Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avond fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Avond fotografie

Hai allemaal.

Ik heb ruim 2 uur zitten spitten in dit forum en er staan hele mooie en intressante stukjes tussen. Maar wat ik zocht had ik niet gevonden, dus hoop ik dat ik nu geen dubbele vraag post.

Ik wil binnenkort een nieuwe camera kopen (Spiegelreflex) en ben voor 90% zeker dat het de olympus e-520 wordt. Maar mijn vraag is nu, hoe zit het met de avond fotografie van dit toestel?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Avond fotografie

misschien niet specifiek voor dit toestel, maar met zoeken op avondfotografie kom je toch een heel eind hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Had ik ook op gezocht, maar kon ik niet vinden wat ik zocht. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik graag een olympus wil ipv een canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_F Bekijk bericht
        Had ik ook op gezocht, maar kon ik niet vinden wat ik zocht. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik graag een olympus wil ipv een canon
        In de basis kun je met elk merk camera dezelfde soort fotografische disciplines (leren) beheersen. Uiteraard hebben sommige merken/ type camera's wel bepaalde voordelen ten opzichte van andere, denk hierbij aan een snellere en/of meer precieze Auto focus, betere hoge iso prestaties, verkrijgbaarheid van lenzen, enzovoort. Maar de basisregels (de werking van diafragma, sluitertijd en iso) is bij alle camera's hetzelfde. Da's gewoon een gegeven.

Je zult in alle gevallen moeten leren hoe je een camera instelt voor het fotograferen van een bepaald onderwerp, waarmee ik dus bedoel dat je de relatie tussen diafragma, sluitertijd en iso moet leren beheersen. En die relatie is bij elk merk en type toestel hetzelfde.

Hier, hier en hier vind je meer info en tips voor avond/ nachtfotografie. (en dit zijn zomaar de eerste drie hits op Google wanneer je zoekt op nachtfotografie)
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Bedankt markel voor je info. Ik zal de links direkt gaan bekijken. Als ik een nieuwe camera gekocht heb laat ik het weten (met foto's)

Comment

En als je hier op het forum meer wilt leren over nachtfotografie, lees 'ns even wat Black B@ndit erover te zeggen heeft HIER. Wijze woorden!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Allemaal leuke reacties om meer te leren over nacht/avondfotografie maar daar is de TS niets mee.. hij wil weten (als de camera eenmaal goed is ingesteld) hoe dat specifiek toestel zich gedraagt en bv of er na enkele minuten ruis komt omdat de sensor opwarmt, hoe erg de iso ruis is, enz.

Op Flickr.com kan je zoeken naar fotos met tag 'E-520' dan krijg je fotos die met die camera gemaakt zijn. Zoek daar tussen of je voorbeelden vindt van fotos die je wil maken en inspecteer hun kwaliteit. Of zoek of er daar een groep is die specifiek over deze camera handelt en stel daar je vraag nogmaals.. (op dpreview.com forums is er ook een Olympus groep)

Succes.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Net zoals de meeste reflex camera's can je met de e-520 wel in bulb mode schieten. Er zit ook een gaatje vanonder om de camera op je statief vast te zetten. Wat moet je nog meer hebben?

Een leuke feature is misschien noise subtraction, of dark frame subtraction of hoe noemt zo'n beest?
                dpreview vermeldt er niks over, maar langs de andere kant lijkt de camera vrij goed te scoren onder de consumer modellen.

aan u de keuze.
                Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                  Wat moet je nog meer hebben?
                  Ik vermoed dat de TS echt goede voorbeelden wil over hoe de camera 's nachts zich gedraagd, hoe de kwaliteit in bulb mode is bij fotos van meerdere minuten, enz.
                  Geen review sites die toch maar de documentatie copieren maar echte positieve en negatieve ervaringen.

En ja dat is op zich geen domme vraag - ik heb bv een Fuji S9600 en in zowat elke foto van meer dan 10 seconden duiken vervelende witte pixels op :-(
                  Iemand anders heeft hier onlangs er ook nog een vraag over gesteld.

Die 'eigenschap' van de S9600 is op geen enkele review site vermeld voor zover ik weet (wel dat er bulb mode is, maar die is dus onbruikbaar als je wat kwaliteit wil).. heel spijtig want ik was geinteresseerd in nachtfotografie maar heb dat nu opgegeven.. had ik op voorhand geweten dat het toestel zo slecht presteerde dan had ik wel iets anders gezocht..
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_F Bekijk bericht
                    Hai allemaal.

Ik heb ruim 2 uur zitten spitten in dit forum en er staan hele mooie en intressante stukjes tussen. Maar wat ik zocht had ik niet gevonden, dus hoop ik dat ik nu geen dubbele vraag post.

Ik wil binnenkort een nieuwe camera kopen (Spiegelreflex) en ben voor 90% zeker dat het de olympus e-520 wordt. Maar mijn vraag is nu, hoe zit het met de avond fotografie van dit toestel?

Heeft iemand hier ervaring mee?
                    Mag ik een tegenvraag stellen?
                    Waarom wil je liever een Olympus? als het specifiek over nachtfotografie gaat, zou je dan niet beter kijken welk toestel daar het best geschikt voor is?
                    Eerst een merk kiezen en dan pas je verwachtingen stellen is zo mogelijk de slechtste strategie die je kan volgen.

Misschien heb je er een goeie reden voor natuurlijk, maar dan is 't voor ons handig om dat te weten. je kan dan ook duidelijkere antwoorden verwachten.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Working...
                    X