Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Het grote Pentax K10D topic

    De DA18-55 is net iets universeler omdat hij wat langer is. De DA16-45/4 is echter een stuk beter gebouwd. Optisch haalt deze het ook, en ik vond de extra breedhoek altijd erg fijn. Nu is de DA18-55 wel erg goed voor een objectief van z'n categorie hoor. Moeilijke keuze misschien, maar toen ik haast 3 jaar geleden digitaal ging koos ik wel resoluut voor de DA16-45/4 nadat ik 'm met de DA18-55 vergeleek (had ze allebei in m'n handen). De DA16-45/4 is wel intss vervangen door de DA*16-50/2.8...

    Voor de DA50-200 geldt dat eigenlijk ook wel... Geen uitzonderlijk objectief, maar wel erg goed voor z'n categorie. Vele fans, maar je kan beter doen... Nu is er momenteel langs de telekant nog niet echt een alternatief voor deze bij Pentax... Maakt de keuze mss makkelijker?

    Persoonlijk zou ik om te leren in elk geval het telebereik in eerste instantie links laten liggen. Je wil toch eerst leren kijken zonder teveel aan je zoomring te liggen draaien.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #77
      Re: Het grote Pentax K10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      Humm...de 50-200 zou ik echt in de winkel laten liggen (das beter)
      Wel, dit vind ik vreemd. Voor hetgeen deze lens kost, vind ik ze heel goed, zeker voor een beginner hé. Je zal er ook nooit veel verlies op maken als je later overstapt naar iets beters.

      Maar voor mij is het voor een beginner duidelijk:

      18-55 + 50-200 + op zoek naar een (tweedehands) 50mm'tje om te beginnen (manuele focus of niet).
      En dan stilletjesaan verkennen en zien voor welk gebruik je liever wat meer kwaliteit wil.
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #78
        Re: Het grote Pentax K10D topic

        Jullie raden me dus allebei de zoomlens af....

        @Dagzz: ik zoek niet noodzakelijk naar de goedkoopste oplossing, maar naar de beste. Mijn plafond ligt op 1400 euro dus ik heb wel wat speelruimte. Ik heb mezelf voorgenomen geen geld te verspillen aan brol. (niet dat ik de kitlens van pentax brol noem, je weet wel wat ik bedoel )

        @ishpuini: ik zou dus beter wachten op de toekomstige 60-250mm om een zoomlens te kopen? Maar als ik dan toch voorlopig met een standaardzoom ga rondlopen, kan ik toch beter de 16-45mm kiezen ipv de 18-55mm? Ik zit dan wel met een gat van 5mm tussen beide. Of maakt dat niet zoveel uit?
        Voor die 16-50mm heb ik spijtiggenoeg niet genoeg centen.

        Ik heb al heel wat bijeen gefotografeerd met een compactcamera. (ben daar nu al ca 2 jaar intensief mee bezig). Vandaar dat ik nu wel de behoefte voel van eens aan een zoomring te kunnen draaien om werkelijk voorbij de grenzen van de compactcamera te gaan.

        Comment


        • #79
          Re: Het grote Pentax K10D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
          Wel, dit vind ik vreemd. Voor hetgeen deze lens kost, vind ik ze heel goed, zeker voor een beginner hé. Je zal er ook nooit veel verlies op maken als je later overstapt naar iets beters.

          Maar voor mij is het voor een beginner duidelijk:

          18-55 + 50-200 + op zoek naar een (tweedehands) 50mm'tje om te beginnen (manuele focus of niet).
          En dan stilletjesaan verkennen en zien voor welk gebruik je liever wat meer kwaliteit wil.
          Over wat voor 50mm'tje praten we dan? Je bedoelt een lichtsterke vaste lens?

          Comment


          • #80
            Re: Het grote Pentax K10D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
            Over wat voor 50mm'tje praten we dan? Je bedoelt een lichtsterke vaste lens?
            Idd. En dit om reden dat dit tegen mooie prijzen te vinden valt. Hiermee kan je hele mooie dingen doen (beperkte dof enz...).

            Trouwens, de lenzen die je aanhaalt, de 16-45 en de (toekomstige) 60-250 zijn natuurlijk van een ander kaliber dan de kitlenzen (18-55 en 50-200). En als je het budget ervoor hebt...
            Tja, maakt ieder voor zich uit hé, maar als je het meent, schakel je vroeg of laat toch over.

