Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Waar ik er ooit fier op was: ik heb een Canon 50D, begin ik me er langzamerhand over te
    schamen. Een belachelijk gevoel, ik weet het. Het is me ingeblazen door de heren Canon
    en Nikon. En het lijkt ze nog te lukken ook.
    Hoezo? Waarom dan?
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
      Hoezo? Waarom dan?
      Dat zou ik nu zelf ook wel eens willen weten. Eigenlijk ben ik zeer sceptisch over al die
      zogeheten vooruitgang en verbeteringen. Tegelijkertijd wil ik niet het nieuwste mooie
      speeltje missen.
      Beter op hogere iso, sneller... alsof ik daar ooit iets mee doe. Ik stel mezelf altijd in
      vraag. En dat doe ik met mijn toestel misschien ook. Te veel.

      Comment


      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

        Wat ik vervelend vind aan mijn 50D is de aan- en uitknop die te klein is voor mijn misschien te dikke vingers.
        Staat m.i. ook op de verkeerde plaats nl. achteraan op het toestel.
        Geef mij maar een aan- en uitknop zoals op de goede oude 400D die ik ook nog heb.
        Lekker groot en staat waar het moét staan nl. net binnen vingerbereik aan de knop waar je op drukt om foto's te maken....
        Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

        Comment


        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

          ik vind het meest geavanceerde en recente bridge-model Lumix Panasonic FZ100 spijts zijn CMOS-sensor en zijn flash-hotshoe en zijn Leica-lens en vele instelmogelijkheden toch nog serieus tekort komen in beeldkwaliteit tegenover mijn oude reflexcamera.

          Comment


          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

            Al vanaf ISO 800 is de ruis al storend bij m'n Pentax K10D
            Manueel focussen met mijn Lumix LX5 is onbegonnen werk
            http://thaajs.weebly.com/
            http://www.flickr.com/photos/thijs94/

            Comment


            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

              5D MI, wordt toch al zo'n 3 jaar elke dag intensief gebruikt (en waarschijnlijk ook daarvoor, was 2e hands toen ik 'm kocht) en begin daardoor toch wat problemen te zien.. De dode pixels stapelen zich op, en er is ook een probleem met de sluiter. Ook de ruis op hogere iso-waarden wordt me teveel (hoger dan 400 ga ik niet graag), zeker als je vergelijkt met recentere modellen (maar wat wil je van een camera die 6 jaar oud is). Ook heeft hij regelmatig een kuisbeurtje nodig.
              Maar gezien de leeftijd en hoge gebruik vind ik het ergens maar normaal dat hij sommige gebreken toont. Ik hoop gewoon dat hij het nog eventjes volhoud tot ik een vervanger kan betalen.

              Comment


              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                Mijn nieuwe K-5:
                + snellere AF
                + beter scherpstellen bij weinig licht
                + subtielere sluiter
                + lichter en toch robuust
                + compact toestel voor een semi-pro
                + goede afwerking (WR= Weather Resistant)
                + LCD Display licht op in het donker
                + Zoeker met dekking van 100%

                - Geen SR (=IS of VR voor Canon/Nikon) knop meer, moet via menu
                - De ruis had véél beter mogen zijn dan tov de oudere modellen en voor deze prijsklasse
                - De vergrendelingsknop van de programmaschijf is hinderlijk en vergt gewenning tijdens de eerste weken

                Mijn ex K200D:
                + zeer goede beeldkwaliteit
                + goede resolutie
                + stevige, robuuste en degelijk afgewerkte body die goed in de hand ligt
                + LCD display

                - AA batterijen
                - Batterij indicatie onnauwkeurig
                - Trage(re) AF, zelfs in AF-C
                - Bij weinig licht werkt de AF niet behoorlijk, de flits wordt gebruikt om extra licht te hebben voor AF

                Zo heeft iedereen wel wat....
                Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

                Comment


                • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                  Sony DSC-HX9V:

