Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom nog een Digitale reflexcamera? - Gemodereerd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom nog een Digitale reflexcamera? - Gemodereerd

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
    ene NEX is idd bedoeld, voor mensen, die zich mss niet al te willen verdiepen in de theoretische blablabla, het toestel is ahw ontworpen rondom de 'pre-select-standen' , wat in zoverre betekent, dat diezelfde creativiteit behoorlijk beperkt wordt, door de beslissingen, die het toestel neemt, al naargelang de situatie..en de fotograaf, met al zijn creativiteit en inzicht ahw op een zijspoortje zet..wie met een NEX meer wil, moet al snel dieper in het menu gaan graven, wat voor gevorderden wellicht voor wat frustraties zou kunnen gaan zorgen..
    Met alle respect voor je lange post, maar met deze passage bekijk je het wel erg zwart wit...
    Het is net hier dat de nex zich onderscheidt van andere toestelletjes, ik heb het hier al ergens gezegd, maar zal het voor jou eens herhalen

-Portret en landschapsmodi geven dan ook 0,0 controle over de foto, de camera beslist naargelang de bedoeling van de functie. De input van de gebruiker komt door het selecteren van de modus. Dit zijn de pre-selects waarover jij spreekt.
    -Defocus control geeft je de mogelijkheid hetzelfde effect te bekomen als F-getallen veranderen, maar zonder de technisch vereiste kennis, leuk ook dat je het effect precies ziet veranderen met live-view. Toch interessant dat de gebruiker EIGEN input in de foto kan leggen, recht uit de doos! Dat maakt het technische van "DSLR-fotografie" toegankelijker voor mensen die er eigenlijk niet veel van afweten. Het vormt een ideale tussenschakel tussen de modi hierboven en PASM hieronder. De sprong tussen beide is best wel groot voor veel mensen!
    -PASM: geeft je full control als je er iets van kent.

Zie je, met een nex is het niet louter van pre-selects te moeten gebruiken, integendeel, eigen creativiteit zonder technische kennis wordt aangemoedigd!

Maar over je laatste zinnetje geef ik je wel gelijk, PASM is gemakkelijker op een DSLR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
      Met alle respect voor je lange post, maar met deze passage bekijk je het wel erg zwart wit...
      Het is net hier dat de nex zich onderscheidt van andere toestelletjes, ik heb het hier al ergens gezegd, maar zal het voor jou eens herhalen

-Portret en landschapsmodi geven dan ook 0,0 controle over de foto, de camera beslist naargelang de bedoeling van de functie. De input van de gebruiker komt door het selecteren van de modus. Dit zijn de pre-selects waarover jij spreekt.
      -Defocus control geeft je de mogelijkheid hetzelfde effect te bekomen als F-getallen veranderen, maar zonder de technisch vereiste kennis, leuk ook dat je het effect precies ziet veranderen met live-view. Toch interessant dat de gebruiker EIGEN input in de foto kan leggen, recht uit de doos! Dat maakt het technische van "DSLR-fotografie" toegankelijker voor mensen die er eigenlijk niet veel van afweten. Het vormt een ideale tussenschakel tussen de modi hierboven en PASM hieronder. De sprong tussen beide is best wel groot voor veel mensen!
      -PASM: geeft je full control als je er iets van kent.

Zie je, met een nex is het niet louter van pre-selects te moeten gebruiken, integendeel, eigen creativiteit zonder technische kennis wordt aangemoedigd!

Maar over je laatste zinnetje geef ik je wel gelijk, PASM is gemakkelijker op een DSLR
      het is idd een wat te lang stuk, maar in feite doel ik op dit:

de NEX is geen vervanger van een dslr.. en daar heb ik wat postjes over gezien hier, met name over wat beter of slechter zou kunnen zijn, en zo zie ik het zelf gewoon niet..

ik zie af en toe wat teveel marketing gedoe..hoort m,i, niet thuis op een fotografieforum, maar op de site van sony zelf..

