Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Het grote Pentax K10D topic

    Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
    Jullie zijn toch geen pentax-verkopers nietwaar? Ik kan ook niet aan canon- of nikon-eigenaars gaan vragen hoe het met de AF van die pentax zit want daar kennen ze niks van.
    Verkopers zijn we niet, maar we hebben allemaal al onze keuze gemaakt (en meestal duur betaald), en velen beschouwen die dan ook als de enige goede keuze... Bovendien kennen de meesten de andere merken niet zo goed...

    Hoedanook, dpreview is idd objectief, maar niet op de juiste manier. Defaultinstellingen vgl zijn ze goed in... punt. De JPGs zijn weldegelijk af te stemmen tot de output vglbaar is. Er zullen nog verschillen zijn op pixelniveau, maar die ga je echt niet zien op normale afdruk- of weergavegrootte. De K10D heeft mogelijk net iets meer ruis, maar op de D80 wordt de ruisonderdrukking soms ook te agressief gevonden.

    Over dynamic range spreek ik me niet uit in een vgl tss de toestellen. Eén ding is zeker: de sensor is dezelfde, dus DR moet hetzelfde zijn. Iedereen die anders beweert laat zich vangen door in-camera truukjes.

    Belichting is voor mij OK. Nu moet ik wel zeggen dat ik vaak een testshot maak en daarna na bijstellen de definitieve opname. Opnames die ik al van Nikon DSLRs (D70 en D200) zag in gelijkaardige omstandigheden weken niet noemenswaardig af kwa lichtmeting, en waren niet meer of minder consistent. Gelukkig heb ik Nikon maten die geen kaas van PP hebben gegeten...

    Op AF vlak is Nikon allicht iets beter. Vooral voor het volgen van bewegende objecten. Waar de D80 staat weet ik niet, maar de D200 en D300 zijn in elk geval beter voor dit soort werk.

    Kwa snelheid hangt het er erg van af welk objectief je op je toestel zet. De interne weerstand in het objectief en de afstand die de scherpstelring moet afleggen zijn minstens even belangrijk in het plaatje. Let wel dat de stille AF van Nikon sneller zou kunnen lijken. Ik merkte dat op toen ik gelijkaardige Pentax-objectieven met stille motor vgl met dezelfde objectieven voor ik de firmware upgrade deed om de stille motor te kunnen gebruiken. De snelheid bleef immers dezelfde, maar de indruk terwijl ik door het objectief keek was heel anders...

    Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
    (Kun je zwart-wit fotograferen met de K10D?)
    Niet rechtstreeks. Allez, je neemt je JPG foto, en dan heb je een filter waarmee je in-camera naar ZW kan omzetten. 'k Zou wel begod niet weten waarom je dat zou gebruiken. Meer dan erg platte ZW beelden haal je er toch niet uit. Om de sterkte van ZW beelden uit te buiten moet je de omzetting op PC doen met alle mogelijke kleurinformatie uit de oorspronkelijke scène.

    Van alle punten die je aanhaalt is enkel de AF tracking mogelijk een punt waarvoor je mogelijk de D80 boven de K10D zou kunnen verkiezen. Voor de rest staat de K10D net een trapje hoger in bedieningsfuncties, en kan je met de K10D verder groeien dan met de D80.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #62
      Re: Het grote Pentax K10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht

      - Hoe zit het nu (voor eens en voor altijd) met die jpg-kwaliteit? Op dpreview wordt toch gezegd dat extra verscherping NIET helpt en dat de raw-afbeeldingen geconverteerd door photo laboratory er nauwelijks van verschillen.
      De default JPEG instelling is 'natural' op de K10D. Deze is beter bruikbaar voor nabewerking. Je kunt de deze instelling in het menu aanpassen naar 'bright mode' (Dit is tevens de default instelling voor o.a. de K100D, die dan weer een goede beoordeling hiervoor kreeg....) Bij de 'bright' mode zijn de foto's helderder, met meer contrast en scherper. Dus bedoelt om te kunnen gebruiken zonder (veel) nabewerking.

      Ik vind het nabewerken van JPEG niet prettig en heb daarom bij mijn K10D de instelling ook aangepast naar 'bright' mode. Zo hoef ik mijn incidentele snapshots niet allemaal na te bewerken...

