Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DSLR wordt SLT met nieuwe sony a55 en a33

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Anderzijds, zo'n defecte EVF lijkt me niet zo éénvoudig/goedkoop te herstellen. Kan me vergissen natuurlijk.
    Heel makkelijk, gewoon een nieuwe, veel makkelijker bij de PEN ed. Maar als de foto's zie, hangt de EVF gewoon achter de fliys en steek een behoorlijk stuk uit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je kijkt met welke nieuwigheden Sony de laatste tijd op de markt komt vind ik dat zij heel goed bezig zijn. Sony werkt zoals vroeger Minolta werkte, nieuwe dingen op de markt brengen en daarna nemen de groten het over ( soms in verbeterde versie).

De keuze aan toestellen met verwisselbare lenzen is heel groot, zeker als je dit vergelijkt met Canon welke ik gebruik.

Nu nog afwachten welke nieuwe body's ze op de markt zullen brengen in het topsegment, want daar is nog gebrek aan. De 900 en 850 zijn reeds vrij oud in de digitale wereld.

Persoonlijk vind ik dat Canon eens mag laten zien dat ze nog mee zijn, en ook eens uit mogen pakken met nieuwe technologieën en grondige verbeteringen, zeker betreffende ruisprestaties enz.

Maar geen nood, met mijn Canon 50D schiet ik ook heel mooie plaatjes, zeker als ik onder de 400 Iso blijf en voldoende foto's neem om zeker te zijn dat er zeker een scherpe tussen zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        Allemaal leuk en aardig...

Maar geef mij nu eens een goede reden waarom die spiegel er zo nodig uit moet, voor mij als gebruiker! Vanuit een producent kan ik me voorstellen dat je het liefst zo min mogelijk bewegende delen in de camera hebt...maar wat is mijn "winst" als gebruiker? Ik heb nog nooit problemen met de spiegel ondervonden namelijk

Is een oprechte vraag he
        De reden is juist dat je geen probleem ermee hebt.
        Je voelt geen behoefte wat nieuws te kopen en Sony verdient niks aan jou...

Ik ga pas iets positiefs over Sony schrijven als men eens alle problemen van gebruikers gaat inventariseren en daar merkbaar iets aan gaat doen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Waarschijnlijk valt er te weinig licht binnen voor de AF sensor als je teveel diafragmeert ?
          Lijkt me wel gek dat je dan met een kitlens op f/3.5 kan filmen, en met bvb een 50/1.4 op f/1.4 zou moeten blijven ?
          Klopt. Als men daar contrast-detection autofocus op zou zetten voor het filmen...dan moet dat toch doenbaar zijn ? Maar dan valt een gedeelte van het voordeel van de pellixspiegel weg denk ik (als ik het goed begrijp), die er net voor gebruikt wordt om constant die AF-gegevens door te blijven geven. Zou inderdaad raar zijn...

Momenteel is het veelbelovend, maar misschien worden de paar kinderziektes (batterij, 10 fps-modus, video-CD-AF, enz) er ooit in een hogere klasse (A77 ? A7XX ?) wel weggewerkt . Dat wordt nog veel bruikbaarder dan deze. Momenteel vind ik de A580 een betere koop dan deze camera, alhoewel het me wel enorm fascineert...
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            De reden is juist dat je geen probleem ermee hebt.
            Je voelt geen behoefte wat nieuws te kopen en Sony verdient niks aan jou...

Ik ga pas iets positiefs over Sony schrijven als men eens alle problemen van gebruikers gaat inventariseren en daar merkbaar iets aan gaat doen....
            Dat is ook mijn gedacht, maar omdat puerte hier steeds roept dat hij blij zal zijn als die spiegel eindelijk eens verdwijnt...dan vraag ik me toch sterk af welke problemen of restricties die spiegel nu eigenlijk opleveren... (behalve dan bij bijv. macro, maar daar is de mirror up functie goed voor...of lifeview zoals op vele nieuwere toestellen...
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Allemaal leuk en aardig...

