Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

90km per uur bij smog = pesterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Grapjas
    Misschien wel maar het klopt wel.
    Rij maar eens met of zonder zware aanhangwagen aan de zelfde snelheid, en zeg me als je verbruik 't zelfde is. Volgens bovenstaande redeneringen zou er dus geen verschil mogen zijn wegens 't zelfde toerental .
    Dit beweer ik niet hé ... het enige dat ik zeg is dat je aan een lagere snelheid meer "kan" verbruiken afhankelijk van de combinatie versnelling/toerental.
    Natuurlijk heeft het gewicht een invloed en zal je in bergop ook meer verbruiken dan in bergaf.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

      maar je antwoord ook niet op de vraag met welke auto je rijd en welke motor erin zit
      waarbij je zogezegd niet in vijfde versnelling tegen 90km/h constant kan rijden

      Comment


      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Het verbruik (altijd uitgedrukt in aantal liter per 100 km) bij stationair toerental is dus niet laag maar extreem hoog ... oneindig zelfs. Kijk maar eens naar uw verbruiksmeter als je die hebt, zet hem eens op nul (boordcomputer) ... blijf een minuut staan op stationair toerental en ga dan zien wat die aangeeft ... bij mij is dat dan 99,9 liter op een digitale meter of bij een analoge staat de naald op maximum.
        Geachte,
        Bij stilstand wordt het verbruik uitgedrukt in liter per uur en niet in liter per 100 kilometer...
        Als je niet beweegt kan je moeilijk gebruik maken van een berekening waarbij de afgelegde afstand een rol speelt...
        Lijkt mij nogal wiedes, maar misschien hebt U wel argumenten om mijn stelling te weerleggen
        Groeten,
        Peter

        Comment


        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

          Het verbruik van je wagen hangt af van het vermogen dat de motor op elk gegeven moment moet leveren.

          Bij constante snelheid hangt het te leveren vermogen af van de interne wrijvingsweerstand, de rol- en luchtweerstand.

          Interne wrijving is rechtevenredig met het toerental.
          Rolweerstand is rechtevenredig met de snelheid.
          Luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid.

          De snelheid zal dus een grotere rol spelen in je verbruik dan je toerental. Zo simpel.

          Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de uitstoot van fijn stof, dat weliswaar afhangt van het verbruik, maar ook afhangt van de efficiëntie van het verbrandingsproces, dat dan weer afhangt van het ontwerp van de motor en ook weer van het toerental en het op dat moment gevraagde vermogen. Toch niet zo simpel.

          Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om het onvermogen van de regering van dit apenland om doortastende maatregelen op lange termijn te nemen. Heel simpel.

          Tom

          Comment


          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Grapjas

            Rij maar eens met of zonder zware aanhangwagen aan de zelfde snelheid, en zeg me als je verbruik 't zelfde is. Volgens bovenstaande redeneringen zou er dus geen verschil mogen zijn wegens 't zelfde toerental .
            Wie zegt dat je bij deze - aangepaste & hogere - belasting nog hetzelfde toerental zult halen of hebben bij die aangegeven snelheid?
            Een motor wordt bestuurd via een zgn "kenveld". Is een 3-dimensionale weergave van het moment waarop de motor werkt en hoe die moet werken volgens de fabrikant die het kenveld heeft geprogrammeerd.
            Eenvoudig uitgelegd:
            http://home.zonnet.nl/leeoscar/kenvelden.htm
            Last edited by BlueInk; 3 januari 2009, 18:29.

            Comment


            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

              Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
              Geachte,
              Bij stilstand wordt het verbruik uitgedrukt in liter per uur en niet in liter per 100 kilometer...
              Als je niet beweegt kan je moeilijk gebruik maken van een berekening waarbij de afgelegde afstand een rol speelt...
              Lijkt mij nogal wiedes, maar misschien hebt U wel argumenten om mijn stelling te weerleggen
              'k Ben al altijd een tegenstander geweest om l/u of l/100 km te gebruiken als we spreken over verbruikscijfers.
              Maar we kunnen niet anders of de goegemeente is dan helemaal de kluts kwijt.
              Perfect zou zijn om het verbruik uit te drukken in g/kWh , wat eigenlijk de enige correcte eenheid is om een verbruik weer te geven en gemeengoed bij vrachtwagenmotoren.
              Een bepaalde vrachtwagenmotor komt dan op een verbruik uit van 200 g/kWh en deze levert dan 190 kW (en zit nog juist in het groen gedeelte van het kenveld).
              Een (benzine) heggenschaar komt dan bvb op 600 g/kWh en levert dan (amper) 0,9 kW.