Comment

het is idd een wat te lang stuk, maar in feite doel ik op dit:

de NEX is geen vervanger van een dslr.. en daar heb ik wat postjes over gezien hier, met name over wat beter of slechter zou kunnen zijn, en zo zie ik het zelf gewoon niet..

ik zie af en toe wat teveel marketing gedoe..hoort m,i, niet thuis op een fotografieforum, maar op de site van sony zelf..
        Nee inderdaad, nex is geen vervanger van een DSLR, maar daar twijfelt ook niemand aan

Comment

Van de week een berg opgeklouterd en wat foto's gemaakt(uitzichtjes en macro's) en had toch liever een tas gedragen met een nex of pen of g dan die met een D700 en glas. Voor zo'n 80% van mijn foto's zou zo'n apparaat voldoen(denk ik), dus waarom niet? Ik wacht nog even hoe de systemen ontwikkelen, zeker kwa glas en toepasbaarheid huidig glas, en ga er daan ééntje aanschaffen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een merk, i don't give a ****, Sony, Lada of Rolex.
            Als het maar aan mijn wensen voldoet.

Comment

ik kan 1001 situaties opdisselen, waarbij ik ingreep, en mijn eigen gedacht, inzicht en visie oplegde aan het toestel..ipv andersom..

...
              Ik buig diep in het stof als ik zoiets lees.

Comment

Het word hoog tijd dat deze discussie verruimd gaat worden tot de M9, die heeft namelijk ook geen spiegel, en het is best een aardig fototoestelletje.

Voor mij persoonlijk zijn de Nexen en de MFT's, inclusief de adapters een verademing omdat ik er wat leuke oude lensjes op kan monteren, de bediening maakt me niet uit.., het eerder gelinkte filmpje aangaande de menu's doet geen recht aan MIJN werkelijkheid.

Comment

ik kan 1001 situaties opdisselen, waarbij ik ingreep, en mijn eigen gedacht, inzicht en visie oplegde aan het toestel..ipv andersom..
                  Heet dat niet gewoon: camera instellen? Maar ik moet toegeven op een noob maakt jouw uitdrukking wel meer indruk.......

fototoestellen maken geen foto's.. fotografen maken foto's, het toestel is in dat opzicht idd slechts een hulpmiddel..
                  Het is geen hulpmiddel, maar je gereedschap. Hulpmiddelen zijn dingen, die je kunt missen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nee inderdaad, nex is geen vervanger van een DSLR, maar daar twijfelt ook niemand aan
                    Natuurlijk is een DSLR ook geen vervanger van een NEX...
                    http://users.telenet.be/patric/

Comment

Als je het voordeel van de Nex negeert dat het meer controle geeft over DOF, dan negeer je dat voordeel ook voor een DSLR. Falcy komt van een compactcamera en kiest nu tussen een eos 550D en een nex...Daarbij kan je met een DSLR of nex meer DOF scheppen, maar met een compact niet minder DOF...maw zoals ik het zie heb je zelf de keuze over je DOF, met een compactje niet...
                      Hmmm zie jij ergens in de opm van Falcy dan een vraag naar beperkte DOF??? Nope. De vgl die ik maak is dat ie waarschijnlijk beter een compact neemt ipv de keuze die hij maakt. Ik dacht dat dit toch wel duidelijk was.

DOF is één van de belangrijkste redenen waarom foto's uit een DSLR er zoveel beter uitzien en mensen overstappen op een DSLR. Dat heeft hier niets te maken met afdrukkwaliteit op een A4...
                      Akkoord maar dat geeft geen betere beeldkwaliteit! Dat is smaak sommigen houden van foto's met beperkte DOF andere niet. Daarover valt niet te discussieren. En beperkte DOF gaat meer mislukte foto's geven bij mensen die niet echt veel tijd en interesse voor fotografie hebben. En dat is nu juist wat Falcy zelf aangeeft.....

De nex AF op video is niet beter dan een compact...waarschijnlijk is dat juist, maar wel perfect bruikbaar en stukken beter dan die van eender welke DSLR voor't moment...en buiten de D3s heb ik tot hiertoe nog niet gehoord van een andere DSLR met AF video.
                      Mijn 5DII kan focussen tijdens video hoor. Niet op een erg praktische manier en dat doe je dus vaker niet maar het kan wel. En je zegt het zelf die nex kan dat niet beter dan de compact dus geen argument voor de nex he....
                      Waarom video uit een DSLR zo scoort en geweldig populair is tegenwoordig, is net omwille van de DOF...omdat een nex dat heeft en een canon G11 niet, daarom plots is dat niet zo cool meer?
                      Ik zeg toch nergens dat dit niet cool is? Maar weer hetzelfde de type gebruikers die hiernaar op zoek zijn dat zijn niet de mensen die er geen tijd in willen steken.... Zelfde al voor de fotografie....
                      Welk ander toestel ken je met een ASP-C sensor en AF-video? Ik denk dat dit wel is wat hij zoekt...
                      Ik zou het niet weten. Waar hij zegt dit te zoeken? En nee ik ken er geen maar heeft dat dan belang?

