Challenge belangstelling
Tot heden 21 oktober een drietal dagen voor de afsluiting van de challenge oktober ’05 zijn er amper 17 deelnemende foto’s. Is dit een teken dat de interesse aan de challenge aan het afnemen is ? Vermoedelijk zou men dit kunnen denken.
Alhoewel uiteraard de deelname door inzending van foto’s de eerste vereiste is om de challenge levend te houden zijn er nog andere barometers waar we de interesses kunnen aan meten.
Er is meer dan de deelname alleen. De interesse kan je aflezen aan volgende meetbare factoren, namelijk:
- De aantal deelnemers die een foto inzenden (belangrijkste factor)
- zij die stemden op het gekozen onderwerp tijdens de lopende enquête
- Zij die deelnamen aan de stemming van de enquête van de maand
- Zij die een rating uitbrachten op de aangeboden foto’s (de cijfers van dit gegeven heb ik niet bijgehouden)
- Aantal gegeven comments op de deelnemende foto’s (de cijfers van dit gegeven heb ik niet bijgehouden)
Naast de meetbare factoren zullen er nog wel factoren zijn waar je kan afleiden dat er interesse bestaat voor de challenge. Ik denk dan aan het forum van de challenge zelf (zou in principe ook min of meer kunnen gemeten worden) waar eventueel opmerkingen, suggesties, felicitaties en soms af en toe toelichtingen over de lopende challenge worden gegeven.
Uiteraard zal de euforie dat we kenden bij de opkomst van de digitale fotografie nu wel een beetje bekoeld zijn waardoor de grote deelnames van weleer nu zijn terug gevallen tot meer normale proporties.
Doch de maand oktober verontrust me op vele vlakken. Er zijn momenteel heel weinig deelnames tot op heden. Ook het aantal gegeven commentaren als de reeds gegeven ratings zijn tot nu toe heel pover. Ook het forum waar men de challenge kan bespreken ligt zo goed als stil.
Om de evolutie te kunnen volgen zal ik een nieuwe grafiek met de belangstellingscijfers toevoegen aan de jaarrangschikking. En ik denk vanaf volgend jaar dan ook de cijfers aangaande de aantal ratings en aantal comments dan aan deze grafiek toe te voegen.
Comment