Maar geef mij nu eens een goede reden waarom die spiegel er zo nodig uit moet, voor mij als gebruiker! Vanuit een producent kan ik me voorstellen dat je het liefst zo min mogelijk bewegende delen in de camera hebt...maar wat is mijn "winst" als gebruiker? Ik heb nog nooit problemen met de spiegel ondervonden namelijk

Is een oprechte vraag he
              nadelen van een spiegel in combi met OVF dat zijn er een heel pak
              -beperkt aantal frames per seconde, enkel heel duur toestellen halen nog maar 10fps, instapmodellekes met EVF zoals de a33 halen ook al 10fps.
              -kunt niet manueel haarscherp focussen met OVF zonder aangepast matglas, maar dat dat specifiek matglas werkt dan weer niet samen met AF. Met EVF kun je uitzonderlijk goed manueel focussen.
              -met OVF moet je je matgals veranderen als je bvb een raster wenst, bij EVF wordt dit allemaal op je EVF scherm geprojecteerd en is instelbaar.
              -ook alle camera info zoals je op LCD ziet kan naar op EVF geprojecteerd worden.
              -met OVF is het heel moeilijk DOF te controleren, zekers bij kleinere openingen, bij EVF geen probleem, en je kunt zelfs stukken uitvergroten.
              -enkel duurdere modellen hebben 100% view bij OVF
              -OVF maakt vrij wat lawaai, bij EVF is dat heel wat minder heb je enkel nog geluid van sluiter, maar waarschijnlijk zal panasonic heel binnenkort toestel met elektronische sluiter voorstellen, dan wordt het heel stil.
              -bij OVF is het somtijds aangeraden MLU te gebruiken om trillingen van spiegel te vermijden, bij EVF niet nodig, ook opnames uit te handen kunnen mogelijk op lagere sluitersnelheid omdat je geen trillingen hebt van de spiegel
              -bij EVF zie je het beeld zoals het toestel het ziet en registreert, correctheid kleuren en belichting, bij OVF noppes.

en ik denk dat ik al er nog wel een paar vergeten ben

Comment

Ik vind het gewoon heerlijk het geluid en vibraties van mijn klappende spiegel Het doet mij op één of ander manier plezier, ook op mijn canon F1 :> Dan wordt er soms aan mij gevraagd om een foto op straat te maken van een koppel ofzo, met hun minicameratje... (zelfs als het een GSM is, is mijn eerste reflex door de zoeker kijken... da lukt dan natuurlijk niet en iedereen moet lachen haha Kom het dus altijd onbewust tegen.. goed,..)

Klein stil kalm is totaal nieks voor mij...Geef mij maar een baksteen van een camera met kilo's aan lenzen en een zware statief...
                Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  De spiegel zit er nog steeds in. En dit omwille van Fase Detect AF waarmee Sony een snellere AF wil verkrijgen dan in de rest van de EVIL markt. Zie m'n post van daarnet. EDIT: Let wel dat de spiegel in de a55 en a33 niet langer een bewegende component is. Opklappen doet die niet meer.

Overigens, het schema dat ViewFinder in deze discussie postte is het schema van een DSLR, niet van deze nieuwe Sony's. In de nieuwe Sony's zit geen secundaire spiegel die licht naar de AF module stuurt, en zit de AF module niet onderaan. De AF module zit in tegendeel op de plaats van het prisma, dat in het nieuwe ontwerp niet meer nodig is. Dat maakt alles een heel stuk compacter.

Wim
                  had hier de schema's van de sony's al eens gepost post # 27
                  hier zijn ze nog eens
                  zo ziet de spiegel van de a55/a33 eruit vanuit de juiste hoek bekeken

