Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er nog voldoende intresse ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is er nog voldoende intresse ?

Ik sluit me bij Stampers aan.

Velen zijn blijkbaar vergeten dat BD uiteindelijk om fotografie draait, ik heb de indruk dat er hier de laatste tijd een evolutie van doe-forum naar babbel-forum aan de gang is.
    En het is geen kwestie van tijd vrij te hebben, het is een kwestie van tijd vrij te willen maken voor je hobby.
    Mark (300D)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rowe
      Is er ook een nadeel?
      Ja, je raakt in de loop van het jaar merkwaardig geirriteerd bij het horen cq lezen van de namen filipo en stampers...ik weet niet waar dat vandaan komt
      Ik ook niet ... LOL
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

In het begin deed ik altijd mee aan de challenge, maar dit is geleidelijk aan geminderd en uiteindelijk gestopt omdat ik begrepen heb dat ik 'het' niet in me heb om een mooie foto te maken, ondanks alles wat ik hier geleerd heb. Kreeg en verdiende maar weinig punten, ook bij mijn postings op het forum meestal alleen maar een reactie van Bouk (met dank daarvoor )

Hoe langer men met fotografie bezig is, hoe kritischer men wordt op het eigen werk, en als er dan geen progressie is, komt er uiteindelijk een depressie de kop opsteken
        Ik hecht nu ook eigenlijk veel te weinig belang aan de challenge, omdat ik er weinig kan uit leren. Hoeveel mooier zou het zijn om uit te leggen en te bespreken op het forum hoe de betreffende foto's zijn tot stand gekomen ? Zelf heb ik dat eens gedaan, maar veel reactie is daar nooit op gekomen maar ik begrijp dat velen hun 'geheimen' niet willen prijsgeven
        Enfin, ben al blij en gelukkig dat 2 van mijn foto's ooit de POTD hebben gehaald
        Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stampers
          Inderdaad het aantal deelnemers gaat er zienderogen op achteruit, spijtig, want zoals Spooky het zo mooi heeft verwoord, is de maandelijkse 'uitdaging' om een idee te bedenken, het uit te werken en dan het resultaat af te wachten, echt heel erg boeiend. Maar dat is niet alles, het is dankzij de challenge, de commentaren, ... dat ik in die 2 jaar ontzettend veel heb geleerd, qua technieken, het rekening houden met storende elementen, het observeren en vastleggen van speciale effekten, details, ...
          Ook al heb ik zoals velen geen zee van tijd, voor die ene foto van de maand maak ik tijd, het is ten slotte onze hobby en anders zou ons toestel lang zo vaak niet uit de kast gehaald worden, dus mensen meedoen is de boodschap ... veel fotoplezier !!!
          Stampers
          Ik kan mij hier voor 100% bij aansluiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
            Hoeveel mooier zou het zijn om uit te leggen en te bespreken op het forum hoe de betreffende foto's zijn tot stand gekomen ? Zelf heb ik dat eens gedaan, maar veel reactie is daar nooit op gekomen maar ik begrijp dat velen hun 'geheimen' niet willen prijsgeven
            Ik heb in het verleden al enkele malen de "geheime" bereidingswijze van mijn inzending gegeven. En zo zijn er nog geweest maar niet in overvloede. Het zou idd interessant mocht dit meer gebeuren maar er valt ook niet altijd iets "speciaals" uit te leggen. Als ik iets zie waar ik toch graag meer over wil weten, dan stel ik gewoon de vraag voor meer uitleg. Een nee heb ik, een ja kan ik krijgen ... En meestal krijg ik het laatste

Als je idd geen progressie in je werk vaststelt, dan kan ik begrijpen dat je op sommige momenten liever je toestel aan de takken van de bomen zou willen hangen ipv op de knop te drukken om die takken op beeld vast te leggen. Maar misschien verwacht je te veel in 1 keer. Rome werd ook niet op 1 dag gebouwd. Vergelijk maar eens je eerste foto's met je foto's van nu. Je zal zien dat er wel degelijk vooruitgang is. Dat je vroeger fouten beging die je nu niet meer begaat. Het is een proces dat iedereen meemaakt en dat eigenlijk nooit stopt. Bij de ene persoon gaat dat proces snel, bij anderen gaat het wat trager maar het gaat vooruit ...

De challenge is, zoals stampers al aangaf, een interessante leerschool want je werk wordt er onbevooroordeeld en kritisch (kan soms bot overkomen) beoordeeld. De resultaten kunnen soms fel tegenvallen maar dat zou juist een stimulans moeten zijn om de volgende keer beter te doen. En begrijp je niet waarom het resultaat zo fel tegenvalt en sta je open voor opbouwende kritiek, dan kan je altijd in het forum de vraag stellen wat er aan je foto scheelt, wat er beter aan kon. Er zullen zeker interessante reacties opkomen.

Hopelijk zien we je terug in 1 van de volgende challenges.

