Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Winterbanden.

    Hier ook winterbanden op mijn wagen liggen...
    Ik heb ze eind vorig jaar aangeschaft, dus nu mijn 2de winter er mee aan het rijden en het verschil is inderdaad ontzettend groot met de gewone zomerbanden.

    Ik heb me een setje alu-velgen gekocht met deze winterbanden op en vervang ze dan zelf. In november de winterbanden er op en de zomerbanden proper wegstapelen, in maart/april net andersom. Dit bespaart me dan nog eens de kost van het wisselen in de garage.

    Ik heb ze oorspronkelijk aangekocht omdat ik voor mijn werk wel regelmatig naar Duitsland moet, en de winterbanden daar verplicht zijn. Maar ik zou ze nu niet meer willen missen op mijn wagen. En inderdaad, zolang je met winterbanden rijdt, verslijten je zomerbanden niet...

    Ik ben donderdag over verschillende plekken gereden waar mensen met 4x4's of SUV's niet over geraakten omdat ze met zomerbanden reden... Wat heb je dan aan vierwielaandrijving?

    Ook in dikke lagen sneeuw kan ik perfect door rijden zonder dat de wagen begint te slippen (heb ik vandaag nog eens uitgetest). Andere wagens die dit wouden nadoen bleven ter plaatse staan en slipten door.
    - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

    Comment


    • #47
      Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Dit slippen met de kont van BMW wordt in autotijdschriften soms de hemel ingeprezen.
      Dit is het sportief weggedrag van BMW.Fruede am fahren, als ik het juist schrijf?(NB alle acherwielandrijvers met wat power hebben hier last van,vnl met laagprofielers voor de look)

      Een van mijn collega's heeft gisteren zijn BMW moeten achterlaten bij zijn schoonouders, omdat hij daarmee niet meer van de oprit geraakte.
      Vanmorgen kreeg een andere collega zijn BMW niet meer voor of achteruit op de parking. Een andere collega reed zijn Ford (voorwielaandrijving) vast in de sneeuw, net naast die BMW. Met vier man hebben ze dan die Ford uit de weg geduwd.

      Ik zat op dat ogenblik te wachten om erdoor te kunnen, en toen die Ford uit de weg was, ben ik er gewoon doorgereden, zonder dat de wielen doorslipten.
      Heel wat automobilisten geven gewoon veel teveel gas, en dan blijven ze stil staan.
      Heel lichtjes de koppeling loslaten, een klein beetje gas geven, en dan geraak je meestal wel vertrokken (toch met voorwielaandrijving).

      Omdat ik heel weinig met de auto rijd, zouden winterbanden voor mij een heel grote meerkost zijn. Ik krijg de gewone banden nog maar net versleten voor ze verduurd zijn. Mijn Clio is 9 jaar oud, en ik heb alleen nog maar de voorbanden laten vervangen (die liggen er nog niet lang op). Daarom denk ik er voorlopig niet aan om voor die paar dagen per jaar dat er sneeuw ligt zoveel geld uit te geven. Ik zal mijn snelheid wel aanpassen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Het enige "hulpmiddel" dat ik heb is ASR, maar dat leg je bij zo'n weer eigenlijk beter af...

        Awel, daar ben ik nog niet zeker van. Heb de laatste twee tijden met beide gereden afwisselend op en af om te vergelijken.

        Om deftig aan te zetten werkt ASR wel hoor, enkel toen ik helemaal vast stond kon ik er met ASR helemaal niet uit, zonder ASR en aan 140km/h (op de teller ) raakte ik dan toch weg.

        Eenmaal rijdend leek het me beter om ASR toch aan te laten.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #49
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Jij kent er dus echt de ballen van hé...
          Als je je banden blokkeert heb je zowat de laagst mogelijk wrijvingscoëfficient die tussen rubben en wegdek mogelijk is, en dus de langste remafstand. De banden glijden gewoon over het wegdek, en ondervinden zeer weinig wrijving, en dus heb je een grote remafstand.

