Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To IMAC or not to IMAC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: To IMAC or not to IMAC?

Tja Dave, ik snap het ook niet zelle.

Ik heb hier die Reason 4 draaien via Parallels. Geeft geen krimp, no matter het aantal sporen dat ik erin pomp.

En iedereen weet toch dat Mac het geprefereerd platform is van muzikanten. Je was toch op Rock Ternat? Het aantal Macskes geteld op het podium? Alle DJ's hadden er een. Een aantal technopop bands maakten er gebruik van. Zelfs The Bloodhound Gang.

Pro Tools; wie gebruikt dat NIET?
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Ja 't is goed hoor, ik hou mijn mond in 't vervolg wel blijven jullie maar lekker in dromenland.

Dave
      Deze reactie is veelzeggend, niet?

To IMAC or not to IMAC? ... Ik ga eerlijk zijn, ik heb geen enkele ervaring met PC, ik wil wel het volgende kwijt: ik kocht mijn eerste Mac 17 jaar geleden, ik was dertig en mijn computerervaring of -kennis was NUL.
      Bij de aankoop van die eerste Mac had ik duidelijke toepassingen voor ogen, naast tekstverwerking wou ik een welbepaald grafisch documenteringsysteem voor glasramen uitwerken, iets wat destijds enkel door middel van Mecanorma rasterbladen kon gedaan worden (was zeer duur én tijdrovend). Ik heb die doelstelling bereikt en heb daarmee een "norm" gezet waarvoor we, binnen mijn vakgebied, wereldwijd erkenning krijgen ... niet zo slecht voor iemand zonder voorkennis

De laatste 15 jaar heb ik altijd een laptop en een desktop gehad, welke telkens om de drie jaar worden vervangen door een nieuwer model (in feite heb ik elk anderhalf jaar een nieuwe Mac). Naast de eerder genoemde toepassing maken sinds enkele jaren ook digitale fotografie en videoverwerking een groot deel uit van ons werk.
      ... En nu komt het: In dat gehele tijdsverloop (17 jaar) is er welgeteld 1 maal een technieker over de vloer geweest (helemaal in het begin) en hebben we 2 maal een toestel moeten binnen doen, omwille van een ongelukje en/of intens gebruik (1X harde schijf beschadigd van een iBook en 1X topcase ivm trackpad).
      Buiten de tussentijdse installaties van volledig nieuwe besturingsprogramma's (vaak zelfs nog geen clean install), hebben we ooit een 1 keer een clean install moeten doen omwille van een volledige crash (het was dan nog eigen schuld: je moet geen apparaten beginnen afkoppelen terwijl je een update aan het installeren bent! )
      Ter info: we zijn al sinds mensheugenis "online" en er staan op elke Mac toch zo'n 130 app's geïnstalleerd.

Ik ken dan wel iets van mijn Mac's maar ik ben toch alles behalve een techneut, het enige wat bij mij telt is workflow en een computer die doet wat ik vraag ... Ik denk dat veel computergebruikers van plaats zouden willen wisselen met deze zogenaamde "dromer".

.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
        Tja Dave, ik snap het ook niet zelle.

Ik heb hier die Reason 4 draaien via Parallels. Geeft geen krimp, no matter het aantal sporen dat ik erin pomp.

En iedereen weet toch dat Mac het geprefereerd platform is van muzikanten. Je was toch op Rock Ternat? Het aantal Macskes geteld op het podium? Alle DJ's hadden er een. Een aantal technopop bands maakten er gebruik van. Zelfs The Bloodhound Gang.

Pro Tools; wie gebruikt dat NIET?
        Jamaja, hebben we het nu over doorsnee gebruikers of niet? Gaan we'r een spelleke van maken van wie wel Mac gebruikt of niet? Is het relevant of dat bij u marcheert of niet? Waarom draait ge Reason 4 via Parallels, trouwens? De Mac versie staat toch gewoon bij op de CD?

Het enige dat ik hier wou zeggen was: je maakt gebruik van die Bose Companion 5, weet dan dat de interne geluidskaart van je Mac er niet bij komt kijken. Dat is een speakerset met een ingebouwde geluidskaart. Als je die via USB aansluit, natuurlijk.

