Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er nog voldoende intresse ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er nog voldoende intresse ?



    Challenge belangstelling



    Tot heden 21 oktober een drietal dagen voor de afsluiting van de challenge oktober ’05 zijn er amper 17 deelnemende foto’s. Is dit een teken dat de interesse aan de challenge aan het afnemen is ? Vermoedelijk zou men dit kunnen denken.



    Alhoewel uiteraard de deelname door inzending van foto’s de eerste vereiste is om de challenge levend te houden zijn er nog andere barometers waar we de interesses kunnen aan meten.



    Er is meer dan de deelname alleen. De interesse kan je aflezen aan volgende meetbare factoren, namelijk:

    • De aantal deelnemers die een foto inzenden (belangrijkste factor)
    • zij die stemden op het gekozen onderwerp tijdens de lopende enquête
    • Zij die deelnamen aan de stemming van de enquête van de maand
    • Zij die een rating uitbrachten op de aangeboden foto’s (de cijfers van dit gegeven heb ik niet bijgehouden)
    • Aantal gegeven comments op de deelnemende foto’s (de cijfers van dit gegeven heb ik niet bijgehouden)


    Naast de meetbare factoren zullen er nog wel factoren zijn waar je kan afleiden dat er interesse bestaat voor de challenge. Ik denk dan aan het forum van de challenge zelf (zou in principe ook min of meer kunnen gemeten worden) waar eventueel opmerkingen, suggesties, felicitaties en soms af en toe toelichtingen over de lopende challenge worden gegeven.



    Uiteraard zal de euforie dat we kenden bij de opkomst van de digitale fotografie nu wel een beetje bekoeld zijn waardoor de grote deelnames van weleer nu zijn terug gevallen tot meer normale proporties.



    Doch de maand oktober verontrust me op vele vlakken. Er zijn momenteel heel weinig deelnames tot op heden. Ook het aantal gegeven commentaren als de reeds gegeven ratings zijn tot nu toe heel pover. Ook het forum waar men de challenge kan bespreken ligt zo goed als stil.



    Om de evolutie te kunnen volgen zal ik een nieuwe grafiek met de belangstellingscijfers toevoegen aan de jaarrangschikking. En ik denk vanaf volgend jaar dan ook de cijfers aangaande de aantal ratings en aantal comments dan aan deze grafiek toe te voegen.
    Last edited by spooky; 21 oktober 2005, 19:46.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Is er nog voldoende intresse ?

    Hoi spooky,

    je topic doet me denken aan mijn topic van februari dit jaar. Toen waren er maar 25 deelnemers. Vorige maand amper 21. Nu moeten er nog 4 bijkomen willen we dit aantal evenaren. Tijdens het weekend zullen er m.i. nog verschillende bijkomen. Het zullen er wel geen twintig zijn, maar aan een totaal aantal van minstens 21 zouden we toch moeten geraken ... (hoop ik)

    Ik weet ook niet wat de oorzaak is van de dalende trend. Sommigen hebben al aangegeven dat ze wat minder tijd hebben, maar er komen elke dag nieuwe BD-leden en dus ook potentiële deelnemers bij, maar blijkbaar vinden die (ondanks wat publiciteit op de homepage) de weg naar de challenge niet of hebben ze te veel (onnodige) schroom om deel te nemen.

    Afwachten wat de toekomst brengt. Hopelijk is er nog een toekomst voor de challenge ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Is er nog voldoende intresse ?

      Ik zou het wel jammer vinden moest de challenge uitsterven wegens gebrek aan intresse en deelnemers. Nochtans werd gehoopt door de deelnemers zelf hun onderwerp te laten kiezen hierdoor de challenge terug zou open bloeien.

      Wat ik dan weer (voorlopig) niet begrijp is dat er 22 deelnemers kiezen voor Rook en er voorlopig maar 17 deelnemende foto's zijn. Je zou toch op zijn minst verwachten dat als er 22 zijn die kiezen voor het thema rook er dan toch 23 deelnemers zouden zijn[22 + 1(ik) die geen keuze maakte].