      Deze foto's en deze foto's heb ik afgelopen zaterdag gemaakt met met K10D i.c.m. m'n Sigma 70-200 EX + Sigma EX 1.4x teleconverter. Ik heb deze (noodgedwongen ivm gebrek aan voldoende geheugen, normaal gebruik ik uitsluitend RAW) allemaal gemaakt in JPEG. Naast de 'bright' mode heb ik in het menu de scherpte en contrast met één stapje verhoogd. (ook dit is alleen van invloed op de JPEG foto's) Deze foto's heb ik dus nauwelijks nabewerkt, alleen hier en daar de exposure, recovery, fill lights en blacks ietsjes aangepast. Maar ik heb zeker de foto's niet nog meer hoeven verscherpen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht

      - Kan je met de K10D in zwart-wit fotograferen? (een verkoper zei me dat dat beter is dan achteraf om te zetten in zwart-wit).
      Neen. Maar ik vraag me af waarom dit beter zou zijn dan achteraf aanpassen

      edit: Isphuini was me voor met een beter en meer volledig antwoord, heb daarom een deel van mn tekst verwijderd.....
      Last edited by MarkEL; 19 september 2007, 09:07.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #63
        Re: Het grote Pentax K10D topic

        B&W (zwertwit) kan wel, is wel "zoals overal" met enn B&W-RGB filter in camera
        I Love Leica

        Comment


        • #64
          Re: Het grote Pentax K10D topic

          Bedankt voor de informatie.
          Schitterende foto's MarkEL.
          Deze zin vond ik heel belangrijk:

          Van alle punten die je aanhaalt is enkel de AF tracking mogelijk een punt waarvoor je mogelijk de D80 boven de K10D zou kunnen verkiezen. Voor de rest staat de K10D net een trapje hoger in bedieningsfuncties, en kan je met de K10D verder groeien dan met de D80.

          Dit was al van het begin één van de doorslaggevende argumenten waarom ik voor de pentax zou kiezen. Ook het ontbreken van de verschillende voorprogrammaties voor P&S vind ik positief. Vanmiddag ga ik opnieuw naar de winkel in de hoop daar de verkoopster te treffen die nogal "into pentax" is (ben totnogtoe meer op de nikonian-verkoper gebotst).

          Comment


          • #65
            Re: Het grote Pentax K10D topic

            Ik heb gisteren :an experienced horseman, gallop'n a horse, wezen tracken AFC (wel AFpoint op centre) de prints zijn toch allen on focus!
            I Love Leica

            Comment


            • #66
              Re: Het grote Pentax K10D topic

              @Big_Apple

              Zoals jij heb ik ook voor die keus gestaan. Ik weet niet of je een bril draagt maar bij de Pentax kon ik mijn diopterie beter instellen. De D80 ging juist niet ver genoeg.

              Verder heb ik niets bij te voegen wat door de voorgangers al niet is geschreven.

              mvg
              Marc
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

              Comment


              • #67
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Interessant om te weten marc want ik draag inderdaad een bril. Meestal til ik hem op en laat hem op de beeldzoeker staan zodat ik met het blote oog in de beeldzoeker kan kijken. Dat is wel een beetje vervelend eerlijkgezegd.

                Ik ga dat deze middag eens testen bij de pentax.

                Comment


                • #68
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Ik doe ook mijn bril af want anders geraak met mijn oog niet dicht genoeg bij de zoeker en zie ik onvoldoende de gegevens in de zoeker.

                  Ter info, ik ben bijziend en de diopterie schakelaar staat uiterst rechts.

                  bye
                  Marc
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment


                  • #69
                    fotograferen met bril

                    Ik heb ook eenbril en heb de dioptrie schakelaar ook nagenoeg volledig rechts staan....
                    Ik ondervind geen last om te fotograferen met bril op de K10D.
                    De zoeker is erg goed en geeft nagenoeg het volledige beeld weer.
                    Wat ik wel vaak gebruik bij macro-opnames, is een hoekzoeker.
                    Die heeft op zijn beurt ook nog eens een scherpstelring en een 2x schakelaar.
                    Op die manier kan je echt haarfijn scherpstellen op dat deeltje van het onderwerp dat je wil.