                  Voordelen:
                  + Zeer goede AF, ook bij face recognition en onder slechte lichtomstandigheden (IR meting)
                  + Fantastisch en bruikbaar zoombereik 24-384mm
                  + Scherpe, contrastrijke en kleurvolle foto's
                  + Zeer aanvaardbare automatische witbalans
                  + Video opnames zijn echt zeer goed
                  + Fantastische burst mode
                  + Fantastische panorama functie
                  + Zeer aanvaardbare macro foto's
                  + Custom button

                  Nadelen:
                  - Niet meteen het goedkoopste fototoestel (maar je krijgt dan natuurlijk ook wel wat)
                  - Hoewel over het algemeen snel, traag in omschakeling opname/weergave en bij sommige functies
                  - AF op meerdere (al dan niet bewegende) focuspunten zoals bij face recognition met bvb 8 personen (herkent effectief alle gezichten) kan behoorlijk traag zijn
                  - Geen aparte batterijlader!! Batterij moet opgeladen worden via het toestel (tot zo ver de handigheid van mijn 2e batterij) en gaat bovendien niet superlang mee

                  Ik ben er nog volop verder mee aan het experimenteren en zal het lijstje in de toekomst ongetwijfeld nog wel kunnen uitbreiden. Het blijft echter een schitterend compact camera'tje (in vergelijking met mijn D700 dan toch ).

                  Comment


                  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                    SONY NEX5

                    PRO:
                    - zeer handig klein toestel
                    - superfoto & video kwaliteit voor deze prijsklasse
                    - superalternatief als je eens geen SLR wil meenemen maar toch nog met zeer keurige fotos naar huis wil komen
                    - zeer mooie kleuren & met bv 16mm f2.8 echt wel een leuke low light camera

                    CONTRA:
                    - zeer onhandig te switchen van A,P,TV... modus
                    - de bijgeleverde miniflash komt niet hoog genoeg bv gebruikt te kunnen worden met de 18-200 lens
                    - AF-punt selecteren is niet echt handig
                    - battery lifetime is echt wel zeer laag : 2 battery's op zak hebben voor een fotouitstap van een halve dag is geen overbodige luxe
                    - de bouw van het beweegbaar schermpje komt me zo "raar" over,... je moet er redelijk hard aan trekken... waardoor ik in den beginnen schrik kreeg dat het wel eens zou breken
                    - lenzenkeuze is nog veel te beperkt en uitvoerige reeds lang beloofde nieuwe lenzen-gamma komt er maar niet.... (al op Cebit vorig jaar beloofde men spoedig met nieuwe lenzen uit te komen...)


                    algemene conclusie: ik ben misschien wel kritisch... maar in the end vind ik het wel een toptoestel! soms moet je met een aantal beperkingen leren leven
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

                    Comment


                    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                      Fuji X10

                      PRO
                      - leuk ingebouw flitsje
                      - low noise bij hogere iso
                      - vele andere voordelen zoals het aantal foto's per seconde, high iso mogelijkheden, enz
                      - veel mensen kopen deze camera als "alternatief" op de zeer dure (x10 ?) Leica digitale camera's
                      - het is een leuk hebbeding,... doch.... ik scoor er nog niet de kwaliteit mee wat ik bij m'n NEX5 wel heb
                      - zeer leuke zoomrange-lensje (best wel lichtsterk!)

                      CONTRA:
                      - viewfinder is echt heel dikwijls irritant om werken (+/- 75 % van wat er is... zie je door de viewfinder... echt irritant als je bv Canon SLR's gewoon bent)
                      - het zal wel aan mij liggen... maar ik vind m'n draai nog niet door de menu's
                      - HD video gebruik is niet praktisch ... (compared met NEX5 waar dit superhandig is)
                      - ik heb de indruk dat de kwaliteit wat er in theorie moet uitkomen..... toch niet echt uit komt. Ik heb de indruk dat er qua toestel toch een serieus verschil is met bv NEX-series.
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

                      Comment


                      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                        5d mark II
                        De AF in donkerdere situaties....Ik kom er gek van!
                        "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                        Comment


                        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                          Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                          5d mark II
                          De AF in donkerdere situaties....Ik kom er gek van!
                          Toch gek .....
                          Ik ben super tevreden over de 5D Mark II , maar fotografeer ook uitsluitend manueel !!!
                          Heb geen AF-brol nodig... Het is een gewoonte die ik van vroeger heb overgehouden
                          en ik vind het eigenlijk zeer spijtig dat iedereen zeurt over missende of onjuiste of te trage AF... Wil dit zeggen dat de vakkunde of de feeling achteruit gaat ?????

