Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Als ik het zo lees op zich een aantal "goede" punten, alhoewel toch redelijk persoonlijk/mening naar mijn idee...

    - Beperkte fps, veel meer fps als 10/12 zou ik niet snel nodig hebben, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het kunnen apprecieren.
    heb zelf geen behoefte aan hoge frame rate, maar ik zie dat men dit in de high-end toestellen implementeert aan een deftige meerkost. Het is niet omdat ik het niet nodig heb dat het geen voordeel is.
    in de toekomst zal men waarschijnlijk nog veel hoger gaan en dan iK denk k iets in de orde van 50 fps

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Manueel focussen lukt me toch aardig met OVF, zonder matglas...oké...niet snel genoeg...maar als ik snel moet gebruik ik toch AF.
    gebruik zowat de beste OVF beschikbaar op DSLR (FF) en scherpstellen zonder aangepast matglas is try en error.

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Een raster zal ook wel op het matglas van een OVF te projecteren zijn als men dat wenst?
    nee dat is niet zo, een simpel raster wel maar daar zijn veel meer mogelijkheden dan simpel raster met OVF, alsook de verplaatsbare AF punten (contrast detectie)

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Camera info heb ik nu ook in het zoekerbeeld.
    heel summier, alle camera info kan op EVF geprojecteerd worden, inclusief histograms.
    bij contrast detectie kan het AF-punt eender waar op het beeld geplaatst worden, handig als positie zichtbaar gemaakt wordt op zoeker, mogelijk met EVF niet met OVF
    (a55 en a33 hebben geen contrast detectie andere en volgende toestellen zullen dit wel hebben)

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Qua DOF...mwaa...kan wel inderdaad, maar heb daar niet direct een "probleem"...kan de DOF redelijk goed inschatten vóóraf
    zult gij ne crack zijn, dof inschatten kun je niet met OVF, geeft enkel een heel rauwe indruk op een veel te klein beeld.

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Heb nu 98% view....op zich toch al voldoende, voorkomt (voor mij) ook "te krap kaderen" soms...
    waarschijnlijk heb je nooit het comfort ervaren van 100% view

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - Lawaai kan ik inkomen, zelf geen last van, maar voor bepaalde vormen van fotografie zal dat zeker een pluspunt zijn
    lawaai is een nevenverschijnsel van spiegel, moet maar een op een plaats komen waar tientallen fotograferen gelijk foto's nemen, persconferentie's , voorstellingen etc... geeft dit een geweldig storend lawaai. Zelfs op concerten, of in akoestische zalen is een klik op DSLR precies een bom die afgaat. (niet op rock werchter natuurlijk)

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - trilling van de spiegel --> MLU of LV...kan me moeilijk voorstellen dat de spiegel harder klapt dan dat mijn handen trillen overigens, daar zie ik geen voordeel (bij opnames uit de hand dus, voor situaties waar MLU niet nodig is)
    als je opnames maakt op statief kun je onscherpte krijgen als MLU niet aantstaat, (wordt dikwijls vergeten van aan te zetten) dit als gevolg van trillingen van spiegel.
    Kan zijn dat je handen stabieler zijn dan statief, is leuk, moet je nooit met statief rondlopen.

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    - correctheid qua kleuren ed...denk niet dat je dat op een EVF van een dergelijk formaat écht goed kan beoordelen, gelijk aan een foto op een "slecht scherm"...of moeten we dan het EVF gaan calibreren? Daarbij...inmiddels weet ik kijkend door de zoeker al heel goed wat mijn camera voor output gaat geven...
    ja, gij zijt waarschijnlijk een van die straffe mannen die dat kunnen, maar de meeste normale stervelingen kunnen dit niet.
    Het beeld zoals het is zie ik beter met mijn ogen dan met OVF, of ja voor kadrering en tele/macro is OVF handig maar EVF nog veel meer. Het geen ik wil zien en wat voor mij van belang is te weten hoe mijn toestel, de sensor het ziet, want dat is mijn uiteindelijk resultaat. Je kunt ook onmiddellijk het beeld na de opname zien in de EVF en controleren op scherpte.

