Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 40D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het Canon EOS 40D topic

    ik werk met beide en moet toegeven dat het verschil zo "op het gehoor" (ik beschik dus niet over de noodzakelijke meetapparatuur) eigenlijk niet merkbaar is, de techniek van de extreme IV is trouwens zo recent dat men bij Sandisk (hun belgische distributeur Agami is 1 van mijn leveranciers) toegeeft dat het merendeel van de toestellen op dit moment het snelle dataverkeer gewoonweg niet aan kan (omdat de interface in de toestellen zelf niet snel genoeg is)
    de extreme IV is ook dan ook pas echt efficiënt in de allerrecentste apparatuur, en bij de lancering van dit produkt stond de 40d nog zelfs niet in de (interne) lijst van compatibele apparatuur (omdat de 40d toen zelfs nog niet op de markt beschikbaar was), ondertussen schijnt dit wel het geval te zijn

    ik lees terzake trouwens heel regelmatig op fora (ook hier wel eens) personen die zaken beweren in de trend van "mijn toestel haalt maar 3,5 beelden per seconden", "die van mij haalt er 6,8" etc, ik vraag me daarbij af waar die mensen gesofistikeerde labo-apparatuur vandaan halen om dat te meten
    internet is een mooi info-medium maar sommigen durven wel eens serieus uit hun nek lullen, gelukkig is BelgiumDigital van het betere niveau waar menigeen met ernstige info en tips naar voren komt

    bas
    Last edited by Basile; 9 februari 2008, 22:37.
    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

    Comment


    • Re: HDMI op 40d

      Oorspronkelijk geplaatst door Basile Bekijk bericht
      Kevlar,
      ja klopt inzake de meervlaksmeeting of evaluatieve meeting
      in de handleiding staat daaromtrend iets waar ik niet verder aan uit geraak :
      "meervlaksmeting (koppelbaar aan elk AF-punt" p183 (specificaties, belichting) kan je die koppeling bij deze meeting ook uitschakelen ? zoja, hoe ?
      feit blijft echter dat ik toch nog regelmatig op een 'misser' kom met die autofocus, blijven oefenen en experimenteren met de verschillende modi is de boodschap, ik kweetut
      Sorry heb zelf geen 40D dus ik kan niet gaan kijken of het uitschakelbaar is die link met de AF punten.

      Nu ken ik wel een manier hoor. Manueel focussen he.

      Maar om niet voor verrassingen te staan kan ik eigenlijk enkel aanraden goed naar de AF punten te kijken bij het meteren via evaluative.

      Comment


      • Re: Het Canon EOS 40D topic

        Even men mening van het toestel na het een paar weken gebruikt te hebben

        Gebruiksgemak en bouw kwaliteit

        Het menu is een hemeltje om in te werken. Het bladeren gaat vliegens vlug en het eigen menu dat je kan samenstellen, maakt het makkelijk om je eigen functies te groeperen zodanig dat je deze altijd snel bij de hand hebt. De knoppen zijn goed geörienteerd en liggen in geen enkele omstandigheid in de weg. Vanaf je door hebt hoe het menu werkt (wat niet lang zal duren) heb je in een 3 tal seconden een hele pak opties verandert.

        Ik kom van een 350D, de 40D liet een hele nieuwe wereld opengaan van stevigheid. Het is opmerkelijk hoe stevig dit toestel is. Het weegt iets meer maar, het voelt 1000 keer beter aan. In samenwerking met de optionele batterijgrip of WIFI module wordt dit nog verbeterd.

        Beeldkwaliteit

        Natuurlijk hangt dit veel af van de fotograaf, gebruikte lens en instellingen maar, ik ben echt tevreden van het geleverd kwaliteit. I.s.m. met een tamron 17-50 2.8 en EF 50 1.4 USM kan ik niet anders dan dit product aanraden. Juist heeft het de neiging om de foto's wat te overbelichten. De flitser compensatie 1tje lager zetten verhelpt dit probleem.

        Live View

        Sommigen zeggen dat dit niet echt handig is maar, dit moet ik toch tegenspreken. Live View is heel handig! Als je geen plaats hebt om op de grond te gaan liggen, kun je de live view mode aanzetten en toch nog meekijken door de "zoeker". Zo doende hoef je niet meer blind te trekken, wat toch wel voor een mislukte foto kan zorgen. Juist vreet dit ding batterijen. Gebruik het dus alleen wanneer het echt nodig is. Enig min punt is dat het scherm even uit gaat om te AF'en en als je de interne flitser open klapt.

        Batterij levensduur

        Lang, heel lang! Volgens canon doet de batterij een 1100 foto's met 1 lading zonder flits en live view. Met flits een 800 foto's en met live view een 130... echter, ik heb al een ruimte combinatie gemaakt van de interne flitser, live view en gewone foto's nemen. Ik ben er nog niet in geslaagd om zonder stroom te vallen. De batterij blijft mooi volhouden.