            Moest je interesse hebben, ik heb enkele manuele focus lenzen in de aanbieding (om bvb in de tussentijd de telekant te overbruggen).
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

            Comment


            • #81
              Re: Het grote Pentax K10D topic

              Ik meen het zeker! De interesse is een tweetal jaar geleden gegroeid en sindsdien heb ik mezelf bijgeschoold en alle ontwikkelingen op de voet gevolgd in de DSLR-wereld. Na 2 jaar koop ik dan eindelijk mijn eigen reflexcamera dus een impulsieve beslissing is het zeker niet.

              Bedankt voor het aanbod. Ik zal alvast voor de 16-45 kiezen en daarna had ik graag de 50-200mm voor een prikje gehaald bij Konijnenberg. Voor 169 euro is dat toch zeker geen slechte keuze dacht ik.... Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot dusver vooral geïnteresseerd was in stads-, straats- en landschapsfotografie. Ik maak graag panorama's, maar een grote hoek zou al heel wat plakwerk overbodig maken.... Vandaar ook mijn keuze voor die 16-45.

              Comment


              • #82
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
                Ik meen het zeker! De interesse is een tweetal jaar geleden gegroeid en sindsdien heb ik mezelf bijgeschoold en alle ontwikkelingen op de voet gevolgd in de DSLR-wereld. Na 2 jaar koop ik dan eindelijk mijn eigen reflexcamera dus een impulsieve beslissing is het zeker niet.

                Bedankt voor het aanbod. Ik zal alvast voor de 16-45 kiezen en daarna had ik graag de 50-200mm voor een prikje gehaald bij Konijnenberg. Voor 169 euro is dat toch zeker geen slechte keuze dacht ik.... Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot dusver vooral geïnteresseerd was in stads-, straats- en landschapsfotografie. Ik maak graag panorama's, maar een grote hoek zou al heel wat plakwerk overbodig maken.... Vandaar ook mijn keuze voor die 16-45.
                In dat geval zou ik ook niet twijfelen... alhoewel... misschien dan dadelijk de 12-24 kopen en de 16-45 laten voor wat het is
                Alleszins, dit had ik moeten doen
                Voor de prijs dat je de 50-200 kan kopen vind ik hem nu ook niet dadelijk een miskoop (interessanter dan de 70-210 MF die ik hier nog nog heb liggen , maar ik heb ook nog een tokina 100-300 F4 die optisch wel vrij goed is).
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #83
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Nee, je kunt me niet meer doen twijfelen. Hij is besteld met de 16-45mm erop. Maandag of dinsdag krijg ik een seintje. . Het was nu eens mooi weer dit weekend..... Maandag beginnen de lessen weer. Bad timing. Ik had gehoopt hem nu in mijn pollen te houden.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Het grote Pentax K10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
                    Nee, je kunt me niet meer doen twijfelen. Hij is besteld met de 16-45mm erop. Maandag of dinsdag krijg ik een seintje. . Het was nu eens mooi weer dit weekend..... Maandag beginnen de lessen weer. Bad timing. Ik had gehoopt hem nu in mijn pollen te houden.
                    Hehe, je zal er geen spijt van hebben. De 16-45 is een goede koop. Spijtig dat je nu niet dadelijk ermee kan starten. We weten allemaal hoe het is om te moeten wachten eens je beslist hebt
                    Alleszins, veel plezier ermee!!
                    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                    Comment


                    • #85
                      Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Nadat m'n 1e K10D in mei door de boeven was meegenomen, had ik al snel (binnen 2 dagen) een nieuwe camera met 16-45 lens.

                      Deze werkte in het begin naar behoren, maar naar verloop van tijd bleek dat hij in de uiterste groothoek moeite had met focussen.
                      Ik dacht eerst dat het misschien aan de contactpuntjes van lens naar body lag, maar toen hij zelfs op 'scherpe' hoeken niet meer goed scherp stelde begon ik me toch zorgen te gaan maken. Vooral op groene delen en andere donkere delen heb ik hier last van. Het meeste heb ik hier last van bij landschapsfotografie, waar ik op een punt scherpstel dat veraf ligt.

                      Het probleem deed zich al voor in juni, maar omdat ik het toestel toch echt mee wilde nemen op mijn 2 korte vakanties heb ik hem sinds kort pas weggebracht en is hij door de winkelier op laten halen door de Beukelaar.

                      Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemad een soort zelfde klachten?
                      De winkelier had nog nooit van het probleem gehoord en toen hij dit aan de beukelaar doorbelden vonden ze het ook een vreemd probleem. Dus ik ben benieuwd of ze er wat aan kunnen doen?