Comment

Ik kan stampers en filipo alleen maar in hun gedachtengang bijtreden.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Na deze draad gelezen te hebben, moet ik zeggen dat ik nog steeds wel ge-interesseerd ben, doch ik moet helaas ook constateren dat mijn "vrije oog" toch andere dingen ziet als de andere challengers. Uiteraard doet een ieder zijn best er iets van te maken, maar na de Cirkels knakte er iets in mij. Ik had de halve stad afgelopen om maar een "originele" cirkel te vinden, en toen ik die had gevonden, paste die met geen mogelijkheid op mijn CCD. Mijn 'groothoek' was niet wijd genoeg. En hoe ik ook op de straat, letterlijk in de goot,lag te kronkelen (mijn vrouw heeft zelf het verkeer even gewaarschuwd dat ik daar lag ) en mij probeerde in de grond te wurmen, het wou niet. Dus ik nam de 'cirkel' van het kunstwerk als ellips. en zie, een gemiddelde van 4.5 Wauw~!
                En dan na de maandwissel zien dat een paar knopen een ruime 7 haalde Ik was daar echt niet goed van. Dus heb ik me voorgenomen, alleen nog mee te doen als ik werkelijk (denk) een goede score kan halen. Maar dan zien jullie blijkbaar allemaal anders. En dat mag!
                Mind you, ik kan goed tegen mijn verlies, en ik snap meestal de winnende foto's wel, maar met mijn materiaal kan ik NOOIT tegen de studio-fotografen op. Dus is het voor mij de uitdaging iets moeilijks te fotograferen. In het echt, buiten, en zo. En rook is te gemakkelijk in de studio te maken, dus sla ik weer een maandje over ......
                Groets, Gerhard
                Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Ik doe helaas zelden mee. het idee van de challange vind ik ontzettend goed en ook leuk, alleen duurt het bij mij eigenlijk veel te lang voordat ik een leuk idee heb. Meestal is dat vlak voor of zelfs ná de deadline en dan schiet het natuurlijk ook niet erg op. Dit neemt niet weg dat ik het erg leuk vind om erover na te denken, alleen moeten mijn hersens nu nog wat sneller werken, zodat ik ook tijd heb om het idee goed uit te kunnen werken.

De scores interesseren mij niet, maar ik kan mij het wel voorstellen dat het niet echt motiverend is als je niet zulke goede scores behaalt. Toch is het wel heel leerzaam om te zien dat iedereen weer anders naar zo'n onderwerp kijkt. Ik denk niet dat het niet goed scoren op een challange te maken heeft met hoe goed je kan fotograferen, maar dat het vooral belangrijk is om een goede compositie te zien en te maken. En dat is iets dat voor mij althans zo ontzettend moeilijk is.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

Comment

Da's exact de essentie van mijn verhaaltje, JLP. Maak de foto 'op lokatie' doe er dan wat verscherping aan, en of wat kleurcorrectie en dan moet ie, v.w.b. de challenge "AF" zijn.
                    Ik denk denk ik te moeilijk...
                    Groets, Gerhard
                    Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Wil met deze post even aantonen, dat de foto met de gekleurde watercirkels zeker niet in een studio is gemaakt (noch al mijn andere foto's), maar wel in mijn keuken, namelijk in een grote glazen schaal gevuld met water, een gekleurd gehaakt doekje eronder , mijn vrouw die met verkrampte arm de kraan vasthield en zo zachtjes de druppels in het water liet vallen om het opspattende en cirkelende effekt te krijgen, ... foto is dus gemaakt met veel geduld, 500-tal shoots waarvan er slechts enkele de scherpte en het effekt hadden dat ik wou verkrijgen,

De moed dus niet opgeven, blijven proberen, blijven meedoen !!! Ook ik heb de nodige teleurstellingen moeten doorstaan, ga maar eens de history van de oude challenges bekijken, ik scoorde toen lang niet zo goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thor
                        (knip) maar met mijn materiaal kan ik NOOIT tegen de studio-fotografen op. (knip)
                        Hieraan kan ik mij dus aan ergeren. Zet dat idee toch eens uit jullie hoofd. Iedereen kan mits wat creativiteit een "studiofotograaf" zijn !

Ik vermoed dat je mij ook bij die "studio-fotografen" rekent.
                        Een overzicht van mijn "professioneel studiomateriaal" :
                        - een canon PS A40 (=2MP, 3x optische zoom, ...)
                        - een zaklamp
                        - een bureaulamp
                        - een bureau of keukentafel
                        - gekleurd tekenpapier
                        - zonlicht
                        - ...

Staat er iets in het lijstje dat je niet in huis hebt ? Nee toch ? Het materiaal dat je hebt is niet van belang maar wat je er mee doet.

Elke fotograaf heeft een lievelingsgenre dat hij graag fotografeert. Er zijn landschapsfotografen, er zijn modelfotografen, er zijn architectuurfotografen, er zijn macrofotografen, ... Bekijk de top12 van "weerspiegeling" eens, er zit vanalles tussen, dus mits wat creativiteit kan elke fotograaf aan vrijwel elke challenge deelnemen, ongeacht zijn lievelingsgenre.