En wel grappig dat je tegen mij zegt "lees goed wat hij vraagt en niet wat je zelf wil" terwijl je enkele alinea's lager zegt "voor mij zou een nex totaal nutteloos zijn"...leuk dat je jezelf erop betrapt niet in zijn plaats te denken
                      En toch moet ik dat hier dus herhalen, lees wat hij vraagt niet wat jij wilt. Dat ik daarna aangeef wat mijn gedacht is slaat hier toch helemaal niet op??? Of mag je jouw eigen mening niet geven van jou. Jij mag die van jou ook geven hoor je moet die alleen niet als argument gebruiken voor wat iemand anders zou willen. Als je er nu ook "voor mij" zou bijzetten zou dit natuurlijk een ander idee geven....
                      Ik denk dat Falcy zichzelf heeft overtuigd, vertrekkende van "ik heb een compact gehad en ik wil nu een eos550D" en nu toch misschien een Nex.
                      Ja en daar ging mijn antwoord nu juist over. Dat hij daar nog eens goed over moest nadenken.....ik dacht dat ik duidelijk was geweest.....blijkbaar niet....
                      Last edited by Kevlar; 22 juni 2010, 21:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        En je zegt het zelf die nex kan dat niet beter dan de compact dus geen argument voor de nex he....
                        Euhm...ik heb gezegd waarschijnlijk, en dat zei ik om een toegeving te doen omdat jij daarvan uitging en ik daar geen nieuwe discussie over wil beginnen in het genre van welles-nietes. Ik weet alleszins dat de nex goed kan tracken op persoon die zelfs naar de camera toegelopen komen, ik weet niet of je dat met een compact goed kan, dus daar zeg ik ook niets over...jij begon met een statement daarover.

Het lijkt alsof je vindt dat het steeds zwart/wit moet zijn, ofwel DSLR, ofwel compact...als men de technische kant niet wil leren van fotografie, dan moet men maar niet aan een DSLR beginnen, blijf dan maar bij de compact. Zo klinkt jou redenering.

Vandaag is er dus meer keuze: er is ook grijs (door anderen ook mossel noch vis genoemd )
                        Grootste nadeel voor een compactgebruiker aan een DSLR is de overvloed aan intimiderende knopjes, grootte en het gewicht.
                        Het grootste voordeel dat een compactgebruiker ziet in een DSLR is de beeldkwaliteit...(in de ruimste zin van het woord...ik ken nog steeds geen compact dat bv het dynamisch bereik heeft dat in de buurt komt van eender welke DSLR...) Zelfs geen Fuji.
                        Nog mooier: je video krijgt met een door nog geen enkele DSLR geëvenaarde AF

Ik zie daar dus een systeem camera als alternatief in é
                        En ik vraag jou niet om mijn kijk erop te delen, maar ik heb uit jouw posts niet 1 item kunnen uitpikken van iets wat de nex niet kan en de G11 wel tenzij grootte en gewicht (en de G11 is daar ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van...). (en gigantische DOF krijg je ook met een Nexje klaar )

Negeer nu het voorgaande om deze oeverloze discussie wat te sussen, maar doe mij een plezier en antwoord op volgende herkenbare situatie:
                        Stel ik heb een compact die aan vervanging toe is, ik wil wel het effect en beeldkwaliteit van een DSLR, maar een DSLR, wat ik in eerste instantie wel zag zitten, dat is toch net wat te groot en zwaar...en een DSLR heeft best wel veel knoppen waardoor je het overzicht en de betekenis van elke knop verliest...wat doet zo iemand? Tja...misschien hadden we vroeger gezegd: "Nee jong, een DSLR is niet voor jou, blijf, koop gewoon een dure compact en probeer over een paar jaar nog eens "...Tijden zij aan het veranderen? of toch maar niet?
                        Dit is zowat de meeste voorkomende vraag op BD van de voorbije jaren!

ps: misschien helpt dit de situatie beter te begrijpen: http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...x5-316532.html
                        Heb je in het algemeen gewoon iets tegen systeemcamera's of zie er voor iemand heil in?
                        Last edited by Portmixus; 22 juni 2010, 22:18.