                          Mijn toestel staat altijd volledig manueel en is stukken rapper dan eender welke automaat.. druk - klik - klaar !!! objectieven 1.2 - 1.4 en 2.0
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                            Ik ben grootgebracht met MF objectieven en mijn D1 periode heb ik ook hoofdzakelijk doorgebracht met MF (het geld was op).
                            AF-brol komt toch soms van pas hoor, zeker als de onderwerpen snel bewegen en totaal onvoorspelbaar zijn voor een buitenstaander.
                            Een DAN-graad karate tijdens kataoefeningen in een zoals gewoonlijk armzalig verlichte sportzaal vb. Ik kan dat zelf echt NIET zonder snelle autofocus. En dan bedoel ik wel : snel. Natuurlijk zijn er stille momenten, maar die interesseren me minder. De effectiviteit van die sport ligt voor een groot deel in het feit dat ze sneller reageren dan iemand van middelbare leeftijd op een knopje kan duwen (ik toch). Er is toch echt wel zoiets als reactietijd van en naar de hersenen hoor.
                            Overtuig me.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                            Toch gek .....
                            Ik ben super tevreden over de 5D Mark II , maar fotografeer ook uitsluitend manueel !!!
                            Heb geen AF-brol nodig... Het is een gewoonte die ik van vroeger heb overgehouden
                            en ik vind het eigenlijk zeer spijtig dat iedereen zeurt over missende of onjuiste of te trage AF... Wil dit zeggen dat de vakkunde of de feeling achteruit gaat ?????

                            Mijn toestel staat altijd volledig manueel en is stukken rapper dan eender welke automaat.. druk - klik - klaar !!! objectieven 1.2 - 1.4 en 2.0

                            Comment


                            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Ik ben grootgebracht met MF objectieven en mijn D1 periode heb ik ook hoofdzakelijk doorgebracht met MF (het geld was op).
                              AF-brol komt toch soms van pas hoor, zeker als de onderwerpen snel bewegen en totaal onvoorspelbaar zijn voor een buitenstaander.
                              Een DAN-graad karate tijdens kataoefeningen in een zoals gewoonlijk armzalig verlichte sportzaal vb. Ik kan dat zelf echt NIET zonder snelle autofocus. En dan bedoel ik wel : snel. Natuurlijk zijn er stille momenten, maar die interesseren me minder. De effectiviteit van die sport ligt voor een groot deel in het feit dat ze sneller reageren dan iemand van middelbare leeftijd op een knopje kan duwen (ik toch). Er is toch echt wel zoiets als reactietijd van en naar de hersenen hoor.
                              Overtuig me.
                              Ik begrijp je volledig hoor..
                              Zo heeft ieder zijn mening over iets..
                              En inderdaad, ik heb de snelheid niet zo nodig..
                              Wat ik eigenlijk zeer cru wou vertellen is, dat we het "echt" kunnen fotograferen aan het verleren zijn..We zijn verwend door al onze moderne elektronica..
                              Ook wil ik je nog vertellen dat ik ook nog steeds analoog fotografeer zonder enige elektronische hulpmiddelen in mijn toestellen. En ik ben dit zo gewoon en daarom werk ik met mijn digitale toestellen ook zo.. In minder gunstige lichtsituaties ben ik wel in het voordeel omdat een automaat soms gewoon niks vind..

                              Meningen uitwisselen , daar dient een forum voor... Niet ??
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment


                              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                                ...

                                Meningen uitwisselen , daar dient een forum voor... Niet ??
                                [Mod-LesC]Heel juist, maar deze draad is eigenlijk niet bestemd om te discussiëren.[/Mod]
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                                Comment

                                Working...
                                X