              Comment


              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                Wie zegt dat je bij deze - aangepaste & hogere - belasting nog hetzelfde toerental zult halen of hebben bij die aangegeven snelheid?
                Mijn gezond boerenverstand zegt dat. Er is maar één toerental waarbij mijn auto 120 km/u kan rijden in 6de of anders moet ik een slippende koppeling hebben . Klein beetje logisch blijven hé, mijn motor zal toch niet op zijn eentje plots sneller of trager beginnen draaien zeker terwijl ik even snel blijf rijden?
                Last edited by hvr_oosterzele; 3 januari 2009, 18:59.

                Comment


                • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                  maar je antwoord ook niet op de vraag met welke auto je rijd en welke motor erin zit
                  waarbij je zogezegd niet in vijfde versnelling tegen 90km/h constant kan rijden
                  Als een motor belast wordt bij een te laag toerental, dan kan het verbruik zelfs hoger worden dan wanneer er in een lagere versnelling tegen een hoger toerental gereden wordt.
                  Het is dus mogelijk dat sommige auto's met 6 (of zelfs meer) versnellingen tegen 90km/h beter niet in de hoogste versnelling rijden.

                  Met mijn Clio 1,2 benzine is het geen probleem om tegen 70km/h in vijfde versnelling te rijden, maar als ik daar een geladen aanhangwagen(tje) achter hang, dan kan ik waarschijnlijk beter in vierde blijven rijden tegen 70km/h (90 in vijfde is dan ook geen probleem).

                  Die lage snelheid op de snelweg kan ook een probleem zijn voor wagens met een roetfilter. Als je daarmee te lang tegen een te laag toerental rijdt, dan geraakt zo'n filter verstopt, met dure reparaties tot gevolg.


                  Om door de keuring te geraken met een diesel kan je best ook eerst stevig doorrijden om alles uit de uitlaat te blazen. De mensen die altijd rustig rijden hebben bijna altijd problemen bij de roet-test van hun wagen.
                  Toen ik onlangs stond aan te schuiven om mijn auto te laten keuren heb ik op de "schouwtjes" gelet waardoor de uitlaat van de wagens wordt weggeblazen, bij elke dieseltest kwam er wel een rookwolkje uit...
                  Last edited by Black B@ndit; 3 januari 2009, 19:11.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                    Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                    Geachte,
                    Bij stilstand wordt het verbruik uitgedrukt in liter per uur en niet in liter per 100 kilometer...
                    Toon mij documenten waarop je dit kan vinden betreffende wagens a.u.b.! Geen enkele fabricant, vergelijkingssite, officiëel onderzoek of wat dan ook vermeldt ooit het verbruik in liters per uur.
                    Als je niet beweegt kan je moeilijk gebruik maken van een berekening waarbij de afgelegde afstand een rol speelt...
                    Maar als je niet beweegt en wel verbruikt ligt uw verbruik wel héél hoog en dit kan geen enkele meting of studie weerleggen. Ik heb ook nog nooit een verbruiksmeter of boordcomputer in een wagen gezien waar je het verbruik in liters per uur op ziet ... het is ALTIJD in liters per 100 km.

                    Ik snap ook niet wat je nu eigenlijk probeert te bewijzen?
                    Het is toch héél logisch dat als je niet vooruit gaat en wel verbruikt dat je dan het meeste onnuttige liters erdoor stookt ... of niet soms?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                      maar je antwoord ook niet op de vraag met welke auto je rijd en welke motor erin zit
                      waarbij je zogezegd niet in vijfde versnelling tegen 90km/h constant kan rijden
                      Welk merk of type wagen heeft geen belang, het is het gewicht van de wagen en de motor dat telt en dit kon je hier al lang lezen.
                      Als uw wagen 400cc meer heeft, dan heeft de mijne er 400 minder ... hetzelfde kan je berekenen met het vermogen en het koppel.

                      Natuurlijk kan ik tegen 90 in vijfde rijden, dat gaat ook tegen 40 maar dan draait die motor niet goed zoals ik al zei ... dan versmacht je die gewoon.
                      Hetzelfde als ik naar Luxemburg rij tegen 120 in vijfde ... eens het een beetje meer bergop begint te gaan moet ik ook naar vierde of hij kan het gewoon niet meer aan. Dat probleem ken je ook niet met een iets krachtigere wagen.
                      Net als je ook met elke wagen in tweede kan vertrekken ... al zal dat met de ene vlot gaan en met de andere pas als uw koppeling bijna versleten is (manier van spreken hé).

                      Maar het maakt allemaal niet veel meer uit ... het topic gaat over 90km/u en niet over stilstaan.
                      Trouwens is de Smog-toestand al voorbij en kan weer iedereen 120 rijden.
                      Last edited by VerSeg; 3 januari 2009, 21:03.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Welk merk of type wagen heeft geen belang, het is het gewicht van de wagen en de motor dat telt en dit kon je hier al lang lezen.
                        Als uw wagen 400cc meer heeft, dan heeft de mijne er 400 minder ... hetzelfde kan je berekenen met het vermogen en het koppel.

