Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...
Goede vraag. Ik snijd het aan in post #101. Daar deed ik het om duidelijk te maken, dat wanneer je een vergelijking maakt tussen twee cameraformaten bij dezelfde beeldhoek en ongewijzigd standpunt, maar ook bij gelijkblijvend f-getal, je de indruk kunt hebben een vergelijking te maken waarbij alles effectief hetzelfde is behalve de scherptediepte. Dit is niet het geval. De voor de foto beschikbare hoeveelheid licht is bijvoorbeeld verschillend. Daarom is de stelling van Puerte, namelijk dat een grotere sensor een kleinere scherptediepte geeft, enigszins kort door de bocht.
Dit gaat inderdaad ook op in mijn voorbeeld. Maar niet omdat er op de M43 sensor ook 4x zoveel licht valt. In mijn voorbeeld laat die f/1.0 lens weliswaar vier keer zoveel licht door, maar de M43 sensor is ook vier keer zo klein, dus per saldo ontvangt hij dezelfde hoeveelheid licht als de FF sensor.
Je kunt het ook zo zien: de respectievelijke sensoren maken in mijn voorbeeld precies dezelfde foto, van precies hetzelfde gedeelte van het licht van het tafereel, en de diafragma's waar dit licht doorheen gaat zijn fysiek precies even groot. Als jij een goede reden weet waarom we het desondanks in mijn voorbeeld hebben over verschillende hoeveelheden voor de foto beschikbaar licht, houd ik me aanbevolen, maar op dit moment ben ik er van overtuigd dat die reden niet bestaat.
Het antwoord op de vraag waarom jouw stelling toch opgaat is tevens het antwoord op de eerste vraag van Caleido in post #128.
Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon
Bekijk bericht
Je kunt het ook zo zien: de respectievelijke sensoren maken in mijn voorbeeld precies dezelfde foto, van precies hetzelfde gedeelte van het licht van het tafereel, en de diafragma's waar dit licht doorheen gaat zijn fysiek precies even groot. Als jij een goede reden weet waarom we het desondanks in mijn voorbeeld hebben over verschillende hoeveelheden voor de foto beschikbaar licht, houd ik me aanbevolen, maar op dit moment ben ik er van overtuigd dat die reden niet bestaat.
Het antwoord op de vraag waarom jouw stelling toch opgaat is tevens het antwoord op de eerste vraag van Caleido in post #128.
Oorspronkelijk geplaatst door caleido
Bekijk bericht
Comment