Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
    Rouwkema: het verschil is welgeteld 0.3 EV (1/3 stop). Lijkt me nu niet echt iets om over te klagen ?
    Het verschil is 1/2 Ev, dus ietsje meer. DPR misrekende zich en corrigeerde intussen.

    50% is 1 Ev minder licht dan 100%
    25% is 2 Ev minder licht dan 100%
    12.5% is 3 Ev minder licht dan 100%

    Waar zit 70% dan? Een beetje spelen met Excel's Goal Seeker (om m'n wiskundige tekortkomingen te compenseren) leert me dat 70% precies 0,514573 Ev minder licht is dan 100%. Dus bij benadering 1/2 Ev.

    De a55 krijgt dus 1/2 Ev minder licht op z'n sensor en vergelijking met een DSLR. Om toch equivalente specs te kunnen presenteren zou de a55 het signaal (en dus ook de ruis) van de sensor iets versterken om de basisgevoeligheid van dezelfde sensor in een DSLR te kunnen evenaren (i.e. zelfde ISO, sluitertijd en diafragmaopening bij zelfde Ev).

    Stop deze sensor in een echte DSLR en je zal altijd een iets beter resultaat krijgen. Maar dat zegt nog niets over hoe deze sensor zich met andere sensoren vergelijken.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #47
      Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Het belangrijkste is dat we van die spiegel vanaf geraken, hoe vlugger hoe liever
      Ik zie niet in wat dit 'nieuwe' Sony ontwerp met 'spiegelloos' te maken heeft. Ik ken eigenlijk maar één echt nadeel.
      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Dat OVF van de eerste maal niet perfect zal zijn is begrijpelijk, maar het biedt ontzettend veel voordelen die de paar nadelen die er momenteel nog zijn vlug doen vergeten
      Deze zin is voor mij onbegrijpelijk, want de OVF is al sinds jaren perfect en is de laatste jaren slechter geworden. Ik hoef alleen maar in mij F90 te kijken omdat waar te nemen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #48
        Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

        Geen spiegelopklap kan best interessant zijn voor (extreme) macrofotografie. Verder ga ik er niet over oordelen voordat ik eens door zo'n zoeker gekeken heb
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #49
          Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

          Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
          Ik vindt dat Sony gewoon marketing freaks geworden zijn. Een professionele camera hoeft geen kantelscherm hebben, Electronische zoeker - da zou ik nooit moeten hebben, hoe kan het ooit even goed zijn als optisch?
          Je vindt ervan wat je wil hé, maar als ik zo naar Nikon en Canon kijk doen die niet onder wat marketing betreft. Valt vooral op als je in de fotografiebladen (bijvoorbeeld Focus) leest. Ik zie daar zelfs meer publiciteit voor Canon (de 18 megapixel op de 550D, wat een wonder van technologie zeg...) of Nikon met haar' I am ....(cameramodel)' dingen.

          Enne, 'professionele camera' ...doet me sterk denken aan live view. Niemand had dat nodig (ah nee, 't werkt toch niet goed bij mijn merk...waarom zou het bij een ander merk wel goed werken ?!)...

          Aan de elektronische zoeker is inderdaad werk, maar ze zijn nu eenmaal nog relatief recent. Rome is niet op 1 dag gebouwd.

          Wat ik vooral zelf raar vind is de filmmodus...je filmt met volledig geopend diafragma en autofocus (die vrij snel is tijdens het fimen: staat een filmpje van op YouTube, zie Sonyalpharumors), ofwel film je met het gewenste diafragma, maar zonder autofocus...
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #50
            Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

            Allemaal leuk en aardig...


            Maar geef mij nu eens een goede reden waarom die spiegel er zo nodig uit moet, voor mij als gebruiker! Vanuit een producent kan ik me voorstellen dat je het liefst zo min mogelijk bewegende delen in de camera hebt...maar wat is mijn "winst" als gebruiker? Ik heb nog nooit problemen met de spiegel ondervonden namelijk

            Is een oprechte vraag he
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #51
              Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Enne, 'professionele camera' ...doet me sterk denken aan live view. Niemand had dat nodig (ah nee, 't werkt toch niet goed bij mijn merk...waarom zou het bij een ander merk wel goed werken ?!)...
              Ik denk niet dat live view al als een professionele feature wordt beschouwd. Maar je analogie kan op termijn wel kloppen. Een betere vergelijking zou mogelijk AF zijn. Ik herinner me dat bij de komst van AF werd geopperd dat dat toch nooit even kritisch zou kunnen scherpstellen als het menselijk oog met een split prism? Intussen wordt daar me dunkt niet meer zo over nagedacht...

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Wat ik vooral zelf raar vind is de filmmodus...je filmt met volledig geopend diafragma en autofocus (die vrij snel is tijdens het fimen: staat een filmpje van op YouTube, zie Sonyalpharumors), ofwel film je met het gewenste diafragma, maar zonder autofocus...
              Dat is omdat deze camera's Fase Detect AF gebruiken. De reden voor de spiegel is dat deze AF technologie kan worden gebruikt. Er wordt 30% van de lichtinval aan opgeofferd om deze snellere technologie te kunnen gebruiken. Contrast Detect AF wat je meestal in live view ziet is een stuk trager. Maar Fase Detect AF heeft wel voldoende licht nodig om de werken, vandaar dat je deze niet met toegeknepen diafragma kan gebruiken. 30% van het invallende licht dat resteert na toeknijpen is gewoon niet voldoende opdat de AF *kan* werken.

