Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Live view...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Live view...

    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    Ik heb niets met sony mijne vriend... Als je een beetje minder merk gebonden denkt zie je de wereld in kleuren, raad je aan van dat eens te proberen.


    de spiegel is er om uw beeld min of meer te zien, onafhankelijk van het gebruikte brandpunt, zoals het door de film (sensor) qua uitsnijding uiteindelijk wordt vastgelegd.
    Was heel infentief 60 jaren geleden, maar in het huidige digitale tijdperk, tijdelijk nog een noodzakelijk kwaad.

    Heb je al eens nagedacht wat de verhouding van een spiegel is toz van een 3 inch VGA scherm, zowel qua grootte als resolutie.
    O, ik verwar je waarschijnlijk met de andere puerte op 't forum die te pas en te onpas de A700 aandraagt, die het zelfs het beste toestel ooit noemde. Of zoiets.

    Dankzij die spiegel kijk je recht door de lens, met je eigen ogen. Helaas kan eender welk schermpje dat niet evenaren. Je ogen zien details die je op dat schermpje niet zal zien. Voor sommige takken in de fotografie niet belangrijk, voor andere weer wel.

    Het één zal niet beter of slechter zijn (op termijn) dan het ander, onmogelijk daar nu een uitspraak over te doen, maar het is niet noodzakelijk zo dat eens er pseudo-DSLR's zonder spiegel zullen zijn, die mét spiegel ineens overbodig zouden worden.
    Toen de televisie in zwang raakte, zei men ook dat de radio weldra zou verdwijnen wegens overbodig.
    Je kan het niet weten. Jij niet en ik niet, en dus is het onzinnig om er uitspraken over te doen.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #77
      Re: Live view...

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Toen de televisie in zwang raakte, zei men ook dat de radio weldra zou verdwijnen wegens overbodig.
      Je kan het niet weten. Jij niet en ik niet, en dus is het onzinnig om er uitspraken over te doen.
      Nog frappanter, toen de CD er kwam luidde men de doodsklok over de LP. Nu dreigt de LP de CD te overleven. Vinyl is alive & kicking .

      Comment


      • #78
        Re: Live view...

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        wat je ziet door een zoeker zit geen beperkende electronica, de resolutie wordt bepaald door lens en oog.
        Volgens mij toch echt door het matglas, de resolutie zal toch nooit hoger worden als die van het matglas.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #79
          Re: Live view...

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Volgens mij toch echt door het matglas, de resolutie zal toch nooit hoger worden als die van het matglas.
          Ik vraag het me maar af, want ik weet er zeker het fijne niet van, maar heeft het matglas iets met resolutie te maken?
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #80
            Re: Live view...

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            De spiegel is inderdaad verouderd en past niet meer in de huidige technologie, en men zal daarom trachten die zo vlug mogelijk uit de camera te halen dat is de logica zelve. De technologie om dat te doen is min of meer beschikbaar dat is geen probleem. Het kostenplaatje en de meest optimale "future save" implemetatie methode zal momenteel waarschijnlijk nog een obstakel zijn, en ook de weerstand van die fotografen welke vrij conservatief denken, en dat zijn er waarschijnlijk een hele hoop. Ik veronderstel dat iedere fotograaf er naar hunkert de mogelijkheid te hebben, om je beeld tijdens de opname te zien zoals het uiteindelijk op je PC-scherm, of wat dan ook, komt. De spiegel is daar de verkeerde oplossing, laat het beeld zien zoals het in realiteit is, zoals je ogen het zien, en niet zoals de camera het uiteindelijk weergeeft.
            LCD kan de mogelijkheid bieden om correctheid vd belichting, kleuren, contrast en uitsnijding min of meer juist in te schatten. Bij een spiegel beperkt dit zich enkel tot de uitsnijding.
            Als je de klassieke zoeker wegneemt van een camera, kan men gaan naar 4 inch of zelfs grotere LCD schermen. Men kan eventueel een (afneembare) zoeker op het LCD scherm voorzien (zijn nu al beschikbaar). Mogelijkheden ten over.
            En wat met actiefotografie? Heb je daar al aan gedacht? respons en AF, Onderwerp dat zich van een donkere bomenpartij naar de open lucht verplaatst? welke EVF kan zich daar bliksemsnel aan aanpassen? Want o ironie, de Sony A350 met zijn vlotte Live view AF waar je het zo graag over hebt, heeft er nog een spiegel bijgekregen Dat is pas echte vooruitgang
            Last edited by frank207be; 9 mei 2008, 17:38.

            Comment


            • #81
              Re: Live view...

