Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Het grote Pentax K10D topic

    Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
    what i missed:
    - handige manier om de laatste opname te wissen: vb 2maal wastebasket zou handig zijn. Die alles wissen die achter die dubbele druk zit is gewoon levensgevaarlijk !
    Ben ik het mee eens.
    Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
    - met de groene reset knop zou ik de meeste programma moest meer moeten kunnen resetten (opties). Zo vind ik het vervelend om bracketing en belichtingcorretie echt te moeten gaan uitzetten in P/A/T mode. Dat zou de groene knop moeten doen. nu moet je bijna camera uit/aan zetten of weer die camera van je oog wegdoen om op dat display te kijken.
    belichtingscorrectie neutraliseren doe je door Ev comp knop + groene knop te drukken. Werkt niet alleen met de Ex knop, met OK knop gaat de ISO naar AutoISO bvb. Testte het nog niet met de bracketing knop, maar allicht hetzelfde?
    Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
    - ik zou liever ISO zien (als die op AUTO staat) in de zoeker/display dan vb het te aantal opnames, dat mag wel even zichtbaar zijn na een opname, maar iso is toch belangrijker. (vooral in P mode, gaat het T wieltje vaak met ISO spelen ipv tijd te wijzigen)
    Gewoon ff OK drukken. Andersom (aantal opnames door OK knop) zou wijzigen van ISO door OK knop drukken nogal raar doen werken. Hoe zou je dan aantal opnames te weten komen binnen de grenzen van de huidige camera? Geen idee...

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #32
      Re: Het grote Pentax K10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

      belichtingscorrectie neutraliseren doe je door Ev comp knop + groene knop te drukken. Werkt niet alleen met de Ex knop, met OK knop gaat de ISO naar AutoISO bvb. Testte het nog niet met de bracketing knop, maar allicht hetzelfde?
      tx for the tip !

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Gewoon ff OK drukken. Andersom (aantal opnames door OK knop) zou wijzigen van ISO door OK knop drukken nogal raar doen werken. Hoe zou je dan aantal opnames te weten komen binnen de grenzen van de huidige camera? Geen idee...

      hth, Wim
      klopt uiteraard wel, maar ik was eens op zoek naar het op eerste zicht eigenaardige gedrag van de P mode: als je aan F wiel draait veranders tijd mooi mee, andersom niet direct: de reden was dat er in sommoge gevallen ook met iso werd gespeeld en dat zag ik nergens.

      ik zou aantal resterende opnames gewoon ook de ingestelde playback tijd laten zien en dan terug ISO op de plaats waar aantal opnames staan (evt. enkel in auto iso) Zo heb ik er met een lege 4GB kaart (op JPEG mode) niet veel boodschap aan of ik nu nog 745 of 624 opnames kan maken
      Last edited by vhimste; 24 augustus 2007, 14:25.
      Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

      Comment


      • #33
        Re: Het grote Pentax K10D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
        klopt uiteraard wel, maar ik was eens op zoek naar het op eerste zicht eigenaardige gedrag van de P mode: als je aan F wiel draait veranders tijd mooi mee, andersom niet direct: de reden was dat er in sommoge gevallen ook met iso werd gespeeld en dat zag ik nergens.
        In AutoISO kan dat inderdaad wel vervelend zijn. Ik moet zeggen dat sinds Pentax in de firmware toeliet de OK knop te gebruiken voor ISO, ik AutoISO eigenlijk nauwelijks nog gebruikte. Ik vond AutoISO (op m'n *istDS ook al) altijd een beetje verwarrende resultaten geven, vooral omdat de camera vaak pas naar een hogere ISO gaat als je je diafragma niet verder open kan draaien dan volopen (in Tv en P). Ik werk meestal liever aan ISO200 f/4 dan ISO100 f/2.8. Av biedt een oplossing, maar soms als het snel moet gaan is Tv makkelijker, vooral met lange brandpunten die volopen net een ietsje minder zijn (zoals de Sigma EX70-200/2.8, vooral op een TC). Bottom Line: AutoISO is zoals zoveel andere Auto dingen... handig als je P&S fotografie doet, maar in andere omstandigheden te vermijden...

        Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
        ik zou aantal resterende opnames gewoon ook de ingestelde playback tijd laten zien en dan terug ISO op de plaats waar aantal opnames staan (evt. enkel in auto iso) Zo heb ik er met een lege 4GB kaart (op JPEG mode) niet veel boodschap aan of ik nu nog 745 of 624 opnames kan maken
        In JPG en met 4GB kaarten kan ik je volgen (als je die kaart regelmatig leeg maakt). Ikzelf werk nog met 2GB kaarten (m'n CompactDrive slikt geen SDHC, enkel SD) en fotografeer uitsluitend in RAW (PEF), dan zit je volgens de camera rond de 120 beelden. Maar die schatting is voor RAWs gebaseerd op de maximale grootte van een RAW bestand, m.a.w. de Pentax-stijl DNGs die een stuk groter zijn dan de PEFs. Met PEFs geraak je niet zelden aan 150 of meer (ik herinner me zelfs meer dan 160 op eentje). Dan is een counter die een idee geeft over resterende ruimte wel handig op 't einde van een kaartje (100 à 200 beelden haal ik regelmatig op één dag), hoewel hij in 't begin van de kaart niet echt klopt...

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #34
          Re: Het grote Pentax K10D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          belichtingscorrectie neutraliseren doe je door Ev comp knop + groene knop te drukken. Werkt niet alleen met de Ex knop, met OK knop gaat de ISO naar AutoISO bvb. Testte het nog niet met de bracketing knop, maar allicht hetzelfde?

          Gewoon ff OK drukken. Andersom (aantal opnames door OK knop) zou wijzigen van ISO door OK knop drukken nogal raar doen werken. Hoe zou je dan aantal opnames te weten komen binnen de grenzen van de huidige camera? Geen idee...

          hth, Wim

          Hey dat zijn handige tips! Het ei van Columbus... Wordt dringend eens tijd dat ik mij de handleiding aanschaf zo te zien...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #35
            Re: Het grote Pentax K10D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
            Met de K10D heb ik ook meer foto's met niet-level horizon dan met de ist D, maar ik denk eerder dat dat met de handligging te maken heeft dan met wat anders.... Er is een eenvoudige test om te zien of de sensor scheef staat of niet. Ga voor de spiegel staan en maak dat je de camera redelijk groot in beeld hebt. Foto maken: het kan dat er van alles scheef staat, maar als de sensor level staat zal ie mooi recht op het beeld terecht komen. Ik heb het zo getest, en kon zien dat de sensor goed uitgelijnd is... Ik ben nu op zoek naar de O-M53 zoekerloupe om het probleem te overkomen...
            Heb test met spiegel gedaan en ook nog wat andere tests en foto's zijn mooi horizontaal uitgelijnd. Misschien drukte ik te hard op het knoppeke.

            Wat moet ik verstaan onder een O-M53 zoekerloupe?

            Goed nieuws is dat ik deze week de 2 da* lenzen mag gaan afhalen.

            Bye
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #36
              Re: Het grote Pentax K10D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
              ...........
              Wat moet ik verstaan onder een O-M53 zoekerloupe?
              Bye
              Marc
              Dit

              O-M53 = O-ME53 (denk ik)

              agzz
              ...Just left this forum!
              I Love Leica

              Comment


              • #37
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                In JPG en met 4GB kaarten kan ik je volgen (als je die kaart regelmatig leeg maakt). Ikzelf werk nog met 2GB kaarten (m'n CompactDrive slikt geen SDHC, enkel SD) en fotografeer uitsluitend in RAW (PEF), dan zit je volgens de camera rond de 120 beelden. Maar die schatting is voor RAWs gebaseerd op de maximale grootte van een RAW bestand, m.a.w. de Pentax-stijl DNGs die een stuk groter zijn dan de PEFs. Met PEFs geraak je niet zelden aan 150 of meer (ik herinner me zelfs meer dan 160 op eentje). Dan is een counter die een idee geeft over resterende ruimte wel handig op 't einde van een kaartje (100 à 200 beelden haal ik regelmatig op één dag), hoewel hij in 't begin van de kaart niet echt klopt...

                hth, Wim
                Dus als ik het goed begrijp dioet Pentax op de PEF raw bestanden een of andere losless compressie? In de manual duiden ze geen verschil aan in aantal opnames voor PEF of DNG.
                En de aanduiding voor aantal opnames is gebaseerd op de DNG size ook al sta je op PEF? ... toch wel raar niet? Ze weten uiteraard niet op voorhand wat de compressiefactor is (hangt wss af van de foto zelf),
                Maar zoals ik het begrijp passen ze het aantal resterende opnames wel telkens aan door de echte freespace te bekijken en niet zomaar het aantal gemaakte opnames X de DNG size te doen.