En je moet altijd opletten. Ben ik nu de boeman die uit de kast komt springen om te zeggen dat ge allemaal uw macskes in de fik moet steken? Komaan zeg.

Geen drivers nodig? Natuurlijk hebt ge drivers nodig. G'hebt alleen het geluk dat ze al in uw Mac OS X ingebouwd zitten. Is dat nu zo speciaal?

En ge haalt hem uit de doos en hij werkt? Fantastisch. 't Zou d'r nog moeten bijkomen; 'k zou rap terug in de winkel staan.

En ik gebruik geen Pro Tools, nee. En ik heb ze op Rock Ternat ook op 't podium zien staan. En dat waren niet allemaal mackses.

Dave
        pixelpusher

Comment

Al een week voorbij...nog steeds geen nieuws van Apple...ondertussen een boekske gekocht om het besturings systeem te leren kennen.

Groetjes,

Ronny

Comment

En ik heb ze op Rock Ternat ook op 't podium zien staan. En dat waren niet allemaal mackses.

Dave
            LOL da's geen artiest. Da's ene van de PA!

We hadden het over geluidssoftware hee.
            http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              LOL da's geen artiest. Da's ene van de PA!

We hadden het over geluidssoftware hee.
              't Is al goed.

Ik snap trouwens nog altijd niet waarom ge nu weer den indruk hebt da'k weer iets tegen ne Mac zou hebben.

En "iedereen weet toch..." en "ze zeggen dat..." werkt nog altijd op mijn zenuwen.

Dave (eigenaar van een iBook G4, nota bene, voor wie het al vergeten was)
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                Ik ben toe aan een nieuwe PC.
                Ik had me aanvankelijk laten overtuigen om een IMAC 24" 2.8 te kopen.
                Mijn budget is ongeveer 1300-1500 euro.
                Begin nu toch te twijfelen of ik de stap wel zou wagen...
                Vooral het scherm en het design spraken me enorm aan.
                Kan iemand mij evt een andere setup aanbevelen binnen mijn budget?
                Moet dienen voor fotobewerking/internet en het office pakket dus geen videobewerking.

Mvg Jan
                Ik denk dat we hier volledig off topic gegaan zijn, en weer een pro-contra discussie aan het voeren zijn.
                De vraag was of janangent een imac zou kopen of niet...
                Ik denk niet dat het hier de bedoeling is om een high end systeem neer te poten waar het op miliseconden aankomt in audio verwerking, waar nog eens direct externe bose boxen op aangesloten zouden worden.
                janvangent wil gewoon een nieuwe computer kopen, en aangezien we hier op een forum voor digitale fotografie zitten, vermoed ik dat die computer vooral gebruikt zou worden voor burotica en fotobewerking. Op een windows computer lukt dit alles perfect, maar voor mij geeft die mac een betere workflow en minder nukkige problemen. (dit is niet altijd de schuld van microsoft, maar doordat ms niet in de hand heeft welke kaartjes in de machine geplugd zullen worden, en nog erger, welke drivers er zullen opkomen. Die vlottere werkflow komt er vooral doordat het besturingssysteem geisoleerd blijft van alle andere aplicaties (als je een apple applicatie bekijkt is dit een bestand met de naam "programma.app" Dit bestand is eigenlijk een map, waar alle dependencys van dat programm a inzitten. geen register of system32, of dll hell. Zolang ze dit niet snappen bij ms zullen er altijd problemen zijn. Wat mij persoonlijk betreft, als die windows fans een gesprek voeren over welke tools ze gebruiken om het register op te kuisen, rommel van verwijderde programma's weg te krijgen of hun foutmeldingen tijdens het opstarten of afsluiten denk ik "dat had ik vroeger ook, maar nu weet ik wel beter"
                Happy to be a MACcie
                Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Nu heb ik toch wel een heel eigenaardig probleem.

Ik wil gaan voor een iMac, en al meteen de grootte 24".

Ik vind op de website dat die een hoogte heeft van 52 cm.

Nu heb ik de kast gemeten waar ie in moet, en die is exact... 52,00 cm hoog.