    Nog een geweldig groot nadeel van de spiegel is de veel te grote flange focal distance, (afstand lens film/sensor) is ook de reden dat het vrij moeilijk is zelfde kwaliteit te halen met DSLR lenzen als van bvb de 35mm range-finder toestellen.
    vergelijk LEiCA M lenzen (range finder) maar eens met hun R-serie !
    Maakt de constructie van aantal objectieven te groot en te zwaar nog niet gesproken van de extra elementen vereist voor bepaalde brandpunten om de grote flange distance op te vangen. Dit kan enkel opgevangen worden door andere lens-mount zoals de sony e-mount (NEX) en de micro 4/3 systemen.

    In feite is spiegel/ovf een heel grote handicap
    voor diegene die niet overtuigd zijn heeft sony uiteraard de A580 en A560 op de markt gebracht samen met de a55 en a33

    Comment


    • #77
      Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      heel summier, alle camera info kan op EVF geprojecteerd worden, inclusief histograms.
      en blijft er dan nog plaats over voor de foto?

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Het beeld zoals het is zie ik beter met mijn ogen dan met OVF, .
      G****l van het zuiverste water, ik heb nog nooit iets gezien met een OVF, EVP or whatever, maar alleen met mijn OGEN en dat geldt voor 99,9999999999999999999% van de mensheid.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #78
        Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

        In feite is spiegel/ovf een heel grote handicap
        Een paar honderdduizend beroepsfotografen, verspreid over de hele wereld, lachen zich een bult.

        Comment


        • #79
          Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Een paar honderdduizend beroepsfotografen, verspreid over de hele wereld, lachen zich een bult.
          niet alleen de beroeps hoor
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

          Comment


          • #80
            Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            -
            Jammer dat je de post van Marcfoto volkomen negeert
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #81
              Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              In feite is spiegel/ovf een heel grote handicap
              word je per posting betaald of ben je gewoon in Japanse loondienst..... Je bent toch niet als hobbyist steeds dit merk aan het verdedigen he! Misschien wordt het dan toch tijd voor een andere hobby , het raakt je dan echt te veel

              Groet!

              Comment


              • #82
                Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                heel summier, alle camera info kan op EVF geprojecteerd worden, inclusief histograms.
                Net dit zou ik juist een ramp vinden.
                Ik wil geen "cluttered" zoekerbeeld vol met info en grafieken, zeker niet OVER het beeld. Tegen dat je al die info bekeken hebt, is het goede moment van de opname gepasseerd (misschien zie je zelfs nog amper je onderwerp)

                Geef mij maar beperkte ECHT nuttige info ONDER het zoekerbeeld en het active scherpstelpunt. Is al meer dan genoeg als 'afleiding' van het onderwerp.
                Last edited by GeertB; 26 augustus 2010, 12:10. Reden: syntax
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #83
                  Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                  Ik denk dat er 2 nieuwe regels in dit forumreglement moet worden opgenomen:
                  1 Sony is altijd beter
                  2 Is dit niet het geval, dan geldt regel 1.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #84
                    Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik denk dat er 2 nieuwe regels in dit forumreglement moet worden opgenomen:
                    1 Sony is altijd beter
                    2 Is dit niet het geval, dan geldt regel 1.
                    Dan is Puerte ook werkeloos!