                Am i right ?
                Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

                Comment


                • #38
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
                  Dus als ik het goed begrijp dioet Pentax op de PEF raw bestanden een of andere losless compressie? In de manual duiden ze geen verschil aan in aantal opnames voor PEF of DNG.
                  En de aanduiding voor aantal opnames is gebaseerd op de DNG size ook al sta je op PEF? ... toch wel raar niet? Ze weten uiteraard niet op voorhand wat de compressiefactor is (hangt wss af van de foto zelf),
                  Maar zoals ik het begrijp passen ze het aantal resterende opnames wel telkens aan door de echte freespace te bekijken en niet zomaar het aantal gemaakte opnames X de DNG size te doen.

                  Am i right ?
                  De concensus lijkt dat de schatting is gebaseerd op een worst case. Een PEF van een chaotisch onderwerp, maw eentje waarop compressie geen effect zou hebben, zou even groot kunnen zijn als een niet-gecomprimeerde DNG? Een schatting gebaseerd op DNG zou dus een conservatieve schatting zijn ook voor PEF...

                  Ik heb echter nog geen PEF gefotografeerd die maar in de buurt kwam van de grootte van de DNG. Mss is 't gewoon een bugje?

                  Of mss zit er een firmware upgrade aan te komen die PEFs met hogere bitdiepte (14bit zoals op de nieuwe C en N?) levert waarna de schatting wel zou kloppen? Oops... weer aan 't dromen...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #39
                    True colors

                    >DpReview

                    Removing the camera's built-in image processor and instead processing using a standard converter (in this case Adobe Camera RAW)
                    we see the K10D's true colors,
                    clear crisp images with lots of detail and sharp edges. Indeed there are several parts of the image which look more detailed than the D80.

                    En dan : Image quality 7.5
                    whatever

                    K10D is idd : a Pro- one
                    Zeker de beoordeling ervan It’s a beast and alive!!
                    (We always shoot RAW)

                    'tis maar hoe je het bekijkt, hé
                    No comment

                    agzz

                    big news from Berlin
                    I Love Leica

                    Comment


                    • #40
                      Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Voorwaarde is wel dat je het wil zien, weet waar te zoeken en hoe in te grijpen!

                      Simpel voorbeeldje >

                      Huge/massive "Cropped" K10D RAW-file***

                      Original RAW > naar Jpg 72ppi
                      Bijna geen spoor van het brijpatroon in de sweater te zien!! (ook niet in RAW)



                      Original RAW > naar Jpg > met klein LR v:1.1 ingreepje!
                      Brijpatroon in sweater nu wel mooi te herkennen, alhoewel het in de oorspronkelijke RAW niet te zien, maar wel aanwezig was!
                      Het kleurverschil komt door de WB ingreep, natuurlijk.



                      moraal: niets is wat het lijkt, met de K10D is alles anders

                      agzz

                      ***Original RAW picture by: wim (ishpuini ) > DA*16-50 f/2.8 zoom ;-)

                      *
                      Last edited by Dagzz; 1 september 2007, 21:19.
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #41
                        Re: True colors

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                        >DpReview

                        Removing the camera's built-in image processor and instead processing using a standard converter (in this case Adobe Camera RAW)
                        we see the K10D's true colors,
                        clear crisp images with lots of detail and sharp edges. Indeed there are several parts of the image which look more detailed than the D80.

                        En dan : Image quality 7.5
                        whatever

                        K10D is idd : a Pro- one
                        Zeker de beoordeling ervan It’s a beast and alive!!
                        (We always shoot RAW)

                        .......................enz....enz
                        vervolg>>

                        voor de non B-lievers, de link

                        Announced on September 14th 2006, just in time for Photokina 2006 the new K10D is Pentax's first foray into the serious-amateur digital SLR market. It's bigger, tougher and more feature rich than any Pentax digital SLR before it and it certainly carries a wide enough range of features to worry the 'big name' brands. Headline features include a stabilized ten megapixel CCD, high quality image processing pipeline, dust and weather proof seals, 11-point AF (with 9 cross-type points) and some unique exposure modes. A full detailed list of the top 20 features can be found below. It's clear that Pentax are targeting the likes of the Canon EOS 30D and Nikon D200, on paper it's a very strong contender.