Comment

Het lijkt alsof je vindt dat het steeds zwart/wit moet zijn, ofwel DSLR, ofwel compact...als men de technische kant niet wil leren van fotografie, dan moet men maar niet aan een DSLR beginnen, blijf dan maar bij de compact. Zo klinkt jou redenering.
                          Nee mijn post is een reactie op wat falcy zei.
                          Namelijk:
                          - Ik heb geen tijd voor fotografie als hobby
                          - Ik wil eerst zeker point en shoot en geleidelijk verdiepen en hulp van het toestel hebben
                          - Ik wil in auto stand goeie foto's maken waar dit moeilijker blijkt met DSLR (en ook nex maar dat wist ie niet)
                          - indien ik interesse krijg voor fotografie wil ik mij geleidelijk aan verdiepen in meer manuele instellingen
                          - indien later toch DSLR kan ik dit als compact toestel blijven gebruiken voor uitstapjes etc
                          -Ik wil het overal kunnen gebruiken en aan vrouw kunnen geven
                          -ik wil foto en video in 1 compact toestel.

Nu moet je mij eens zeggen waarom voor dit gebruik een nex beter zou zijn dan een high-end compact? Ik kan je alvast zeggen waarom niet, namelijk die nex-en met hun zoomlens erop zijn helemaal niet zo compact en licht.

Dat gaat hier dus helemaal niet over een zwart wit keuze, maar gewoon naar wat gezien zijn wensen misschien wel een beter keuze is.Ik zeg ook nog in mijn post naar Falcy dat de nex misschien voor hem wel de beste keuze is maar niet voor de redenen die hij aanhaalt. Maar gewoon zin hebben in een nex is voor mij al reden genoeg hoor.

Ik zie daar dus een systeem camera als alternatief in é
                          En ik vraag jou niet om mijn kijk erop te delen, maar ik heb uit jouw posts niet 1 item kunnen uitpikken van iets wat de nex niet kan en de G11 wel tenzij grootte en gewicht (en de G11 is daar ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van...).
                          Dat is het em nu juist. De nex heeft voor wat Falcy vraagt geen enkel voordeel tov de G11 of S90 of LX3 etc maar hij is wel een stuk minder compact en makkelijk mee te nemen dan deze camera's en daar is hij dan nu weer wel naar op zoek. De conclusie is dan eigenlijk makkelijk he.

Stel ik heb een compact die aan vervanging toe is, ik wil wel het effect en beeldkwaliteit van een DSLR, maar een DSLR, wat ik in eerste instantie wel zag zitten, dat is toch net wat te groot en zwaar...wat doet zo iemand?
                          Gezien dat niet is wat Falcy vraagt is dit niet relevant maar het is het wel voor de thread.
                          Wel als je alles aanpast zodat er maar 1 conclusie is dan is de nex natuurlijk de beste keuze. Maar tja je sprak zelf over een grijze zone. Mijn gedacht is dat wanneer die DSLR's te groot en zwaar zijn, de nex-en dat ook zijn. Maar dat is subjectief en voor iedereen anders. En ik ben akkoord met jou de G11 is vaak ook nog te zwaar liever een S90 als je het mij vraagt.

ps: misschien helpt dit de situatie beter te begrijpen: http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...x5-316532.html
                          Heb je in het algemeen gewoon iets tegen systeemcamera's of zie er voor iemand heil in?
                          Yep hij heeft zichzelf al overtuigd dat de nex zijn ideale camera is. De redenen die hij hier aanhaalt laten mij daar over twijfelen want ik zie er geen. Maar een nex willen is meer dan genoeg reden anders blijf je toch maar twijfelen of je niet beter een nex had gekocht. Dat is voor mij het beste argument waarom hij een nex moet kopen.