              EDIT: Sony had natuurlijk Contrast Detect AF kunnen implementeren in de film mode met toegeknepen diafragma. Maar blijkbaar vonden ze dat niet wenselijk.

              Wim
              Last edited by ishpuini; 25 augustus 2010, 15:21.
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #52
                Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                Maar geef mij nu eens een goede reden waarom die spiegel er zo nodig uit moet, voor mij als gebruiker! Vanuit een producent kan ik me voorstellen dat je het liefst zo min mogelijk bewegende delen in de camera hebt...maar wat is mijn "winst" als gebruiker? Ik heb nog nooit problemen met de spiegel ondervonden namelijk

                Is een oprechte vraag he
                Spiegelklap kan significante onscherpte veroorzaken bij kritieke sluitertijden. Vooral bij werken op (extreem) lange brandpuntsafstanden en bij (extreme) macrofotografie is dit relevant.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #53
                  Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Allemaal leuk en aardig...


                  Maar geef mij nu eens een goede reden waarom die spiegel er zo nodig uit moet, voor mij als gebruiker! Vanuit een producent kan ik me voorstellen dat je het liefst zo min mogelijk bewegende delen in de camera hebt...maar wat is mijn "winst" als gebruiker? Ik heb nog nooit problemen met de spiegel ondervonden namelijk

                  Is een oprechte vraag he
                  De spiegel zit er nog steeds in. En dit omwille van Fase Detect AF waarmee Sony een snellere AF wil verkrijgen dan in de rest van de EVIL markt. Zie m'n post van daarnet. EDIT: Let wel dat de spiegel in de a55 en a33 niet langer een bewegende component is. Opklappen doet die niet meer.

                  Overigens, het schema dat ViewFinder in deze discussie postte is het schema van een DSLR, niet van deze nieuwe Sony's. In de nieuwe Sony's zit geen secundaire spiegel die licht naar de AF module stuurt, en zit de AF module niet onderaan. De AF module zit in tegendeel op de plaats van het prisma, dat in het nieuwe ontwerp niet meer nodig is. Dat maakt alles een heel stuk compacter.

                  Wim
                  Last edited by ishpuini; 25 augustus 2010, 15:23.
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #54
                    Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                    Dus voordelen, compacter...en geen klap van de spiegel...

                    Beiden gaan voor mij dan bijvoorbeeld niet op...

                    Compacter zit ik namelijk helemaal niet op te wachten (heb grip nodig)...vormen van fotografie waar de spiegelklap voor onscherpte kan zorgen doe ik niet (en dan is er altijd nog de mirror-up functie)...

                    Dus voor, volgens mij, het overgrootte deel van de SLR gebruikers zie ik geen directe voordelen aan het wegnemen van de spiegel?
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #55
                      Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                      bewegingsonscherpte, geluid, effect op positie van de camera
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #56
                        Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                        Minder bewegende delen is minder slijtage en kans op defecten ook...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #57
                          Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Minder bewegende delen is minder slijtage en kans op defecten ook...
                          Al vaak meegemaakt dat de spiegel stuk ging dan? (zijn allemaal maar vragen he Ben niet voor of tegen...probeer het gewoon te snappen)
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #58
                            Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                            Anderzijds, zo'n defecte EVF lijkt me niet zo éénvoudig/goedkoop te herstellen. Kan me vergissen natuurlijk.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #59
                              Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Anderzijds, zo'n defecte EVF lijkt me niet zo éénvoudig/goedkoop te herstellen. Kan me vergissen natuurlijk.
                              Zeer goed opgemerkt Ik denk dat we dat niet meteen gaan weten, tenzij die zo slecht zijn dat ze meteen kapot gaan .

                              Wat mij belet om deze te kopen is de relatief kleine grip (moest er een battery grip voor zijn...), de korte duur van de batterij (wat 'n contrast met de A580...1050 foto's op 1 batterij, tov 350...), de slideshow die je à 10 fps te zien krijgt en de autofocus tijdens video: alleen wide-open. Zoals Wim al zei, als daar nu contrast-detection AF op zat zoals bij de NEX...

                              Die batterijen, dat kan je nog oplossen door met een stuk of zes batterijen ('t zijn toch kleine) te gaan rondlopen voor een airshow ofzo van 1 dag. Maar als je 's avonds voor de volgende dag 6 batterijen moet laten opladen, ten opzichte van 1 grotere batterij.

                              Ik heb 't misschien al gezegd...maar deze technologie, met een paar verbeteringen eraan (zoals hierboven) in een grotere body, dat is een heel goede camera . Iets als dit in een A580 body...njam ! Bring on the A77, A777 (of hoe de A7XX ook gaat heten ...A780 ofzo ?) en NEX-7 ...
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment


                              • #60
                                Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

                                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                                . . .

                                Wat ik vooral zelf raar vind is de filmmodus...je filmt met volledig geopend diafragma en autofocus (die vrij snel is tijdens het fimen: staat een filmpje van op YouTube, zie Sonyalpharumors), ofwel film je met het gewenste diafragma, maar zonder autofocus...
                                Waarschijnlijk valt er te weinig licht binnen voor de AF sensor als je teveel diafragmeert ?
                                Lijkt me wel gek dat je dan met een kitlens op f/3.5 kan filmen, en met bvb een 50/1.4 op f/1.4 zou moeten blijven ?
                                David Leemans
                                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X