      Wanneer 58 stemmen om hun keuze te maken er er zijn maar 17 ingeshrevenen waarom nemen dan de 58 - 17= 41 geïntreseerden dan niet deel. Hopelijk niet om de reden dat hun voorkeur niet werd verkozen.

      Nu moet ik wel zeggen dat het onderwerp rook niet zo'n eenvoudig thema is om vast te leggen. Ik heb een grafiek gemaakt voor de deelnames van dit jaar en kom toch min of meer dat de vaststelling dat de moeilijkheidsgraad van het onderwerp enigzins een redelijke rol speelt wat de deelname betreft

      Ook denk ik dat er stmmers zijn die een thema helpen bepalen maar dan nooit zelf een foto inzenden. Zou het dan niet wenselijk zijn ook de stemming van het onderwerp geheim te houden. Dit om te vermijden dat niet echte deelnemers proberen het onderwerp zo moeilijk mogelijk te maken.

      Ik ga zelf verder zou het mischien niet aan te raden zijn dat je pas kan deelnemen aan de stemming voor het onderwerp als je de maand voordien zelf hebt deelgenomen aan de challenge. Eventueel bij het uploaden van de inzending de kans bieden om je stem uit te brengen op het onderwerp van de volgende schallenge.

      Ik ben nu gewoon maar aan het nadenken naar mogelijkheden om die prachtige schallenge terug leven in te blazen.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Is er nog voldoende intresse ?

        Ik ga hier de wind van voren krijgen vrees ik, maar dat neem ik er dan wel bij. Hopelijk kan er rustig over gepraat worden.

        Maar ik stel nu al vast dat de beoordeling van foto's(laat ons bv showcase nemen) soms wel rechtstreeks verband heeft met de "nick". Ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken om mee te doen aan een wedstrijd als ik er geen goed gevoel bij heb.

        Sorry daarvoor

        Comment


        • #5
          Re: Is er nog voldoende intresse ?

          Hallo Flat-6,

          Ja hoor hier kan rustig gepraat en op volwassen wijze gediscuteerd worden. Maar spijtig versta ik niet wat je juist bedoeld met :

          Maar ik stel nu al vast dat de beoordeling van foto's(laat ons bv showcase nemen) soms wel rechtstreeks verband heeft met de "nick"

          Is het mogelijk je even nader te verklaren. Want ik begrijp tenvolle dat je moet goed voelen om aan de challenche deel te nemen. Maar als er iets is dat jou dit gevoel ontneemt kunnen we er mischien wel rustig over praten zodat we indien mogelijk daar rekening mee kunnen houden.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #6
            Re: Is er nog voldoende intresse ?

            Ja ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest.

            Maar ik heb de indruk dat, de reacties in bv showcase, niet alleen te maken hebben met de foto zelf maar ook met degene die hem heeft gemaakt.

            Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar écht objectieve beoordeling is soms niet makkelijk te vinden.

            Het lijkt misschien erg als je dit leest maar je hoeft je niet druk te maken , ik vind het hier plezant praten over mijn hobby.


            Om het concreet te maken; ik heb het gevoel dat je als binnekomer helemaal geen kans maakt. Of dat gevoel juist is, dat zeg ik niet..., maar ik heb het wel.

            Comment


            • #7
              Re: Is er nog voldoende intresse ?

              Dat je graag praat over je hobby is toch een goede zaak en daarvoor dient het forum juist om zowel over je hobby als over je foto's te kunnen praten. En het fijne er aan is dat je dan nog de mogelijkheid hebt om je foto's te tonen.

