Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Objectieven die de K10D tot zijn ware [Ik] brengen!!

    Mijn lijsstje van objectieven die ik(zelf) grondig getest heb, nodig heb en ga aankopen, maar vooral die de K10D tot zijn ware [Ik] brengen!!
    Sommigen onder hen, schrapen bijna de K10D's sensor limieten

    EXcellent >
    smc PENTAX-DA 70mm F2.4 Limited (10)
    smc PENTAX FA 1:2.8 50mm (Macro) (10)
    smc PENTAX-DA 14mm F2.8 (9,5)

    Very good (+) >
    smc PENTAX-DA* 50-135 F2.8 (9)

    very good >
    smc PENTAX-DA* 16-50 F2.8 (8,5)

    De 21mm limited was "a conundrum" to me, maar.... na vele malen de printouts bekeken te hebben en ze een artistieke plaats te geven,werd het "vooral voor z'n mankementje" één van mijn favorietjes, die mij zwaar artistiek aanspreekt!
    Reeds in mijn bezit zijn de: 14mm,21mm en 70mm.
    Bodys grips en DA*s (sec edition)...zijn onderweg!

    One to go: is ne macro, maar voor ik die aankoop, ga ik eerst de Tamron 90mm uittesten
    Sanengevat:
    Smc DA14mm (candid &...)
    smc DA*16-50
    smc DA 21mm Limited (special & explicit arts)
    smc DA 70mm Limited (portrait &...)
    DA* 50-135
    Macro:in beraad
    smc FA 1:2.8 50mm macro (moeilijk te vinden)
    of de:
    Tamron 90mm 2.8 macro (veelbelovend, but... I only have it on hearsay )

    Ik ga er vanuit dat some K10D'ers hier iets aan zullen hebben.
    zoniet, just skip this post
    agzz
    Last edited by Dagzz; 17 september 2007, 15:00.
    I Love Leica

    Comment


    • #47
      Re: Objectieven die de K10D tot zijn ware [Ik] brengen!!

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      Reeds in mijn bezit zijn de: 14mm,21mm en 70mm.
      Mooie start!

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      One to go: is ne macro, maar voor ik die aankoop, ga ik eerst de Tamron 90mm uittesten
      Da's mijn macro (pre-digitaal versie). Ik heb die al een tijdje en vind 'm erg goed. Goede bouw, hoewel 't venstertje over de afstandschaal bij mij al gebarsten is... Zit 'n zonnekap bij, maar die heb je eigelijk niet nodig, zo diep dat het front element in de barrel zit.

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      Ik ga er vanuit dat some K10D'ers hier iets aan zullen hebben.
      zoniet, just skip this post
      agzz
      Altijd interessant een setup te bekijken!!

      tx!

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #48
        Re: Objectieven die de K10D tot zijn ware [Ik] brengen!!

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Altijd interessant een setup te bekijken!!
        tx!
        Wim
        Wat ik al bezit, zal menigeen worst wezen, denk ik.
        Wat ik ervan vind, mss niet!

        agzz
        I Love Leica

        Comment


        • #49
          Re: Het grote Pentax K10D topic

          Ik heb nog maar korte tijd met de K10D kunnen werken en testen!
          Wie vertelt er mij iets over de AF van de K10D?
          Ik gebruikte nog nooit Auto, soms SEL, meestal Centre!
          Wat is jullie AUTO ervaring, mocht je die dan al gebruiken?
          Het woord Auto, komt bij mij meestal overeen met eenheidsworst.

          agzz
          I Love Leica

          Comment


          • #50
            Re: Objectieven die de K10D tot zijn ware [Ik] brengen!!

            Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
            Wat ik al bezit, zal menigeen worst wezen, denk ik.
            Wat ik ervan vind, mss niet!

            agzz
            Nee hoor. Je ziet zo vaak van die vragen van "welk objectief moet ik nu kopen"... Meestal betreft het mensen die beseffen dat ze een grens met hun kitobjectief hebben bereikt, maar toch niet goed weten welke de opties kunnen zijn. En een lijstje van alle mogelijke producten kan voor velen erg verwarrend zijn. De meesten gaan dan voor een relatief goedkope telezoom, maar erg vaak is dat eigenlijk niet wat ze zochten... Een concreet en bewust samengestelde kit is wat anders, da's een reeks objectieven die onderling complementair zijn. Dergelijke lijst kan veel mensen helpen. OK... dat en beschikbaar budget...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #51
              Re: Het grote Pentax K10D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
              Ik heb nog maar korte tijd met de K10D kunnen werken en testen!
              Wie vertelt er mij iets over de AF van de K10D?
              AF van de K10D is voor mij ruim toereikend. Wel niet hypersnel, hoewel ik intss de indruk heb dat dat vooral aan de luidruchtige AF lag, en dat nu met de SDM objectieven een heel andere indruk wordt gewekt (hoewel ze m.i. niet significant sneller zijn). Het blijft vooral een verschil tss objectieven onderling. Sommigen zijn veel sneller dan anderen.