vanuit een andere hoek ziet die er zo uit

en ziet het systeem eruit

Comment

Zoals ik het zie zijn die 10fps niet echt bruikbaar... zoals een bmw zonder een stuur. Optische zoeker is gewoon praktischer, een pak minder electronica in je camera. Je ziet daar het beeld door de zoeker zo hoe je oog het ziet. Ik blijf op mijn punt staan dat optische zoeker de beste zoeker is die er kan zijn :>
                    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      -beperkt aantal frames per seconde, enkel heel duur toestellen halen nog maar 10fps, instapmodellekes met EVF zoals de a33 halen ook al 10fps.
                      De vraag is natuurlijk, wat ga je na een burst van een seconde of 2 doen met je 20 of zo beelden? Eén voor één wissen...
                      Ik herhaal: er zijn heel weinig nuttige toepassingen te vinden voor meer dan 5bps. Maar de marketing heeft natuurlijk ook haar waarheden...
                      Overigens is het ding met het meeste beeldjes per seconde nog steeds een SLR - 18bps...

-kunt niet manueel haarscherp focussen met OVF zonder aangepast matglas, maar dat dat specifiek matglas werkt dan weer niet samen met AF. Met EVF kun je uitzonderlijk goed manueel focussen.
                      Ik zou niet weten waarom een aangepast matglas niet zou samenwerken met autofocus...

-met OVF moet je je matgals veranderen als je bvb een raster wenst, bij EVF wordt dit allemaal op je EVF scherm geprojecteerd en is instelbaar.
                      Ooit al eens een (niet eens zo) recente Nikon vastgehad...?

-ook alle camera info zoals je op LCD ziet kan naar op EVF geprojecteerd worden.
                      Ooit al eens een (niet eens zo) recente Nikon vastgehad...?

-met OVF is het heel moeilijk DOF te controleren, zekers bij kleinere openingen, bij EVF geen probleem, en je kunt zelfs stukken uitvergroten.
                      Met een *goede* optische zoeker gaat dat probleemloos...

Klopt maar ten dele: er zijn goedkope(re) modellen geweest met 100% afdekking (OM1/OM2 comes to mind.) Alleen willen de meeste merken dat je hun duurder model koopt en voelen ze zich al lang niet meer gemotiveerd om dit ook toe te passen in hun instapmodellen...

-OVF maakt vrij wat lawaai, bij EVF is dat heel wat minder heb je enkel nog geluid van sluiter, maar waarschijnlijk zal panasonic heel binnenkort toestel met elektronische sluiter voorstellen, dan wordt het heel stil.
                      Das nu het eerste argument waar ik niks kan tegen inbrengen... Eindelijk!

-bij OVF is het somtijds aangeraden MLU te gebruiken om trillingen van spiegel te vermijden, bij EVF niet nodig, ook opnames uit te handen kunnen mogelijk op lagere sluitersnelheid omdat je geen trillingen hebt van de spiegel
                      Een goed gedempte spiegel zal nog weinig trillingen veroorzaken...

-bij EVF zie je het beeld zoals het toestel het ziet en registreert, correctheid kleuren en belichting, bij OVF noppes.
                      Larie. Kleuren en contrast zitten er dik naast, of wordt er bij iedere electronische zoeker ook nog een spyder express geleverd...?

Klopt zoals de (nog steeds) trage verfrissingstijd van een electronische zoeker, de ruis tijdens het fotograferen in minder dan ideale lichtomstandigheden, de uitgewassen hooglichten door onvoldoende dynamisch bereik, het beperkte kleurenpallet en kleurafwijkingen. Die krijg je allemaal gratis en voor niks...

Puerte: dat je enthousiast bent rond een product siert je, maar dat je die met hand en tand gaat verdedigen door halve waarheden te spuien gaat er bij mij niet in.

Het feit dat Sony heeft geopteerd voor een electronische zoeker bij de A33/A55 heeft alleen als reden om continue scherpstelling mogelijk te maken tijdens videografie. Daar hadden ze alles voor over, ook als dat betekende dat de optische zoeker moest wijken. Geloof me, als Sony een mogelijkheid had gezien om er een optische zoeker in te plaatsen, dan hadden ze dat ook gedaan...
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        nadelen van een spiegel in combi met OVF dat zijn er een heel pak

Als ik het zo lees op zich een aantal "goede" punten, alhoewel toch redelijk persoonlijk/mening naar mijn idee...

