Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ik ben dan toch eens gaan kijken op internet wat voor banden men nu eigenlijk geplaatst heeft. Blijkt om Chinese banden te gaan waar de meest uiteenlopende beoordelingen van te vinden zijn: van "uitzonderlijke prijs-kwaliteit" tot" rotslecht".
    Zoals bij alle beoordelingen op internet, moet je dat met een flinke korrel zout nemen, twee jaar geleden heb ik Chinese banden laten leggen op de wagen van mijn vrouw, en helemaal geen problemen of klachten, integendeel, toendeze werden uitgewogen, moest er practisch geen lood worden gebruikt, in tegenstelling tot de vorige Michelin banden, tenandere, banden waar ook gemaakt, moeten aan bepaalde normen voldoen om te worden gekeurd.

    Die rotslechte beoordelingen zullen wel komen van merkfanatiekelingen, die er zelf geen hebben, maar denken dat ze het weten, waar hebben we dat nogal gehoord.
    Last edited by Guest42; 24 december 2009, 12:22.

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      September een wintermaand?

      Mvg.
      Robert
      Ja, in principe vanaf september maar da's meer tegen het eind dan begin van de maand hoor.
      September alsook oktober kunnen nog warme dagen opleveren maar zolang de temperaturen niet boven de 20°C uitschieten kan het rijden op winterbanden absoluut geen kwaad.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Dan denk ik dat ik veiliger rij met "verse" zomerbanden aan 60 km./h dan jij met je winterbanden aan 70 km/h...
      Zelfs met winterbanden zijn harde sneeuw of ijzel geen omstandigheden waar je met de normale snelheden kan overrijden. Winterbanden zorgen voor meer grip op glad wegdek bij koude temperatuur, maar ook niet overdrijven hé...

      Het verschil op sneeuw bij remmen aan 50 km/h is ongeveer 8 m. (35 m. i.p.v. 43 m.)
      Bij ijzel wordt dat verschil wel een pak groter.

      Er is dus een verschil, maar er bestaan Fysische limieten, die je niet mag overschrijden...
      Ik overdrijf nooit, echt niet, ben geen opschepper, groot prater of ik-weet-alles-beter type.
      Bij ijzel ga ik uiteraard niet aan 120km/h over het wegdek scheuren en hou ik mij
      aan datgene wat op dat moment het veiligst is.
      Op sneeuw daarentegen durf ik weleens op het gaspedaal te duwen maar ook daar
      ken ik mijn limieten maar al te goed.

      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
        September lijkt mij extreem vroeg. Hier gaan ze pas eind nov, begin dec op de wagen.
        En april is toch al redelijk laat, al zijn aprilse grillen natuurlijk soms ook de moeite.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Code:
          Ja, in principe vanaf september maar da's meer tegen het eind dan begin
           van de maand hoor.
          September alsook oktober kunnen nog warme dagen opleveren maar zolang 
          de temperaturen niet boven de 20°C uitschieten kan het rijden op 
          winterbanden absoluut geen kwaad. ;)
          Net zo min als "zomerbanden" bij lage temperaturen.


          Code:
          Ik overdrijf nooit, echt niet, ben geen opschepper, groot prater of 
          ik-weet-alles-beter type.
          Bij ijzel ga ik uiteraard niet aan 120km/h over het wegdek scheuren en hou ik 
          mij 
          aan datgene wat op dat moment het veiligst is.
          Op sneeuw daarentegen durf ik weleens op het gaspedaal te duwen maar 
          ook daar 
          ken ik mijn limieten maar al te goed.
          Hopelijk hou je dan ook rekening met de limieten van medeweggebruikers.

          Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            In de winter "kan" een zomerband veel veiliger zijn dan een winterband maar daarom niet handiger. Sommigen denken dat ze alles kunnen met winterbanden (of 4x4) en vlammen er maar op los, anderen hebben dan zomerbanden maar rijden voorzichtig omdat ze weten dat ze niet zo goed zitten. In dergelijk geval is deze met zijn zomerbanden veiliger bezig dan deze met zijn winterbanden.
            Maar als je ziet wie echt blijft vlammen (als ze niet vast staan) ... de vrachtwagens, bestelwagens en 4x4's.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              In de winter "kan" een zomerband veel veiliger zijn dan een winterband maar daarom niet handiger. Sommigen denken dat ze alles kunnen met winterbanden (of 4x4) en vlammen er maar op los, anderen hebben dan zomerbanden maar rijden voorzichtig omdat ze weten dat ze niet zo goed zitten. In dergelijk geval is deze met zijn zomerbanden veiliger bezig dan deze met zijn winterbanden.
              Maar als je ziet wie echt blijft vlammen (als ze niet vast staan) ... de vrachtwagens, bestelwagens en 4x4's.
              Dat kan ik alleen maar be-amen! Wij hebben de "all season" banden en dat werkt prima, winter en dan zomer. Maar natuurlijk weten we dat zulke banden niet zo goed zijn als winterbanden in sneeuwtoestanden, maar dan rijden we toch gewoon extra voorzichtig.

              Comment


              • Re: Winterbanden.

                Ann, ik zie dat bandenfabrikant Michelin de 'Harmony' aanbiedt als "all season" band voor de Amerikaanse markt. Die band is in Belgie niet te koop. Hier maakt Michelin een duidelijke opsplitsing in Winter of Zomerbanden. Idem bij Continental, Fulda, Uniroyal, ...
                Als ik het profiel van een "all season" bekijk zie je in het midden de typische winteruitsnijding. Voor de rest is het een zomerband. "all season" zijn slechts een compromis en bieden dus niet de optimale veiligheid, niet in de zomer en niet in de winter. Misschien is dat de reden waarom ze hier niet te koop zijn. Het is geweten dat de Europese automarkt veel strenger toekijkt op veiligheid en kwaliteit dan de Amerikaanse markt.
                Maar terug tot mijn statement dat ik in het begin van het topic heb gesteld: Winterbanden verplichten lijkt mij een goede zaak. Ook al rijdt men weinig kilometers. Voor korte afstanden doe je toch ook je gordel aan?
                Gisteren nog een gesprek gehad met mijn buurman. Die man zat te vuilbekken op de strooidiensten die volgens hem veel te laat in actie waren geschoten. De situatie op de weg was volgens hem veel te gevaarlijk. Een kleine inspectie van zijn banden leerde mij dat hij met versleten zomerbanden aan het rijden was
                Homo Sapiens Pentaxiensis

                Comment


                • Re: Winterbanden.

                  Goeie winterbanden zijn mi een must. Duur? waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de ellende en schade die je kunt hebben door zonder te rijden.
                  Ik heb de laatste 5 jaar steeds winterbanden gemonteerd en beklaag het me helemaal niet. Ik rij nu met een DMW 318d (2008) en heb gedurende de laatste weken zowel in Duitsland, Luxemburg, Nederland en Belgie op de baan geweest op ondergesneeuwde en beijzelde wegen. Ik ben nooit in de problemen geraakt dit in tegenstelling met heel wat medeweggebruikers. Ik heb wel zoals Pol een cursus gevolgd en die heeft me ook al wel geholpen.

                  Bij BMW treden de dubbele remlichten (2e reeks) in werking als de ABS ingrijpt. Op een vorige auto (Citroen) waren dat de 4 knipperlichten.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    In de winter "kan" een zomerband veel veiliger zijn dan een winterband maar daarom niet handiger. Sommigen denken dat ze alles kunnen met winterbanden (of 4x4) en vlammen er maar op los, anderen hebben dan zomerbanden maar rijden voorzichtig omdat ze weten dat ze niet zo goed zitten. In dergelijk geval is deze met zijn zomerbanden veiliger bezig dan deze met zijn winterbanden.
                    Maar als je ziet wie echt blijft vlammen (als ze niet vast staan) ... de vrachtwagens, bestelwagens en 4x4's.
                    Ook mijn gedacht en ervaring.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • Re: Winterbanden.

