Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ga eerst eens bij een bandencentrale langs en kijk eens of alle banden wel in die extreme snelheidscategorie vindbaar zijn en kom dan je commentaar wat aanvullen! Het heeft helemaal niets met 5€ te maken maar vaak met beschikbaarheid en nut!

    Ik heb vorig jaar nog winterbanden gekocht en in de nodige bandenmaat was niets vindbaar/beschikbaar op de Belgische markt met dezelfde snelheidsindicatie W.

    Dat dit voor lagere snelheidsindicaties zoals een R, S ,T, U , H minder problemen schept is begrijpelijk wegens meer standaard, maar in W of Y is dat toch al een heel ander verhaal.
    Trouwens ... ga je in de winter ergens meer dan 200km/u rijden? Vooral in België denk ik niet dat het een probleem zal zijn om daarmee rond te bollen.
    Zelfs voor zomerbanden is het een beetje belachelijk, ik rij nog geen 160 laat staan 200 of 270 maar volgens het boekje moet er een W onder staan ... ook al gaat de wagen niet eens zo snel.
    Voor zomerbanden heb je niet veel keus, de wet verplicht u de juiste index te kiezen (gelukkig maar voor sommigen).
    Ook in de winter kan het niet glad zijn, en toch kouder dan 7°C, zodat winterbanden op dat ogenblik een betere grip geven dan zomerbanden. En een constructeur gaat z'n banden niet aanpassen aan het land waar die auto verkocht wordt, maar aan de technische specificaties van die wagen. Dus in Duitsland, in de winter zal er ook wel 250 gereden worden door de zotten.
    Daarnaast gaat die constructeur ook wat standaardiseren, zodat hij betere prijsafspraken kan maken met de bandenfabrikant... Dat betekent dus dat die fabrikant eerder zal neigen om een te hoge snelheidsindex te gebruiken, die hij dus op meerdere motorisaties kan gebruiken.
    Iemand die een Veyron gekocht heeft, moet zich zelfs beperken tot 1 type band, en die vind je inderdaad niet in alle bandencentrales. Nochtans zal een goeie bandencentrale die banden die je wil, wel bestellen, ofwel een voorstel doen voor een ander type dat wel bestelbaar is. Die gasten kunnen ook niet alles in voorraad hebben, hé...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Ook in de winter kan het niet glad zijn, en toch kouder dan 7°C, zodat winterbanden op dat ogenblik een betere grip geven dan zomerbanden. En een constructeur gaat z'n banden niet aanpassen aan het land waar die auto verkocht wordt, maar aan de technische specificaties van die wagen. Dus in Duitsland, in de winter zal er ook wel 250 gereden worden door de zotten.
      Daarnaast gaat die constructeur ook wat standaardiseren, zodat hij betere prijsafspraken kan maken met de bandenfabrikant... Dat betekent dus dat die fabrikant eerder zal neigen om een te hoge snelheidsindex te gebruiken, die hij dus op meerdere motorisaties kan gebruiken.
      Iemand die een Veyron gekocht heeft, moet zich zelfs beperken tot 1 type band, en die vind je inderdaad niet in alle bandencentrales. Nochtans zal een goeie bandencentrale die banden die je wil, wel bestellen, ofwel een voorstel doen voor een ander type dat wel bestelbaar is. Die gasten kunnen ook niet alles in voorraad hebben, hé...
      Goeie vergelijking, maar ik zou mijn Veyron alvast niet bij de bandencentrale binnenbrengen Dacht trouwens dat ze op top gear zeiden dat zo een setje 30.000 euro kost voor de nieuwe Veyron

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Onnozel geklets.
        Het weggedrag wordt voorspelbaarder, je merkt eerder dat er iets gaat slippen.
        Met de flanken heeft het al helemaal niets te maken.
        Ik spreek uit in eerste plaats uit eigen ervaring.

