Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet Canon niet eens dringend beginnen inhalen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moet Canon niet eens dringend beginnen inhalen?

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    mwoah, 'k weet het niet. Hoelang heeft Canon al wel niet de 5D op de markt voordat Nikon met de eerste vergelijkbare FF camera kwam. Toch wel een aantal jaren. Dus jaren lang heeft Canon het voordeel gehad op FF gebied. Dan is't natuurlijk niet zo vreemd dat de Nikon D700 nu even een voorsprong heeft.
    dat vind ik nu net niet. Als ik Canon (nu even voorgesteld als een persoon) was, dat zou ik het niet leuk vinden dat ik na jarenlange dominantie van de FF markt, ineens van mijn troon gestoten wordt. Ik zou doordacht reageren, maar wel op tijd... Ze moeten nu snel hun plaats terugeisen en verdienen of het wordt enkel moeilijker om die plaats terug te vinden door de toch wel vele overschakelingen
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      Als ik zo kijk, dan heeft de Nikon D3 de canon 1DmkIII toch wel een beetje overtroeft.
      en de D700 verpulvert de 5D tot stof...

Maar hou het AUB 'objectief'
      Objectief... wel ja op welke punten is de D3 en de D700 dan beter?

En begin dan ook niet met de marketingkneepjes door je te laten misleiden door getallen.
      DIGIC 3 is daarom niet beter dan een DIGIC 2 omwille van het cijfer. Idem met de megapixels...

En een vga scherm; koop je dan misschien toch beter een 450D? want die heeft een 3"-bijna VGA scherm. Die 3" displays vind ik trouwens echt wel het maximum wat er op een toestel moet hoor! Die dingen vreten toch maar de batterijen op!

Of ga voor een extern TFT scherm om aan te sluiten op je video out als je het dan toch allemaal groot wil zien.

Comment

dat vind ik nu net niet. Als ik Canon (nu even voorgesteld als een persoon) was, dat zou ik het niet leuk vinden dat ik na jarenlange dominantie van de FF markt, ineens van mijn troon gestoten wordt. Ik zou doordacht reageren, maar wel op tijd... Ze moeten nu snel hun plaats terugeisen en verdienen of het wordt enkel moeilijker om die plaats terug te vinden door de toch wel vele overschakelingen
        Ik denk dat bij Canon een alarmbelletje moet gaan klinken. Ze moeten nu de juiste keuzes maken want anders kunnen ze de pro markt wel eens voor langere tijd aan Nikon verliezen. Dat zeg ik gevoelsmatig. Misschien zijn ze door het succes wat lui en gemakkelijk geworden daar afgelopen jaren.

Ook een probleem is dat de naam Nikon toch nog steeds iets beter is gepositioneerd. Daardoor heeft het merk an sich iets meer intrinsieke aantrekkingskracht.

Nu zorgen om wel met een kek pro toestel te komen.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

als nikonian stel ik vast dat de body's tegenwoordig ultrarazendsnel evolueren en een ultrakorte levenscyclus hebben. Laat Nikon en Canon maar rustig haasje-over spelen, des te sneller komen de subtop-of-1-jaar-oude toestellen aan zeer schappelijke prijzen op de (eventueel 2e hands-)markt. Tenslotte zijn de body's vandaag wat de films en de ontwikkeling vroeger waren: de lopende kosten van je hobby (of beroep). En wat de echte kroonjuwelen betreft, het servies, daar zitten ze zowel bij Canon als bij Nikon met vree schoon materiaal dat het nog tientallen jaren zal uithouden.
          Goed toch?
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

die is lang niet snel genoeg hoor
            en dit slaagt op? de 5fps? tegenover 8 of 9 bij Nikon? Bekijk dan ook eens de resolutie misschien..

Maar ik ben dan vooral benieuwd naar jouw meest frequente stijl van fotografie waar jij zo een snelheid nodig hebt...

Het nieuwste van het nieuwste kopen en gebruiken is idd heel leuk maar in deze tijden zijn er niet veel mensen ,of zelfstandigen vooral, die dit kunnen trekken.. althans het top materiaal toch niet...

maar het belangrijkste... koop wat je gebruikt.. heeft geen zin de snelste te hebben als je het toch niet helemaal benut...
            poof

Comment

Eigenlijk is dit toch gewoon evolutie. Jarenlang heeft canon alles gedomineerd. En nu er eindelijk iemand op hetzelfde niveau staat en omdat ie iets recenter een body uitgebracht heeft wat nieuwere gadgets heeft als een 3" VGA scherm. zou dit plotseling een drama voor canon zijn? Komaan wees tevreden dat er eindelijk iemand terug op hun niveau staat dan is er op zijn minst terug competitie.