          Lees eerst nog eens je Fysica-boekje, en kom dan nog eens af...

          Zelfs in een Kijk uit uitzending slagen ze erin om dit fysisch fenomeen perfect uit te leggen, nu jij nog.
          't Niveau van je argumenten is blijkbaar omgekeerd evenredig met hun bewijskracht ("de ballen").
          Uitleg, over de ervaringen van een deelnemer aan een slipcursus, door Richard Wammerdam toch een "onverdachte bron" zou je denken. Komt neer op mijn eerdere uiteenzetting. Geloof je dan nog niet dan kan je je licht opsteken bij Johan Van Vooren (BIVV & ISA) die ik ook niet echt van enige vooroordelen kan verdenken. 't Is trouwens die laatste die mij samen met Gommar Vervust - jawel die van Kijk-Uit ! - čn de theorie čn de praktijk aan de hand heeft gedaan. Misschien moeten zij wel een nieuwe uitzending maken
          De live test, ttz op de slipcursus, heb ik al verschillende jaren nŕ mekaar uitgevoerd met hetzelfde resultaat. Nat čn droog wegdek. De theorie, tja, die is na al die jaren ook dezelfde gebleven.

          Mijn fysica boeken (en niet -je) neem ik regelmatig ter hand, dank je voor de tip.

          Tot in den draai, en vergeet niet pompend te remmen

          Tjerri

          Comment


          • #50
            Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Ik daag je uit om de test te doen met een fiets (Rem dan misschien wel met de achterrem om pijnlijke tanden te voorkomen).
            Bedankt om je bekommernis om mijn gebit. Het uittesten met de achterrem van mijn fiets laat ik wel achterwege wegens irrelevant. Tenzij jij natuurlijk een wagen hebt met ABS op de achterwielen. Waarom zouden de ingenieurs daaraan nog niet gedacht hebben Oh ja, misschien omdat het gewicht op de voorste as komt te liggen bij een noodstop en je bijgevolg (bijna) geen druk hebt op de achterste wielen om je wagen af te remmen.

            Tjerri

            Comment


            • #51
              Re: Winterbanden.

              ABS hier, ABS daar.
              Ging deze topic niet over winterbanden?
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #52
                Re: Winterbanden.

                Ik heb ook beslist om wintersloffen te steken, ik rij met een 5touring met brede sloffen en laagprofiel (idd voor de look) Deze ochtend om 5u serieus moeten sukkelen om op mijn werk te geraken,Mijn buurman rijdt met een M3 voorzien van wingterbanden,die ging als een speer op elke helling op.
                Ben de rest van de dag op weg geweest met de bestelwagen,daar staan ook geen winterbanden op,maar met de sneeuwfunctie op de tiptronic ingeschakeld heb ik geen enkele hinder ondervonden.
                So much to do, so little time !
                http://franky289.fotopic.net/

                Comment


                • #53
                  Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Omdat ik heel weinig met de auto rijd, zouden winterbanden voor mij een heel grote meerkost zijn. Ik krijg de gewone banden nog maar net versleten voor ze verduurd zijn. Mijn Clio is 9 jaar oud, en ik heb alleen nog maar de voorbanden laten vervangen (die liggen er nog niet lang op). Daarom denk ik er voorlopig niet aan om voor die paar dagen per jaar dat er sneeuw ligt zoveel geld uit te geven. Ik zal mijn snelheid wel aanpassen.
                  dus als je met winterbanden zou gereden hebben, zou je gezien je lage kms en als je koos om de banden te laten wisselen en stockeren een meerkost van circa 150 euro per jaar hebben ipv 100 euro per jaar (ervanuitgaande dat je na minstens 5 jaar de banden wegdoet omdat ze beginnen te verduren, anders is de meerkost lager)

                  je zit nog altijd te denken dat je de winterbanden enkel nodig hebt in de sneeuw, je hebt ze ook nodig in de winter op droog wegdek, om een kortere remafstand te hebben van november tot maart.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Winterbanden.

