Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Live view...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Live view...

    De mensen die het marketing noemen hebben het waarschijnlijk zelf nog nooit gebruikt . Voor macro fotografie (op statief) is het voorbeeld van onschatbare waarde, je kan er vééél nauwkeuriger manueel mee scherpstellen dan via de zoeker.

    Comment


    • #17
      Re: Live view...

      Ik ben ook een grote voorstander van live view. Ik heb nu een Sony Alpha 350 en heb die omwille van de live view gekocht. Mijn vorige was een Sony F828, met kantelbare lens, en dat was een verwennerij. Zo verrekt handig voor de standpunten, om vanuit de buik te fotograferen, en gewoon om een realtime preview te hebben.

      Even terzijde, de Alpha 350 live view is quasi onbruikbaar met studioflitsers (zie andere thread). Hoe zit dat eigenlijk met andere DSLR's die live view hebben in combinatie met studio flitsers?

      Patrick.

      Comment


      • #18
        Re: Live view...

        Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
        Je kijkt juist niet door de zoeker bij een compactje...
        Ik heb live view niet en mis het geen seconde!
        Als je al live view nodig hebt dan is het om onderwerpen bvb van heel laag te kunnen trekken: het wordt dan moeilijk om door de zoeker te kijken. Live view in dit geval lijkt me enkel zinvol als je ook een kantelbaar lcd schermpje hebt.

        Zoals ik het nu zie: hebbeding handig bespeeld door marketing jongens.

        Als het op je toestel zit, ok. Er meer geld voor betalen of een model laten staan omdat het er niet opzit... nee!
        Live view is gewoon een functie van de camera. Niet gebruiken uit principe is natuurlijk gewoon dom. Gebruik het als de situatie erom vraagt, wat niet betekent dat voor iedereen de situatie zich voordoet.
        Ik gebruik altijd de zoeker. Dat vind ik prettiger werken. Maar onlangs belandde ik in de situatie waarbij ik geen ruimte had om via de zoeker te werken. Dat was tijdens een concert, waarbij het publiek met lijm aan het podium geplakt zat. Op dat moment bracht de live view uitkomst, aangezien ik mijn compositie kon bepalen aan de hand van het beeld op het schermpje, toen ik de camera boven iederen uit hield. Zelfs een hoekzoeker zou hier geen uitkomst brengen.

        Dat geeft aan dat het gewoon een hulpmiddel is dat je moet gebruiken als het moment zich daar voordoet. Meer is het ook niet: een hulpmiddel, en zo moet je het ook gebruiken.

        Ik zou geen camera uitzoeken voor alleen deze optie, maar als je die er bij krijgt, gebruik je de functie toch gewoon als het nodig is. Zo haal je het maximum uit de camera.
        meer over mijn fotografie is te vinden op
        http://www.nandoonline.com

        Comment


        • #19
          Re: Live view...

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          Voor mij betekent live view een enorm voordeel. Het is een uniek hulpmiddel om de belichting correct in te schatten. Andere dingen - zoals kadrering en scherpstelling - kunnen eveneens met de zoeker, doch dan moet je de camera tegen je oog persen en die houding vind ik ook minder comfortabel dan 20 a 30 cm voor m'n ogen. Dus niets dan lof voor live view hier .
          Moet je echt eens gaan proberen met een 70-200 2.8....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Live view...

            Er bestaat ook nog zoiets als hoekzoeker. Daar kan ik gemakkelijker mee overweg bij bodemmacro dan met een Live View. Bij het laatste blijft het buikligggen, met de hoekzoeker kan ik op mijn knieën ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #21
              Re: Live view...

              In normale omstandigheden gebruik ik de gewone zoeker.
              Echter bij macro zal ik vlug geneigd zijn mijn live view te gebruiken.
              Wanneer ik een insect met men canon 40D haarscherp wil vastleggen zoom ik 5x of zelfs 10x in met men live view op de ogen en stel dan manueel scherp.
              Dit is voor mij echt een aanrader bij macrofotografie.

              Mvg
              Robert
              Groetjes Rob

              Comment


              • #22
                Re: Live view...

                Ik heb het buiten enkele testjes nog niet gebruikt. Maar als ik de macrofotografen hoor, zal ik me er toch eens moeten mee bezig houden
                Mvg Tim

                Comment


                • #23
                  Re: Live view...

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Moet je echt eens gaan proberen met een 70-200 2.8....
                  das een goeie.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Live view...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Ik heb het buiten enkele testjes nog niet gebruikt. Maar als ik de macrofotografen hoor, zal ik me er toch eens moeten mee bezig houden
                    Zeker weten

                    Je focust daarbij ook rechtstreeks op de sensor (uitgez. Sony A350), en zelfs tegen minimale front of backfocus zeg je dus voorgoed dada

                    MVG,

                    Comment


                    • #25
                      Re: Live view...

                      Ik heb het wel al een aantal keren gebruikt voor macro, maar enkel als het niet haalbaar is de foto via de zoeker te trekken. Het grote probleem is dat de camera een stuk minder stabiel in je hand licht en je dus meer moet compenseren voor bewegingsonscherpte. Ik kan me wel voorstellen dat het voor fotografie met statief een zeer nuttig iets is.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Live view...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rob26 Bekijk bericht
                        .
                        Wanneer ik een insect met men canon 40D haarscherp wil vastleggen zoom ik 5x of zelfs 10x in met men live view op de ogen en stel dan manueel scherp.
                        Dat lijkt me een goeie tip
                        Sony A350 - Sigma 18-50 F2.8 EX - Sigma 70-200 F2.8 II EX
                        (en een paar Alfa Romeo's ;-) )

                        Comment


                        • #27
                          Re: Live view...

                          Nog een vraagje hierover. Kan er iemand juist zeggen wat het verschil is tussen de 3 modussen bij life view bij canon en welke je voor wat kan gebruiken? Ik heb de handleiding wel gelezen, maar begrijp het niet 100%

                          Mvg, Jochen
                          Jochenvde Photography
                          Flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: Live view...

                            Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                            Nog een vraagje hierover. Kan er iemand juist zeggen wat het verschil is tussen de 3 modussen bij life view bij canon en welke je voor wat kan gebruiken? Ik heb de handleiding wel gelezen, maar begrijp het niet 100%

                            Mvg, Jochen
                            Weet je wat? Probeer het eens, dan zie je het direct (MF versus mirror black-out & snelle AF versus geen black-out & trage AF) .

                            Comment


                            • #29
                              Re: Live view...

                              Ik wil bij volle zon nog wel eens de macrofotografen door hun schermpje zien scherpstellen... kruip je dan onder een kap om weerschijn en fel zonlicht af te schermen??
                              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Live view...

                                Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                                Ik wil bij volle zon nog wel eens de macrofotografen door hun schermpje zien scherpstellen...
                                Zonder enig probleem !!

                                Comment

                                Working...
                                X