                    De hoekzoeker geeft nog een ander belangrijk voordeel : je moet niet plat op de grond gaan, waardoor je veel van de vegetatie kwetst en op vochtige plekken is het ook gemakkelijker werken met de hoekzoeker.

                    Ik heb kameraden die met de Nikon D70S, Nikon D80 en de Nikon D200 werken en ik moet zeggen dat ik met mijn toestel niet moet onderdoen...
                    Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

                    Comment


                    • #70
                      Re: fotograferen met bril

                      Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
                      Ik heb ook eenbril en heb de dioptrie schakelaar ook nagenoeg volledig rechts staan....
                      Ik ondervind geen last om te fotograferen met bril op de K10D.
                      De zoeker is erg goed en geeft nagenoeg het volledige beeld weer.
                      Wat ik wel vaak gebruik bij macro-opnames, is een hoekzoeker.
                      Die heeft op zijn beurt ook nog eens een scherpstelring en een 2x schakelaar.
                      Op die manier kan je echt haarfijn scherpstellen op dat deeltje van het onderwerp dat je wil.

                      De hoekzoeker geeft nog een ander belangrijk voordeel : je moet niet plat op de grond gaan, waardoor je veel van de vegetatie kwetst en op vochtige plekken is het ook gemakkelijker werken met de hoekzoeker.
                      Same here
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #71
                        Re: Het grote Pentax K10D topic

                        Prachtig licht, momenteel, gewoon schitterend...Whow!!
                        Ook voor andere merken natuurlijk!!

                        agzz
                        I Love Leica

                        Comment


                        • #72
                          Re: Het grote Pentax K10D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                          Prachtig licht, momenteel, gewoon schitterend...Whow!!
                          Ook voor andere merken natuurlijk!!

                          agzz
                          Hangt ervan af waar je zit natuurlijk? Hier in Brussel is 't momenteel niet echt ne vette... Niet dat het me kan schelen want ik vertrek binnen 5 minuten huiswaarts... Eerst ff langs Boom en dan naar de Koekestad (A'pen).

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Hangt ervan af waar je zit natuurlijk? .

                            Wim
                            Juist en als er zo'n 40 uurtjes "per jaar" van te vinden zijn, zal't veel zijn.
                            Oh, woon ik in biscuitcity?

                            gzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #74
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Mensen ik ga waarschijnlijk voor de K10D gaan. Maar nu zit ik met een ander dilemma. Ik wilde oorspronkelijk een dubbele lenskit aanschaffen met de 18-55 en de 50-200. Maar nu heeft iemand mij aangeraden die twee lenzen te laten voor wat ze zijn en voor de 16-45mm f/4,0 te gaan omdat de kwaliteit van deze lens veel hoger ligt. Is dit een verstandige keuze voor een beginner? Ik heb immers amper 3x zoom en slechts één lens met een beperkt zoombereik. Mooie groothoek dat wel.
                              Ik zoek nog niet direct een objectief met als doel een bepaald soort foto's te gaan nemen. Ik wil eerst aftasten en leren. Daarna kan ik meer gericht gaan kopen. Maar misschien is het een beetje dom volgend jaar een nieuw objectief te kopen met hetzelfde zoombereik als een lens die ik al heb. Dat zou willen zeggen dat die eerste lens een miskoop was.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Het grote Pentax K10D topic

                                K10D pracht van een keuze, Congratzzz

                                Humm...de 50-200 zou ik echt in de winkel laten liggen (das beter)

                                De 18-55 daarentegen, heeft mij echt verbaasd (voor een kitlensje, hé) en kost ook 10 x nets!

                                Voor mij dus: body + 18-55 is bull's eye, in uw geval!

                                Als je daarmee klaar bent, ken je de k10D beter en heb je "weer" meer €'kes + een veel beter inzicht van wat je "nodig/niet nodig" hebt!
                                Hiermee kun je nooit de fout ingaan!

                                agzz

                                *edit*

                                875€ in een beetje deftige winkel
                                Last edited by Dagzz; 20 september 2007, 21:19.
                                I Love Leica

                                Comment

                                Working...
                                X