                    Los van het nut toch een kleine bedenking...

                    Een aantal jaar geleden werd er nauwelijks/niet over winterbanden gesproken en de mensen geraakten ook waar ze moesten zijn.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                      Helemaal mee eens.
                      Ja, een kuur in een revalidatiecentrum is goedkoper ????
                      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                      Comment


                      • #56
                        Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                        Los van het nut toch een kleine bedenking...

                        Een aantal jaar geleden werd er nauwelijks/niet over winterbanden gesproken en de mensen geraakten ook waar ze moesten zijn.
                        ik heb nog meegemaakt dat de autogordel verplicht werd, en er waren er toen ook velen die vonden dat dat niet nodig was.

                        het idee dat alcohol en rijden niet samen gaan, kreeg pas een maatschappelijk draagvlak nadat een vrachtwagen met dronken chaufeur in stavelot een kleuterschool binnenreed en een hele klas gedood had.

                        het aantal verkeersongelukken is de afgelopen 30 jaar ook drastisch gedaald, ondanks dat het verkeer drukker werd.

                        't is niet omdat er vroeger niet over gesproken werd dat het nu geen zin heeft.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                          't is niet omdat er vroeger niet over gesproken werd dat het nu geen zin heeft.
                          Dat beweer ik ook niet he

                          Tegenwoordig spreken ze over het verplicht maken van winterbanden. Nieuwe wagens hebben allemaal ABS, airbags, ESP is ook vaak standaard, dan is er nog DTC...

                          10 jaar geleden hadden we veel van die "hulpmiddelen" nog niet en we geraakten ook (bijna) overal. Natuurlijk helpen extra snufjes om het verkeer veiliger te maken, maar uiteindelijk hangt alles toch af van de bestuurders.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                            Los van het nut toch een kleine bedenking...

                            Een aantal jaar geleden werd er nauwelijks/niet over winterbanden gesproken en de mensen geraakten ook waar ze moesten zijn.
                            Veertig jaar geleden ... lang geleden hé ... toen liet mijn vader elke winter sneeuwbanden (zoals de mensen dit toen noemden) zetten en dit was alom zo wat de gewoonte. En de gordel ... dat bestond toen nog niet maar winterbanden wel.
                            Toen ik mijn eerste wagen kocht in 1983 was het ook het eerste dat ik deed in de winterperiode ... winterbanden laten steken!
                            Het is dus helemaal niets nieuw. Misschien komt het nu meer in de media omdat het wat simpelder is dan vroeger iedereen met deze gegevens te bereiken ... het enige verschil met vroeger is eigenlijk internet.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Winterbanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                              't Niveau van je argumenten is blijkbaar omgekeerd evenredig met hun bewijskracht ("de ballen").
                              Uitleg, over de ervaringen van een deelnemer aan een slipcursus, door Richard Wammerdam toch een "onverdachte bron" zou je denken. Komt neer op mijn eerdere uiteenzetting. Geloof je dan nog niet dan kan je je licht opsteken bij Johan Van Vooren (BIVV & ISA) die ik ook niet echt van enige vooroordelen kan verdenken. 't Is trouwens die laatste die mij samen met Gommar Vervust - jawel die van Kijk-Uit ! - čn de theorie čn de praktijk aan de hand heeft gedaan. Misschien moeten zij wel een nieuwe uitzending maken
                              De live test, ttz op de slipcursus, heb ik al verschillende jaren nŕ mekaar uitgevoerd met hetzelfde resultaat. Nat čn droog wegdek. De theorie, tja, die is na al die jaren ook dezelfde gebleven.

                              Mijn fysica boeken (en niet -je) neem ik regelmatig ter hand, dank je voor de tip.

                              Tot in den draai, en vergeet niet pompend te remmen

                              Tjerri
                              Djeezes man, ga jij bezig blijven ??? Je wil bewijzen : k'zal je een cursus fysica geven (en geen ballen).

