Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Je weet wel, dat je door je schermpje kunt kijken als bij een compactcamera. Gebruiken jullie het veel? Ik ben het meeste vertrouwd met de zoeker, vind dit persoonlijk veel handiger. Wat zijn jullie bevindingen?
Je kijkt juist niet door de zoeker bij een compactje...
Ik heb live view niet en mis het geen seconde!
Als je al live view nodig hebt dan is het om onderwerpen bvb van heel laag te kunnen trekken: het wordt dan moeilijk om door de zoeker te kijken. Live view in dit geval lijkt me enkel zinvol als je ook een kantelbaar lcd schermpje hebt.
Zoals ik het nu zie: hebbeding handig bespeeld door marketing jongens.
Als het op je toestel zit, ok. Er meer geld voor betalen of een model laten staan omdat het er niet opzit... nee!
Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)
Alle hangt af voor wat je de live-view gebruikt. Voor de "dagelijkse" opnames gebruik ik de LV nooit, voor productopnames met een lens met manuele focus bijna altijd, tenzij ik rechtstreeks naar de PC schiet.
Persoonlijk vind ik het heel handig om op onbereikbare plekken te kunnen fotograferen, zoals bijvoorbeeld over de hoofden heen. Zo ook mijn kinderen die ik dan op ooghoogte wil fotograferen. Bij de jongste moet ik op de grond gaan liggen onderhand (net een jaar). Dus ja in dat soort gevallen is het wel handig (Heb de E330). Zou ik daar een camera voor aanschaffen? Nee, je kunt ook zonder. Ik heb destijds de E330 gekocht omdat het werkelijk een koopje was, dus niet om de live-view. Wel handig dat het erop zit.
Ik ben onlangs van een FZ50 overgestapt op een Sony DSLR. Een A200, omdat ik bij m'n FZ50 gemerkt heb dat ik het schermpje toch enkel gebruikte om instellingen via het menu te veranderen, of om een gemaakte foto te controleren. Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is, Liveview.
Ik heb de Live View van de 40D ook nog niet gebruikt, ik kijk ook veel liever door de zoeker. Het zit er op, en misschien heb ik het ooit wel nodig (bijvoorbeeld om paddestoelen te fotograferen in het najaar).
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Ik heb de Live View van de 40D ook nog niet gebruikt, ik kijk ook veel liever door de zoeker. Het zit er op, en misschien heb ik het ooit wel nodig (bijvoorbeeld om paddestoelen te fotograferen in het najaar).
same here. Alhoewel, ik mij net zo goed red met een hoekzoeker.
Voor mij betekent live view een enorm voordeel. Het is een uniek hulpmiddel om de belichting correct in te schatten. Andere dingen - zoals kadrering en scherpstelling - kunnen eveneens met de zoeker, doch dan moet je de camera tegen je oog persen en die houding vind ik ook minder comfortabel dan 20 a 30 cm voor m'n ogen. Dus niets dan lof voor live view hier .
Voor mij betekent live view een enorm voordeel. Het is een uniek hulpmiddel om de belichting correct in te schatten. Andere dingen - zoals kadrering en scherpstelling - kunnen eveneens met de zoeker, doch dan moet je de camera tegen je oog persen en die houding vind ik ook minder comfortabel dan 20 a 30 cm voor m'n ogen. Dus niets dan lof voor live view hier .
Accoord, maar het is een gewenning. Volgens mij zie je door de zoeker meer detail dan op het scherm, en je kan de camera stabieler houden. Mijn gedacht althans. Toegeeflijk, is de minder comfortabele kant dat je met je neus tegen het scherm zit geplakt, dat achteraf irritante vetvlekken op het scherm voortbrengt. Maar dat heb je bij iedere DSLR wel...
Comment