Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

@Keeskanon, is het jou bekend dat iedere foto, ook een scherpgestelde, op een haar na volledig uit verstrooiingscirkels bestaat?

En dat deze 'haar' datgene is dat precies in het scherptevlak ligt? En dat dit scherptevlak oneindig dun is? En daarom deze 'haar' in de praktijk te verwaarlozen is?

Als je dit weet, weet je ook dat een egaal wit vlak laten samenvallen met het scherptevlak, een grensgeval is. Daarnaast weet je dan ook, dat de resulterende foto geen enkele scherptediepte laat zien, en daarom niet zo bruikbaar is voor een praktijktest rondom scherptediepte.
    Last edited by Rednaxela; 27 mei 2011, 09:37. Reden: scherpstelvlak -> scherptevlak
    Mijn Project 365

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
      Mijn stelling is, dat dat extra licht 'zit' in de 'groei' van de verstrooiingscirkels.
      Mijn stelling is dat het extra licht zit in het grotere gat in het diafragma, waardoor er meer licht uit de lens kan komen aan de achterkant en hoe dat op je sensor aankomt in puntjes of cirkels, who cares.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        who cares
        Degene die wil weten, waarom je met het vergroten van het diafragma, tegelijkertijd de lichthoeveelheid vergroot, en de scherptediepte verkleint.
        Mijn Project 365

Comment

1 Inderdaad. Deze absolute oppervlakte hangt af van de diafragmadiameter, en deze zit vervat in het f-getal. Dat is de reden dat je me tot nu toe hebt zien schrijven over de diafragmadiameter, maar het komt op hetzelfde neer. Mochten we toekomen aan een bruikbaarheidsdiscussie, dan zal deze quote zeker terugkomen.

2 Merk op dat de intensiteit bij de grotere sensor veel lager is, omdat dezelfde hoeveelheid licht over een grotere oppervlakte wordt verspreid. Dit is ook in lijn met de respectievelijke f-getallen, die de intensiteit 'regelen'. En de reden waarom binnen 'mijn' stelsel de ISO-waarde niet overdraagbaar is tussen de verschillende formaten, als je dezelfde sluitertijd nastreeft.

Laat even weten of dit het voor jou voldoende uitlegt.
          1 daar zit jouw fout. het lijkt alsof je ervan uitgaat dat het f-getal iets zegt over de diafragmadiameter. De f-waarde is de vertaling daarvan in termen van belichting. Je kan die daaruit gaan afleiden, maar omdat die voor elk brandpunt anders is kan je in praktische fotografie waarin belichting belangrijk is enkel het f-getal soepel gebruiken om bij alle brandpunten over een gelijke belichtingswaarde spreken.

2 dat is gewoonweg fout. op een grotere sensor doet hetzelfde licht hetzelfde als op een kleinere sensor. Dat is voor mij ook tegen-intuïtief maar de praktijk leert dat het zo IS. De regels die uit de praktijk afgeleid worden, maar niet logisch zijn gaan boven de regels die men vanuit logica bedenkt, maar niet stroken met de waarneming in de praktijk.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als je de diafragmadiameter vergroot om meer licht binnen te laten, dan wordt dit extra licht binnengelaten in de vorm van grotere verstrooiingscirkels, die op hun beurt zorgen voor een kleinere scherptediepte.
            men mag den ezel niet achter de kar spannen hé, dat is wat je volgens mij constant doet.
            COC bestaat fysisch niet, COC is een abstract iets, om aan te duiden wat men nog als scherp aanvaard. Is een criteria dat men vooropstelt om DOF te berekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              men mag den ezel niet achter de kar spannen hé, dat is wat je volgens mij constant doet.
              COC bestaat fysisch niet, COC is een abstract iets, om aan te duiden wat men nog als scherp aanvaard. Is een criteria dat men vooropstelt om DOF te berekenen.
              Waar staat 'CoC' in de zin die jij van mij quote?
              Mijn Project 365

Comment

Merk op dat de intensiteit bij de grotere sensor veel lager is, omdat dezelfde hoeveelheid licht over een grotere oppervlakte wordt verspreid. Dit is ook in lijn met de respectievelijke f-getallen, die de intensiteit 'regelen'. En de reden waarom binnen 'mijn' stelsel de ISO-waarde niet overdraagbaar is tussen de verschillende formaten, als je dezelfde sluitertijd nastreeft.

Laat even weten of dit het voor jou voldoende uitlegt.
                dus jij gaat er vanuit dat de sensor veel minder licht ontvangt als je een 18mm breedhoek gebruikt op bvb f 5,6 (heel klein diafragma opening) dan indien je een 600mm tele gebruikt op f 5,6 (veel groter diafragma opening)

(ter herinnering: diameter = brandpunt/f )

Comment

Waar staat 'CoC' in de zin die jij van mij quote?
                  och sorry, mijn excuses, kun jij mij aub vertellen wat verstrooiingscirkel is, dat ik terug mee kan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    het lijkt alsof je ervan uitgaat dat het f-getal iets zegt over de diafragmadiameter.
                    Dat doet het toch ook? Je ziet dat ik in mijn voorbeeld de f-getallen corrigeer voor de respectievelijke brandpunten. Dit doe ik om het plaatje dat jij in post #161 hebt geschetst, van toepassing te laten zijn voor beide respectievelijke gevallen. Merk wel op dat dit plaatje gaat over enkele punten in het tafereel. De mate waarin de totaalprojectie wordt gebundeld, zou je hier nog over heen moeten leggen. Deze mate van bundeling is dan ook verschillend voor twee verschillende cameraformaten, en is de reden dat je de CoC moet corrigeren voor de cropfactor. Deze bundeling heeft bij een bepaalde hoeveelheid licht, invloed op de lichtintensiteit, maar niet op de lichthoeveelheid.