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Ik vraag het me maar af, want ik weet er zeker het fijne niet van, maar heeft het matglas iets met resolutie te maken?
              Alleen met de resolutie in je zoeker natuurlijk.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #82
                Re: Live view...

                wie o wie denk met mij mee,......als ze de spiegels wegnemen metdertijd in onze digireflexen,dan neem ik een van mijn tientallen analoge reflexen om die spiegel te horen "kletsen"en dat groot zoekerbeeld te zien en dan lekker te staan mixen met die lekker ruikende chemiedit doe ik nog heden ten dage gewoon om de nostalgie zoals er nog velen zijn die het lawaai en de reuk niet kunnen missen,gewoon een rolletje inprutsen ipv een geheugenkaart....en lekker de hendel overdraaien,
                BD0968BE
                nikon
                D2Xs

                Comment


                • #83
                  Re: Live view...

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Volgens mij toch echt door het matglas, de resolutie zal toch nooit hoger worden als die van het matglas.
                  Klopt, maar weet iemand wat daar de limiet zou kunnen zijn ?

                  Comment


                  • #84
                    Re: Live view...

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    En wat met actiefotografie? Heb je daar al aan gedacht? respons en AF, Onderwerp dat zich van een donkere bomenpartij naar de open lucht verplaatst? welke EVF kan zich daar bliksemsnel aan aanpassen? Want o ironie, de Sony A350 met zijn vlotte Live view AF waar je het zo graag over hebt, heeft er nog een spiegel bijgekregen Dat is pas echte vooruitgang

                    Je moet niet kijken naar nu, maar naar morgen, er zijn als 6mp sensors welke al rond de 60 beelden per seconde halen.
                    Spiegel is nostalgie, LCD scherm is de toekomst.
                    Ik weet niet waarom je Sony er weeral bijsleurt, schijnt (mischien terecht) een doorn in het oog te zijn van conservatieve en klassieke merkgebonden denkende fotografen. Heb wel duidelijk geschreven dat er momenteel geen enkel volwaardige live-view systeem bestaat, gaande van vrij gebrekkige implementatie tot iets meer aanvaardbaar. Maar ze hebben allen nog hun nadelen.
                    Natuurlijk mag men aannemen dat Sony met hun technologische kennis en ervaring in deze area ook een belangrijke rol zullen spelen.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Live view...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      O, ik verwar je waarschijnlijk met de andere puerte op 't forum die te pas en te onpas de A700 aandraagt, die het zelfs het beste toestel ooit noemde. Of zoiets.

                      Dankzij die spiegel kijk je recht door de lens, met je eigen ogen. Helaas kan eender welk schermpje dat niet evenaren. Je ogen zien details die je op dat schermpje niet zal zien. Voor sommige takken in de fotografie niet belangrijk,
                      Het één zal niet beter of slechter zijn (op termijn) dan het ander, onmogelijk daar nu een uitspraak over te doen, maar het is niet noodzakelijk zo dat eens er pseudo-DSLR's zonder spiegel zullen zijn, die mét spiegel ineens overbodig zouden worden.
                      Toen de televisie in zwang raakte, zei men ook dat de radio weldra zou verdwijnen wegens overbodig.
                      Je kan het niet weten. Jij niet en ik niet, en dus is het onzinnig om er uitspraken over te doen.
                      Je moet eens trachten op een spiegel scherp te stellen zonder enig hulpmiddelveel, veel succes, dan zie je hoe beperkend een spiegel is en hoe weinig dat die eigenlijk maar laat zien. Details in een zoeker zien ?? hoe doe je dat, ik zie die niet in zo'n prullending zelfs niet bij FF.

                      Met een electronische zoeker kun je uitzoemen (meer dan 100%)
                      Kun je werkelijk de details mee zien, en ook nakijken of de belichting kleuren en contrast in orde zijn. Je hoeft geen matglas te vervangen als je een raster of iets anders nodig hebt. Met spiegel kun je enkel de kadrage controleren en een klein beetje de scherpte inschatten.


                      Wat de resolutie betreft is het oog de beperkende factor, het beeld dat je door de zoeker ziet is niet echt groot hoor. (de resolutie nodig om dat te evenaren is vrij beperkt, een paar mp ??? ) Denk dat je daar een volledig verkeerd zicht op hebt, en je de spiegel overschat.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Live view...

                        Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                        Je weet wel, dat je door je schermpje kunt kijken als bij een compactcamera. Gebruiken jullie het veel? Ik ben het meeste vertrouwd met de zoeker, vind dit persoonlijk veel handiger. Wat zijn jullie bevindingen?

                        Mvg, Jochen
                        een eenvoudige vraag en deze ontaard weer in gezeik van types dat hun gelijk wil halen.... of hun merk willen ophemelen of andere afzeiken....
                        BD lijkt af en toe op een crèche voor foto kleuters
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #87
                          Re: Live view...

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          een eenvoudige vraag en deze ontaard weer in gezeik van types dat hun gelijk wil halen.... of hun merk willen ophemelen of andere afzeiken....
                          BD lijkt af en toe op een crèche voor foto kleuters
                          weet je wat het ergste nog is, als ja al die fototoestellen openvijst zou je merken dat heel veel componenten en anderen delen afkomstig zijn uit dezelfde goedkoopste fabrieken in Taiwan en China
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #88
                            Re: Live view...