              AF tracking is m.i. het zwakke punt bij de Pentax AF... Gebruik die eigenlijk nooit, maar de paar keren dat ik het testte, was ik niet onder de indruk.

              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
              Ik gebruikte nog nooit Auto, soms SEL, meestal Centre!
              Wat is jullie AUTO ervaring, mocht je die dan al gebruiken?
              Het woord Auto, komt bij mij meestal overeen met eenheidsworst.

              agzz
              Centre gebruikte ik in 't begin vaak omdat dat was wat ik gewoon was op m'n SFXn. Ik schakelde echter al snel over op SEL omdat ik merkte dat centraal scherpstellen en herkaderen soms het scherpstelvlak teveel verlegde (vooral bij erg korte afstanden en erg grote diafragmaopeningen).
              Auto wil ik soms wel eens inschakelen als ik iemand een foto van mezelf wil laten maken... Hoewel... vermits ik de AF-knop gebruik en niet de half-press van de shutter release zet ik meestal de scherpstelling manueel eerst in als ik zie dat de persoon niet in staat is op de AF knop te drukken voor de opname. In een enkel geval wil ik wel eens de custom settings terug induiken om de AF terug naar de shutter release te zetten voor dergelijke doeleinden...

              De 11 scherpstelpunten die je met SEL kan gebruiken liggen voor mij redelijk juist ingepland, hoewel ze mss een net iets groter gebied mochten bestrijken. De in de 50 punten van de D300 deden me initieel verstommen, maar als je de nuttige (cross sensor) punten en het bestreken gebied in de zoeker bekijkt, lijken me 11 punten toch wel efficiënter.

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #52
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Centre gebruikte ik in 't begin vaak omdat dat was wat ik gewoon was op m'n SFXn. Ik schakelde echter al snel over op SEL omdat ik merkte dat centraal scherpstellen en herkaderen soms het scherpstelvlak teveel verlegde (vooral bij erg korte afstanden en erg grote diafragmaopeningen).
                Daarvoor, ga ik meestal Manual Focus

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                AF tracking is m.i. het zwakke punt bij de Pentax AF... Gebruik die eigenlijk nooit, maar de paar keren dat ik het testte, was ik niet onder de indruk.
                Voor die prijs kan dat ook niet, denk ik!
                De High End Canons kunnen dat wel maja = € x 3>5

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                De 11 scherpstelpunten die je met SEL kan gebruiken liggen voor mij redelijk juist ingepland, hoewel ze mss een net iets groter gebied mochten bestrijken. De in de 50 punten van de D300 deden me initieel verstommen, maar als je de nuttige (cross sensor) punten en het bestreken gebied in de zoeker bekijkt, lijken me 11 punten toch wel efficiënter.

                hth, Wim
                Soms kwam de SEL idd. wel: in handy
                Over die 11 (less is more) 11 = meer dan genoeg, voor mij, toch!

                Ik mag morgen de Tamron 90-Macro afhalen (tot vrijdag)
                Zaterdag verslag!

                agzz
                I Love Leica

                Comment


                • #53
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  AF tracking is m.i. het zwakke punt bij de Pentax AF... Gebruik die eigenlijk nooit, maar de paar keren dat ik het testte, was ik niet onder de indruk.
                  Wellicht een stomme vraag, maar wat bedoel je eigenlijk precies met AF tracking? (bedoel je hiermee de AF-C ofzo?)

                  Verder gebruik ik ook vrijwel altijd SEL. Dit werkt wat mij betreft toch het best

                  Over snelheid van de AF van de K10D ben ik best tevreden. En dan maak ik nog niet eens gebruik van SDM lenzen.... (nee, ik heb mijn DA*16-50 dus nog steeds niet ) Maar ik moet daar overigens wel bij vermelden dat ik buiten de *istDL geen echte ervaring heb met andere DSLR's.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #54
                    Re: Het grote Pentax K10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Wellicht een stomme vraag, maar wat bedoel je eigenlijk precies met AF tracking? (bedoel je hiermee de AF-C ofzo?)
                    'k Was een beetje te bondig in m'n commentaar inderdaad. Ik bedoelde eigelijk dat ik AF-C testte, maar dat ik deze niet zo handig vond bij bewegende onderwerpen, vooral omdat je deze bij de Pentax implementatie op hetzelfde punt moet houden in de zoeker. Andere toestellen hebben focus tracking, waarbij het onderwerp wordt gevolgd onafhankelijk van de plaats in de zoeker. Allez, zo begreep ik het toch.