              Dat er niet altijd een objectieve beoordeling gegeven wordt kan best zijn. Denk dat het een beetje onvermijdelijk is maar het is wel te betreuren. Ikzelf beoordeel in chowcase heel weinig foto's omdat ik op fotografisch gebied te weinig kennis heb. Anderzijds beoordeel ik dan juist wel heel vaak de foto's van de challenge en dit omdat je hier de foto's moet gaan beoordelen van onbekenden (dus anoniem). Dus het verplicht je wel heel objectief en nuetraal te blijven want je beoordeeld wel iemand die anoniem is maar je bent zelf wel gekend. Nu vraag je waarschijnlijk af in chowcase beoordeel je niet en in de challenge beoordeel je wel. Ja dat is zo maar ik beoordeel in de challenge veel meer op mijn gevoel dan over de technische kant van de foto. Dus ik bedoel ik beoordeel in de zin mm dat vind ik mooi of oei dat vind ik minder mooi. Ook probeer ik telkens bij mijn beoordeling uit te leggen waarom ik de foto goed of minder goed vind.

              Daar ik zelf aan de challenge deelneem en je moeilijk je eigen foto kan gaan beoordelen ben ik wel verplicht om niet alle foto's te beoordelen.

              Ik heb even uit nieuwschierigheid jouw topics bekeken dat jij aanbracht en ik merk dat jij een voorstander bent van onbewerkte foto's. Wel dan ben jij in feite de geknipte man om deel te nemen aan de challenge want daar zijn in principe alleen onbewerkte foto's toegelaten buiten lichte kleur, scherpte aanpassing en croppen is ook toegelaten.

              Ik hoop dat ik met dit relaas al een beetje tegemoet ben gekomen aan jouw vraag.
              Last edited by spooky; 21 oktober 2005, 22:59.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #8
                Re: Is er nog voldoende intresse ?

                Spooky, misschien heb je dit opgestart door mijn reactie?
                Zelf heb ik pas enkele dagen terug gedacht aan de challenge van deze maand. Weer vergeten, en vandaag terug in het koppie. Daarom ook direct neergepend, en blijkbaar zijn er nog die het uit het oog verloren zijn.

                Zeker reclame genoeg, het staat op de homepage (moet je mij niet vertellen filippo, wij worden daar zeer goed van op de hoogte gehouden )... en toch


                Waarom? Tijd? Hmmm, ik weet het niet. Ik wist zelfs niet eens iets van het onderwerp of zo. Het is dus niet dat ik geen tijd had voor een foto, eerder vergetelheid in deze tijd van het jaar?

                Shame on me, zoals in het ander topic reeds gezegd...

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #9
                  Re: Is er nog voldoende intresse ?

                  Neen hoor ajuin heb jouw reactie pas opgemerkt nadat ik mijn relaas geschreven had. Maar was dan toch blij dat ik niet alleen was/ben met hetzelfde gevoel.

                  Blijven reclame maken is het enge wat we kunnen doen.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is er nog voldoende intresse ?

                    Wat de challenge van showcase kan doen onderscheiden is het feit dat er een opdracht achter zit, je bent verplicht om een foto te maken die deze maand met rook te maken heeft. In showcase plaats je meestal foto's uit een reeks die je genomen hebt nadat je een dagje bent weggeweest. Daar kan ook een boodschap achter zitten hé. Maar in de challenge ben je zeker dat er over nagedacht is. Als je een fotograaf goed kent kan je heel mss zijn foto uit de challenge halen maar ik denk dat over het algemeen dat de meeste foto's objectief kunnen beoordeeld worden omdat ze anoniem zijn. Of je nu een nieuwkomer bent of niet, ik denk niet dat je daardoor minder kans maakt.
                    De challenge mag zeker nie uitsterven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er nog voldoende intresse ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                      Maar ik stel nu al vast dat de beoordeling van foto's(laat ons bv showcase nemen) soms wel rechtstreeks verband heeft met de "nick". Ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken om mee te doen aan een wedstrijd als ik er geen goed gevoel bij heb.
                      Hoi,

                      zonder dat je het blijkbaar beseft, geef je de perfecte reden aan om zeker deel te nemen aan de challenge : de foto's zijn tijdens (!) de challenge volledig anoniem. Een stemmer weet dus in principe nooit aan wiens foto hij/zij veel of weinig punten geeft. De stemming is dus volledig onafhankelijk van de nickname of van cameratype of ...

