Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Klapgeluid van de spiegel??

    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Dit is een erg relatieve ervaring. De Pentaxen zijn altijd al de meer luidruchtige camera's geweest. Zowel op vlak van AF, spiegel en filmtransport. Dat laatste viel weg met digitaal, dus vond ik m'n *istDS al erg stil. Maar dat was hij in vgl met de andere DSLRs eigenlijk niet. Een pro zei me ooit eens dat hij de spiegel wel een "mooi" geluid vond maken in vgl met de anderen... zonder dat we er het eigenlijk over hadden op dat moment... 't is iets...

    De K10D is me dunkt ietsje stiller, maar niet veel. Nu SDM er is, is ook de relatief luidruchting AF geruisloos geworden, maar de spiegel blijf je natuurlijk horen. Voor iemand die van een heel stille camera komt, kan het mss wel luid klinken? Probeerde je de K10D nog niet??

    Ik ga er maw geen score aan geven omdat het een subjectief gegeven is...

    Wim
    Vorige week jazz middelheim geweest, zat op de 2de rij, fotografen mochten de eerste nummers fotokes trekken.De meest met super equipment van de grote merken. In de normale niet te luidde passages was het geluid van de
    sluiters (speigels) echt heel storend.
    Heb vorig jaar hetzelfde eens meegemaakt in de singel, als er achter in de zaal de ontspanner werd ingedrukt was het van voor precies een bom die afging. (een beetje overdreven maar allez). DSLR's zijn niet geschikt voor zulke toepassingen als men het publiek niet wilt storen.

    Comment


    • #17
      Re: Het grote Pentax K10D topic

      Dit wordt mij nogal veel gevraagd door kenissen.
      Een Algemene beknopte Gordijnles om toch een beetje te snappen wat er gebeurd!
      Ik ga dit hier even pasten.
      De K10D'ers kunnen er maar goed en blij mee zijn, of ook niet!!
      De (soms) nederlands/engelse switch, moet je er wel bijnemen, zonder comment

      Flits sync / snelheid, 1ste & 2de gordijn sync and stuff!

      1.Beetje history:
      Vroeger op oude slr’s was de x (Fsync) meestal rond de 1/60 sec!
      Op nieuwe H-E toestellen is dat een pak hoger, maar toch zelden boven de 1/250 sec.
      Hogere waarden als de sync instellen "bij flitsen" lukt meestal niet met moderne (D)slr’s.

      2.Een beetje Tech-stuff, over de (first & second curtain) focal plain sluiters! (voor beginnende ama's)
      In low shutter speed:
      Je sluiter bestaat uit 2 curtains.
      Bij vol indrukken van de ontspanner gaat de 1ste open, film of sensor worden belicht !
      Na de juiste hoeveelheid licht (tijd) gaat de second curtain naar beneden om de belichting te beëindigen!
      Na opname gaan beide curtains terug naar point 00.00, klaar voor de volgende shot.

      3.Bij snellere sluitertijden is er echter te weinig tijd om separaat te werken en komt het tweede gordijn al in actie "vóór" dat het éérste zijn traject heeft afgelegd.
      Dit resulteert in een spleetbelichting die smaller wordt naargelang de shutt. speed opgedreven wordt!
      Daar deze spleetbelichting egaal over de sensor verschuift, maar wel correct belicht wordt, krijg je toch een volledig normaal beeld.

      4.Allemaal goed en wel tot je een flits gaat gebruiken!!
      Flitsers belichten héél kort in tijd minder dan 1/1000 en "véél" hoger/korter!
      Begrijpelijk dat de spleet maar even juist belicht is en de rest snel black gradiant wordt!
      Voor een juiste flitsbelichting mag curtain 2 pas starten (met sluiten) na het volledig traject van 1
      Nieuw technologie maakt het mogelijk dat sommige High-End toestellen tegenwoordig, ook nog een travel e.d. elctronic shutter in combi met de focal plain shutter hebben, waardoor ze wel hogere syncspeeds (250+) kunnen bereiken!!
      Tech-Stuff stop

      5.In actie:
      Normale, saaie, standaard sync laat je flits afgaan op het moment dat de 1 volledig open is.
      Knap, dit wil je toch, zo snel mogelijk je onderwerp belichten/ bevriezen!
      Bon, soit maar niet in een combinatie als de volgende:
      Lange sluitertijd/ bewegend onderwerp/avondopname/nacht, of schemerlicht
      Dan komt de rear curtain sync handig van pas!!

