Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    7Dmet grip en 150/600 dat deze niet 100% stabiel is.
    Dit is wel al een zeer zware combinatie precies voor zo een statief (lijkt wel vergelijkbaar met BeFree), mijn 14-24mm en zelfs de 70-200mm zijn toch een stuk lichter (810 zal zelfde gewicht ongeveer zijn maar er zit geen grip op)?

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
      Dit is wel al een zeer zware combinatie precies voor zo een statief (lijkt wel vergelijkbaar met BeFree), mijn 14-24mm en zelfs de 70-200mm zijn toch een stuk lichter (810 zal zelfde gewicht ongeveer zijn maar er zit geen grip op)?
      Klopt zeker , als iemand mij eventueel een betere combinatie kan aanbevelen mag dit altijd laten weten . Ik sta open voor suggesties.

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Vermits je beschikt over een zeer goed alu-statief, begrijp ik dat je nu echt wel zoekt naar een lichtgewicht statief voor op reis.
        Als dat juist is, dan zou ik de T-025 van Sirui overwegen. Voor pakweg 200 euro heb je dan een statief dat 6 kg kan dragen, amper 600g weegt en op te plooien is tot amper 30 cm. Of de maximale hoogte van 1305 mm voldoende is hangt uiteraard af van je eigen lengte en (vooral) van de toepassing die je voor ogen hebt.
        Ik kocht een N-1204 met een K-20X kop en ik was/ben heel erg opgetogen over de kwaliteit van Sirui. Heel mooie engineering, degelijk, stabiel, superdraagtas (niet zo'n zakje maar een heuse tas), draagriem om ofwel de tas te dragen maar ook meteen voorzien om die direct aan je statief zelf te bevestigen... tot een reserve-vijs om je camera mee vast te zetten toe (en sleuteltjes...).
        Naar mijn mening is Sirui zeker het overwegen waard.
        Volgens het documentje waarnaar ik een link plaatste in post #523 moet je statief het voorziene gewicht x 3 kunnen dragen.
        Opdat je niet zou moeten zoeken, hier is ie nog eens : http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
        Last edited by ifiamminghi; 7 mei 2015, 08:30.
        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
          [...]Als dat juist is, dan zou ik de T-025 van Sirui overwegen. [...]
          Bedankt voor deze uitgebreide info!!! (in deze topic vol info zie ik door de bomen het bos niet meer)
          Deze is zeker een mooi alternatief, misschien zelfs betere optie dan die Befree. Ik ga wat verder op onderzoek gaan naar deze Sirui.

          Het statief zou voor architectuur/landschappen zijn, dus die 1305mm lijkt geen belemmering? (lijkt eerder iets voor als je mensen fotografeerd dat die perse hoger moet zijn (en dan nog, mijn vriendin is maar 153cm )

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door fransST Bekijk bericht
            Omdat ik wil voorkomen dat ik over enige tijd toch nog een ander/beter statief moet kopen, wil ik nu meteen een voor mij en voor de toekomst geschikt statief kopen.

            Op dit moment gaat mijn voorkeur nog uit naar de Benro flex serie of de Sirui N2204 met Sirui KX20 balhoofd. Maar ik wil eerst de specificaties / mogelijkheden eerst goed doornemen voordat ik beslis.
            Naast het gewicht is voor mij ook de lengte van belang omdat ik het statief ook tijdens motortrips / - vakanties wil meenemen.

            Frans.
            Sinds enkele weken heb ik een Benro C2682T statief met Tb1 balhoofd. Ik heb veel gelezen over statieven op internet en vele sites bezocht. Uiteindelijk een bestandje gemaakt met de voor mij belangrijke gegevens van de diverse statieven. Lastig was daarbij dat enkele sites nagenoeg geen gegevens vermeldden en andere afwijkende gegevens.
            Mijn criteria waren: Max 2000 gr, incl. balhoofd, de mogelijkheid om een statiefbeen als eenbeenstatief te kunnen gebruiken, de statiefbenen 180 gr opklapbaar, draaiklemmen, de benen max. 4 delen, terwijl de hoogte zodanig diende te zijn dat ik de midden kolom maar een stukje diende uit te schuiven. Budget was rond de € 400,- .
            Uiteindelijk bleef de keuze tussen de Sirui N 2204 en de Benro C 2682 Tb1. Deze zijn nagenoeg gelijk: 8 lagen carbon, gewicht incl. balhoofd is ongeveer hetzelfde, de hoogte, 4 delige benen en 180 gr opklapbaar. De Benro wordt geleverd met balhoofd.
            Voor mij heeft het prijsverschil de doorslag gegeven. Voor ruim € 400,- had ik de Benro, terwijl de Sirui enkele tientjes duurder is EN ik er nog voor ongeveer € 130,- een balhoofd ( Kx 20) bij moest kopen.

            Foto 1.


            Het statief wordt geleverd in een doos waarin een draagtas met het statief. In 2 vakjes in de draagtas zitten een - erg beknopte – handleiding, de (extra) korte middenkolom, een riempje en een houten knop om het eenbeenstatief als wandelstok te gebruiken, een blister met 3 spikes en een haakse inbussleutel.
            Onderaan de langste middenkolom zit een afschroefbare verende haak. Het afschroefbare statiefbeen heeft een schuimrubber omhulsel.