                        Natuurlijk kan ik tegen 90 in vijfde rijden, dat gaat ook tegen 40 maar dan draait die motor niet goed zoals ik al zei ... dan versmacht je die gewoon.
                        Hetzelfde als ik naar Luxemburg rij tegen 120 in vijfde ... eens het een beetje meer bergop begint te gaan moet ik ook naar vierde of hij kan het gewoon niet meer aan. Dat probleem ken je ook niet met een iets krachtigere wagen.
                        Net als je ook met elke wagen in tweede kan vertrekken ... al zal dat met de ene vlot gaan en met de andere pas als uw koppeling bijna versleten is (manier van spreken hé).

                        Maar het maakt allemaal niet veel meer uit ... het topic gaat over 90km/u en niet over stilstaan.
                        Trouwens is de Smog-toestand al voorbij en kan weer iedereen 120 rijden.
                        je ontwijkt dus totaal de vraag en antwoord
                        hoeveel weegt dan uw wagen?
                        welke maat van velgen en banden gebruik je?
                        dat heeft ook invloed op de prestaties en verbruik
                        je gaat altijd naar iets anders over dan toch maar niet over je wagen iets te moeten lossen
                        ik vind dat je als je a zegt dan moet je ook b zeggen
                        maarja tegen iederen ingaan en toch je gelijk willen halen daar ben je goed in

                        Comment


                        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ik heb ook nog nooit een verbruiksmeter of boordcomputer in een wagen gezien waar je het verbruik in liters per uur op ziet ... het is ALTIJD in liters per 100 km.
                          Geachte,
                          1) Ik probeer niets te bewijzen...
                          2) Indien U nog nooit een boordcomputer heeft gezien die een verbruik in liter per uur aangeeft dan verzoek ik U eens een kijkje te gaan nemen bij een dealer van de VAG-groep, en ik veronderstel dat zij niet de enigen zijn...
                          3) Misschien is het beter de discussie te laten rusten, iedereen kan weer naar hartelust vervuilen, de enen al wat meer dan de anderen omdat ze wat sneller willen zijn of zich wat meer willen laten gelden achter het stuur van hun "stalen ros"
                          Groeten,
                          Peter

                          Comment


                          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                            Geachte,
                            1) Ik probeer niets te bewijzen...
                            2) Indien U nog nooit een boordcomputer heeft gezien die een verbruik in liter per uur aangeeft dan verzoek ik U eens een kijkje te gaan nemen bij een dealer van de VAG-groep, en ik veronderstel dat zij niet de enigen zijn...
                            3) Misschien is het beter de discussie te laten rusten, iedereen kan weer naar hartelust vervuilen, de enen al wat meer dan de anderen omdat ze wat sneller willen zijn of zich wat meer willen laten gelden achter het stuur van hun "stalen ros"
                            Groeten,
                            Peter

                            De mijne (Opel Vectra) toont ook in l/u bij stilstand
                            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                            Comment


                            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                              Oorspronkelijk geplaatst door grafix Bekijk bericht
                              Het toerental heeft er alles mee te zien, het toerental is een van de meest bepalende factoren in het verbruik van een wagen waarop de bestuurder invloed heeft. Het toerental geeft, ongeacht je snelheid, aan hoeveel maal per minuut je de cilinders van je motor worden gevuld met brandstof.

                              Dit gekoppeld aan je versnelling, het gewicht van je wagen, belasting door elektrische verbruikers, etc bepaald het totale verbruik.
                              Dit is totale onzin, zoals reeds een aantal mensen hier boven hebben aangegeven. Bij lage toerentallen worden de gasverliezen te belangrijk en daalt het rendement van de motor. De elctronica injecteert trouwens niet altijd evenveel brandstof in de cylinder

                              Als algemene richtlijn kan je stellen dat een motor zijn optimaal rendement haalt wanneer hij zijn maximaal koppel bereikt.
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment


                              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                                Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                                Dan moet ik een wagen hebben die deze wetten met voeten treedt... Aan 90 km/u en aan 140 km/u verbruikt die exact evenveel... Nu eens goed, lang en diep nadenken en je vindt het antwoord wel...
                                Tiens : de mijne verbruikt tegen 90 km/h zowat 1/3 minder. Best een andere wagen kopen dan... Een wagen haalt het beste rendement als je die redelijk zwaar belast. Zowat alle Belgische wagens hebben wat dat betreft een veel te zware motor...

                                Denk je echt dat je die 150 pk nodig hebt, om tegen 120 per uur over de autostrade te sleuren ???

                                PS : er is ook een verschil tussen het verbruik van de motor (dat wordt dus gemeten gram brandstof per uur per "opgewekte" kW) en het verbruik van een auto (l/100 km.).
                                Die l/100 km. zorgt trouwens dat het verbruik van een diesel zowat 14% "lager" is dan dat van een benzinewagen met hetzelfde rendement...
                                Last edited by polleke_cgc; 4 januari 2009, 01:13.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X