Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To IMAC or not to IMAC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: To IMAC or not to IMAC?

Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
    Dave - uiteraard moet je 'omleren' maar de impact is echt wel vrij beperkt als je het op dagelijkse activiteiten houdt.
    Ik gebruik OSX thuis en XP professioneel, het blijft altijd wat wennen maar het verschil is echt niet zo groot als ik dan wel gedacht zou hebben.

De leercurve weegt wat mij persoonlijk betreft ook niet op tegen het plezier dat OSX mij kan bieden.

De meeste applicaties zijn quasi identiek of zeer herkenbaar, in een uitzonderlijk geval moet je echt gaan aanpassen of missen (qimage bestaat niet voor osx, bv.)

Ik draai parallels en bootcamp in een uitzonderlijk geval, en dan uiteindelijk veel minder dan verwacht. Een 40 GB partitie is ruimschoots voldoende voor dit uitzonderlijke gebruik, daar moet je dus niet veel voor laten.

Ik heb me de overstap nog geen moment beklaagd, maar kan uiteraard niet voor een ander spreken laat staan dingen gaan veralgemenen.
    Dat bedoel ik ook niet, en het stoort me dat je de moeite niet neemt om mijn punt te begrijpen.

Ik laat met opzet de leercurve in het midden, omdat dat voor de ene al wat moeilijker of makkelijker is dan de andere. Sommige mensen zijn er direct mee weg, andere moet je hun handje vasthouden.

Waar ik op doel is dat naast die leercurve, die aanpassing, je misschien ook andere software moet kopen om dezelfde functionaliteit uit je Mac te halen. Dat hangt allemaal af van wat je'r mee wil doen en wat je'r uit wil halen, en dat is iets waar niemand hier op kan antwoorden behalve de TS.

En die "dagelijkse activiteiten" wat is dat? Wat betekent dat voor jou, wat betekent dat voor mij en wat betekent dat voor de vraagsteller?

Dus alsjeblief, als je wil reageren op mijn commentaar, reageer dan op mijn commentaar en niet op wat je denkt dat ik neergepoot heb.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      I
      iMac wordt wel redelijk warm (links bovenaan het scherm),
      met smcfancontrol kan je de minimum snelheid van de ventilatoren verhogen, door die een 150 a 200 rpm te verhogen krijg je quasi geen extra geluid, maar wel een 5 tot 10 tal graden minder op je componenten. koele komponenten gaan iets langer mee dan warme dus heb ik dit gedaan.

Happy to be a MACcie
      Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
        ...Neo office of straks openoffice.org voor mac, ...
        Als het niet stoort, dan heb ik een vraagje tussendoor.

Ik heb net Neo office gedownload. Zit ik daar goed mee of had ik beter openoffice.org gedownload? Zie het verschil niet echt.
        Mvg Tim

Comment

met smcfancontrol kan je de minimum snelheid van de ventilatoren verhogen, door die een 150 a 200 rpm te verhogen krijg je quasi geen extra geluid, maar wel een 5 tot 10 tal graden minder op je componenten. koele komponenten gaan iets langer mee dan warme dus heb ik dit gedaan.
          Bedankt voor die tip, Kurrywurry. Ik heb bij mijn widgets iStatPro, en die geeft als hoogste temperatuur (na vandaag vele uren dienst) de temperatuur van de Airport card, en die is 57°C. Kun jij mij de temp van jouw Airport card vertellen?
          Ik zal dat fan control dingske eens uittesten!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht

Ik heb net Neo office gedownload. Zit ik daar goed mee of had ik beter openoffice.org gedownload? Zie het verschil niet echt.
            Neo office is een java applicatie, maar werkt zeer goed.
            open office 2.X werkt op mac voorlopig enkel onder x11, maar vanaf versie 3 zal dit volledig native draaien. (je kan nu de beta versie al downloaden)
            Spijtig voor neooffice maar in het najaar zou de definitieve versie van openoffice3 er zijn, en die zou sneller werken dan neo office.

op mijn site staan enkele scherm afdrukken (www.stema.be)
            Happy to be a MACcie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht

Als ik me niet vergis is NEO office een aangepaste versie van OpenOffice voor MAC, kan me dus voorstellen dat je uiterlijk geen tot weinig verschil zal merken.

Overweeg eventueel ook iWork'08 (79 EUR)

Comment

Bedankt voor die tip, Kurrywurry. Ik heb bij mijn widgets iStatPro, en die geeft als hoogste temperatuur (na vandaag vele uren dienst) de temperatuur van de Airport card, en die is 57°C. Kun jij mij de temp van jouw Airport card vertellen?
                Ik zal dat fan control dingske eens uittesten!
                ik werk momenteel op mijn macbook pro, maar op mijn imac 2.8 extreme draait alles onder de 50°C
                als ik aan mijn imac zit zal ik de juiste waarden doorgeven (dit zal wellicht zondag morgen zijn...)

edit: toch even mijn imac gestart (moet nog foto's exporteren voor iemand)
                ODD: 1000
                HDD: 1500
                CPU: 1500
                Last edited by kurrywurry; 30 mei 2008, 16:01.
                Happy to be a MACcie

Comment

mag ik ook effe mee een vraagje stellen ivm de imac?