      Voorbeeld:
      Verjaardagsfeestje, moeder komt met taart + brandende kaarsjes de verduisterde kamer binnen en wandelt naar de tafel!

      1.Een standaard sync (gordijn1) opname, geeft je een nietszeggende, saaie, flitsfoto (rode ogen, geen beweging, overbelichte witte partijen & gezichten)

      2.Ga je echter normaal ( first curtain sync) maar wel met tragere sluitertijden werken, om wat meer effect & sfeer te krijgen, zul je snel merken dat de opname onnatuurlijke lichtslierten zal vertonen!
      Reden: de flits gaat af aanstonds na opening van het eerste gordijn, dus je onderwerp ligt aanstonds vast, de rest van de tijd wordt de beweging belicht in ambiant light!
      Dit heeft als gevolg dat de lichtslierten van de kaarsjes (or whatever) vóór de moeder en taart komen te staan, alsof ze achteruit zou lopen!

      3.The final,:
      Door nu de rear curtain sync te gebruiken, ga je éérst de bewegende moeder en kaarsjes belichten en net voor de
      sluiting van gordijn 2, de flits laten afgaan, met als resultaat: de lichtslierten komen achteraan te staan!
      Just what we wanted!

      Okay...It's not a complete workshop, but I hope it helps some K10D'ers and others!

      agzz
      Last edited by Dagzz; 22 augustus 2007, 21:43.
      I Love Leica

      Comment


      • #18
        Re: Het grote Pentax K10D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
        Dit wordt mij nogal veel gevraagd door kenissen.
        Een Algemene beknopte Gordijnles om toch een beetje te snappen wat er gebeurd!
        Fijne bijdrage! Weinig aan toe te voegen, ware het niet dat de K10D een flitssync van 1/180s hanteert (o.a. in X stand) en niet 1/250s.

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #19
          Re: Het grote Pentax K10D topic

          tx, de flitser uitleg was me wel bekend uit de goeie oude analoge camera tijd, maar ik wist (woehaa) niet dat dslrs ook nog een echt gordijn hadden ? Of hoe werken die 'focal plain sluiters' dan?

          Ik had altijd gedacht dat de spiegel gewoon opklapte en dat ze de sensor gewoon x msec lieten licht 'zien'. maw een sluiter op gebied van het aan/uit zetten van de pixels.

          Maar als ik jouw uitleg lees is er nog wel degelijk zo een gordijn (verklaart wel waarom een DSLR nog steeds meer lawaai maakt dan gewoon een spigel die klapt)

          Na wat gegoogle ken ik het antwoord al, enig idee waarom de elektronische manier niet gaat ? mss kan men zo snel die CMOS of CCD niet 'switchen'
          Last edited by vhimste; 23 augustus 2007, 19:42. Reden: gegoogled
          Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

          Comment


          • #20
            Re: Het grote Pentax K10D topic

            @Wim: volgens mij werkt de matrixmeting niet met een M lens, wel met A (of nieuwer.) Camera wordt volgens mij automatisch ingesteld op integraalmeting. (al kan ik me vergissen - ik kan het zo meteen niet controleren.)

            Nog een praktische tip en iets dat niet heel duidelijk uitgelegd staat in de handleiding..

            Bij draadloos flitsen kan men kanalen instellen (vier instellingen mogelijk.) Dit is in het (onwaarschijnlijke ) geval dat er iemand ook aan het flitsen is met Pentax materiaal in jouw nabijheid...

            Bij de ist D kon je de camera eenvoudig instellen op het juiste kanaal (ic het kanaal dat ingesteld staat op de 360FGZ of 540 FGZ.) Bij de K10D is er daar geen knopje voor voorzien (mijn vermoeden is dat initieel de K10D daar niet op voorzien was; draadloos flitsen kan bij de K10D pas na firmware 1,1.)