Ik heb niets tegen systeemcamera's(wat een naam past veel beter bij een DSLR dan dit maar kom). Ik ben overtuigd dat ze een groot succes zullen zijn want misschien wel de ideale camera marketingtechnisch om de klanten te laten opstappen naar iets boven de compacts. Maar ik denk ook dat er veel teleurstellingen gaan zijn. Maar er zullen ook veel mensen gelukkig mee zijn. Zelf vind ik het vis noch vlees en daarom interesseert het mij niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            Nee mijn post is een reactie op wat falcy zei.
                            Namelijk:
                            - Ik heb geen tijd voor fotografie als hobby
                            - Ik wil eerst zeker point en shoot en geleidelijk verdiepen en hulp van het toestel hebben
                            - Ik wil in auto stand goeie foto's maken waar dit moeilijker blijkt met DSLR (en ook nex maar dat wist ie niet)
                            - indien ik interesse krijg voor fotografie wil ik mij geleidelijk aan verdiepen in meer manuele instellingen
                            - indien later toch DSLR kan ik dit als compact toestel blijven gebruiken voor uitstapjes etc
                            -Ik wil het overal kunnen gebruiken en aan vrouw kunnen geven
                            -ik wil foto en video in 1 compact toestel.
                            Het feit dat Falcy in een andere thread eerst zijn zinnen had gezet op een eos 550D en dan pas besefte dat een Nex misschien beter bij hem zou passen, is voor mij voldoende reden om te geloven dat het niet om de nex te doen was, maar om een DSLR...En zoals ik het zie was hij wel te vinden voor een 550D maar wrong het schoentje een beetje, totdat sony met nex op de proppen kwam. Zie je? Het ging hem (volgens mij) niet om de nex en jij neemt zijn beschrijving gewoon te letterlijk. Tussen de regels door zoekt hij (voor mij toch blijkbaar) naar de voordelen van een DSLR (wat die voor hem zijn, hoef ik niet te weten) en een nex deelt meer voordelen met een DSLR dan een compact dat doet.

Ook al opgemerkt dat hij meermaals verwijst naar de nex als "compact"? Zoals je zelf ook zei, dat is subjectief en daar ben ik dan ook helemaal mee akkoord

Verder legt hij ook nog nadruk op video (als dikke plus zoals hij zegt), ooit al bij wat mindere omstandigheden stottervrije of ruisarme videobeelden gezien uit een compact?

Daarenboven ben ik in't algemeen geïnteresseerd wat een compact als een G11 als voordeel KAN bieden naast formaat, grootte

Slaap wel

ps: reagerend op dit: "- Ik wil in auto stand goeie foto's maken waar dit moeilijker blijkt met DSLR (en ook nex maar dat wist ie niet)"
                            Dat is mijns inziens ook eenvoudiger met een nex dan met een DSLR. (heb het al 3 keren gezegd, kijk maar eens hierboven als reactie op Sjinouk )
                            Last edited by Portmixus; 22 juni 2010, 23:08.

Comment

Iedereen alvast bedankt voor de raadgevingen tussendoor.
                              Ik weet het is hier geen aankooptopic maar ik pik hier toch heel wat informatie uit

Misschien ben ik te fantasierijk ingesteld maar (uit mijn standpunt) bekijk ik de nex niet als mosselen noch vis zoals sommige dat doen maar ik het bekijk het als mosselen en vis

Portmixus begrijpt mijn redenering wel beter (of die nu goed of slecht is)

Nog ff een poging om wat te verduidelijken

In eerste instantie ging ik dus voor de canon 550d, niet omdat dslr's cool zijn , gunstig geprijsd of omdat zowat iedereen het aanraad de laatste tijd (niet alleen op forum maar ook in vriendenkring)maar omdat ik mij er toch wat wil in verdiepen en proberen meer kwaliteit uit mijn foto's te halen (ook effecten gelijk wazige achtergrond en dergelijke)
                              Nu kom ik al teveel posts tegen van mensen die een dslr aankopen maar er slechtere foto's mee nemen dan met een compact toestel. Na in vriendenkring en familie rondgekeken te hebben kon het grootste deel me enkel de automatische stand uitleggen en dat was het.
                              Ik begrijp dat je voor resultaat te bekomen met een dslr er je natuurlijk moet in verdiepen, wel ik zal dat wel doen maar op verloop van termijn en ook beperkt.
                              Ik wil echter ook niet een toestel aankopen waar ik na verschillende maanden pas een eerste vooruitgang zie en dus doordat mijn leerproces maar heel traag zal gebeuren ik overweldigd wordt door knoppen.