        Auto Focus snelheid

        Opgepast: dit hangt natuurlijk sterk af van lens tot lens. In combinatie met de lenzen die ik onder mijn bezit heb kan ik echt niet klagen. Hij is accuraat en snel. Als je automatisch de focus punten laat kiezen, zit hij er zelden naast. Toch geef ik zelf de voorkeur aan om het middelste AF punt te kiezen. Als je een 2.8 diafragma hebt op een lens, kies dan sowieso de middelste want deze heeft betere focus mogelijkheid op 2.8 dan de rest.

        Flitsers

        Bij de 350D was het een ramp om te focussen met de interne flitser. Hij blijft maar flitsen en raakt niet gefocust. De 40D i.s.m. met de interne flitser doet dit véééél beter! Een paar flitsen en hij staat gefocust. Het is trouwens ook geen strobo flits dat hij afschiet maar een reeks kleine flitsen na elkaar. Uiteraard hoef je geen wonders te verwachten van de interne flits. Maar, hij is krachtig genoeg voor de meeste gebruikers. Wil je een nog betere AF, koop dan een Externe flitser.

        Zoeker

        De zoeker is groot en helder. Alles staat er op wat je nodig hebt en is duidelijk te lezen. Op het eerste zicht valt je dit misschien niet op maar, kijk even door de 350D of 400D's zoeker en kijk dan nog eens door de 40D. Het verschil zal je snel duidelijk zijn.

        ISO verhouding

        De ISO ruis verhouding is zeer goed. Heel weinig ruis op hoge ISO waarden. Uiteraard hangt dit ook af van omstandigheid tot de omgeving, verkleining van de foto en ruisonderdrukking. Op het internet zijn er veel voorbeelden over te vinden. Hier ga ik er niet over spreken.

        Samengevat

        Heel tevreden! Voor de prijs dat dit toestel kost, echt super! Heb je er niets op tegen om wat extra gewicht mee te dragen, koop dan zonder twijfel dit toestel! Kom je van een instap model, dan zal er een hele wereld opengaan. Eenmaal in je handen, je laat het niet meer los!
        Last edited by The_cobra666; 20 maart 2008, 20:46.

        Comment


        • Re: Het Canon EOS 40D topic

          leuk om te lezen @the_cobra666

          deed ik voorheen meer studio , moet zeggen dat `k er nu buiten ook veel plezier aan beleef !


          grt frank

          Comment


          • Re: Het Canon EOS 40D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door frankyboy Bekijk bericht
            leuk om te lezen @the_cobra666

            deed ik voorheen meer studio , moet zeggen dat `k er nu buiten ook veel plezier aan beleef !


            grt frank
            Tis echt een tof toestel heb gisteren nog iets opgemerkt aan de AF. Het was redelijk donker in men kamer met maar 1 lamp in het midden aan. Zonder de interne flitser wou ik even de AF testen op een donkere plek en werd verbaasd hoe hij werkte: Eerst volledig naar infini draaien en daarna trap gewijs, leterlijk stukje per stukje 1tje dicht draaien tot hij goed stond. Vond dit wel nog gaaf om te zien

            Comment


            • Re: Het Canon EOS 40D topic

              hallo,

              Heb de AF illuminator functie aangezet, maar werkt precies niet, is toch zo'n oranje-kleurige lichtstraal die uit de led vooraan de cam komt.

              Weet iemand hoe je dit in werking krijgt?

              Thanks
              Innovator

              Comment


              • Re: Het Canon EOS 40D topic

                Dat is volgens mij wat anders. Je kan door dit aan te zetten achteraf op de preview zien waar de camera gefocussed heeft. Er zal dan een rood puntje te zien zijn op de foto in preview mode.

                Het AF hulplicht werkt alleen als de cam niet in de mogelijkheid is om normaal te focussen. Dus zolang de cam kan focussen zal de interne flitser niet werken.

                Hans
                Last edited by CH Photography; 18 februari 2008, 13:47. Reden: anders geformuleerd wegens onduidelijk
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • Re: Het Canon EOS 40D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                  Het AF hulplicht werkt alleen als de cam niet in de mogelijkheid is om normaal te focussen. Dus zolang de cam kan focussen zal deze LED niet werken.
                  Hoe werkt dit dan? Ik heb sinds een paar dagen een 40D en bij mij wordt geloof ik de interne flitser gebruikt als AF hulplicht.... (normaal gebruik ik hiervoor overigens een externe flitser met hulplicht)
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • Re: Het Canon EOS 40D topic

                    Wanneer hij in de normale standen (alles onder automatisch) niet genoeg licht heeft om te focussen gaat hij de interne flitser open klappen. Dat lampje is geen AF hulp maar dient om de rode ogen weg te doen. Als je de rode ogen functie niet aan zet, gaat dat lampje niet branden . Werk je met een externe flitser doet die al helemaal niets meer.

                    //edit: ch_photo: 1 minut sneller
                    Last edited by The_cobra666; 18 februari 2008, 15:19.

