Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote Pentax K10D topic

    Ik heb de firmware met succes geïnstalleerd (was bij mij nog de 1.0).
    In de manual van de update spreekt men over het programmeren van de AF knop zodat ze bij indrukken het focuspunt op midden zet.
    Dat lijkt me niet te werken, ofwel doe ik iets verkeerd ?
    Last edited by nete; 14 juni 2008, 21:45.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Het grote Pentax K10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Ik heb de firmware met succes geïnstalleerd (was bij mij nog de 1.0).
      In de manual van de update spreekt men over het programmeren van de AF knop zodat ze bij indrukken het focuspunt op midden zet.
      Dat lijkt me niet te werken, ofwel doe ik iets verkeerd ?
      Da's een extra optie in de custom settings me dunkt. Je moet die eerst activeren. Allez, voor zover ik het van m'n K10D herinner...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • Re: Het grote Pentax K10D topic

        Bedankt ishpuini, ik had blijkbaar iest over het hoofd gezien, want ik zet de camera gewoon aan en nu werkt het wel.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Het grote Pentax K10D topic

          Hallo, ik worstel geruime tijd met het scherp krijgen van fotos op mijn K10D (soft 1.3) met DA* 16-50;
          ik heb enkele proeffotos genomen in manueel en in autofocus, en stel vast dat manueel OK lijkt.
          Settings : lens op AF, camera op AF.C, meestal Tv, shake reduction aan;

          mis ik iets of scheelt er iets aan het systeem ?
          dank voor uw reactie(s)
          Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
          en hopen te leren ...

          Comment


          • Re: Het grote Pentax K10D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
            Hallo, ik worstel geruime tijd met het scherp krijgen van fotos op mijn K10D (soft 1.3) met DA* 16-50;
            ik heb enkele proeffotos genomen in manueel en in autofocus, en stel vast dat manueel OK lijkt.
            Settings : lens op AF, camera op AF.C, meestal Tv, shake reduction aan;

            mis ik iets of scheelt er iets aan het systeem ?
            dank voor uw reactie(s)
            Je hebt dit enkel met de DA* 16-50? Niet met een ander objectief? Er zijn problemen geweest met de quality control van de DA* 16-50, dus misschien heb je een slecht exemplaar?

            Ik zou ook eens AF.S. proberen ipv AF.C.

            Comment


            • Re: Het grote Pentax K10D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
              Hallo, ik worstel geruime tijd met het scherp krijgen van fotos op mijn K10D (soft 1.3) met DA* 16-50;
              ik heb enkele proeffotos genomen in manueel en in autofocus, en stel vast dat manueel OK lijkt.
              Settings : lens op AF, camera op AF.C, meestal Tv, shake reduction aan;

              mis ik iets of scheelt er iets aan het systeem ?
              dank voor uw reactie(s)
              't Zou kunnen zijn dat je lens last heeft van Back focus danwel Front focus. je kunt best een focus test doen. Op deze pagina kun je een test chart vinden (vergeet dat er op die pagina wordt gesproken over een Nikon D70. Da's voor de test namelijk niet relevant) . 't Is belangrijk dat je de test precies uitvoert zoals deze staat beschreven. Dus de hoek waarin je fotografeert exact 45 graden, op een statief, shake reduction uitzetten en bij voorkeur een draadontspanner en/of zelfontspanner gebruiken om beweging te voorkomen.
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • Re: Het grote Pentax K10D topic

                Bedankt voor jullie respons.

                Ik zie het vooral optreden bij opnames indoor basketball, waarbij de verlichting dus eerder gering is; gebruikte settings op pentax K10D (v 1.3) met DA* 16-50, ook met DA* 50-135:
                Tv, 1600ASA, Tv mode, multi segment metering (geen spotmeting)
                - opnames zonder flits : WB kunstlicht, shutter 1/60 tot 1/150, f2.8
                - met flits: WB flash, shutter 1/180, f2.8

                In auto mode zie ik soms dat de bovenkant scherper is dan het midden van de foto.

                Zou autofocus hier te traag werken door de geringe lichtomstandigheden ?
                Welke settings bevelen jullie aan voor indoor basketball ? ik veronderstel dat minstens 1/500 moet gehaald worden voor het bevriezen van deze sport maar dat haal ik helemaal niet;

                het treedt echter ook op bij portretfoto's, waarbij ik hetzelfde kader heb genomen in AF.C en manual. Manual levert betere resultaten op.

                Ik ga zeker even de test doen die jullie me gestuurd hebben.
                Dank en vr groeten
                Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                en hopen te leren ...