Dus inderdaad zou een compact voor mij een betere keuze geweest zijn maar op dit moment lees ik over de nex die uitkomt. (ook over de micro 4/3)

Nu waarom denk ik dat dit toestel wel ideaal is voor mij:

- ik kan het gebruiken als compact (met de pancake lens niet veel groter en gerust overal mee naartoe te nemen)
                              - ik heb de kwaliteit van dslr (instap)
                              - ik kan er dingen mee doen dat ik met compact niet kan
                              - op moment dat ik er iets wil in verdiepen kan ik dit meer dan met een compact (waarschijnlijk minder als met een echte dslr maar na heel wat reviews gelezen te hebben scheelt dit toch niet zoveel tegen de instapers)
                              - Je krijgt als beginner hulp wat sommige instellingen doen
                              - extra 'snufjes' al dan niet om te gebruiken, maar een burst mode van 7/s zie ik toch niet op een compact
                              - Toestel waarmee je veel betere foto's kunt maken binnenshuis (i.v.g met compact)
                              - Ik kan er mee filmen (met de 550d kan je ook mooi filmen maar vereist redelijk wat ervaring lees ik omdat je voor goed te zijn manueel moet focussen, het geluid van autofocus is ook heel hinderlijk vind ik) (bitrate is 17mb/s btw)

Nu waarom bekijk ik de nex als mosselen en vis (ik ben zeker niet bevoorrecht voor een merk of type want ik kom van niks) wel dat is voor het volgende:

- ik kan het toestel gebruiken als compact en als type dslr (afhankelijk hoe ik ermee omga)
                              - Ik ga op stap met de nex in de zak (pancake lens) maar opeens wil ik toch ergens creatief zijn of iets proberen en ik haal een ander objectief uit mijn vrouw haar handtas , eventjes verder wil ik de kinderen filmen, ...
                              Nu hiervoor zullen er velen zeggen dan koop je een compact en een dslr en een camera (of enkel een compact en dslr)maar ik kan met 1 toestel gewoon switchen hoe ik er op dat moment wil mee omgaan (na ervaring en ook leerproces natuurlijk)zonder veel te moeten meesleuren
                              - Tijdens mijn 'leerproces' moet ik me ook geen zorgen maken als ik een paar weken het toestel niet aangeraakt heb waar terug alle knopjes staan of op wat ik terug moest letten en dergelijke. Hiervan vind ik de ingebouwde uitleg perfect.
                              - Toestel waarmee je veel betere foto's kunt maken binnenshuis (i.v.g met compact)

Nu zover ik me mag baseren op reviews en filmpjes lijkt het wel zo dat de nex gebruiksvriendelijker is voor point en shoot dan dslr als het nodig is.
                              Het is in mijn ogen wel een toestel die beide werelden bij elkaar slaat. De ene noemt het een veredelde compact met verwisselbare lenzen, de andere een compacte dslr met hulp voor de beginner. Zelfs in de verschillende reviews zie je de meningen uit elkaar lopen maar uiteindelijk komt het bij beiden op hetzelfde neer. (ene review beziet het menu als heel slecht, andere als heel innovatief en goed, ook terug afhankelijk van welk standpunt je vertrekt , ervaren persoon of beginner).

Wat ik zeker niet wil dat is een toestel dat ik thuis laat liggen omdat ik er niet goed met kan omgaan of omdat ik zelf voel dat ik kan het niet ten volle kan benutten, of als ik na een poosje het toestel niet aangeraakt heb te moeten zoeken vooraleer ik er iets met kan aanvangen.
                              Mijn mening is vooral herzien door bij vrienden te gaan en hun naar hun toestel te vragen, moest ik morgen weten dat ik er 100% kan voorgaan en fotografie als hobby kan beoefenen dan zou ik terug dslr overwegen met een nex erbij voor het vrouwtje of als backup

Dus inderdaad ik ga me deze week normaal dit toestel aanschaffen, niet omdat ik er een wil hebben maar omdat het mijn inziens het beste toestel is voor mijn behoeften.

p.s: geen ruzie maken voor wat ik wel wil of niet wil en/of ik duidelijk was hierin of niet
                              Last edited by falcy; 23 juni 2010, 00:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door falcy Bekijk bericht
                                (...)
                                Ik veronderstel dat je dus inderdaad al een paar reviews gelezen hebt.

Naast die van dpreview vind ik die van Imaging Resource ook wel best volledig en interessant (bijv: het menu blijft toch omslachtig en onnodig voor bepaald functies + lenzen, o.a. de 17mm, zijn niet zo heel super + batterij is snel leeg - toch wel dingen die je gaat voelen in de praktijk en waar je rekening moet mee houden)

Hier ga ja alvast weinig raad meer vinden... het gaat hier al lang niet meer om objectieve eigenschappen van camera's maar om ego's en het laatste woord willen hebben..

Comment

Working...
                                X