        Ik heb een sportieve rijstijl en sowieso voel je het als je met winterbanden rijdt. Als het warmer is voel je ze als het ware smeren over de weg. En ja, ik heb bochten waarvan ik weet dat ik er zeker met x km/h door geraak, met winterbanden (in de tussenseizoenen dus) moest ik het zelf niet proberen, je voelde meteen dat het een 'no go' is.

        En de flanken zijn effectief zachter dan een 'zomerband'. Je hoeft geen natuurkundige te zijn om te weten dat dat het weggedrag wél beïnvloedt.

        25.000km/jaar is nu niet echt veel te noemen he, dan rij je niet eens een setje op in een jaar. Ik zit zelf aan 70-80.000 km/jaar (= bijna 2 setjes per jaar).


        Maar jah, hou het maar bij onnozel geklets.. maakt mij niet uit
        Last edited by Destn; 8 augustus 2010, 22:49.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          Goeie vergelijking, maar ik zou mijn Veyron alvast niet bij de bandencentrale binnenbrengen Dacht trouwens dat ze op top gear zeiden dat zo een setje 30.000 euro kost voor de nieuwe Veyron
          Jep en in 12 minuten zijn ze op...
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Ook in de winter kan het niet glad zijn, en toch kouder dan 7°C, zodat winterbanden op dat ogenblik een betere grip geven dan zomerbanden.
            Klopt maar als ge winterbanden zet met een iets lagere snelheidsindex en je houdt je aan die beperking, dan is er nog helemaal niets verkeerd.
            Het ging er trouwens om dat er geschreven werd dat de snelheidsindex van winterbanden dezelfde MOET zijn dan deze van zomerbanden ... dit is wettelijk NIET verplicht.

            Een constructeur gaat z'n banden niet aanpassen aan het land waar die auto verkocht wordt, maar aan de technische specificaties van die wagen. Dus in Duitsland, in de winter zal er ook wel 250 gereden worden door de zotten.
            De autobanden zijn aangepast aan het ontwerp van de wagen en aan de goedkeuring van die wagen!
            Onze wagen kan iets van een 216 km/u volgens de technische gegevens, toch MOET er volgens de goedkeuring (zie gelijkvormigheidsattest) van banden een 205 V of 225 W geplaatst worden als zomerband.
            Een V is tot 240 km/u en een W tot 270 km/u.
            Als winterband mag er een 225 V onder steken maar dan MOET er een sticker gekleefd zijn met de maximum toegelaten snelheid voor die band. Er plakt dus een mooi stickertje met Max 240 km/u op een auto dat maar 216 km/u kan doen.
            En dat dit stickertje er nu staat of niet, er wordt nooit meer dan 120 km/u mee gereden en 99% van de tijd zelfs hooguit 70 km/u.
            Dat die winterband met een lagere snelheidsindex slechter zou zijn ... zelfs aan maximum mogelijke snelheid zou het nog geen kwaad kunnen maar ergens bestaat er nu een regeltje.


            Daarnaast gaat die constructeur ook wat standaardiseren, zodat hij betere prijsafspraken kan maken met de bandenfabrikant...
            Dat die gaat standardiseren voor een betere prijs kan kloppen maar als het GVA een bepaalde index bevat, dan is dat niet om het de fabricant simpelder te maken maar omdat een externe partij dit zo verplicht heeft.

            Dat betekent dus dat die fabrikant eerder zal neigen om een te hoge snelheidsindex te gebruiken, die hij dus op meerdere motorisaties kan gebruiken.
            Zoals hierboven, er is een duidelijk verschil tussen wat de fabricant monteert en wat er verplicht wordt volgens het GVA.

            Nochtans zal een goeie bandencentrale die banden die je wil, wel bestellen, ofwel een voorstel doen voor een ander type dat wel bestelbaar is. Die gasten kunnen ook niet alles in voorraad hebben, hé...
            Klopt, maar niet elke fabricant heeft winterbanden met snelheidsindex W of Y in de aanbieding ... net omdat je in de winter een lagere snelheidsindex mag gebruiken en er niet zoveel vraag naar is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment

            Working...
            X