                      Onterecht hoor !
                      Ik rij met een 4x4 en kan je garanderen, dat zulke wagens stukken veiliger zijn dan traditioneel 2 wiel aangedreven wagens, zekers op natte en besneeuwde wegen.
                      Deze wagens plakken op de baan...natuurlijk zijn er fysica wetten, indien je deze overschrijdt beland je evenzeer in het decor. Maar AUB geef geen commentaar indien je niet weet waarover je het hebt.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                        Onterecht hoor !
                        Ik rij met een 4x4 en kan je garanderen, dat zulke wagens stukken veiliger zijn dan traditioneel 2 wiel aangedreven wagens, zekers op natte en besneeuwde wegen.
                        Deze wagens plakken op de baan...natuurlijk zijn er fysica wetten, indien je deze overschrijdt beland je evenzeer in het decor. Maar AUB geef geen commentaar indien je niet weet waarover je het hebt.
                        Begrijpend lezen is ook een vak.
                        Wat Verseg bedoelt is dat in sé winterbanden (en 4 x 4) veiliger zijn, maar door het (vals) gevoel van te veilig, mensen overmoediger worden en in principe verdwijnt die extra veiligheid dan.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                          Onterecht hoor !
                          Ik rij met een 4x4 en kan je garanderen, dat zulke wagens stukken veiliger zijn dan traditioneel 2 wiel aangedreven wagens, zekers op natte en besneeuwde wegen.
                          Deze wagens plakken op de baan...natuurlijk zijn er fysica wetten, indien je deze overschrijdt beland je evenzeer in het decor. Maar AUB geef geen commentaar indien je niet weet waarover je het hebt.
                          Beste Dubbel,

                          Ik denk dat je het niet begrijpt.
                          Niemand zegt hier dat winterbanden, 4x4, SUV, etc onveilig zijn. Wel het rijgedrag van sommige chauffeurs in hun "veilige" auto's. Deelnemen aan het verkeer is een sociaal gegeven. En neen, je bent geen kuddebeest als je meedoet met het merendeel van de groep. Zeker niet als het om rijgedrag bij slechte weersomstandigheden gaat. Meestal gaat het dan veel beter. Vergelijk het maar met blokrijden.

                          Mvg.
                          Robert
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • Re: Winterbanden.

                            Lees mijn posting...rijgedrag gaat automatisch mee naar de hand v/h geboden comfort v/d autofabrikant.
                            Maar zonder te overdrijven, je kan je nu eenmaal meer perminteren met een 4x4 op goede winterbanden dan met een andere wagen.
                            Dit lijkt in de ogen van deze laatste misschien niet toelaatbaar, maar de wagen van deze meestal duurdere wagen laat ietjes meer toe...zonder en ik herhaal te overdrijven.

                            Heb je al eens met een kwaliteitswagen gereden ?
                            Neen...doe eens een testrit en belicht dan nog eens je posting !

                            ps. met een compactje kan je goede foto's maken, maar er is beter op de markt !
                            Last edited by dubbel; 25 december 2009, 09:45.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                              Lees mijn posting...rijgedrag gaat automatisch mee naar de hand v/h geboden comfort v/d autofabrikant.
                              Maar zonder te overdrijven, je kan je nu eenmaal meer perminteren met een 4x4 op goede winterbanden dan met een andere wagen.
                              Dit lijkt in de ogen van deze laatste misschien niet toelaatbaar, maar de wagen van deze meestal duurdere wagen laat ietjes meer toe...zonder en ik herhaal te overdrijven.

                              Heb je al eens met een kwaliteitswagen gereden ?
                              Neen...doe eens een testrit en belicht dan nog eens je posting !

                              ps. met een compactje kan je goede foto's maken, maar er is beter op de markt !
                              Dan zal je het mijne ook eens moeten herlezen. Ik stel nergens dat die wagens niet veiliger zijn, maar als je zoals ik vorige zondag heb ervaren tijdens de eerste zware sneeuwval... Daar waren er genoeg te zien met hun "veiliger" wagens met zéér asociaal gedrag.

                              Waarmee ik niet zeg dat jij zo één bent.

                              Mvg.
                              Robert
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment


                              • Re: Winterbanden.

                                Volledig met je eens !

                                Comment

                                Working...
                                X