Een vraag aan een eventuele bezitter: zou die iMac nu echt niet enkele millimeter lager zijn?

En een vraag aan vele anderen. Zou ik het dan wel doen, want als ie op 2 mm van de bovenrand komt, dan is het daarboven misschien wel een beetje warm.

Comment

Geen goed nieuws voor jou. Mijn 24" 2,8GHz (Extreme) is, als het scherm loodrecht staat, 53,1cm hoog (onderkant voet tot bovenkant scherm). Normaal kantel ik het scherm een klein beetje naar achteren, maar dat levert me niet meteen winst op.
                    Bovendien moet je er toch rekening mee houden dat de iMac bovenaan warm wordt, vooral linksboven. Hoewel met de software die vroeger in deze thread vernoemd is, merkelijk minder dan daarvoor.
                    Ik heb nog een kleine 30cm over boven de Mac, waar ik ingemaakte kasten boven het bureaublad gemonteerd heb, maar daar heb jij natuurlijk geen boodschap aan.
                    Is er geen mogelijkheid dat je de voet in het bureaublad kunt laten verzinken? Ik meet 8cm van onderkant scherm tot onderkant voet, dus als je een paar cm zou kunnen zakken, dat zou meteen ook het scherm op een iets wat betere hoogte hebben. Het menu, bovenaan het scherm is inderdaad een klein beetje te hoog (vooral voor mijn vrouw, of voor bifocale lensen).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

• Re: To IMAC or not to IMAC?

Dank je wel Lesc.

Het is inderdaad niet te doen die mooie computerkast af te breken om er de 24" in te parkeren.
                      Ik besef ineens ook dat de kast maar 60 cm breed is, en dat de CD-DVD's aan de rechterkant van het 56,9 cm brede scherm moeten ingebracht worden.

Wreed hé, alsof je een Mercedes kan kopen na je oud Japannerke, maar de oprit is te smal.

Dan maar over naar de volgende vraag: waarom zou ik 1299 euro geven voor de ene 20" in plaats van 999 voor de andere als die alleen maar een beetje vlugger gaat. Iets grotere harde schijf is verwaarloosbaar; heb trouwens een externe.
                      Zou het niet voldoende zijn de kleinste te kopen, maar wel 1GB geheugen te laten bijsteken?
                      Het gaat hier niet om games of video-bewerkingen. Het zwaarste wat ik doe is een beetje photoshoppen.

Nog iets. Nu kan ik op mijn PC-laptop met TV-kaart tegelijk TV-kijken en andere computertoepassingen gebruiken.
                      De verkoper die ik vandaag aansprak in de Applewinkel te X toonde een soort externe TV-kaart via USB dacht ik, maar hij kon niet bevestigen of ook nu de combinatie mogelijk was tussen TV-kijken in een hoekje van het scherm en voor de rest bijvoorbeeld internetten. Iemand?

En ja, de prijs. Als Fnac-lid krijg ik vandaag 10 procent, maar ik vernam in die Applewinkel dat zij 8 procent geven voor een lerarenkaart (ik niet hé, mijn echtgenote staat in het onderwijs!) en dat zij wél onmiddellijk klein onderhoud kunnen doen, en bijvoorbeeld al bij de aankoop direct die 1GB kunnen bijsteken.

Maar wat mij nog het meest verbaasde is dat er, en dat in Europa, maar één jaar waarborg is. En dat er wel pakketjes bestaan om dat uit te breiden naar 3 jaar. Dat is toch niet wettelijk, minder dan 2 jaar?

Een gek kan blijkbaar meer vragen stellen dan... Bedankt alvast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                        Die vlottere werkflow komt er vooral doordat het besturingssysteem geisoleerd blijft van alle andere aplicaties (als je een apple applicatie bekijkt is dit een bestand met de naam "programma.app" Dit bestand is eigenlijk een map, waar alle dependencys van dat programm a inzitten. geen register of system32, of dll hell. Zolang ze dit niet snappen bij ms zullen er altijd problemen zijn. Wat mij persoonlijk betreft, als die windows fans een gesprek voeren over welke tools ze gebruiken om het register op te kuisen, rommel van verwijderde programma's weg te krijgen of hun foutmeldingen tijdens het opstarten of afsluiten denk ik "dat had ik vroeger ook, maar nu weet ik wel beter"
                        De objectiviteit verder in je post, wat ik waardeer, in acht genomen, moet ik toch opmerken dat wat je schrijft niet echt klopt.

