Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar zonder resultaat. Is de Vanguard Alta Pro 263AB 100 hier al ter sprake gekomen?

    Deze zou moeten dienen voor allround gebruik, en is ter vervanging van een oldtimer die veel te zwaar is om mee te sleuren.
    Het lijkt me een degelijk statief voor een bescheiden budget, maar ik wil natuurlijk ook geen kat in een zak kopen.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Ik lees hier meermaals dat een 3-way kop minder handig is in combinatie met een horizontaal geplaatste middenzuil, omdat je dan geen foto in landscape-orientatie meer kan maken.
      Kan iemand mij dat eens duidelijk uitleggen?

      Ik heb een voorkeur voor 3-way tegenover balhoofd - misschien grotendeels uit gewoonte - maar als ik een statief met kantelbare middenzuil aanschaf, wil ik dat ook ten volle kunnen gebruiken, en zou ik overwegen om toch met balhoofd te werken.

      Als ik mijn 3-way statiefkop in portret-orientatie zou kantelen, staat die dan niet gewoon in landscape als de middenzuil horizontaal is geplaatst? Normaal gezien heeft een 3-way in standaard-stand 360 graden rotatie om de verticale as, en 90 graden rotatie voorwaarts en zijwaarts. Wat zorgt er dan voor dat je je toestel niet meer horizontaal krijgt op een horizontale middenzuil?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        iemand ervaring met volgend statief. Vanguard Alta Pro 263 AGH statief

        Ik ben namelijk opzoek naar een een beginners statief tot max 200€. Moet makkelijk mee te dragen zijn. Ik beschik over een Canon 700D toestel

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Wel bij vermelden welke objectieven je gebruikt.
          François

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            ik beschik momenteel over standaard kitlens 18-55 en de Canon EF 75-300mm - f/4-5.6 III - telezoom lens.
            Ik ben wel momenteel aan het kijken voor deze te vervangen door Canon EF-S 18-200mm - f/3.5-5.6 IS - superzoom lens

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Ik weet niet goed wat ik van die Vanguard moet denken... voor mij kan ie niet laag genoeg bij de grond (min. hoogte 68cm). Ik vraag me af of er gebruikerservaring is hier op BD. De reviews zijn een beetje gemengd.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik weet niet goed wat ik van die Vanguard moet denken... voor mij kan ie niet laag genoeg bij de grond (min. hoogte 68cm). Ik vraag me af of er gebruikerservaring is hier op BD. De reviews zijn een beetje gemengd.
                Wij hebben dezelfde als jij gekocht , was duur maar heel tevreden van.

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  hey,

                  ik zou graag een statief aanschaffen om gebruik te kunnen maken van langere sluitertijden. Heb geen ervaring met statieven en /of koppen...
                  Had gehoopt om hier wat hulp te krijgen.

                  Ik gebruik een Nikon D750 + batterygrip, qua gewicht zou ik rekening houden met zwaarste lens een 70-200 F2.8 (heb deze nog niet in mijn bezit, maar zou deze later van tijd wel willen aanschaffen). Op de camera gebruik een carry speed FS PRO riem, hier is een plaat op de camera bevestigd die arca swiss compatibel is. ik denk dat dit wel een voordeel kan zijn, dan hoef ik niet telkens die plaat er af te halen indien ik mijn riem er aan wil of hem op statief wil zetten.

                  Mijn budget is +/- €350 voor het statief en de kop.
                  ik heb zelf reeds wat zoek werk gedaan en de Manfrotto New 055 serie of de New 190 serie lijkt me wel iets.
                  Het statief zou ik willen gebruiken om foto's met langere sluitertijden (grijsfilters), landschappen en portretten.
                  Ik weet niet goed welk type kop er hier best voor gebruikt word (3 weg, balhoofd, pistool)
                  Natuurlijk zijn die koppen van manfrotto wle niet arca swiss...

                  Hebben jullie enkele tips of voorstellen om mij vooruit te helpen?

                  waarvoor dank!
                  Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                  Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Wij hebben dezelfde als jij gekocht , was duur maar heel tevreden van.
                    Mijn vrouw werkt intussen met dezelfde combo, en haar Gitso + RRS-kop staan op de zolder, eventueel voor 'studio-opnames'.
                    Duur, inderdaad, maar ik denk niet dat wij (jij dus inbegrepen) ooit nog een andere zult moeten kopen.


                    Wat de post van Bart Salembier betreft: zowel de 055 als de 190 zijn goed, alu is zwaarder (maar goedkoper) dan carbo, vier secties vouwt kleiner bijeen dan drie (al is drie stabieler)
                    en zoek iets anders dan een Manfrotto-kop, liefst Arca-Swiss compatibel.
                    Of doorloop dezelfde stappen als de meesten van ons:
                    1. rommel (maar niet duur),
                    2. beter (maar niet goed genoeg),
                    3. duur (maar voor het leven).

                    (ik vrees dat bv ook die Vanguard ergens tussen 1 en 2 hangt, maar heb niet genoeg info om me er echt over uit te spreken; dus een flinke korrel zout gebruiken)
                    Last edited by LesC; 22 december 2014, 17:12.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      vergeef me als ik fout ben.

                      is arca swiss ook niet meestal gelijk aan een balhoofd en hoef je dan ook niet een L beugel te gebruiken om "praktisch" in portret te kunnen fotograferen?
                      Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                      Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door bart salembier Bekijk bericht
                        vergeef me als ik fout ben.

