Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Winterbanden.

    Winterbanden, winterbanden...
    Ik herinner me nog, toen ik kind was, dat "wij" op onze kever zelfs SPIJKERBANDEN legden ! Nadien hebben we nog een tijdje "rondgescheurd" met die banden nadat de spijkers... eruit getrokken waren.

    Comment


    • #62
      Re: Winterbanden.

      Dat waren nogal de tijden toen.Spijkerbanden en de kever bleef nog niet op de baan.

      Comment


      • #63
        Re: Winterbanden.

        Inderdaad ... spijkerbanden was ook een tijd redelijk veel gebruikt.
        Wij hebben de spijkerbanden op velg nog liggen van de Kever van mijn vader ... banden en velgen zijn ondertussen bijna veertig jaar oud.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #64
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Om een lang verhaal kort te maken : ABS verlengt de remweg, altijd en overal.
          In theorie wel, in praktijk in 99% van de gevallen niet!
          Je moet op droog wegdek al erg je best doen om je ABS te doen opspringen ... zo lang het niet opspringt is er dus geen enkel verschil!
          Op nat wegdek springt ABS inderdaad sneller op maar dan zou een gewoon wiel blokkeren met als gevolg dat bijna iedereen de rem gaat lossen om dit te voorkomen. Dit heeft als gevolg dat uiteindelijk de remafstand zonder ABS bij de meeste mensen toch langer is. Van diegenen die blijven remmen zonder ABS en dus verder schuiven steekt nog eens meer dan de helft in de kant omdat dit als bij toeval vaak net in een bocht gebeurt.
          Mensen die met een moto rijden weten meestal na de eerste blokkering van het voorwiel hoe je asfalt moet kussen ... ABS is zekers een optie, ook al beweren er velen dat ze beter kunnen zonder.
          Probleem is dat oefenen niet overeenkomt met de praktijk! In een echte noodsituatie reageer je sneller dan je kan denken en zelfs dat pompend remmen dat sommigen geleerd hebben (zonder ABS) kunnen ze niet toepassen in noodsituaties.
          Ik ken verschillende rij-instructeurs die net zo'n cursussen geven maar zelf uit de bocht gegaan zijn omdat ze dachten beter te zijn dan moderne techniek. Het verschil is dat zij ondertussen durven toegeven dat ze het mis hadden en dat theorie alleen onvoldoende is.

          ABS is een extra veilgheidsuitrusting omdat het leeuwendeel van de chauffeurs in extreme situaties hun wagen niet meer kunnen onder controle houden zoals bv. bij blokkerende wielen. Maw ABS helpt je je wagen nog om bij te sturen indien je je wielen blokeert bij bv. een noodstop. Zonder ABS ga je met geblokeerde wielen gewoon rechtdoor.
          Daar heb je 100% gelijk en zoals net hierboven aangehaald kunnen zelfs de betere instructeurs de andere technieken niet toepassen als ze in een noodsituatie komen.

          [on-topic] Winterbanden zijn gewoon een must. Ze kosten je over de levensduur van je wagen geen geld, wel in tegendeel.
          Hangt af hoe ver je moet en hoeveel km je doet. Mensen die tijdelijk de bus kunnen nemen als het eens 5 dagen slecht is op een jaar komen veel goedkoper uit door de bus te nemen.
          OK, winterbanden helpen niet alleen bij sneeuw maar mensen die enkel secundaire wegen nemen en veel traag rijden hebben er al veel minder nut aan.

          Tot in den draai, en vergeet niet pompend te remmen
          Mits bijna alle wagens ondertussen ABS hebben is dit de slechtste raad dat je kan geven.
          ABS is er net op voorzien dat je zou doorremmen en het systeem de beste berekeningen laat maken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #65
            Re: Winterbanden.

            Iedreen bekijkt het individueel, maar we rijden allemaal samen op dezelfde weg...
            Het is in het verleden reeds gebleken dat bepaalde automerken betere remmen had.. met als gevolg meer staartaanrijdingen met dat bepaald model.

            Hoe groter het verschil tussen zomer en winterband hoe gevaarlijker het zal worden op de weg, en vandaar de verplichting in sommige landen.(van winterbanden)

            Nb: Vorige week ben ik met mijn achterwielaangedreven auto MET winterbanden enkele voorwielaangedeven auto's moeten voorbijsteken, omdat ze stil stonden op een helling...
            4 stuks... toen had ik ook bekijks...

            Comment


            • #66
              Re: Winterbanden.

              Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
              Los van het nut toch een kleine bedenking...

              Een aantal jaar geleden werd er nauwelijks/niet over winterbanden gesproken en de mensen geraakten ook waar ze moesten zijn.
              Met paard en kar

              Klopt helemaal, maar de verschillen tussen zomer en winterband zijn ondertussen sterk vergroot. of lees: ze hebben de verschillen groter gemaakt zodat ze een extra marktaandeel kunnen verwerven...
              Last edited by Dirk007; 23 december 2009, 09:41.

              Comment


              • #67
                Re: Winterbanden.

                Ik heb op mijn wagen zo'n noodremhulpsysteem (what's in a name) en sta er telkens versteld van hoe bangelijk snel die wagen stopt wanneer dit is ingeschakeld.

                Dit systeem treed in werking wanneer je in een reflex je rempedaal instampt (dus in een fraktie van een seconde). Het systeem detecteert dat en voert een noodrem uit, dwz. alle remkracht wordt zo snel mogelijk (zonder te blokkeren) beschikbaar gemaakt.

                Als je bij wijze van test 2 keer zo'n manoeuvre doet, ben je gewoon misselijk
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #68
                  Re: Winterbanden.