                              1) een wrijvingskracht tussen 2 oppervlakken is evenredig met de normaalkracht tussen die 2 oppervlakken + er wordt een wrijvingscoëfficient ingevoerd die afhankelijk is van de materiaalsoort en bv. statisch of dynamisch karakter van die 2 oppervlakken.

                              met andere woorden : F(wrijving) = F(normaalkracht) * mu (wrijvingscoëfficient).

                              Bij een auto kan je aan die normaalkracht niet echt veel doen. Die wordt bepaald door het gewicht van de wagen, of je remt of optrekt (waardoor respectievelijk de voorwielen en de achterwielen een hogere normaalkracht krijgen).

                              Bij een statische beweging (dus de 2 oppervlakken bewegen nauwelijks over mekaar) is die mu een pak hoger dan bij dynamische beweging, zodat de wrijving als de wielen niet of nauwelijks doorslippen een hogere wrijvingskracht opwekken dan wanneer ze wel fel doorslippen. Dat is ook de reden dat je om een auto bv. manueel te duwen, je in het begin redelijk veel kracht moet gebruiken, terwijl die wagen als hij eenmaal beweegt, je die veel makkelijker kan blijven vooruitduwen. Met kinetische energie heeft dat niet veel te maken, omdat die wagen veel te traag beweegt...

                              Je kan dat heel eenvoudig uittesten. Schakel het ASR uit van je wagen, en trek als een zot op. De wielen slippen zeer sterk door en de wagen gaat met moeite vooruit.
                              Gewoon omdat de wrijvingscoëfficient in die omstandigheden zodanig laag is, dat er quasi geen wrijvingskracht ontstaat tussen wielen en asfalt. Zorg dat je wielen niet doorslippen bij een 2e optrekbeurt, en dat optrekken zal veel sneller gaan (gewoon omdat de wrijvingskracht dan veel hoger is). Die wrijvingskracht tussen wielen en asfalt is trouwens de enige kracht die zorgt dat je wagen vooruitgaat...
                              Bij remmen gebeurt net hetzelfde. Hier blokkeer je de wielen, waardoor deze over het asfalt schuiven en die wrijvingskracht ook quasi onbestaande is, en je dus nauwelijks afremt. Voor die wrijvingskracht speelt het echt geen rol of de wielen niet draaien en over het asfalt glijden, of dat het de wielen zelf zijn die doorslippen...

                              Al eens een nieuwe rallywagen zien optrekken ? Heb ze dit jaar zien starten in Ieper. Die wielen vertonen nog nauwelijk slip, en de wagen gaat er als een speer vandoor.
                              Doen ze datzelfde maar met sterk doorslippende wielen, dan zullen ze met moeite vooruitgaan (en banden hebben die heel snel slicks worden).

                              Heb ik genoeg Fysica ertegenaan gegooid, en genoeg bewijzen ???
                              Jij kent er de ballen van. Ik raad je aan eens een mailke naar die instructeur te sturen, want als jou argumentatie de zijne is, dan kent hij er ook niet veel van...
                              Last edited by polleke_cgc; 22 december 2009, 20:25.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #60
                                Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                                Bedankt om je bekommernis om mijn gebit. Het uittesten met de achterrem van mijn fiets laat ik wel achterwege wegens irrelevant. Tenzij jij natuurlijk een wagen hebt met ABS op de achterwielen. Waarom zouden de ingenieurs daaraan nog niet gedacht hebben Oh ja, misschien omdat het gewicht op de voorste as komt te liggen bij een noodstop en je bijgevolg (bijna) geen druk hebt op de achterste wielen om je wagen af te remmen.

                                Tjerri
                                Hij wordt nog beter...
                                ABS werkt op de 4 wielen. Op de remmen zit trouwens een remkrachtverdeler die rekening houdt met de belasting op de assen...
                                Een wagen met ESP gaat voor wat de remmen betreft nog wat verder, maar dat zou ik beter niet uitleggen, want dat kan je toch niet volgen...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X