                Comment


                • Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                  Ik ga zeker even de test doen die jullie me gestuurd hebben.
                  Dank en vr groeten
                  Doe die test, en als je afwijkingen vaststelt, loop dan even met je K10D en DA*16-50/2.8 langs De Beukelaer (eerst bellen). Daar lossen ze het wel op als het een focus probleem is.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • Re: Het grote Pentax K10D topic

                    Dag Wim,
                    hier het resultaat van de test op de kaarten met volgende settings op de K10D :

                    camera op statief, ISO100, Av, f2.8, WB flash, shake reduction off, AF.S, AF op lens DA*16-50mm f2.8, multisegment mode, inkijkhoek 45° (afstanden genomen op 32cm en 25cm),
                    belichting : 200W halo op afdrukmoment, vervolgens selftimer-ontspanner gebruikt samen met ingebouwde flits en externe wireless FG540;

                    enkele series fotos genomen vertrekkende 'uit-focus links en rechts draaiend;

                    Op alle genomen pictures zie ik scherpstelling op de 14mm voorgrond.
                    Bij gebruik van de vertikale lijn heb ik de smalle lijn in het midden van de zoeker gezet, op de foto ziet deze niet scherp, hier ook de voorgrond.
                    Is dit dan een front focus probleem ?




                    groeten - jan
                    Last edited by jandu; 7 december 2008, 15:20. Reden: fotos bijgeplaatst
                    Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                    en hopen te leren ...

                    Comment


                    • Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Dat lijkt me inderdaad een front focus probleem te zijn. Probeer ook eens met een voorwerp uit de dagelijkse realiteit om zeker te zijn. Bv. zet een koffietas op een tafel met een tafelkleed met duidelijk patroon. Grootste diafragma (f/2.8) en dichtbij de tas gaan. Maak de foto onder een lichte hoek opdat het tafelkleed de volledige afstand van dichtbij tot het eind van de tafel zichtbaar is. Check of de camera dan nog voor de tas scherpstelt.

                      Waarom deze test? Omdat het ook mogelijk is dat het scherpstelpunt niet exact in 't midden van de zoeker zit maar een stuk naar beneden en daar het probleem ligt. Als je op een groter voorwerp focust (waarbij ook de plaats waar de 14mm aanduiding uit de vorige test in 't scherptevlak ligt) kan je dit makkelijker vaststellen.

                      Overigens helpt het altijd snel een dergelijk foto te kunnen nemen in de fotohandel opdat de winkelier overtuigd is van het probleem... ;-)

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • Re: Het grote Pentax K10D topic

                        beste wensen aan allen -
                        hierbij even een update: K10D body en de 2 DA* lenzen zijn inmiddels onderweg naar het Pentax service center ter bijsturing - mijn oude K2 heeft me jarenlang genoegen bezorgd, en ik hoop het nieuwe jaar probleemloos met het nieuwe digitale Pentax materiaal te kunnen werken - Wim, dank voor de tips & support; jan
                        Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                        en hopen te leren ...

                        Comment


                        • Re: Het grote Pentax K10D topic

                          ... camera en lenzen inmiddels terug van bij de hersteller.

                          Probleem met de front focus werd opgelost, waarvoor hartelijke dank aan De Beuckelaer en Foto Rubens Wilrijk voor de service.
                          Mag ook gezegd worden vind ik.

                          Wat betreft fotograferen van indoor basketball : ik denk dat hier een camera zal nodig zijn met extra hoge gevoeligheid want de 1600 ISO van de K10D is hier echt ontoereikend gezien de beschikbare sportzalen ondermaats scoren qua belichting voor dit doel.

                          Mischien wordt dit (hopelijk) wel de K1D ?
                          Iemand een ander idee ?

                          Misschien heeft iemand interesse in een tweedehands - weliswaar nieuwe - K10 D body ?

                          groetjes
                          jan
                          Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                          en hopen te leren ...

                          Comment


                          • Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                            ... camera en lenzen inmiddels terug van bij de hersteller.

                            Probleem met de front focus werd opgelost, waarvoor hartelijke dank aan De Beuckelaer en Foto Rubens Wilrijk voor de service.
                            Mag ook gezegd worden vind ik.
                            Inderdaad. Voor recent materiaal levert DB uitstekende service. 'k Heb ondertussen wel geleerd dat je hen echter geen ouder materiaal moet opsturen, want voor reparatie daarvan rekenen ze astronomische bedragen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                            Wat betreft fotograferen van indoor basketball : ik denk dat hier een camera zal nodig zijn met extra hoge gevoeligheid want de 1600 ISO van de K10D is hier echt ontoereikend gezien de beschikbare sportzalen ondermaats scoren qua belichting voor dit doel.

                            Mischien wordt dit (hopelijk) wel de K1D ?
                            Iemand een ander idee ?
                            De K20D? Op 't eerste zicht is die niet zo erg verschillend van de K10D, maar in praktijk zal je merken dat deze aardig je verzuchtingen tegemoet zal komen. ISO is tot ISO1100 erg goed (je kan tot ISO6400) en tot ISO2200 perfect bruikbaar. Pas aan ISO3200 val je terug op het niveau van ISO1600 op de K10D. AF is ook een stuk beter in low light.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                            Misschien heeft iemand interesse in een tweedehands - weliswaar nieuwe - K10 D body ?

                            groetjes
                            jan
                            Er zullen zeker gegadigden zijn die een mooie body met geavanceerde features voor een zacht prijsje willen kopen. Vooral beginners met kleinere budgetten. Mijn K10D ging die weg. Sindsdien is de K20D wel fameus in prijs gezakt, dus allicht zal je wel geen hoge bedragen mogen verwachten...

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment

                            Working...
                            X