Ik vind het ook grappig dat men doet alsof Canon zo ongeloofelijk alles aan het verliezen is in de prof wereld. Ten eerste blijkt dat 70% van de fotografen op de olympische spelen nog steeds met Canon werkten(komt van chinees persburo of zoiets op de spelen). Ondanks dat zogezegde massale overschakelen. En dan komt er nog bij dat Canon wel degelijk kon voorspellen dat een groot percentage van de mensen die vroeger van nikon naar Canon is overgestapt zou teruggaan nu dat Nikon op hetzelfde niveau staat. Dat is de logica zelve.

Dus Matthias wacht gewoon een beetje tot canon zijn reeks ook geupdate heeft en geniet van het feit dat die stokoude 5D nog steeds niet echt door die andere FF's kan geklopt worden op beeldkwaliteit. Dat ie nog een klein schermpje heeft is toch maar bijzaak. En als je echt niet kan wachten koop gewoon een nikon he. Maar ik hoop dat de volgende canon's veel meer aandacht aan de prijs/beeldkwaliteit besteden dan aan gadgets ala Nikon. Ik vrees wel het tegendeel. En vooral nog wat leuke lenzen uitbrengen.

Comment

Met een mooiere en betere pen schrijf je toch ook geen betere verhalen?

Heel wat pro's hebben dozen vol glas liggen. En als ze de afgelopen jaren allemaal EOS glas hebben gekocht stappen deze niet zomaar over op Nikon.

Ik snap best dat er mensen zijn die altijd het nieuwste van het nieuwste moeten hebben. Maar de techniek is alleen maar een hulpmiddel.
                - LiveView? Hoor daar niet altijd positieve berichten over. Langzaam, niet goed genoeg, onhandig, etc.
                - Cleaning System: Werkt leuk. Maar alleen bij grotere en droge stofdeeltjes. De kleine of plakkerige komen er echt niet af.
                - Mpix. Met 12Mpix kun je heel veel doen.
                - 25 scherpstelpunten. Welke moet ik nu weer kiezen?

Etc. etc.

PS: Ik heb een 400D. En als ik daar de allermooiste foto's mee neem dan pas ben ik pas toe aan een nieuwe. En zover ben ik nog lang niet.

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Nee, maar dan kan je beter zien dat je je foto moet weggooien.
                Ik kijk bijna nooit mijn foto's op het schermpje. Kost een zee aan batterijen en ik zie dat niet echt goed op 2,5''. Maar ook niet op 3,5'' als die erop zou zitten. Voor de ruimte hoef je het niet te doen. 2Gb kaartje kost iets meer dan €15,- voor de 400D. (Snelle kaarten hebben geen zin in de 400D).
                Last edited by bolke; 25 augustus 2008, 16:27.
                Fotoapparatuur
                Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Nee, maar dan kan je beter zien dat je je foto moet weggooien.
                  Trok jij je 35mm filmcamera ook open na elke foto? Of had je de camera onder controle door zijn instellingen correct te kiezen...

werkelijk, ik gebruik dat schermpje zelden om meteen te controleren. want bij dynamische onderwerpen krijg je toch geen 2e kans, bij statische onderwerpen, als je daar nog meer dan 10% missers in hebt, moet je gewoon een cursus fotografie opfrissen of volgen. of je materiaal laten kalibreren.

welkom aan de hoogresolutieschermen, maar in wezen is dat enkel van echt nut bij LV. een mislukte foto gezien op hogere resolutie blijft een mislukte foto.

Comment

Als we zien dat de meest recente DSLR 14, 15 of zelfs meer MP krijgen dan zijn de D3, de D300 en de D700 nu verouderd.

Ik denk niet dat Canon op photokina alleen een 50D heeft.
                    (al zou dit niet de eerste keer zijn dat er niets is op photokina zelf)

Een aantal geruchten vermelden een 20+ MP 5D opvolger.

Wat de D300 en de D700 als extra hebben tegenover de 5D en de 50D is de professionele AF. Maar dat is een keuze van Nikon.

En tot recent was Canon overtuigd dat de 1,3 crop de perfecte oplossing is voor de 1D reeks.
                    Wanneer we toch een FF 1D, met natuurlijk meer dan de nu verouderde 12 MP krijgen, is onbekend.

En je kan natuurlijk altijd een Nikon kopen.

Jan.

Comment

Het zal voor iedereen wel verschillen zeker?