            In de winkel was mij gedemonstreerd hoe het statief op te zetten. Inderdaad met 1 beweging kan ik per statiefbeen alle 3 de draaiklemmen losdraaien waarna de delen uit zichzelf naar beneden zakken. Wanneer dan de draaiklemmen aangedraaid zijn is de speling weg en voelt elk statiefbeen stevig en zonder speling aan.
            De statiefbenen kunnen in 3 hoeken vastgezet worden. Je kunt in de grootste hoek erg laag bij de grond fotograferen maar daar is dan wel die korte middenkolom voor nodig.
            Foto 2:

            Ik dien de middenkolom ongeveer 15 cm uit te schuiven om rechtopstaand de camera op de juiste hoogte te hebben. Dan is er onderaan nog 12 cm over van de middenkolom. Ik ben 1.73 m.
            De middenkolom kun je ook ondersteboven bevestigen.
            Ook kun je om laag bij de grond te fotograferen, 2 benen opklappen en de 3e vastzetten. Afhankelijk van het gewicht van camera+ lens kun je die 2 benen ook onder een hoek zetten.

            Foto 3

            Kan zijn dat je daarvoor de inbusboutjes wat moet aandraaien.

            Balhoofd.
            Het balhoofd heeft 3 knoppen: (1) om de draairing vast te zetten, (2) om een beperkte wrijving op de bal te geven zodat de camera niet “omvalt “ en met (3) en grootste knop zet je het balhoofd vast.
            Bij mijn camera met de 18-220 lens was er geen creep. Wel zag ik ietsje beweging wanneer ik het balhoofd vastzette.

            Ondertussen het statief enkele keren gebruikt. Het opzetten gaat al redelijk vlot. Ondanks het gewicht van “maar “ 1800 gr voelde ik het wel toen ik er een keer een paar uur mee, statief in de draagtas, heb gewandeld. Nu nog een keer op pad als het wat waait om te zien hoe het statief zich dan gedraagt. Voorlopig ben ik heel tevreden met mijn Benro statief.

            Frans.
            Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Bedankt voor de mooie bespreking, Frans. Ik ben er zeker van dat andere geïnteresseerden in jouw post nuttige informatie gaan vinden.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Ben van plan me een statief aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een éénbeensstatief (sportwedstrijden). Is de Coman DT327C ( 99 euro bij Konijnenberg) een goede keuze ?

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Ik heb de Manfrotto 681B Foto Monopod en zeer tevreden van.

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Het wordt een beetje een onoverzichtelijk topic. Aangezien de zoekfunctie niets opleverde hier nog even een vraag:
                    Ik overweeg om een Manfrotto MT055CXPRO4 statief aan te schaffen op basis van reviews die ik heb gelezen. Nu vraag ik me nog af of het nodig is er een extra balhoofd of ander hoofd bij aan te schaffen?
                    Ik zou het statief voornamelijk voor landschapsfotografie gebruiken. Het te dragen gewicht valt momenteel mee: fuji X-T1 met 16-55mm lens, maar het zou ook overweg moeten kunnen met een kaliber 5D mark III + zoomlens (op termijn...)?

                    Bedankt voor jullie input.
                    Erik
                    www.erikthomas.be

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Bij aankoop is er geen balhoofd inbegrepen, dat moet je nog apart bijkopen.

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Ik heb de pro3 (dus poten in 3 delen). Minder handig te vervoeren (want groter als hij ingeklapt is), maar stabieler. Voor transport gebruik ik dan ook een draagtas op mijn schouder. Voor kleine toestellen gebruik ik de mefoto road trip traveller.


                        Heembeek sent by iphone

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                          Ik overweeg om een Manfrotto MT055CXPRO4 statief aan te schaffen op basis van reviews die ik heb gelezen. Nu vraag ik me nog af of het nodig is er een extra balhoofd of ander hoofd bij aan te schaffen?
                          Erik
                          Met jouw huidige camera is dat meer dan voldoende, wil je vogeltjes gaan fotograferen met een zware fulframe in combinatie met een lange zware tele en statief op de hoogste stand dan is het kantje-boordje.
                          In stabiliteit is er weinig verschil tussen 3 of 4 secties, beter zelfs, in de meeste omstandigheden heb je die onderste sectie niet nodig en dan is het zelfs stabieler.
                          Koop er een goed balhoofd bij, diameter bal minstens 4 cm
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Bedankt voor de antwoorden en tips/suggesties.
                            Het is voorlopig niet mijn bedoeling vogels te fotograferen...ik niet dat ik snel > 100 mm zal gaan in de nabije toekomst. Ik begrijp hieruit dus dat ik met dit statief nog alle kanten op kan.
                            Qua balhoofden heb ik absoluut nog geen zoektocht uitgevoerd, maar goed om te weten dat min. 4 cm aangeraden is (ik vermoed dat dit te maken heeft met robuustheid naar zwaardere toestellen/lenzen toe?).
                            www.erikthomas.be

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Als je mijn beginpost leest, dan vind je beslist terug dat Manfrotto goed is voor statieven, maar minder voor balhoofden. Enkel in het geval van een combinatie-aankoop zou ik het nog kunnen rechtvaardigen, maar als je zegt: ik heb een Manfrotto statief, welk balhoofd heb ik nodig, dan verwijs ik je graag naar andere, weliswaar duurdere, maar beslist betere leveranciers. Zelf houden wij het vandaag de dag op Markins; maar misschien kan iemand een wat goedkopere, maar waardig alternatief voorstellen. Maar geen Manfrotto (en ook geen Gitzo al zijn dat misschien de beste statieven die er te vinden zijn).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Bedankt. Advies ivm geschikt balhoofd voor dit statief is welkom. Ik zie bij die Markins balhoofden staan "load 30 kg" is dit geen overkill voor wat een normale fotograaf nodig heeft? Deze balhoofden zijn inderdaad niet goedkoop.
                                www.erikthomas.be

                                Comment

                                Working...
                                X