                        is arca swiss ook niet meestal gelijk aan een balhoofd en hoef je dan ook niet een L beugel te gebruiken om "praktisch" in portret te kunnen fotograferen?
                        Fout. Arca swiss (compatible) is een bepaald formaat van cameraplaatje en (op je balhoofd, statiefkop...) release'systeem'. Het is -voor zover ik weet- een poging om naar een bepaalde standaard te streven. Mijn cameraplaatjes (en lensplaat voor de zwaardere tele's) passen zo op het releasesysteem bovenop mijn Q3. Dat is toevallig een balhoofd. Mijn L beugel pas daar evengoed op.
                        Enkel als ik naar mijn Manfrotto monopod+kop overstap, moet ik een Manfrotto-plaatje gebruiken. Helaas een ander formaat.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Fout. Arca swiss (compatible) is een bepaald formaat van cameraplaatje en (op je balhoofd, statiefkop...) release'systeem'. Het is -voor zover ik weet- een poging om naar een bepaalde standaard te streven. Mijn cameraplaatjes (en lensplaat voor de zwaardere tele's) passen zo op het releasesysteem bovenop mijn Q3. Dat is toevallig een balhoofd. Mijn L beugel pas daar evengoed op.
                          Enkel als ik naar mijn Manfrotto monopod+kop overstap, moet ik een Manfrotto-plaatje gebruiken. Helaas een ander formaat.
                          Wat Les zegt klopt.
                          Arca Swiss is een merk maar word ook als aanduiding voor een bepaald soort koppeling gebruikt als zijnde "arca swiss compatible". Je herkent die aan de zogenaamde dove-tail vorm.
                          Ik heb zo een arca swiss Z1 balhoofd waar mijn l-plaat van kirk op past, de plaat van wimberly die onder mijn voet van de 70-200 zit en de panokop van RRS. Dat maakt dat je merk-onafhankelijk kan gaan werken en enkel moet zorgen dat je een arca swiss compatible systeem gebruikt.

                          Manfrotto gebruikt dat dus inderdaad niet, maar als je enkel 1 camera op een statief kwijt moet kunnen zonder "speciallekes" is dat ook helemaal niet zo erg.

                          Wat vanguard betreft: dat was mijn eerste statief. Kheb dat een tijd in gebruik gehouden voor een off camera flitser op te zetten maar daar achteraf iets beter voor gekocht. Zegt dat genoeg? :-)
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Even bij Wikipedia op zoek gegaan naar meer info, en ja hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Tripod_...ca-Swiss_style
                            Camera equipment maker Arca-Swiss independently developed a quick-release system for use on their tripod heads. It is based on plates that are 38mm wide, and have a 45° dovetail,[1] which is held into place on the receiver with a screw clamp. Starting in the 1990s, with the popularization of the Arca-Swiss B-1 ballhead, many other companies began producing plates and including Arca-Swiss style (sometimes referred to as arca-type) receivers on their tripod heads. Many other manufacturers now utilize this system, including Acratech, FEISOL, Giotto's, Kirk Photo, Really Right Stuff, Wimberley and others. Today most plates are machined aluminum which are attached to the cameras or lenses with a 1/4-20 hex screw....
                            (slechts de eerste paragraaf gekopieerd, maar er is meer.)
                            Heb ook nog een Vanguard(je) staan; ooit gekregen, maar volgens mij niet beter dan mijn allereerste Hama.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Positieve ervaring met een Vanguard Alta Plus 263AP gehad een jaar geleden. Was m'n eerste statiefje en dat heeft een trip door Ijsland overleefd.

                              Maar Vanguard zou ik persoonlijk links laten liggen en eerder naar Benro kijken. Dat is veel betere kwaliteit, voor een veel betere prijs.
                              Ik heb er me net zelf eentje aangeschaft, de Benro A4570T, een beest van een statief. (hoewel ik het wel meteen weer ga inruilen voor een andere Benro, de C3580T, wegens verandering van gedachten)

                              Mijn tip, Benro. Geen Vanguard. Benro staat mijlen verder.

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                ...

                                Heb een Sirui R-4203 aangeschaft met K40 balhoofd van hetzelfde merk. Staat als een rots, stabiel tot en met. Gewicht valt zeer goed mee, is goed draagbaar, ook over langere afstand. Ik heb opzettelijk voor een 3-sectie gekozen, is dan wel wat langer als je hem samenvouwt, maar dat valt zeker mee. Ook de gimball van Sirui heb ik erbij genomen, die heb ik echter nog niet geprobeerd.

                                Ik was nochtans gegaan voor een Gitzo of Benro, maar eens ik de Sirui had gezien, bekeken en getest, was de beslissing gauw genomen.

                                Je leest ook goeie commentaren over dit merk, dat blijkbaar de fabrikant was of is, van de Koppelingen voor de Gtizo statieven. Ook het feit dat ik er niet mee in extreme omstandigheden zit, zoals beroepsmannen, heeft me beslist om voor Sirui te gaan, want prijsverschil is er wel degelijk.

                                Heeft er trouwens iemand ervaring met de gimball van Sirui???

                                m v g

                                Eugène.
                                BD1766BE

                                Comment

                                Working...
                                X