Voor macrofotografie is het punt van scherpte meestal van cruciaal belang, en dan is het zeker handig dat je over de scherpte kunt oordelen op een schermpje. En op een schermpje met een hoge resolutie kun je dat nu eenmaal beter beoordelen. Op mijn oude D70 kun je minieme bewegingsonscherpte (een kleine windstoot is vaak al genoeg, en dat heb je niet onder controle) soms niet zien op het kleine schermpje, daarom maak ik liever meerdere foto's van dezelfde compositie. Een beter scherm zou het -voor mij- heel wat makkelijker maken.

Zo is het gewoon voor iedere feature. De een noemt het een gadget, de ander vindt het broodnodig. En ja, uiteindelijk maakt de fotograaf nog steeds de foto, maar het is toch prettig als die zich het leven wat gemakkelijker kan maken omdat de technologie steeds evolueert.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ben ik dan de enigste hier die graag met zijn tijd (en met de technologie) meegaat? Wat heeft iedereen tegen iemand die graag het nieuwste in handen heeft, ik snap da toch niet echt... is het jaloesie? onbegrip? of gewoon koppigheid gecombineerd met conservativiteit.
                        Als je toch zo graag met je tijd mee gaat, waarom heb je dan in de tijd geen MarkIIs, MarkIIn, MarkIII of MarkIIIs gekocht? Als je onderschrift klopt heb je nu nog een MarkII die in januari 2004 uitgekomen is.

Het is zeer simpel. De laatste nieuwe prof camera is meestal de beste.
                        Het is een jojo effect. Nikon blaast Canon weg en 1,5 jaar later doet Canon hetzelfde met Nikon. De laatste jaren was Canon stukken beter, maar nu is Nikon duidelijk de beste met de D3. Wat zal het volgend jaar zijn?

Uiteindelijk zal de fotograaf de doorslaggevende rol spelen bij het maken van een goede foto, niet een groter beeldscherm of 11 ipv 9 fps

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van Nikon naar Canon. Ik ben sportfotograaf en de D2X kon niet tippen aan de resultaten op hoge ISO's van de MarkIIn. En dat had ik nodig voor mijn job. Had ik geweten dat de D3 zo goed ging zijn, dan had ik gewacht. Ik heb toch geen spijt van de overstap want de Mark III is ook goed (behalve een nukkige AF soms)

Op welk vlak is Nikon nu zooooo veel beter volgens jou?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                          Trok jij je 35mm filmcamera ook open na elke foto? Of had je de camera onder controle door zijn instellingen correct te kiezen...

werkelijk, ik gebruik dat schermpje zelden om meteen te controleren. want bij dynamische onderwerpen krijg je toch geen 2e kans, bij statische onderwerpen, als je daar nog meer dan 10% missers in hebt, moet je gewoon een cursus fotografie opfrissen of volgen. of je materiaal laten kalibreren.
                          Lijkt imho toch wel redelijk idioot om zoiets te beweren: de instant feedback die je krijgt door foto en histogram onmiddellijk op het schermpje te kunnen checken, is juist de meest waardevolle feature van een digitale camera.
                          Beweren dat je je fotos niet hoeft te checken omdat je je camera ten allen tijde zo goed kan instellen, klint nogal ongeloofwaardig.
                          Fwiw, ik check mijn fotos dus bijna altijd, en vooral ook het histogram, en neem fotos desnoods opnieuw met aangepaste settings (indien mogelijk).
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                            en dit slaagt op? de 5fps? tegenover 8 of 9 bij Nikon? Bekijk dan ook eens de resolutie misschien..

maar het belangrijkste... koop wat je gebruikt.. heeft geen zin de snelste te hebben als je het toch niet helemaal benut...
                            ik fotografeer sport
                            megapixels is leuk, maar niet essentieel. Al had de 1dsmkIII 50mp's, 5fps is te traag voor mij
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                              Als je toch zo graag met je tijd mee gaat, waarom heb je dan in de tijd geen MarkIIs, MarkIIn, MarkIII of MarkIIIs gekocht? Als je onderschrift klopt heb je nu nog een MarkII die in januari 2004 uitgekomen is.
                              ik zeg toch dat ik student ben? Met als gevolg dat het gewoon onmogelijk is om constant die nieuwste toestellen na elkaar te kopen.
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                                Had ik geweten dat de D3 zo goed ging zijn, dan had ik gewacht. Ik heb toch geen spijt van de overstap want de Mark III is ook goed (behalve een nukkige AF soms)
                                nou daar spreek je jezelf toch wel resoluut tegen...
                                5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                                X