                      Bovendien kan je tijdens de challenge reageren op commentaar op je foto zonder dat je je identiteit prijsgeeft.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er nog voldoende intresse ?

                        Bedankt voor de positieve reacties , ik heb al andere fora meegemaakt...

                        Ik ga alvast eens het reglement enzo doornemen want blijkbaar ben ik toch nog niet zo goed op de hoogte van het ganse gebeuren

                        Het concept lijkt me eigelijk wel heel leuk, raar dat er dan niet zo veel interesse is.

                        Het enige wat misschien kan tegenzitten is mijn beschikbare tijd, maar daar tracht ik iets op te vinden.

                        Misschien tot volgende maand

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er nog voldoende intresse ?

                          @ to Flat-6,

                          Moet je zeker eens proberen om aan de chalenge mee te doen. Je zal merken dat je daar echt plezier aan zal beleven en dit op velerlei vlakken. zal eens proberen samen te vatten wat je zoal met de challenge beleefd;

                          1. De spanning welke onderwerpen er zullen worden voorgesteld voor de komende chalenge.
                          2. Dan de enquête op zich welk onderwerp zal tenslotte worden verkozen.
                          3. Dan de opdracht zelf hoe zal ik het aanbieden, wat zijn mijn mogelijkheden, hoe kan ik het benaderen, laat ik het even bezinken of vlieg ik er meteen in.
                          4. Je wordt nieuwschierig zijn er al inzendingen en zo ja hoe vullen zij dat in.
                          5. Je plaatst je foto. De spanning stijgt. Hoevaak hebben ze mijn foto al bekeken.
                          6. Mischien vind je in de mailbox een berichtje dat iemand op jouw foto commentaar heeft gegeven. Is het positief of is een negatief weer spanning.
                          7. Wat later op de maand welke inzendingen zijn er al binnen. Welke reacties krijgen mijn tegestanders.
                          8. Het kriebeld, durf je het aan om ook jouw mening te geven over de andere foto's.
                          9. Ach ja je mag ook stemmen. Heerlijk je mag je tegenstanders beoordelen. Je kan merken hoevaak je foto al een waarde gekregen heeft.
                          10. De laatste dag van de maand zit je op hete kolen want na middernacht weet je de waarheid. Weet je welke punten anderen aan je foto hebben gegeven.

                          Zoals je merkt dit zijn voor mij de 10 punten waarom ik zo graag aan de challenge deelneem.
                          Spookys Fotoweb
                          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is er nog voldoende intresse ?

                            Spooky je verwoord het mooi, maar het is ook waar.

                            Het kost mij ook wel eens moeite om toch deel te nemen aan de challenge en heb ook wel eens een maandje verstek laten gaan.
                            Maar juist de redenen die Spooky opsomt maken het leuk om deel te nemen.
                            En de anonimiteit maakt de beoordeling objectief en dus spannend.

                            Is er ook een nadeel?
                            Ja, je raakt in de loop van het jaar merkwaardig geirriteerd bij het horen cq lezen van de namen filipo en stampers...ik weet niet waar dat vandaan komt


                            Groet Rowe
                            Nikon kastje...en wat geperst zand in kokertjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er nog voldoende intresse ?

                              Inderdaad het aantal deelnemers gaat er zienderogen op achteruit, spijtig, want zoals Spooky het zo mooi heeft verwoord, is de maandelijkse 'uitdaging' om een idee te bedenken, het uit te werken en dan het resultaat af te wachten, echt heel erg boeiend. Maar dat is niet alles, het is dankzij de challenge, de commentaren, ... dat ik in die 2 jaar ontzettend veel heb geleerd, qua technieken, het rekening houden met storende elementen, het observeren en vastleggen van speciale effekten, details, ...
                              Ook al heb ik zoals velen geen zee van tijd, voor die ene foto van de maand maak ik tijd, het is ten slotte onze hobby en anders zou ons toestel lang zo vaak niet uit de kast gehaald worden, dus mensen meedoen is de boodschap ... veel fotoplezier !!!
                              Stampers

                              Comment

                              Working...
                              X