            Om toch het kanaal te veranderen op de K10D doe je simpel het volgende: flits(en) instellen op het goede kanaal, flits (één is voldoende) op de K10 zetten en af en aanzetten. De cam neemt automatisch dezelfde instellingen over van de flits...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #21
              Re: Het grote Pentax K10D topic

              Het is mijn eerste camera en ik hou ervan. Het is wel hard studeren en oefenen. Ik heb de handleiding al 2 maal helemaal gelezen. En het is nodig... Maar ik plan zeker nog een derde keer, want anders gebruik ik niet alle functies, en vergeet ik die dan als ik ze nodig heb.
              Wat ik leuk vindt, het klinkt waarschijnlijk raar, maar het gevoel van beweging als je hem aanlegt.
              Voorlopig werk ik vooral in de M-stand, omdat ik dan alles kan veranderen, en uitproberen. Maar ook om, eerlijk te zijn, nog niet het nut van de andere functies snap. Het frustreerd me als ik een functie niet kan veranderen omdat ik in 1 of andere modus zit, en mijn lens niet lichtgevoelig genoeg is.
              Voor mij is hij ook redelijk groot, weinig discreet.
              Het is ook een groot probleem op dit moment om aan een welbepaalde vakantielens te geraken, wat dan weer jammer is, want ik vertrek volgende maand.

              Comment


              • #22
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht

                3.The final,:
                Door nu de rear curtain sync te gebruiken, ga je éérst de bewegende moeder en kaarsjes belichten en net voor de
                sluiting van gordijn 2, de flits laten afgaan, met als resultaat: de lichtslierten komen achteraan te staan!
                Just what we wanted!
                Deze informatie is nieuw voor me, en verhelderend. Bedankt!
                Voor de zekerheid graag nog wat extra informatie. Die 'rear curtain sync' is dat wat in de Nederlandstalige handleiding de 'langesluitertijdsynchronisatie' heet?
                En is het niet het makkelijkst als ik de K10 gewoon altijd daarop instel? Kan dat kwaad als ik dan 'gewone ' flitsfoto's wil maken?

                Comment


                • #23
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
                  Deze informatie is nieuw voor me, en verhelderend. Bedankt!
                  Voor de zekerheid graag nog wat extra informatie. Die 'rear curtain sync' is dat wat in de Nederlandstalige handleiding de 'langesluitertijdsynchronisatie' heet?
                  En is het niet het makkelijkst als ik de K10 gewoon altijd daarop instel? Kan dat kwaad als ik dan 'gewone ' flitsfoto's wil maken?
                  2de sluitergordijn-sync in het flitsmenu!
                  Groetjes van tozumi

                  Bezoek hier mijn webstek

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het grote Pentax K10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    @Wim: volgens mij werkt de matrixmeting niet met een M lens, wel met A (of nieuwer.) Camera wordt volgens mij automatisch ingesteld op integraalmeting. (al kan ik me vergissen - ik kan het zo meteen niet controleren.)
                    Klopt als een bus. Werkt zo bij alle Pentax DSLRs.

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    Nog een praktische tip en iets dat niet heel duidelijk uitgelegd staat in de handleiding..

                    Bij draadloos flitsen kan men kanalen instellen (vier instellingen mogelijk.) Dit is in het (onwaarschijnlijke ) geval dat er iemand ook aan het flitsen is met Pentax materiaal in jouw nabijheid...

                    Bij de ist D kon je de camera eenvoudig instellen op het juiste kanaal (ic het kanaal dat ingesteld staat op de 360FGZ of 540 FGZ.) Bij de K10D is er daar geen knopje voor voorzien (mijn vermoeden is dat initieel de K10D daar niet op voorzien was; draadloos flitsen kan bij de K10D pas na firmware 1,1.)

                    Om toch het kanaal te veranderen op de K10D doe je simpel het volgende: flits(en) instellen op het goede kanaal, flits (één is voldoende) op de K10 zetten en af en aanzetten. De cam neemt automatisch dezelfde instellingen over van de flits...
                    Erg handig is het niet, maar toch een geluk dat je een oplossing vond!!

