Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
    Na weken lezen van reviews en ook deze topic, heb ik vandaag uiteindelijk gekozen voor de combinatie Manfrotto MT055XPRO3 met Sirui K-20X balhoofd. Aangezien dit toch een vrij "gewichtig" spul is, wilde ik bij deze eens informeren of er iemand hier goede draagriemen voor kent of ervaringen mee heeft? Alvast bedankt!
    Ik denk dat dit zoiets is.http://www.2dehands.be/foto-camera/f...277433438.html
    geen ervaring mee.
    Mijn eigen oude statief had een draagzak bijgeleverd.Daar zat een draagband bij die je over je schouder kon dragen maar bestond uit gewoon band van 3 cm breed.
    geschikt voor van auto naar locatie en terug maar zeker niet verder want dan snijdt die band in schouder of nek.
    De nieuwere en betere banden zijn extra breed en zachter zoals een camera draag band.
    Dat gaat beter maar je begint toch iedere gram te voelen.
    Dan is dubbele band zoals een rugzak toch een beter belasting voor nek en rug:
    Sherwoods Photographic Ltd provide a wide range of photographic equipment including Birdwatching Binoculars, Telescopes, Astronomical Telescopes and Night Vision.

    dit is beter maar waar laat je nu je foto tas/rugzak?
    M

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Bedankt alvast voor de tips. Ja aan mijn huidige tas kan ik geen statief hangen dus heb mij ook al afgevraagd of ik niet beter een nieuwe tas aanschaf. Daar suggesties voor en iemand ervaringen met? Bedankt.

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Dit is de oplossing.
        Wat dacht je van een rugzak met uitklap stoeltje er aan.
        Stop je bestaande fototas in de rugzak, hang je statief er dwars onder.eens ter plaatse aangekomen kan je op je gemak zitten fotograferen.
        Statief hoeft ook niet meer zo lang te zijn want je zit al laag, dus minder zwaar. lol lol.

        maar serieus weet ik het ook niet. Als ik hem aan je zijkant van mijn rugzak heb dan hangt rugzak scheef. Loopt niet echt lekker maar gaat wel.
        Hang ik hem in het midden er achter op dan gaat dat redelijk maar voel je je rugzak wat meer achter over hangen.
        Afhankelijk van budget kan je een grotere foto rugzak zoeken. die dragen beter bij belasting maar de prijs ook. Neem je een carbon statief dan is het gewicht van statief weer kleiner maar stijgt de prijs weer.
        Ik heb een Lowepro Flipside 500 AW in combinatie van aluminium statief. Onderaan de rugzak vind je een soort zakje waar je de poten in stopt en op drie kwart zit een snelsluiting rond het statief.En dat gaat redelijk zolang je maar zorgt dat hij niet kan slingeren.
        Als ik van te voren weet dat ik ook de vogel scoop bij heb en een stuk moet lopen tot hut dan gebruik ik nog wel eens een markt wagentje met zo een boodschappen tas erop .
        Ziet niet echt elegant uit maar scheelt wel in rug belasting.
        M

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Als wij reizen (doorgaans met de eigen wagen), nemen we inderdaad de statief/statieven in een statieftas mee. Maar als we een dag op fotoshoot gaan, en een statief moet mee (bv voor avondfotografie), dan bevestig ik die aan de Lowepro rugzak die daarvoor voorzien is. Als je de beginpost van deze lange topic zou gelezen hebben, dan weet je dat wij de zware statieven (ik heb o.a. zo'n Manfrotto 055, zij het een ouder type) ingeruild hebben voor lichtere (carbon) en kleiner opvouwbare (4 segmenten ipv 3). Nu... ingeruild is een fout woord, want thuis gebruiken we nog wel degelijk de zwaardere en dus ook stabielere statieven.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Ha maar ik had heel deze topic doorgenomen hoor en vond deze net heel leerrijk. Ik heb reeds een klein licht statief om mee op reis te nemen maar was nu op zoek naar een stevig aluminium combinatie om vooral met lange sluitertijden te kunnen oefenen. Het oude statief dat ik heb, is niet zo stabiel en zeker niet als ik er nog eens met bijkomende filters wil werken. Mijn kameraad heeft de 190 versie en daar heb ik ook lang over getwijfeld. Dus gewicht en omvang was ik mij wel degelijk van bewust maar het is altijd handig om weten als er iemand goede oplossingen om dit zo comfortabel mogelijk mee te nemen 😉 en die combinatie met stoeltje is ook wel een kanshebber 😆

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Heeft er iemand ervaring met dit statief "Coman EMU TM287A Aluminium + C1 "?
              Heb hem van de week bij konijn gezien kwam degelijk over, merk ken ik niet maar zit in de lijn van Benro, Sirui, MeFoto, ....
              Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Voor degene die nog een deftige statiefkop zoeken, ik heb er net eentje te koop geplaatst van Sirui.
                Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Manfrotto MK190XPRO3-3W Kit Trépied en Aluminium 3 Sections + Rotule 3 Dimensions Noir gekocht bij amazon.fr voor 176€. Dat is 60€ goedkoper dan normaal.
                  Lijkt me een goed setje om m'n oude Vanguard Espod 203AP te vervangen en m'n nieuwe 150-600mm lens te dragen.

                  En aangezien je er ook tot 9cm van de grond mee kan gaan ook ideaal om macro te trekken.

                  Wel 3kg.