                    Comment


                    • Re: Het Canon EOS 40D topic

                      Nog even voor alle duidelijkheid:
                      In de handleiding staat dat de LED alleen gebruikt wordt voor aanduiding zelfontspanner en rode ogen reductie.
                      Voor de AF assist wordt de interne flitser gebruikt of de AF assist van de externe flits als je er 1 hebt.
                      Ik weet eigenlijk niet wat innovator juist bedoeld, dus graag misschien wat verduidelijking van de vraag? Of is de vraag al beantwoord?

                      Hans

                      EDIT: Cobra dinges, over gelijktijdig gesproken :-)
                      Last edited by CH Photography; 18 februari 2008, 13:52.
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment


                      • Re: Het Canon EOS 40D topic

                        Wel als je ooit een Sony compactcamera had (en sommige andere merken) en je wil scherpstellen bij weinig licht komt er een AF Assistant rood lichtje die op het onderwerp schijnt en op het eindpunt scherpstelt. Bij Steve's digicams vinden ze zelfs dat elke compactcamera dit zou moeten hebben, is dus om fotos te nemen in slechte lichtomstandigheden zonder flits.

                        Dus bij de 40D flitst dit 1x met de interne flits ipv dat rood AF hulplampje?
                        Omdat ik zag dat er voorraan links een led lampje zit, dacht dat daar deze rode lichtstraal als AF Assistant uitkwam, vond in het menu reeds AF assistant, deze staat aan, maar blijkbaar dus ander systeem met lichte flits, klopt dit?

                        Zoals het stersymbooltje naast de AF-ON, als je daar op drukt flitst hij ook eens snel en kort.

                        Comment


                        • Re: Het Canon EOS 40D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                          Wel als je ooit een Sony compactcamera had (en sommige andere merken) en je wil scherpstellen bij weinig licht komt er een AF Assistant rood lichtje die op het onderwerp schijnt en op het eindpunt scherpstelt. Bij Steve's digicams vinden ze zelfs dat elke compactcamera dit zou moeten hebben, is dus om fotos te nemen in slechte lichtomstandigheden zonder flits.

                          Dus bij de 40D flitst dit 1x met de interne flits ipv dat rood AF hulplampje?
                          Omdat ik zag dat er voorraan links een led lampje zit, dacht dat daar deze rode lichtstraal als AF Assistant uitkwam, vond in het menu reeds AF assistant, deze staat aan, maar blijkbaar dus ander systeem met lichte flits, klopt dit?

                          Zoals het stersymbooltje naast de AF-ON, als je daar op drukt flitst hij ook eens snel en kort.
                          Jup de interne flitser is het hulp AF "lichtje" , dat oranje lampje er naast is puur om de rode ogen weg te doen

                          Comment


                          • Re: Het Canon EOS 40D topic

                            AF werkt idd bij opgeklapte interne flitser...
                            maar wat deze opmerking betreft:

                            Klassieker
                            In de Av mode flitst de flitser geheel onafhankelijk van de lichtmeting.

                            Gebruik P of Aut


                            Druk eens op het sterretje, mikkend op je doel. Het zal goed belicht worden omdat je vooraf je flits instelt op dat punt. Misschien is de omgeving dan te donker, en dan kan je eerst evt. flits op-1 zetten of zo...
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • Re: Het Canon EOS 40D topic

                              Op bladzijde 79 van de Nederlandstalige handleiding is te lezen dat het middelste AF-punt van de 40D extra nauwkeurig zijn werk doet bij objectieven met een maximale opening groter dan 2.8. Ik heb altijd begrepen dat dit al het geval was beginnend bij 2.8, dus groter dan of gelijk aan 2.8. Weet iemand hier het fijne van

                              Mijn eerste ervaringen met de AF van de 40D ten opzichte van de 20D zijn gematigd positief. Bij AI Servo en het gebruik van het middelste AF-punt merk ik dat het initiele scherpstellen veel sneller verloopt. Tijdens het "volgen" van het onderwerp vind ik het nog niet zo overtuigend en heb meermaals ondervonden dat bij een serie foto's de laatste(n) minder scherp lijken dan de eerste(n). Is dit herkenbaar voor jullie?

                              Zijn er verder ook enthousiaste gebruikers van de AF-ON + ontspanknop bij AI Servo gebruik (in plaats van alleen de ontspanknop) die mij de grote voordelen van deze aanpak kunnen uitleggen?

                              Groeten,

                              Humphrey

                              Comment


                              • Re: Het Canon EOS 40D topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                                Op bladzijde 79 van de Nederlandstalige handleiding is te lezen dat het middelste AF-punt van de 40D extra nauwkeurig zijn werk doet bij objectieven met een maximale opening groter dan 2.8. Ik heb altijd begrepen dat dit al het geval was beginnend bij 2.8, dus groter dan of gelijk aan 2.8. Weet iemand hier het fijne van
                                In de Engelstalige handleiding staat: "is 2.8 or larger".

                                Comment

                                Working...
                                X