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Hi,

                      1) Deze topic eens uitprinten. Zitten nuttige dingskes tussen.
                      2) Ben zopas terug van 3 weken verlof met mijn K10D. Hmm, juist de familie was er ook bij en er zijn er wat foto's doorgevlogen. Man, man wat een toestel en leve de digitale fotografie.
                      3) Geluid van de spiegel: Valt mee. Op bepaalde plaatsen mocht er helemaal niet gefotografeerd worden en ik heb het toestel dan maar voor mijn buik laten hangen en per vergissing op de knop geduwd. De controleurs die er rondliepen hebben toch niks gemerkt. Trouwens dat bijkomende LCD scherm is in zo een geval heel handig om de instellingen aan te passen.
                      4) Mijn voorkeurinstellingen, als user opgeslagen, zijn: Av, 200asa, geen +- aanpassingen voor kleur-scherpte-contrast, beeldtint staat op scherp (niet de default), voorste knop=asa, achterste=diafragma.
                      5) Toch een min-puntje. Ik heb de indruk dat er een probleem is met de horizontale uitlijning. Regelmatig had ik foto's waarvan duidelijk te zien was dat die schuin waren alhoewel ik pertinent zeker was dat ik het mooi horizontaal had. Nu ik terug thuis ben ga ik het eens uittesten. Zal iets laten weten.
                      6) Mijn 2 SDM lenzen zijn toegekomen maar nu is die zaak met verlof tot eind van de maand

                      De groeten en bedankt voor de tips in dit topic.
                      Marc
                      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                      M.v.g. Marc

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het grote Pentax K10D topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Priyantha Bleeker Bekijk bericht
                        Hieronder wat tekst welke ik ook heb gepost op het forum van Tweakers.Net, waar ik de topic starter ben van 'Het grote Pentax dSLR topic' waar ik een hoop informatie heb verzameld over alle huidige Pentax dSLR bodies en een aantal belangrijke objectieven.

                        Misschien is de onderstaande informatie voor dit topic ook wel handig
                        Thanks Priyantha. Toch enkele aanpassingen... zie onder. Aangeduid in het rood.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Priyantha Bleeker Bekijk bericht
                        Objectief typen

                        In het topic wordt regelmatig gevraagd wat nou de betekenis is van al die verschillende soorten objectieven. Maar ook de termen die op het linker wieltje staan zal ik hier kort uitleggen zodat iedereen meteen weet wat die functies doen.
                        Hieronder een opsomming van de verschillende soorten objectieven met K-vatting
                        • SMC = Manueel, op dSLR's lichtmeting met de groene knop alleen in M mode (integraal en spot).
                        • SMC-M = Manueel, op dSLR's lichtmeting met de groene knop alleen in M mode (integraal en spot).
                        • SMC-A = Manueel, op dSLR's lichtmeting in iedere stand.
                        • SMC-AF = Autofocus eerste generatie werkt alleen op de ME-F, op dSLR ManualFocus lichtmeting in iedere stand. (enkel AF 35-70/2.8)
                        • SMC-F = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, brandpuntsafstand in objectief gecodeerd, dus ook SR werkt (idem voor de volgende reeksen).
                        • SMC-FAJ = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, geen diafragma ring!
                        • SMC-FA = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, wel een diafragma ring.
                        • SMC-DA= Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, kleinere beeldcirckel geen diafragma ring en werkt alleen volledig op dSLR's of op Analoge camera's maar dan met vignetering op bepaalde lengtes/diafragma's.
                        • SMC-DFA= Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, wel een diafragma ring. Volledige beeldcirkel voor 135formaat.

                        In de M tot DA reeksen worden topobjectieven met een * aangeduid. Sinds de FA reeks zijn er ook de limiteds, compacte goed gebouwde vaste brandpunten binnen een standaardbereik.
                        Het stukje over belichtingsmodes lijkt me ok. Maar natuurlijk zijn ze in grote mate aanpasbaar in de custom settings. Dat in die bespreking opnemen zou allicht te ver leiden?