                      Dit is een kopie van een bericht wat ik op tweakers.net gepost heb.
                      Er waren daar ook een aantal mensen met dat probleem, 3 stuks inclusief mezelf.

                      De camera is inmiddels terug, maar bij de beukelaar hadden ze niets kunnen vinden. Ze hebben geen contact met mij gehad, maar enkel met de winkelier waar ik hem heb gekocht en heb terug gebracht. Dit vind ik zeer vreemd omdat het euvel nog steeds niet is opgelost. Het fotocussen in de groothoekstand is nog steeds niet te doen.

                      Heeft er iemand hier van dit probleem gehoord of zelf ervaring mee.
                      Ik weet dat ik hem op MF kan zetten en vervolgens op oneindig zodat ik wel kan afdrukken, maar dit moet naar mijn mening niet nodig zijn.

                      Om mijn camera weer 3 tot 4 weken weg te sturen vind ik nu niet echt een optie.

                      Zou het aan de lens kunnen liggen, dit omdat ik bij de 1e lens en camera totaal geen probleem had met focussen in de groothoek stand.

                      Zit er aan te denken om een 12-24 of een 10-20 te kopen voor m'n reis naar nieuw zeeland, maar indien in de groothoek stand moeilijk gefocust wordt zie ik het nog niet zo zitten?

                      Comment


                      • #86
                        Re: Het grote Pentax K10D topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                        Nadat m'n 1e K10D in mei door de boeven was meegenomen, had ik al snel (binnen 2 dagen) een nieuwe camera met 16-45 lens.
                        ...
                        Zou het aan de lens kunnen liggen, dit omdat ik bij de 1e lens en camera totaal geen probleem had met focussen in de groothoek stand.
                        Heb dat probleem ook gehad met m'n DA16-45, maar wel enkel als er een polarizatiefilter op zat. Blijkbaar heeft is de scherptediepte aan 16mm f/4 niet voldoende kort om met minder licht (-2stops tgv pola) nog goed te kunnen scherpstellen? Allez, dat is m'n vermoeden...

                        'k Heb geen bredere DA dus ik kan niet zeggen of andere brede DA's dat ook hebben. De DA*16-50/2.8 lijkt er geen last van te hebben (ook met pola), maar die is natuurlijk een stuk helderder...

                        Wim
                        Last edited by ishpuini; 21 september 2007, 16:10.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #87
                          Re: Het grote Pentax K10D topic

                          Ik gebruik nooit AF met W's of SW's
                          I Love Leica

                          Comment


                          • #88
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Vraagje aan de K10d kenners/gebruikers; onlangs kocht m'n pa een tweedehands Nikon D70 toestel aan, wanneer hij het toestel in "automatische" stand (snelinstelling) zet klapt de flits tijdens donkere omstandigheden vanzelf uit .
                            Mijn Pentax doet dit dus niet, iemand een idee waaraan dat ligt?

                            Alvast bedankt!
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                              Vraagje aan de K10d kenners/gebruikers; onlangs kocht m'n pa een tweedehands Nikon D70 toestel aan, wanneer hij het toestel in "automatische" stand (snelinstelling) zet klapt de flits tijdens donkere omstandigheden vanzelf uit .
                              Mijn Pentax doet dit dus niet, iemand een idee waaraan dat ligt?

                              Alvast bedankt!
                              Automatische stand (Nikon) is bedoeld om niet na te denken. Is het (te) donker of (te) veel contrast, dan krijg je er een flits bij, gewild of niet. Bij Pentax is dit wellicht anders geprogrammeerd.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Het grote Pentax K10D topic

                                Sinds gisteravond 18u20 ben ik de trotse eigenaar van een Pentax K10D (waarbij dank voor de nuttige info uit dit topic).

                                Eerste testronde is achter de rug (in centrum Brugge) waarbij ik twee regenbuien te verwerken kreeg. Ik kon dus al profiteren van één van de voordelen, nl. dat ik rustig mijn camera kon wegsteken terwijl alle toeristen in paniek onderdak zochten voor hun materiaal. Het is nog niet zo makkelijk. Na een uur kreeg ik kramp in mijn linkeroog (van het dichtknijpen) en in mijn pols (van het cameraheffen). En die diopterie is verdomd weerbarstig bij te stellen!!

                                Comment

                                Working...
                                X