Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Ben met statief en kop ermee naar de bos getrokken, had daar namelijk enkele weken geleden een vos gezien nabij een vossehol.
    Viel reuze mee het gewicht van statief, de volle fototas viel minder mee.
    De vos heeft zich niet laten zien.

    Toen ik terug naar de auto ging kwam ik de boswachter tegen en die wist me te vertellen dat ze de vos gevangen hadden en elders uitgezet daar hij in de buurt zich meermaals aan een kippenslachtparty tegoed had gedaan.

    Heb daar 2 uur voor pietsnot stilgezeten.

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Off topic maar: wat een onzin! Boswachters zijn ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap en vangen geen vossen om ze verderop uit te zetten. Die zijn goed opgeleid en weten dat het dier gewoon terugkeert of sterft omdat ze op tijd geen nieuw territorium hebben kunnen veroveren. Het mag ook niet trouwens, noch vangen, noch uitzetten.

      Wie jij bent tegengekomen is een jachtwachter (die noemen zichzelf graag 'boswachter', maar geheel onterecht) die niet wou toegeven dat ze het dier hadden afgeschoten, en misschien zelfs aan de burcht wat sowieso verboden is. Maar geen nood, uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld twee weken duurt voor een leeg territorium opnieuw ingenomen is door een jong dier uit de buurt.

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Effen een vraagje : heeft er iemand ervaring met éénbeensstatief "Velbon UP - 400 DX" (44,99 Euro bij Coolblue).
        Zou het eventueel willen gebruiken voor amateursportfotografie.

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Serui N2204 of andere reisstatieven van Serui.
          Ik kreeg de middenzuil niet in of uit geschoven door een kapotte klem (3) mogelijk veroorzaakt door de zuilbus van de statiefplaat (2).
          De bus (2) waar de middenzuil in de statiefplaat komt is zo smal dat deze het felsrandje (1) van de klem raakt. Die verdikking zou breder moeten zijn zodat deze alleen de draairing (5) raakt.
          De kunststof klem (3) is van erg dun en broos materiaal. Bij ieder inschuiven van de zuil raakt deze dus de het randje van de klem; wanneer de zuil plots in zou zakken met een camera er op valt er een gewicht van minstens twee kilo op het felsrandje (1) van de klem.
          Mijn aanbeveling naar de fabrikant toe is: een klem (3) van sterker materiaal toepassen en de zuilbus (2) van de cameraplaat breder maken zodat deze alleen de draairing (5) raakt
          Ik heb intussen van de verdeler een nieuwe klem ontvangen, bij hen was het probleem van die zwakke klem bekend, de fabrikant werkt aan een verbeterde klem. Zij waren blij dat ik de mogelijke oorzaak van het stuk gaan gevonden had.
          Een door mij toegepaste oplossing is een stootrubber over de zuilbus zodat de klem niet geraakt wordt (4). Deze rubberen ring heeft een gat van 30 mm en 11 mm dik, deze is o.a. verkrijgbaar bij een loodgieter. In plaats van rubber kunt je ook een ring opmaat maken van stevig schuimplastic.
          Die rubberring heeft ook als voordeel dat deze de sluitertrillingen van de camera verminderd en vangt de schok op voor de camera als de zuil plots naar beneden zakt wanneer je hem niet goed geborgd hebt.
          Last edited by Eenbes; 9 juli 2014, 16:03.

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Moderator Note: Bedankt om deze gebruikerservaring en de oplossing die je gevonden hebt hier met ons te delen! Hoogst nuttig voor diegenen die iets soortgelijks meemaken.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Lamaar
              Last edited by paulmedusa; 11 juli 2014, 12:06.

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Vandaag een bericht kregen van Serui die de bevindingen van hun gebruikers zeer op prijs stelt.
                Last edited by Eenbes; 13 juli 2014, 09:10.

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Lamaar
                  Last edited by paulmedusa; 11 juli 2014, 12:05.

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Na mijn overstap naar een systeemcamera werd mijn statief meer en meer thuis gelaten, was gewoon overkill. Uiteindelijk na lang zoeken op het net, en zwaar twijfelen tussen de MeFoto road trip toch voor de Sirui T-025x gegaan.
                    Carbon, kop inbegrepen, weegt geen 800gr, plooit dicht tot een pakje van 30 cm lang. Bovendien is het nog betaalbaar ook, 189€ voor een carbonstatief valt goed mee.
                    Oh ja, de kop is Arca Swiss compatibel, de middenkolom kan je er af draaien om zeer laag bij de grond te gaan werken, dus ook voor macro.
                    Wie toch een ander balhoofd wil, dat kan. De meegeleverde kop werkt echter zeer goed, éénknopsbediening.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Bedankt voor deze snelle review, Lieven. Ik ga iemand anders nu hiernaar verwijzen.
                      Zelf vroeg-ie (in een aparte topic, terwijl wij hier zo'n "vat vol ervaring" kunnen aanbieden ) bijkomend ervaring over deze statief+kop combo: http://www.fotokonijnenberg.nl/coman...um-c1-balhoofd

                      Iemand vertrouwd met Coman?

                      (bij voorkeur hier in deze grote topic plaatsen a.u.b.)
                      Last edited by LesC; 8 augustus 2014, 10:18.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Dat zou ik alvast niet kiezen, alu voor 169 tegenover carbon voor 189.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          K bedoel eigenlijk deze http://www.fotokonijnenberg.nl/coman...um-c-1-ex-demo

                          Marcot

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Marcot Bekijk bericht
                            Daarom is het best om bij een dergelijke vraag:
                            - hier naar het grote topic te komen;
                            - een link te plaatsen (weet je dat ik eerst aan het zoeken was naar Camon ipv Coman? )

                            Ik weet niet er al ervaring is met Coman, maar met die carbon van Sirui alvast wel!
                            Ga niet voor de goedkoopste, als je binnen (of net buiten?) je budget iets kunt kopen dat beter is.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Hallo iedereen

                              Ik heb een paar vraagjes , ik heb me toch de coman aangeschaft en ben er zeer tevreden over(stevig,beweeglijk,...).
                              Maar omdat ik nog nooit een statief heb gehad weet ik niet hoe sommige dingen moeten.
                              Als je de info leest van fotokonijnenberg in de eerste link.
                              Dan staat er "je kan de middenzuil verwijderen" maar hoe doe je dat ?
                              En een monopod ervan maken ,ik weet dat je een stok moet afschroeven maar dan zit er een gat in die stok en geen schroef om je camera op te zetten ?
                              De laatste vraag wat doen al die nummertjes overal op de balhoofd ?

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Beste Marcot,

                                die nummertjes zijn de 360 graden, je kan voor een panorama om de zoveel graden een foto maken bvb.

                                Middenzuil verwijderen is meestal de kop er afschroeven, dan kan de middenzuil naar onderen er uit (bij veel merken toch), en die kop kan je dan weer op je monopod schroeven. Heb je geen papieren handleiding met tekeningen? Dan kan het internet misschien soelaas brengen.
                                ...leeg...

                                Comment

                                Working...
                                X