                  "Als je bij wijze van test 2 keer zo'n manoeuvre doet, ben je gewoon misselijk."
                  --------------
                  Altijd dezelfden die geluk hebben. Als je wist hoeveel ik daarvoor aan drank moet uitgeven !

                  Comment


                  • #69
                    Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Dat waren nogal de tijden toen.Spijkerbanden en de kever bleef nog niet op de baan.

                    Een kever "danste" nogal hé ? Zeg, ik geloof dat die spijkerbanden op een bepaald moment verboden waren omdat ze het wegdek te fel beschadigden. Kan iemand zich dat ook zo herinneren of heb ik het fout ?

                    Comment


                    • #70
                      Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Ik heb op mijn wagen zo'n noodremhulpsysteem (what's in a name) en sta er telkens versteld van hoe bangelijk snel die wagen stopt wanneer dit is ingeschakeld.

                      Dit systeem treed in werking wanneer je in een reflex je rempedaal instampt (dus in een fraktie van een seconde). Het systeem detecteert dat en voert een noodrem uit, dwz. alle remkracht wordt zo snel mogelijk (zonder te blokkeren) beschikbaar gemaakt.

                      Als je bij wijze van test 2 keer zo'n manoeuvre doet, ben je gewoon misselijk
                      Zoiets staat ook op mijn Mercedes, wanneer dat in werking treed, gaan automatisch ook de vier pinkers automatisch aan, deze moet je dan manueel terug uitzetten, dat wist ik eigenlijk niet toen ik de eerste keer een noodstop maakte, en vroeg mij af hoe het kwam dat mijn vier pinkers automatisch opstonden, pas bij een tweede keer een paar maand later had ik het door, t'zal de ouderdom zijn zeker.

                      Zeg, ik geloof dat die spijkerbanden op een bepaald moment verboden waren omdat ze het wegdek te fel beschadigden. Kan iemand zich dat ook zo herinneren of heb ik het fout ?
                      Neen, je hebt dat helemaal niet fout, ik denk dat ze deze ongeveer een 40 jaar terug hebben verboden, maar die dingen waren op een droge weg nog gevaarlijker dan gewone banden op sneew en ijs, nadien waren dat veelgezochte banden voor de autocross, (vanwege hun profiel) met of zonder de nagels, want deze kon je er gemakkelijk uittrekken.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                        Een kever "danste" nogal hé ? Zeg, ik geloof dat die spijkerbanden op een bepaald moment verboden waren omdat ze het wegdek te fel beschadigden. Kan iemand zich dat ook zo herinneren of heb ik het fout ?
                        Zo herinner ik het mij ook. Maar vraag geen datum vanaf wanneer dit zo is.

                        Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #72
                          Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Ik heb op mijn wagen zo'n noodremhulpsysteem (what's in a name) en sta er telkens versteld van hoe bangelijk snel die wagen stopt wanneer dit is ingeschakeld.

                          Dit systeem treed in werking wanneer je in een reflex je rempedaal instampt (dus in een fraktie van een seconde). Het systeem detecteert dat en voert een noodrem uit, dwz. alle remkracht wordt zo snel mogelijk (zonder te blokkeren) beschikbaar gemaakt.

                          Als je bij wijze van test 2 keer zo'n manoeuvre doet, ben je gewoon misselijk
                          Helpt wel tegen de bumperklevers zeker

                          Comment


                          • #73
                            Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                            Helpt wel tegen de bumperklevers zeker
                            Geen idee, ik rem nooit als er iemand te dicht bij me hangt. Er is ooit een veroordeling geweest enkele jaren geleden voor zo'n geval waar toen 2 doden zijn gevallen en die chauffeur die toen met opzet remde voor de bumperklever heeft levenslang gekregen.

                            Sindsien probeer ik volgend lijstje (niet noodzakelijk in die volgorde):
                            - Negeren
                            - Negeren met Cruise Control op de toegelaten snelheid - 1 km/h.
                            - Sneller rijden

                            Met ouder (bijv nw maar ook zelfst. nw!) te worden lukt me dat een pak beter dan vroeger.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #74
                              Re: Winterbanden.

                              Met een BMW en 306 Pk (225Kw) onder je ... kan je zonder wintersloffen niks doen. Een hemelsbreed verschil dus, als je het mij vraagt. En winterbanden hebben wel degelijk hun nut, voor om het even welke wagen. Wat betreft remvermogen, baanvastheid, enz...Ik heb de grote sneeuwval hiermee zonder het minste probleem getrotseerd.
                              En dan nog met een Steptronic, waarvan ik een beetje schrik had in dergelijke omstandigheden. Maar niks daarvan, je kan met dit systeem ook vertrekken in de versnelling die je wil : 2de, 3de en zelfs 4de als het moet. Met voldoende power en koppel gaat dat allemaal perfect. En indien het echt zou moeten, pookje naar "N" duwen, en klaar is kees...

                              En wat dat remmen betreft. Een "noodrem", dat heb ik geleerd in de slipschool, is remmen met volle gewicht op het rempedaal. Alleen dan werkt de ABS. De meesten onder ons denken dat de ABS altijd werkt, maar dat is helemaal niet waar. Je moet maar eens iemand gewoon laten remmen met een wagen en kijken wat er gebeurd met de stoplichten. Als je niet echt doortrapt, zullen ze niet knipperen, een teken dus dat de ABS niet werkt. En in de sneeuw valt het wel eens meer voor dat je de ABS nodig hebt...

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Last edited by enero; 23 december 2009, 14:24.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #75
                                Re: Winterbanden.

                                ik rij met slicks in de sneeuw, niks plezanter, nah!!

                                Comment

                                Working...
                                X