                        Wim
                        Last edited by ishpuini; 24 augustus 2007, 09:25.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het grote Pentax K10D topic

                          Intressant topic, ga ik op de voet volgen aangezien ik intresse heb ik een K10D of een K100D Super.
                          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                          Website : http://runaque.deviantart.com/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk bericht
                            Het is mijn eerste camera en ik hou ervan. Het is wel hard studeren en oefenen. Ik heb de handleiding al 2 maal helemaal gelezen. En het is nodig... Maar ik plan zeker nog een derde keer, want anders gebruik ik niet alle functies, en vergeet ik die dan als ik ze nodig heb.
                            Wat ik leuk vindt, het klinkt waarschijnlijk raar, maar het gevoel van beweging als je hem aanlegt.
                            Voorlopig werk ik vooral in de M-stand, omdat ik dan alles kan veranderen, en uitproberen. Maar ook om, eerlijk te zijn, nog niet het nut van de andere functies snap. Het frustreerd me als ik een functie niet kan veranderen omdat ik in 1 of andere modus zit, en mijn lens niet lichtgevoelig genoeg is.
                            Voor mij is hij ook redelijk groot, weinig discreet.
                            Het is ook een groot probleem op dit moment om aan een welbepaalde vakantielens te geraken, wat dan weer jammer is, want ik vertrek volgende maand.

                            Mijn vakantie Tamron 18-250 is onderweg van digitalstreet.nl (de goedkoopste die ik vond) en is in stock ... want ik vertrek ook volgende maand
                            Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                              5) Toch een min-puntje. Ik heb de indruk dat er een probleem is met de horizontale uitlijning. Regelmatig had ik foto's waarvan duidelijk te zien was dat die schuin waren alhoewel ik pertinent zeker was dat ik het mooi horizontaal had. Nu ik terug thuis ben ga ik het eens uittesten. Zal iets laten weten.
                              Met de K10D heb ik ook meer foto's met niet-level horizon dan met de ist D, maar ik denk eerder dat dat met de handligging te maken heeft dan met wat anders.... Er is een eenvoudige test om te zien of de sensor scheef staat of niet. Ga voor de spiegel staan en maak dat je de camera redelijk groot in beeld hebt. Foto maken: het kan dat er van alles scheef staat, maar als de sensor level staat zal ie mooi recht op het beeld terecht komen. Ik heb het zo getest, en kon zien dat de sensor goed uitgelijnd is... Ik ben nu op zoek naar de O-M53 zoekerloupe om het probleem te overkomen...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het grote Pentax K10D topic

                                Na een dikke week verlof en wat tuin kiekjes en veel-testen-spelen met mijn K10D, ben ik echt wel in de wolken. Ik heb foto's genomen van Loire kasteel op 800 ISO met SR aan uit de hand op 1/8s en die zijn echt super (statief weer thuisgelaten, vanwege volle auto ... fout fout fout :-)

                                What i liked a lot:
                                - dat je voor de meeste modi zelf kan bepalen wat de 2 wieltjes doen. zo heb ik graag 'the real thing' vb A bioj Ta etc op het achetrste wiel omdat je dat kan wijzigen terwijl je voorste vinger klaar staat om af te drukken. En vooraan dan ofwel ISO of +/-
                                - je hebt een camera vast, ik heb het zo niet voor die slamm design body's alla D40, EOS400, ik krijg er reuma van in mijn vingers
                                - viewfinder ... na mijn analoge tijd heb ik een tijdje enkel met compact digital cameratje gewerkt ... en het is gewoon heerlijk om terug door die heldere zoeker te kijken en echt te focussen uitsnijding/belichting etc. Hetzelfde is waar voor de goeie oude diafragra/sluitertijf/compensatie tov die pictogrammen
                                - RAW button
                                - much more ...

                                what i missed:
                                - handige manier om de laatste opname te wissen: vb 2maal wastebasket zou handig zijn. Die alles wissen die achter die dubbele druk zit is gewoon levensgevaarlijk !
                                - met de groene reset knop zou ik de meeste programma moest meer moeten kunnen resetten (opties). Zo vind ik het vervelend om bracketing en belichtingcorretie echt te moeten gaan uitzetten in P/A/T mode. Dat zou de groene knop moeten doen. nu moet je bijna camera uit/aan zetten of weer die camera van je oog wegdoen om op dat display te kijken.
                                - ik zou liever ISO zien (als die op AUTO staat) in de zoeker/display dan vb het te aantal opnames, dat mag wel even zichtbaar zijn na een opname, maar iso is toch belangrijker. (vooral in P mode, gaat het T wieltje vaak met ISO spelen ipv tijd te wijzigen)
                                Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

                                Comment

                                Working...
                                X