                    Comment


                    • #85
                      Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      gebruik zowat de beste OVF beschikbaar op DSLR (FF) en scherpstellen zonder aangepast matglas is try en error.
                      met mijn standaard MF lenzen (135mm, 58mm, 50mm en 35mm) kom ik toch een heel eind met AF confirmatie van de camera als hulpje...maar ideaal is het niet...heb eens gewerkt met een EVF waarbij je ook een deel kon vergroten (panasonic dacht ik) en dat werkte "redelijk" maar niet heel veel beter...(was wel een bridge en geen slr)

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      zult gij ne crack zijn, dof inschatten kun je niet met OVF, geeft enkel een heel rauwe indruk op een veel te klein beeld.
                      We hebben het toch over DOF "inschatten?" Dat doe ik in samenwerking met mijn gedachten, die de camera/lens inmiddels kennen en het DOF preview knopje. Dan zie ik toch wat ik weten moet om het beeld goed in te kunnen schatten. Ook bij een EVF zul je hiervoor een "dof preview" moeten gebruiken, ben benieuwd wat de plotselinge hoeveelheid minder licht dan doet met de helderheid/zichtbaarheid van je EVF (?) Ik zie dat voordeel nog niet zo.

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      waarschijnlijk heb je nooit het comfort ervaren van 100% view
                      Jawohl...


                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      lawaai is een nevenverschijnsel van spiegel, moet maar een op een plaats komen waar tientallen fotograferen gelijk foto's nemen, persconferentie's , voorstellingen etc... geeft dit een geweldig storend lawaai. Zelfs op concerten, of in akoestische zalen is een klik op DSLR precies een bom die afgaat. (niet op rock werchter natuurlijk)
                      Ik geloof je direct...enkel ga ik daar in mijn toepassing geen hinder of voordeel van ondervinden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      als je opnames maakt op statief kun je onscherpte krijgen als MLU niet aantstaat, (wordt dikwijls vergeten van aan te zetten) dit als gevolg van trillingen van spiegel.
                      Kan zijn dat je handen stabieler zijn dan statief, is leuk, moet je nooit met statief rondlopen.
                      Ik zei niet dat mijn handen stabieler zijn als een statief...maar dat de trilling van de spiegel nooit meer kan zijn dan de trilling van mijn handen en ik daardoor geen voordeel zie voor lowlight...

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      ja, gij zijt waarschijnlijk een van die straffe mannen die dat kunnen, maar de meeste normale stervelingen kunnen dit niet.
                      Het beeld zoals het is zie ik beter met mijn ogen dan met OVF, of ja voor kadrering en tele/macro is OVF handig maar EVF nog veel meer. Het geen ik wil zien en wat voor mij van belang is te weten hoe mijn toestel, de sensor het ziet, want dat is mijn uiteindelijk resultaat. Je kunt ook onmiddellijk het beeld na de opname zien in de EVF en controleren op scherpte.
                      Ik denk andersom dat je redelijk gehandicapt bent als je niet weet wat voor output je camera gaat geven simpel door het beeld door de zoeker te zien. Ik zou bij thuiskomst dan telkens verrast zijn door de resultaten van de dag...nu ben ik enkel verrast als ik fouten heb gemaakt (of de apparatuur niet goed meer is)...dit is een leercurve per camera, maar ik mag toch aannemen dat een beetje fotograaf de output van zijn camera wel kent op het moment dat het knopje wordt ingedrukt.

                      Maar...nogmaals...ik wil deze EVF masjientes eerst eens in de handen nemen voordat ik oordeel
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #86
                        Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Een paar honderdduizend beroepsfotografen, verspreid over de hele wereld, lachen zich een bult.
                        denk het niet integendeel, jef achter de kerk misschien wel
                        ooit al eens TC gebruikt, dan zie je de nadelen van OVF in het groot, wat een miserie wat een miserie
                        dat kwaliteit van OVF nog niet volledig op punt staat daar ben ik mee akkoord, maar biedt toch al een heel pak voordelen.
                        Valt ook op dat bij pro video opnames (TV etc.. ) bij sommige toestellen ook geen OVF's meer aanwezig zijn, en als het aanwezig is zie ik dat het enkel nog gebruikt wordt als toestel op schouder rust.