Dus blijven meedoen ! Tot volgende maand in de challenge

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stampers
                          Beter dan dit kan ons betoog niet in beeld gebracht worden.

Comment

In mijn BD-beginperiode nam ik ook regelmatig deel aan de challenge.

Waarom is daar verandering in gekomen?

Ten eerste bij de challenge "Groen". Ik had een doordenkertje ingezonden (een rood voetgangersverkeerslicht), waar ik toch wat werk aan heb gehad om die te maken en die, al zeg ik het zelf, niet onaardig was uitgevallen. Bleek dat het merendeel van de mensen die een beoordeling uitbrachten, het gewoon niet snapten (of wilden snappen), maar het ergste van al: een week later stuurt iemand een oninteressante, om niet te zeggen slechte foto in van een groen voetgangersverkeerslicht, die dan uiteindelijk nog meer punten toebedeeld krijgt!

Dat zei voor mij genoeg over het niveau van degene die de foto's komen beoordelen (waarmee ik niets zeg over het niveau van de deelnemers, want dat ligt bij momenten heel hoog) en was voor mij de reden om niet meer deel te nemen.

Later van tijd heb ik dan toch maar eens mijn kans gewaagd ("Weerspiegeling"), maar bij afloop heb ik mij scheel gezocht naar mijn plaats in het klassement. Bleek dat het reglement ondertussen veranderd was en de uitleg die de uitvinders daarvan verzonnen, was voor mij dan ook de bevestiging om de challenge te laten voor wat het is.

seppuku.

Comment

Als ik hier wat de bevindingen lees kom ik volgens mij het wedstrijd element nog teveel naar voor. Ik doe denk ik nu al een 3 tal jaar met de challenge mee ik heb zelden een maand overgeslegen. De keren dat ik niet kon meedoen was meestal om technische redenen (PC crach). Maar ik moet wel zeggen dat ik alleen al door het meedoen heel wat heb opgestoken. Vroeger bij mijn eerste deelnames las ik het onderwerp dacht 1 seconde na en schoot mijn foto. Heel tevreden stuurde ik mijn foto binnen. Maar wat verschoot ik toen ik zag hoe andere deelnemers over het zelfde onderwerp meestal een veel diepere benadering van het onderwerp hadden.

Door hen te evalueren, de commentaren te lezen besefte ik vlug dat als je een goede foto wil hebben je er je ziel moet kunnen in leggen.

Nu ben benader ik al helemaal anders de challenge. Ik denk nu enkele dagen soms bijna een 1/2 maand na over het ondewerp, de mogelijkheden en hoe ik het kan benaderen. Ik neem nu niet meer 1 foto maar neem er soms wel meer dan 100 met alle mogelijke instellingen en fotocamera standpunten.

Maar om sneller bij te leren ben ik voorzichtig begonnen met in de challenge mijn commentaren te geven. Omdat dit een manier is waarop je aandachtig leert kijken naar een foto. Je let meer op de details. Je kijkt waarom een foto beter is dan de jouwe. En door het geven van je commentaar leer je hoe je het later zelf zo of niet zo kan doen.

Er is inderdaad een soort van klassement. Maar je meg dat niet bezien als een wedstrijd. Je moet het eerder gaan bekijken als een barometer van waar jij je ingezonden foto kan plaatsen. Ik heb wel nog nooit in de challenge de beste geweest heb wel al geëinifd op de laatste plaats. Maar zoiets heeft me niet onthoocheld. Het heeft me alleen aangezet aandachtiger te zijn en minder snel tevreden te zijn met mijn eigen foto.

Dan heb je nog het forum waar je een topic over de lopende of voorbije challenge kan plaatsen. Daar kan je de vragen over het waarom je slecht beoordeelsd werd vragen of vragen hoe een foto werd gemaakt.

Kort de Challenge is in feite bedoeld als leerschool. Gelukkig hebben we regelmatig de sterke tenoren zoals een Stampers en een Filipo. Die hebben we nodig om te proberen hun kwaliteit te benaderen. En het gebeurt soms eens dat vb een filipo een minder goede foto heeft en ik dan in zijn beurt kom. Dan ben ik al heel tevreden en is het voor mij een teken dat ik verder de uitdaging moet aangaan.
                              Spookys Fotoweb
                              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                                Ik ga hier de wind van voren krijgen vrees ik, maar dat neem ik er dan wel bij. Hopelijk kan er rustig over gepraat worden.

Maar ik stel nu al vast dat de beoordeling van foto's(laat ons bv showcase nemen) soms wel rechtstreeks verband heeft met de "nick". Ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken om mee te doen aan een wedstrijd als ik er geen goed gevoel bij heb.

Sorry daarvoor

het is een oude koe maar kan me er nog steeds in vinden.
                                "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

Comment

Working...
                                X