Ik heb van het werk een portable (pc met vista) en ben aan het kijken om me iets persoonlijk bij aan te schaffen.
                  Weet er iemand of ik het scherm van de imac als tweede monitor kan gebruiken bij mijn laptop ald de imac niet draait (scherm dus apart aanzetten)?
                  Zo kan ik mijn laptop-scherm thuis 'dicht' laten als ik die nodig heb, en kan ik ook de imac gebruiken wanneer ik de laptop er niet aan hang...

Dave

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
                    mag ik ook effe mee een vraagje stellen ivm de imac?

Ik heb van het werk een portable (pc met vista) en ben aan het kijken om me iets persoonlijk bij aan te schaffen.
                    Weet er iemand of ik het scherm van de imac als tweede monitor kan gebruiken bij mijn laptop ald de imac niet draait (scherm dus apart aanzetten)?
                    Zo kan ik mijn laptop-scherm thuis 'dicht' laten als ik die nodig heb, en kan ik ook de imac gebruiken wanneer ik de laptop er niet aan hang...

Dave
                    nee, dit kan niet. je kan wel een tweede scherm aan een imac koppelen, maar je kan het scherm niet aanzetten zonder de computer. Je kan een imac eigenlijk zien als een portable die je niet kan openklappen. wat je niet kan met een laptop, kan je ook niet met een imac
                    Happy to be a MACcie

Comment

allright, tnx voor de info kurrywurry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                        Als ik me niet vergis is NEO office een aangepaste versie van OpenOffice voor MAC, kan me dus voorstellen dat je uiterlijk geen tot weinig verschil zal merken.

Overweeg eventueel ook iWork'08 (79 EUR)
                        yep, je vergist je niet. neo office is een comunity die open office aanpaste voor mac, maar nu bied ook openoffice een mac versie aan.

iwork is een zeer leuk programma, met veel leuke templates, maar de compatibiliteit met ms office (die toch nog steeds het leeuwendeel in handen heeft) is bedenkelijk. je moet voortdurend converteren, een powerpoint draait in een klein venster, en sommige overgangen doen raar. zelfs gewoon opslaan als ... word97 ziet er niet bij, enkle exporteer naar, en dan krijg je soms compatibiliteitswaarschuwingen.
                        Last edited by kurrywurry; 30 mei 2008, 16:03.
                        Happy to be a MACcie

Comment

ik werk momenteel op mijn macbook pro, maar op mijn imac 2.8 extreme draait alles onder de 50°C
                          als ik aan mijn imac zit zal ik de juiste waarden doorgeven (dit zal wellicht zondag morgen zijn...
                          Dank, KW... wil je dan ook je fan speeds doorgeven? Ik heb nu ODD op 700 laten staan, maar HDD en CPU verhoogd naar 1325rpm. Alle temperaturen onder de 50°C, met de uitzondering van de Airport card: 56°C
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dank, KW... wil je dan ook je fan speeds doorgeven? Ik heb nu ODD op 700 laten staan, maar HDD en CPU verhoogd naar 1325rpm. Alle temperaturen onder de 50°C, met de uitzondering van de Airport card: 56°C

Ik werk niet draadloos met mij imac, en wellicht blijft mijn airport daardoor mooi op 40° staan
                            Last edited by kurrywurry; 30 mei 2008, 16:28.
                            Happy to be a MACcie

Comment

yep, je vergist je niet. neo office is een comunity die open office aanpaste voor mac, maar nu bied ook openoffice een mac versie aan.

iwork is een zeer leuk programma, met veel leuke templates, maar de compatibiliteit met ms office (die toch nog steeds het leeuwendeel in handen heeft) is bedenkelijk. je moet voortdurend converteren, een powerpoint draait in een klein venster, en sommige overgangen doen raar. zelfs gewoon opslaan als ... word97 ziet er niet bij, enkle exporteer naar, en dan krijg je soms compatibiliteitswaarschuwingen.
                              Ok, bedankt voor de uitleg.
                              Ik ga voorlopig die Neo Office dan maar laten staan.
                              Mvg Tim

Comment

Bedankt voor dit snelle antwoord, kurrywurry.

Wel, exact dezelfde waarden instellen schijnt uiterst moeilijk, vooral door aan de schuifjes te trekken/duwen (ik neem aan dat er geen plaats is waar ik effectief die waarden kan intikken?) :
                                ODD: 1024
                                HDD: 1505
                                CPU: 1506

De enige temperatuur die nog boven de 50°C gaat is die van de Airport card: nu op 52°C.

Comment

Working...
                                X