                        tethered connecties worden meer en meer gebruikt in studio omdat OVF o zo plezant is om te gebruiken. Is zelfs standaard ingebouwd in de betere RAW-converters

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        en blijft er dan nog plaats over voor de foto?
                        je zet dat op en AF, je kiest zelf wat je wenst te zien, je krijgt de mogelijkheid het aan te passen naar je eigen wensen, niets gemakkelijker dan beeld te controleren voor de opname en dit zonder van LCD naar zoeker te moeten switchen.
                        voor de betere fotograaf een grote luxe !

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                        Jammer dat je de post van Marcfoto volkomen negeert
                        wat voor zinnige zaken zou die dan wel geschreven hebben ?


                        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                        word je per posting betaald of ben je gewoon in Japanse loondienst..... Je bent toch niet als hobbyist steeds dit merk aan het verdedigen he! Misschien wordt het dan toch tijd voor een andere hobby , het raakt je dan echt te veel

                        Groet!
                        heeft niets met merk te maken, een spiegel staat geen merk op, is iets van in de jaren stillekes dat zijne tijd meer dan gehad heeft, gelukkig dat de technologie zo evolueert dat die kan vervangen worden door beter. verdedig dit al jaren, voor dat er bij sony sprake was van zulk toestel.
                        panasonic en olympus gebruiken dit al 2 jaar, jullie denken in vakskes van merken, dat is niet mijn probleem dat is jullie probleem.
                        indien a55 nikon of Canon product was zouden de meeste anders kraaien.

                        Nikon patron ben zijne naam vergeten, heeft een paar maand terug in alle geuren en kleuren verkondigt dat ze spiegel vervangen van zodra ze een oplossing hebben voor AF en kwalitatief goede OVF kunnen produceren.
                        Canon zal waarschijnlijk heel inkort met iets gelijkaardig op de markt komen.
                        sony is eerste welke in DSLR segment met zoiets op de markt komt that's all.

                        Comment


                        • #87
                          Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          heeft niets met merk te maken,.......
                          Yeah, right........ nog 3x zeggen en je gaat het geloven zeker? Hou toch op, dat gelooft echt helemaal niemand meer

                          Comment


                          • #88
                            Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                            nog een groot voordeel van EVF is betere lichtmeting methode, in deze toestellen gebruikt men 1200 zones voor lichtmeting, men kan dit rechtstreeks bepalen op de sensor door omdat er geen domme spiegel in de weg zit.

                            Als je in de duurste DSLR al een toestel vind met 60 zones voor lichtmeting mag je al in je handen kloppen en ook een paar mooie briefjes op tafel leggen.
                            Last edited by puerte; 26 augustus 2010, 13:46. Reden: OVF vervangen door EVF

                            Comment


                            • #89
                              Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                              Het wordt stilletjes aan een onnodige discussie:P En ik zelf, loop liever nog een jaar of xx met een domme lastige zware tegenwerkende mechanisch gehandicapte goede lichtmetering onmogelijkmakende spiegeltje in me camera :>

                              Persoonlijk heb ik echt totaal nieks tegen sony dslr reeks... In tegendeel zelfs, Sony moest normaal mijn eerste dslr worden, tot ik een canon in mijn handen gekregen had...
                              Last edited by Jevgeniy; 26 augustus 2010, 14:00.
                              Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                              Comment


                              • #90
                                Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                                De ovf/evf-discussie is ettelijke topics geleden al in het lang en breed gevoerd, en zoals met alles zijn er ivm EVF voor- en tegenstanders, en vooral veel mensen die er (nog) geen ervaring mee hebben tenzij in een ouder ontwerp in een ouder toestel.

                                't Is simpel: wie absoluut geen wil, die heeft een resem andere toestellen als alternatief, zowel bij Sony als elders.
                                Maar aangezien Sony deze camera uitbrengt, kan wie het niet weet, het tenminste proberen, en wie er echt een wil, kan er sowieso een kopen . Niets dan positiefs aan vernieuwing en het aanbod van alternatieven, zoals steeds.
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X