                            http://www.federauto.be/01/MyDocuments/Winterbanden.pdf
                            Wat die bmw's betreft: 10 jaar geleden had ik een 525TD en ik kan inderdaad bevestigen dat rijden op sneeuw (zonder winterbanden) een nachtmerrie is. Die auto's trekken op de achteras en dan moet je echt voorzichtig zijn.
                            Baaidewee: daarstraks ben ik gaan sleeen met de kids in Averbode. Ik zag een 3reeks BMW die de heuvel niet opkwam. Geen winterbanden, maar wel peperdure velgen.
                            Homo Sapiens Pentaxiensis

                            Comment


                            • #29
                              Re: Winterbanden.

                              Ik rij 60.000 per jaar en het is een merkbaar verschil als je met winterbanden rijd.
                              Natuurlijk zit er een kostenplaatje aan, ik rij een auto van de zaak en het zit in het pakket.
                              Als het mijn eigen auto was zou ik ook zeker doen.
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment


                              • #30
                                Re: Winterbanden.

                                Dit slippen met de kont van BMW wordt in autotijdschriften soms de hemel ingeprezen.
                                Dit is het sportief weggedrag van BMW.Fruede am fahren, als ik het juist schrijf?(NB alle acherwielandrijvers met wat power hebben hier last van,vnl met laagprofielers voor de look)
                                Nu met mijn voorwielaandrijver heb ik vandaag de baan ook al onder alle mogelijke hoeken bekeken.
                                Fysica blijft fysica:geen adhesie van je banden met het wegoppervlak,geen besturing mogelijk.4x4 of wat ook adhesie nul is nul .
                                Winterbanden geven door hun tekening,en samenstelling rubber wel betere grip.Maar slippen blijft nog altijd mogelijk.Rijd je veel dan is dit wel een aanrader.
                                Stijgt de temperatuur,winterbanden eraf,want ze slijten toch zo snel.

                                Comment

                                Working...
                                X