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Verder gebruik ik ook vrijwel altijd SEL. Dit werkt wat mij betreft toch het best

                    Over snelheid van de AF van de K10D ben ik best tevreden. En dan maak ik nog niet eens gebruik van SDM lenzen.... (nee, ik heb mijn DA*16-50 dus nog steeds niet ) Maar ik moet daar overigens wel bij vermelden dat ik buiten de *istDL geen echte ervaring heb met andere DSLR's.
                    De DL is natuurlijk niet echt een referentie. Net als de DS bovendien de traagste Pentax DSLR qua AF. Maar dat hoeft idd geen probleem te zijn in sommige omstandigheden. Goede anticipatie is vaak minstens even belangrijk, zoniet belangrijker...

                    'k Blijf voor je DA*16-50/2.8 duimen. Ik gebruikte 'm vorig weekeinde voor een trouwreportage en de DA* deed het voorbeeldig.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Hey das boffen
                      Tamron 90 en smc 100 macro
                      Sigma 150 Apo macro (metal body,true IF & DTM)
                      Worden zomaar aan mijn voetjes gelegd, morgen!
                      Allen, twei punkt achte, blende…Zum Testen und fazit am freitag

                      Der agzzy
                      Last edited by Dagzz; 17 september 2007, 22:27.
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #56
                        Re: Het grote Pentax K10D topic

                        Wanneer ik macro-opnamen maak, zet ik de autofocus af. Dan kan ik zelf rustig dat scherpstellen dat ik wil. Anders blijft de AF toch maar als een gek over en weer springen. Een bepaald punt selecteren waarop dan gefocust moet worden, heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik zet liever de autofocus af, zodat ik zelf alle vrijheid heb om op mijn onderwerp scherp te stellen.
                        Daarbij gebruik ik dan nog de scherpte-diepte controle knop om na te gaan of ik goed zit.

                        Voor alle andere opnamen gebruik ik wel de autofocus (zoomlenzen 18-55 en 28-80) en dan meestal niet in continue modus. Dat is wel belangrijk wanneer je bewegende voorwerpen volgt natuurlijk.

                        Vermits mijn tele-objectief nog van het manuele tijdperk is, heb ik hier geen keuze : zelf scherp stellen is hier de boodschap....
                        Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

                        Comment


                        • #57
                          Macro tests

                          'kpeinze daketalweeteh...maahtoch!
                          Last edited by Dagzz; 18 september 2007, 18:31.
                          I Love Leica

                          Comment


                          • #58
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Vrijdag is het zover: dan ga ik kopen. De K10D of de nikon D80. Ik twijfel nu al een 3-tal weken tussen beiden en momenteel neig ik lichtjes over naar de Pentax. (laat ons zeggen: 52% tov 48%). Maar de twijfel is heel groot. Als ik eerlijk moet zijn is er momenteel geen enkele camera die voor mij perfect is want zowel D80 als K10D schijnen tekortkomingen te hebben die ik nogal belangrijk vind (ik ben een perfectionist). Veel van die indrukken komen waarschijnlijk nog door een tekort aan (praktijk)ervaring en informatie.

                            - Hoe zit het nu (voor eens en voor altijd) met die jpg-kwaliteit? Op dpreview wordt toch gezegd dat extra verscherping NIET helpt en dat de raw-afbeeldingen geconverteerd door photo laboratory er nauwelijks van verschillen.
                            - Hoe zit het nu (voor eens en voor altijd) met die dynamic range?
                            - Hoe gedraagt hij zich bij verschillende belichtingen? Blijft hij alles getrouw weergeven?
                            - Hoe is de AF? Sneller/trager dan de D80? Ik lees hier en daar iets over ongecontroleerd verspringen? En kan hij, zoals de D80, blijven autofocussen op een bewegend voorwerp?
                            - Kan je met de K10D in zwart-wit fotograferen? (een verkoper zei me dat dat beter is dan achteraf om te zetten in zwart-wit).

                            Comment


                            • #59
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Dpreview is nogal objectief, meer durf ik hier niet meer zeggen
                              Wat jij hier doet is hetzelfde als in een BMW garage gaan vragen of een Audi A4 nu echt beter is dan een van de 3 serie...
                              Voor wat zwart/wit betreft heeft die verkoper meer dan gelijk.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Het grote Pentax K10D topic

                                Jullie zijn toch geen pentax-verkopers nietwaar? Ik kan ook niet aan canon- of nikon-eigenaars gaan vragen hoe het met de AF van die pentax zit want daar kennen ze niks van.

                                (Kun je zwart-wit fotograferen met de K10D?)

                                Comment

                                Working...
                                X