Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Klopt. Photoshop CS3 was bij mij ook het duurste pakket.
Maar denk ook aan al de software die je erbij krijgt (iLife 08) of voor een prikje kunt aanschaffen (iWork, Bento...)
Er is totnogtoe geen enkel OSX virus "in the wild", slechts een "proof of concept". GroovBird suggereert dat het ligt aan het marktaandeel van Apple (t.o.v. Windows), maar dat is slechts één van de redenen. Feit is dat het veel moeilijker is een virus te schrijven voor Unix, waarop OSX gebaseerd is.
Euh, nee, Unix bestaat niet als OS dusdanig. Mac OS X draait Darwin, gebaseerd op BSD. En de kernel maakt het niet moeilijker of gemakkelijker om virussen te schrijven.
De meeste "virussen" waar men tegenwoordig over spreekt, zijn trojaanse paarden en andere kul. Dat zijn dan scriptjes, programma's en eender wat zich installeert zonder expliciete toestemming. Ook spyware valt daaronder, en Mac OS X is niet beter beschermd: als je als gebruiker aan een gedownload programma toestemming geeft om te installeren, kan die installatie vanalles doen dat je niet ziet, ook op je favoriete Mac.
En om de gebruiker te misleiden gebruikt men dikwijls softwarebugs, veiligheidslekken enzo. En die zitten evengoed in een programma dat draait onder Windows als onder Mac.
Dus wat ik 'suggereer' klopt voor een stuk, misschien wel voor een groot stuk.
Dus dat Mac OS X veiliger zou zijn omdat het op Unix principes gebaseerd is, is flauwe kul.
Ik ben in januari '07 ook overgeschakeld op Mac, toen ik een Mac Mini kon kopen voor een appel en twee eiëren .
Ik was al langer aan het uitkijken naar een Macje omdat ik steeds meer problemen kreeg met Windows (héél veel BSOD's die geen enkele expert opgelost kreeg) en omdat mijne PC zo stilletjesaan toe was aan vervanging.
De eerste dagen waren een aanpassing natuurlijk, maar stilletjesaan kreeg ik er de slag van te pakken en op den duur stond mijn PC alleen nog stof te verzamelen.
Kort verhaal lang gemaakt in aug' 08 kocht ik één van de laatste iMac 24" van de vorige generatie (ik vond het blinkend scherm van de nieuwe iMac maar niks) tot volle tevredenheid. Het enige wat ik op Apple kan aanmerken is dat ze standaard uitgerust zijn met te weinig RAM geheugen, maar verder dan dat niks dan positief.
In november dan de upgrade gedaan naar Leopard, wat een fluitje van een cent was.
Mijn PC problemen zijn eindelijk achter de rug (ik moet nog altijd de eerste problemen tegenkomen.) En nee, bij mij staat er ook geen antivirus software te draaien (de macmini doet dat nu ondertussen al anderhalf jaar - doe dat maar na met een PC!)
Ik ga niet met jou in discussie over de vraag waarom er zo weinig (of geen) virussen voor Mac zijn. Met jouw beroep weet je wellicht toch veel meer van de technologie.
Als je Engels goed genoeg is (als Brit is dat van mij uitstekend! ), dan raad ik je aan bij gelegenheid deze MacFixit thread te lezen.
Tacit is duidelijk:
The structure and architecture of Mac OS X makes writing viruses and worms extremely difficult. People have been trying for years to create viruses and worms for OS X, without success so far.
Trojans and rootkits (some of which are distributed as Trojans) are potentially a problem on any computer. They do not rely on hacking the computer or on infecting programs on the computer; they rely on tricking human beings into infecting themselves. As long as human beings can be tricked, it will be possible to spread Trojans.
Als je Engels goed genoeg is (als Brit is dat van mij uitstekend! ), dan raad ik je aan bij gelegenheid deze MacFixit thread te lezen.
Tacit is duidelijk:
Die overschakeling naar Mac gaat me wel een bom geld kosten. Nieuwe software..photoshop 880 eur...
Neen, het is mogelijk de mediacd te bestellen voor mac. is iets van 5O euro of zoentwat. Neem eens contact met adobe of en goeie dealer (bv commputerwinkeltje)
Neen, het is mogelijk de mediacd te bestellen voor mac. is iets van 5O euro of zoentwat. Neem eens contact met adobe of en goeie dealer (bv commputerwinkeltje)
Wat bedoelt U daarmee? Wat voor een cd is dit?
Ik heb een mailtje gedaan naar suport en binnen een uurtje kreeg ik telefoon van adobe. Ik bezit 3 ugrade lycenties (cs cs2 en cs3) Ik vroeg om die te kunnen ruilen voor een mac versie. Ik moest eerst mijn serie nummer en een factuur opsturen van mijn eerste full versie. Mijn eerste full versie heb ik in 1992 aangekocht op een cursus in Genk...photoshop 3.. Ik verstuur hun die serienummer en dit word geweigerd omdat dat een soort van studenten versie is en niet aanvaard word. Indien de versie photoshop 3 zou aanvaard geweest zijn dan moest ik toch nog een ugrade mac versie kopen van photoshop.
Ik ben gisteren naar hcw winkel geweest in Leuven..en ze konden mijn ook niet helpen...ook niet toen ik met een studentenversie aan de Kasa stond.. Dus heb ik wel interesse voor die zogenaamde media cd graag meer uitleg aub!
Wat je ook zou kunnen overwegen, maar dan vervalt uiteraard het voordeel om met de Mac te werken, is om tijdelijk onder Windows te werken.
Je kan met Bootcamp (gratis) of met Parallels (89 Euro) ook Windows draaien op je Mac. Met Bootcamp moet je telkens herstarten als je voor Windows kiest, met Parallels kan je onder OSX gewoon met Windows werken (de Mac ziet Windows dan als een ander programma).
En vermits je reeds Photoshop hebt onder Windows, zou je dan "onder Windows" toch nog met je bestaande Windows software kunnen werken.
Maar, er is een maar...
Als Mac gebruiker is deze oplossing verre van ideaal. Je beschikt dan niet over de voordelen van Photoshop onder Mac en de snelheid die hiervoor kenmerkend is.
Ik zou het je enkel adviseren als tijdelijke oplossing tot je financieel de stap kunt zetten naar de Mac versie van Photoshop...
Ik ben benieuwd welk voordeel. Heb je daar meer informatie over? Benchmarks ofzo?
Wat ik wil zeggen is dat als je Photoshop draait op de iMac onder OSX, dan draai je onder Core Duo.
Zal toch altijd nog (iets) sneller zijn dan Photoshop op Mac onder Windows via Parallels of Bootcamp te draaien... `
En mocht het dezelfde snelheid zijn, zoveel te beter hé ?
Comment