Zowel die "workflow" van Mac OS X trek ik in twijfel. Vroeger was dit zeer zeker zo. Al sinds mijn ervaring met Mac was dit zo, maar nog niet zo lang geleden mocht ik bij iemand PS CS3 gaan de-installeren en dat was dus blijkbaar "not done" om dat gewoon naar de prullenmand te slepen. Het systeem werkt wel, maar het is aan de software om het te implementeren.

Ook onder Windows zijn veel van de problemen die je aanhaalt al lang verleden tijd: sinds de introductie van de Installer is er grote vooruitgang geboekt, en zowat alle software die je vandaag vind werkt ofwel volgens dit systeem, of is zoals op Mac een onafhankelijk programma dat geen dependencies vereist of lokaal heeft staan.

Maar het enige besluit dat je hieruit kan trekken, is dat het de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar is om de applicatie te schrijven zoals het platform het vereist. Dan is er op beide platformen (in feite op alle platformen) geen probleem.

Dave
                        pixelpusher

Comment

reken nog eens 80 eur bij voor je latje geheugen dan kom je aan 1080, verder krijg je een grotere harde schijf, een iets snellere processor en een beter videokaart...

aan jou de keuze of je het de prijs waard vindt
                          Happy to be a MACcie

Comment

De objectiviteit verder in je post, wat ik waardeer, in acht genomen, moet ik toch opmerken dat wat je schrijft niet echt klopt.

Zowel die "workflow" van Mac OS X trek ik in twijfel. Vroeger was dit zeer zeker zo. Al sinds mijn ervaring met Mac was dit zo, maar nog niet zo lang geleden mocht ik bij iemand PS CS3 gaan de-installeren en dat was dus blijkbaar "not done" om dat gewoon naar de prullenmand te slepen. Het systeem werkt wel, maar het is aan de software om het te implementeren.

Ook onder Windows zijn veel van de problemen die je aanhaalt al lang verleden tijd: sinds de introductie van de Installer is er grote vooruitgang geboekt, en zowat alle software die je vandaag vind werkt ofwel volgens dit systeem, of is zoals op Mac een onafhankelijk programma dat geen dependencies vereist of lokaal heeft staan.

Maar het enige besluit dat je hieruit kan trekken, is dat het de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar is om de applicatie te schrijven zoals het platform het vereist. Dan is er op beide platformen (in feite op alle platformen) geen probleem.

Dave
                            Voor photoshop en office moet de uninstaller gebruikt worden, dit omdat die twee pakketten hun instellingen (licentie) op een andere plaats zet (library van de gebruiker) Dit is wel vermeld bij de installatie, maar installeren en uninstalleren heeft niets te maken met de workflow. het werken met de programma's wel.
                            Als jij je beter voelt met windows, mij niet gelaten
                            Ik ben overgestapt en ken er een aantal.
                            Van de eerste tot de laatste wil er niemand nog terug keren naar windows. Elk het systeem waar hij hem het best bij voelt...
                            i rest my case
                            Happy to be a MACcie

Comment

En voor je Photoshop CS3 deinstalleert mag je niet vergeten de-activeren (via Help menu)! Is nieuw sinds CS3... anders mag je even naar Adobe bellen om het uit te leggen en ze doen daar soms erg vervelend over op een engelstalige UK helpdesk (ik spreek uit ervaring!).
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                                Als jij je beter voelt met windows, mij niet gelaten
                                Nogmaals, ik gebruik het allemaal door elkaar. Het enige wat hier telt is dat iemand een geinformeerde keuze wil maken. Laten we met z'n allen een poging doen om de twijfels die de TS nog heeft, weg te werken en hem zelf een beslissing te laten nemen, wat die dan ook zij.

Maar die sneren en uitlatingen, halve waarheden, larie en apekool, laat die achterwege.

Dat is alles.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X