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Je moet niet kijken naar nu, maar naar morgen, er zijn als 6mp sensors welke al rond de 60 beelden per seconde halen.
                            Spiegel is nostalgie, LCD scherm is de toekomst.
                            Ik weet niet waarom je Sony er weeral bijsleurt, schijnt (mischien terecht) een doorn in het oog te zijn van conservatieve en klassieke merkgebonden denkende fotografen. Heb wel duidelijk geschreven dat er momenteel geen enkel volwaardige live-view systeem bestaat, gaande van vrij gebrekkige implementatie tot iets meer aanvaardbaar. Maar ze hebben allen nog hun nadelen.
                            Natuurlijk mag men aannemen dat Sony met hun technologische kennis en ervaring in deze area ook een belangrijke rol zullen spelen.
                            Je LUISTERT niet naar mijn vraag en je vertelt je eigen verhaal weer van voor af aan

                            Ik ben niet conservatief, maar eerder realistisch en waarschijnlijk ook een tikkeltje minder optimistisch

                            De enige manier om te focussen zonder spiegel is het voor DSLR zeer trage contrast AF via de sensor zelf. En waarom is die op een DSLR veel trager dan op een compact? Omdat de DSLR met een veel grotere focus schaal werkt en een veel kleinere DOF die uiterste precisie vereist. De huidige fase detectie AF is nog steeds onovertroffen voor sport/actiefotografie, en zal nog lang meegaan. Het is bij de topmodellen zelfs onvervalste toptechnologie. Spijtig genoeg kan die nog steeds niet zonder die "verouderde" spiegel. Dus veel succes gewenst aan die Casio met 60FPS en actiefotografie Zie ook de Sony R1 met zijn grote sensor... prachtig toestel, maar alleen geschikt voor passieve fotografie

                            Live view op de DSLR is volgens mij nuttig, en dan vooral vanaf statief voor macro/product/landschapsfotografie. maar het zal nooit meer dan een extra functie worden op de middenklasse en duurdere toestellen. Ik acht het wel mogelijk dat er ooit nog wel eens een merk op de proppen komt met een spotgoedkoop basismodel zonder spiegelhuis als contrast AF verbetert, maar het zal nooit hoge toppen scheren.

                            En ik sleur de Sony A350 erbij omdat je 'm voor de live view met snelle AF hier op het forum meermaals hebt lopen aanprijzen. het toestel heeft hiervoor een EXTRA spiegel nodig, dus exact het omgekeerde van wat jij hier ten stelligste verkondigt Ik heb verder niks tegen Sony. Onze miniDV videocamera is een Sony... prachtig toestel

                            Apropos, ik ga de vraag eens op DPR lanceren: Will the optical viewfinder be obselete in 5 or 10 years? Benieuwd of we veel wijzer zullen worden uit de reacties

                            Comment


                            • #89
                              Re: Live view...

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Je moet eens trachten op een spiegel scherp te stellen zonder enig hulpmiddelveel, veel succes, dan zie je hoe beperkend een spiegel is en hoe weinig dat die eigenlijk maar laat zien. Details in een zoeker zien ?? hoe doe je dat, ik zie die niet in zo'n prullending zelfs niet bij FF.

                              Met een electronische zoeker kun je uitzoemen (meer dan 100%)
                              Kun je werkelijk de details mee zien, en ook nakijken of de belichting kleuren en contrast in orde zijn. Je hoeft geen matglas te vervangen als je een raster of iets anders nodig hebt. Met spiegel kun je enkel de kadrage controleren en een klein beetje de scherpte inschatten.


                              Wat de resolutie betreft is het oog de beperkende factor, het beeld dat je door de zoeker ziet is niet echt groot hoor. (de resolutie nodig om dat te evenaren is vrij beperkt, een paar mp ??? ) Denk dat je daar een volledig verkeerd zicht op hebt, en je de spiegel overschat.
                              Het gaat niet om de spiegel, maar om het matglas.....

                              BTW , met een electronische zoeker kan je niet uitzoomen..
                              Ik verzoek u wat zorgvuldiger te formuleren, zo komt het niet serieus over.
                              Last edited by Keeskanon; 10 mei 2008, 19:30.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Live view...

                                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                                weet je wat het ergste nog is, als ja al die fototoestellen openvijst zou je merken dat heel veel componenten en anderen delen afkomstig zijn uit dezelfde goedkoopste fabrieken in Taiwan en China
                                Dat zal de nikcanisten pijn doen vrees ik naar ik vermoed dat je wel eens gelijk kon hebben.....
                                Zal dat wat voor (sommige) mannen en hun auto's geldt ook op gaan voor de lengte van hun telelens of typeplaatje op hun camerabody? "De mijne is wit en 500 mm" lang stickers op teletoeters
                                ---------------- Ik doe niet meer mee

                                Comment

                                Working...
                                X