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Ik ben klaar met Manfrotto, ben al dat gedoe met die verschillende snelkoppelingsplaatjes beu, bij Manfrotto is er niet eens compatibiliteit tussen de plaatjes van hun eigen statiefkoppen.
                    Ik ben al een tijdje overgestapt op Sirui, Arca Swiss compatibel zoals ieder zichzelf respecterend statiefmerk dus met zowat alles uitwisselbaar.
                    Really Right Stuf bodem of grip (beschikbaar voor vele camera's van de meesste merken) of Fuji of Olympus grip op je camera en met 1 klik staat hij op je statief.
                    Het Sirui materiaal is beter afgewerkt, werkt fijner en hun carbon is een pak lichter dan dat van Manfrotto wat nu net de bedoeling is van carbon.
                    Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                      Ik ben klaar met Manfrotto, ben al dat gedoe met die verschillende snelkoppelingsplaatjes beu, bij Manfrotto is er niet eens compatibiliteit tussen de plaatjes van hun eigen statiefkoppen.
                      Ik ben al een tijdje overgestapt op Sirui, Arca Swiss compatibel zoals ieder zichzelf respecterend statiefmerk dus met zowat alles uitwisselbaar.
                      Really Right Stuf bodem of grip (beschikbaar voor vele camera's van de meesste merken) of Fuji of Olympus grip op je camera en met 1 klik staat hij op je statief.
                      Het Sirui materiaal is beter afgewerkt, werkt fijner en hun carbon is een pak lichter dan dat van Manfrotto wat nu net de bedoeling is van carbon.
                      Ik volg. Mijn eerste balhoofd was een Manfrotto evenals het alu statoef. Het statief heb ik nog steeds (055) maar is de kop een Arca Swiss geworden. Voor het zwaardere werk heb ik dan een Gitza carbon en Wimberley gimbal (deze ook AS style).
                      Dat zou de facto standaard moeten worden.

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                        Het Sirui materiaal is beter afgewerkt, werkt fijner en hun carbon is een pak lichter dan dat van Manfrotto wat nu net de bedoeling is van carbon.
                        Ik gebruik ook Sirui materiaal: carbon statief: k30 balhoofd en schommelkop (gimbal) van carbon. Dat carbon van Sirui lichter weegt wil niet zeggen dat ze beter zijn dan die van Manfrotto. Het ene carbon is het andere niet. Bepalend voor de kwaliteit van carbon is het aantal lagen en de dikte van die carbonlagen. Topmerk Gitzo statieven (dezelfde fabrikant als Manfrotto) weegt ook zwaarder als Sirui statieven maar heeft meer en dikkere lagen carbon: is dus robuuster en absorbeert trillingen beter. Het grote prijsverschil zit hem dus ook echt in de kwaliteit.
                        Ik heb nog een aluminium Gitso statief uit 1971: zwaar maar onverslijtbaar.

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                          Ik ben klaar met Manfrotto, ben al dat gedoe met die verschillende snelkoppelingsplaatjes beu, bij Manfrotto is er niet eens compatibiliteit tussen de plaatjes van hun eigen statiefkoppen.
                          Ik ben al een tijdje overgestapt op Sirui, Arca Swiss compatibel zoals ieder zichzelf respecterend statiefmerk dus met zowat alles uitwisselbaar.
                          Really Right Stuf bodem of grip (beschikbaar voor vele camera's van de meesste merken) of Fuji of Olympus grip op je camera en met 1 klik staat hij op je statief.
                          Het Sirui materiaal is beter afgewerkt, werkt fijner en hun carbon is een pak lichter dan dat van Manfrotto wat nu net de bedoeling is van carbon.
                          Iiq

                          Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Falconhg Bekijk bericht
                            Iiq

                            Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
                            Euh?? Iiq??

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Coman is een Chinese kopie. Maar niet noodzakelijk in de slechts zin van het woord. Doorbuigtests van de carbon poten, geven aan dat hetcarbon even sterk is als dat bijv. van Gitzo..google maar even..ik heb het ergens gelezen via googlesearch

                              Comment


                              • Re: Winkel en advies gezocht statief en head

                                Ik weet dat er een topic bestaat over statieven en heads maar die is inmiddels al 6 jaar oud. Ondertussen is de wereld al wat veranderd en zijn er veel nieuwe spullen te krijgen.
                                Mijn oude statief zakt nu door en ik wil iets beter aankopen.

                                Moderator Note: De grote topic blijft 'the place to be' om deze vraag te stellen.



                                Nu ben ik vooral op zoek naar een statief die liefst voldoende hoog maar ook laag kan voor fashion, beauty en gelijkaardig werk. Gewicht maakt niet zoveel uit.
                                De belasting schat ik zowat op 2Kg camera en 2Kg lens.
                                Voorzien van draairingen op de poten. Dus zeker niet de klik/klemsysteem.

                                En daar een leuke kop op die ik in 3 assen kan bijstellen. Horizontaal, vertikaal en tilt.

                                Liefst ook een beetje betaalbaar, budget ligt rond de 500 euro +/-.

                                Online is het aanbod zeer groot maar dan weet je nog niet welk vlees je in de kuip hebt. Vooral in het lagere prijssegment circuleert veel rommel.

                                Mijn idee is om dit ter plaatse in een winkel te kunnen gaan testen, voelen.

                                Iemand advies? Welk materiaal past hier in dit plaatje en waar zijn er winkels in Vlaanderen (bij voorkeur West of Oost Vlaanderen) waar ik die dingen kan zien?
                                Last edited by LesC; 11 april 2018, 11:09.

                                Comment

                                Working...
                                X