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    2 dat is gewoonweg fout. op een grotere sensor doet hetzelfde licht hetzelfde als op een kleinere sensor. Dat is voor mij ook tegen-intuïtief maar de praktijk leert dat het zo IS. De regels die uit de praktijk afgeleid worden, maar niet logisch zijn gaan boven de regels die men vanuit logica bedenkt, maar niet stroken met de waarneming in de praktijk.
                    Als je met 'hetzelfde doen' bedoelt dat je dezelfde ISO/sluitertijdcombinaties kunt hanteren, dan geldt dit in jouw quote voor de lichtintensiteit, niet voor de lichthoeveelheid. Zoals je meer verf nodig hebt voor een grotere schutting om een bepaalde laagdikte te bereiken, heb je voor een grotere sensor meer licht nodig om dezelfde intensiteit te bereiken. In mijn voorbeeld is de hoeveelheid gelijk, en de intensiteit verschillend. Daarom kan ik niet gebruik maken van dezelfde ISO/sluitertijdcombinaties als ik met beide camera's uit mijn voorbeeld dezelfde helderheid in de foto wil verkrijgen.
                    Last edited by Rednaxela; 27 mei 2011, 11:48. Reden: gelijke -> bepaalde
                    Mijn Project 365

Comment

och sorry, mijn excuses, kun jij mij aub vertellen wat verstrooiingscirkel is, dat ik terug mee kan
                      Geen probleem. Check even post #151. Ik zou het leuk vinden als je weer aan boord kwam.
                      Mijn Project 365

Comment

Degene die wil weten, waarom je met het vergroten van het diafragma, tegelijkertijd de lichthoeveelheid vergroot, en de scherptediepte verkleint.
                        Maar de hoeveelheid licht heeft nog steeds niets met 'groei' van de verstrooiïngscirkels te maken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Merk op dat de intensiteit bij de grotere sensor veel lager is, omdat dezelfde hoeveelheid licht over een grotere oppervlakte wordt verspreid...
                          Dus als ik een 50mm van een FF naar crop camera verplaats(zelfde diafragma, wordt het licht op een kleiner oppervlakte verspreidt, dus de lenseigenschappen gaan veranderen door de camera erachter.

Dit is ook in lijn met de respectievelijke f-getallen, die de intensiteit 'regelen'...

En de reden waarom binnen 'mijn' stelsel de ISO-waarde niet overdraagbaar is tussen de verschillende formaten, als je dezelfde sluitertijd nastreeft..
                          Misschien is er iets mis met 'jouw' stelsel.

Comment

dus jij gaat er vanuit dat de sensor veel minder licht ontvangt als je een 18mm breedhoek gebruikt op bvb f 5,6 (heel klein diafragma opening) dan indien je een 600mm tele gebruikt op f 5,6 (veel groter diafragma opening)
                            Bij gelijke sensorgrootte niet. De hoeveelheid licht die op de sensor valt is dan gelijk. Alleen, als je achter de 18mm breedhoek een sensor zet met crop factor 33.333333etc., om dezelfde beeldhoek te creëren, dan zeker.
                            Mijn Project 365

Comment

Alleen, als je achter de 18mm breedhoek een sensor zet met crop factor 33.333333etc., om dezelfde beeldhoek te creëren, dan zeker.
                              Sinds wanneer gaan sensoren lenseigenschappen beïnvloeden?

Comment

Dus als ik een 50mm van een FF naar crop camera verplaats(zelfde diafragma, wordt het licht op een kleiner oppervlakte verspreidt, dus de lenseigenschappen gaan veranderen door de camera erachter.
                                Lenseigenschappen veranderen niet. Merk op dat mijn voorbeeld twee verschillende brandpunten hanteert, om dezelfde beeldhoek te bewerkstelligen. Dit beinvloedt de verspreiding van het licht. In jouw voorbeeld gebeurt dit niet omdat je dezelfde lens hanteert. De cropsensor ontvangt wel minder van het licht, omdat hij kleiner is. Kleinere schutting, maar ook minder verf: zelfde laagdikte.

Misschien is er iets mis met 'jouw' stelsel.
                                Hopelijk komt er een moment waarop ik hierop in kan gaan. Maar dat doe ik liever niet zolang we nog middenin een validiteitsdiscussie zitten.
                                Last edited by Rednaxela; 27 mei 2011, 11:39.
                                Mijn Project 365

Comment

Working...
                                X