                        Mijn bescheiden mening, over: IN-Cam processing

                        1. I'm always using RAW
                        2. Maar dan nog, geef mij dan toch maar een non over-processed jpg file
                        3. Ik bewerk (PP-Crea) ze liever zelf!
                        4. Probeer maar eens de halo’s van een oversharpening enz... wéér weg te werken, no way!
                        5. Ik bezie de: “in Cam “ processing als Rauwe (neutrale/soft) Jpg processing en zo hoort het.
                        Toevallig net wat de K10D doet een emulsion a like jpg uitwerpen, klaar voor PP
                        Dus, met nog een beetje werk en eigen creativiteit aan!
                        Daar draait het toch allemaal om, creativiteit / personalisation?
                        Die super flauwe kul, van recht uit de doos resultaten, dat is dus echt iets voor: luiaards, of: non artistic people, mar die kopen best een: éénknops digicammetje, of ee LCD TV met remote, toch géén DSLR+Optics!!
                        Moest ik even kwijt, na de vele kwijl, competitiedrang en just'envy; die ik juist gelezen heb!!!

                        agzz
                        I Love Leica

                        Comment


                        • #42
                          Re: Het grote Pentax K10D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                          Voorwaarde is wel dat je het wil zien, weet waar te zoeken en hoe in te grijpen!

                          Original RAW > naar Jpg > met klein LR v:1.1 ingreepje!
                          Brijpatroon in sweater nu wel mooi te herkennen, alhoewel het in de oorspronkelijke RAW niet te zien, maar wel aanwezig was!
                          Het kleurverschil komt door de WB ingreep, natuurlijk.

                          moraal: niets is wat het lijkt, met de K10D is alles anders

                          agzz

                          ***Original RAW picture by: wim (ishpuini ) > DA*16-50 f/2.8 zoom ;-)

                          *
                          Oops... Ik vrees dat je daar idd op een mozaic (of is het demozaic?) foutje gestoten bent Dagzz... Dat is helaas geen brijpatroon afkomstig uit de trui van de persoon op de foto, maar een probleempje in de interpolatie van het RAW bestand. Schuldige is Lightroom, in de Pentax Photo Lab software is er geen spoor van deze artifacts... Silkypix (de engine achter Pentax Photo Lab) is de betere RAW converter, maar de verschillen met de veel handigere Lightroom/ACR zijn in de details. Maar soms zijn ze zichtbaar, zoals hier...

                          Toch bedankt, bij deze is Lightroom een beetje gezakt in m'n achting, en de Pentax Photo Lab wat gestegen... Maar ik blijf voorlopig toch Lightroom gebruiken, want op het interpolatiealgoritme na, zijn de tools in Lightroom immers superieur... Mss moet Pentax Photo Lab wel de voorkeur verdienen voor kritische conversies, terwijl Lightroom het snelle werk kan doen?

                          Wim
                          Last edited by ishpuini; 1 september 2007, 22:30. Reden: niet zeker over terminologie...
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #43
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            shuut spoiler

                            Aléé joeng, my joke is gone!

                            Mijn moemoe kent dat brijpatroontje > 2links 1 rechts en 6 latne vallen!!

                            pfffffff

                            Hahahahaa agzz

                            btw; LR is er aan, aan het werken hoor.
                            Last edited by Dagzz; 1 september 2007, 22:37.
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #44
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                              shuut spoiler
                              Aléé joeng, my joke is gone!
                              Mijn moemoe kent dat brijpatroontje > 2links 1 rechts en 6 latne vallen!!
                              pfffffff
                              Hahahahaa agzz
                              btw; LR is er aan, aan het werken hoor.
                              Sorry jong... gevoel voor humor heb ik niet hé...

                              Ik heb wel vertrouwen in Adobe, dus 't zal allicht wel goedkomen. Met de eerste upgrade naar 1.1 was ik in elk geval onder de indruk!

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Het grote Pentax K10D topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                                Sorry jong... gevoel voor humor heb ik niet hé...


                                Wim
                                Na een paar Really'Ugely topics gelezen te hebben, was het wel broodnodig, een bekke humus-humor, hier op dit forum

                                agzz
                                I Love Leica

                                Comment

                                Working...
                                X