- Beperkte fps, veel meer fps als 10/12 zou ik niet snel nodig hebben, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het kunnen apprecieren.
                        - Manueel focussen lukt me toch aardig met OVF, zonder matglas...oké...niet snel genoeg...maar als ik snel moet gebruik ik toch AF.
                        - Een raster zal ook wel op het matglas van een OVF te projecteren zijn als men dat wenst?
                        - Camera info heb ik nu ook in het zoekerbeeld.
                        - Qua DOF...mwaa...kan wel inderdaad, maar heb daar niet direct een "probleem"...kan de DOF redelijk goed inschatten vóóraf
                        - Heb nu 98% view....op zich toch al voldoende, voorkomt (voor mij) ook "te krap kaderen" soms...
                        - Lawaai kan ik inkomen, zelf geen last van, maar voor bepaalde vormen van fotografie zal dat zeker een pluspunt zijn
                        - trilling van de spiegel --> MLU of LV...kan me moeilijk voorstellen dat de spiegel harder klapt dan dat mijn handen trillen overigens, daar zie ik geen voordeel (bij opnames uit de hand dus, voor situaties waar MLU niet nodig is)
                        - correctheid qua kleuren ed...denk niet dat je dat op een EVF van een dergelijk formaat écht goed kan beoordelen, gelijk aan een foto op een "slecht scherm"...of moeten we dan het EVF gaan calibreren? Daarbij...inmiddels weet ik kijkend door de zoeker al heel goed wat mijn camera voor output gaat geven...

Begrijp me overigens niet vekeerd, heb een Fuji S9600 gehad, welke óók een EVF gebruikte...en een behoorlijk goede ook..! Enige "voordeel" vond ik de betere zichtbaarheid in het donker, omdat de ISO dan voor de EVF omhoog ging...een nadeel, daar, vond ik toch altijd de kleine vertraging in het beeld...ben dus zeker geen tegenstander van EVF...ben echter nog minder tegenstander van OVF

edit: Marcfoto...redelijk gelijke argumentatie zie ik
                        Last edited by jeroen.k; 25 augustus 2010, 22:09.
                        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Hier ook maar 1 duidelijk voordeel gelezen: stilte

Comment

In het algemeen lijkt stilte me ook een mooie plus.

Daarnaast vind ik de bijkomende voordelen die de reviewer van (ik dacht) luminous landscape aangeeft ook niet mis (bv. aanpassen van alle settings met het ook op de zoeker omdat die het instelscherm geeft als je wil).

Al vaak meegemaakt dat de spiegel stuk ging dan? (zijn allemaal maar vragen he Ben niet voor of tegen...probeer het gewoon te snappen)
                            Ik persoonlijk niet nee, maar ik heb ook nog nooit een toestel gehad met +20000 clicks. Maar de enige problemen die ik al gehad heb met een toestel waren allemaal mechanisch van oorsprong.

Het is gewoon een algemeen gegeven voor zowat elke ontwerper (en niet alleen in de camera-industrie) dat een mechanische oplossing met bewegende delen meer kans of failure geeft dan een electronische/vaste oplossing (op voorwaarde dat de electronica/informatica erachter netjes ontworpen en getest werd natuurlijk, maar dat geldt ook voor het mechanische (zie error 58 bij de vroegere M7D)).
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Weer een cola & chips topic
                              Weer een topic dat niet jouw merk in de schijnwerper zet bedoel je ?
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                                Ik vindt dat Sony gewoon marketing freaks geworden zijn.
                                Inderdaad. Even grote marketing freaks als de andere "groten"...

Da's nu eenmaal één van de minder leuke dingen die men bij Canon en Nikon als gevolg heeft van de overname van Minolta door Sony hé.

Vroeger maakte Minolta fantastische en vernieuwende producten, prachtige stukjes engineering... maar van marketing (niet alleen folders en artikelen in tijdschriften, maar ook bv. distributienetwerk onderhouden) hadden ze geen kaas gegeten.

Sony combineert beide: én vernieuwende producten, én ze in de markt plaatsen zoals het hoort.

Comment

Working...
                                X