Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Hallo,
    Ben op zoek om mij een goed statief te kopen maar twijfel tussen :
    MeFoto Road Trip en
    Vanguard Alta Pro 263 AGH
    ALLEBEI zijn ze te verkrijgen voor 179€.
    Langs de ene kant vind ik de Vanguard iets beter voor macro maar die weegt 2,64 kg.
    Langs de andere kant vind ik de Me Foto Road Trip ook goed omdat hij zo compact is en veel gemakkelijker mee te nemen is vanwege zijn amper 1,6 kg en ingeschoven compactheid van amper 39 cm.
    Moeilijke keuze ?
    Laat maar weten.
    Met dank
    kadoeter

    Moderator Note: Ik heb jouw individuele vraag, die in het Algemeen subforum stond, samengevoegd met de grote topic over statieven en statiefkoppen in het Accessoires subforum. Lees alvast de belangrijkste posts van deze topic. Wellicht is er iemand die je raad kan geven.
    Last edited by LesC; 4 mei 2014, 12:22.

    Comment


    • Re: Statief

      ben aan het overwegen een nieuw statief aan te schaffen, vooral om lager bij de grond te kunnen (macro) , dus graag jullie reacties/bevindingen hieromtrent
      m'n arsenaal een Canon EOS 7D, objecten canon 17-55, macro 100 mm, en canon 70-200 f4

      eerste gedachten vanwege de niet al te grote kost deze combinatie met een Sirui K20x
      Velbon Ultra Rex-i L (http://www.amazon.de/Velbon-Rexi-L-U...ref=pd_cp_ph_0)
      maar sommige raden me meer deze Sirui combinatie aan
      SIRUI N-1204 Universal + K20X
      nu ben ik gaan informeren bij KE en daar raden ze me aan om een K30X ipv K20X te nemen (groter balhoofd => beter => waarom is dan m'n vraag ???
      heb zo wat deze topic doorgenomen en toch al gezien dat er veel Sirui eigenaars zijn, wat zijn jullie ervaringen na lange tijd ?
      groetjes Ingrid

      Comment


      • Re: Statief

        heb mijn k30x nu 14 dagen en ben er uitermate tevreden van. Had in het begin wat schrik van een balhoofd ipv een 3weg kop maar vind het uiteindelijk toch wel handiger.
        Bij Fotoshop Aalten is de k30x slechts 10 euro duurder dan de k20x. (129 euro)
        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

        Comment


        • Re: Statief

          Ik geloof ook dat een balhoofd t.o.v. een driewegkop bepaalde voordelen heeft, zoals boven al aangetoond. Wat betreft de combo die MG-TF voorstelt... ik ken die spullen niet, maar het enige dat ik kan zeggen is dat je moet oppassen voor "top heavy" combinaties. Dit is redelijk extreeem, maar -zoals je in mijn eerste inleidende post kunt zien- een Really Right Stuff BH-55 kop (die perfect past op een Gitzo GT35230LS) is niet geschikt om op een Manfrotto 190CXPro4 statief te zetten, dus kijk even uit wat de "gewichtsverhoudingen" zijn.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • Re: Statief

            Een balhoofd-type, leverancier die hier vaak vergeten wordt is Acratech. Verschillende types, vormen, functionaliteiten en heel, heel handig in gebruik.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • Re: Statief

              Dank om dit te vermelden, Wim, maar zelf ken ik het merk ook hoegenaamd niet. Iemand die zijn/haar bevindingen kan meedelen hier?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

              Comment


              • Re: Statief

                Wel,
                Ze zijn compacter en vooral lichter dan de gekende balhoofden van gerenomeerde firma's. Helaas vind je ze niet steeds in onze gekende wikels terug.
                Origine is Amerikaans.
                Op het eerste zicht hebben ze een uitzicht van een stukje speelgoed, maar ze zitten verdomd ingenieus in elkaar en zijn volgens mij iets gemakkelijker beweegbaar, buigbaar en aanpasbaar dan die van Kirk, ... Ze zijn ook helemaal niet goedkoper, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
                Hier de site met een overzicht ...
                http://acratech.net/

                Ik geloof dat ik hier zeker kan en mag spreken van 'onbekend is onbemind'. Technische mooie dingen en ze doen waarvoor ze zijn gemaakt en soms sta ik stil bij het ingenieuze dat inhouden. Zijn de andere balhoofden dan zoveel slechter, ik geloof het niet en ik ben de mening toegedaan dat op dit niveau echt spielerei niet meer kan. Een balhoofd draagt het fotomateriaal en daar lach je vandaag de dag niet meer mee.
                Ik heb ooit een Kirk gehad, maar na ooit eens te hebben mogen spelen met de Acra stond mijn besluit tot wissel direct vast en dat heeft me nog nooit gespeten.
                Maar, dat is zoals ik wil opmerken, louter intuitieve ervaring. Je hebt er die zweren bij Kirk, andere bij Manfroto, ik zweer enkel bij datgene waar ik me goed bij voel, welk merk ook.
                Dit merk van balhoofden heb ik wel al sporadisch gevonden bij BD-ers. Trouwens ook vandaar mijn ervaring ermee
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • Re: Statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
                  heb mijn k30x nu 14 dagen en ben er uitermate tevreden van. Had in het begin wat schrik van een balhoofd ipv een 3weg kop maar vind het uiteindelijk toch wel handiger.
                  Bij Fotoshop Aalten is de k30x slechts 10 euro duurder dan de k20x. (129 euro)
                  bedankt vr de info, welk statief heb jij ?


                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik geloof ook dat een balhoofd t.o.v. een driewegkop bepaalde voordelen heeft, zoals boven al aangetoond. Wat betreft de combo die MG-TF voorstelt... ik ken die spullen niet, maar het enige dat ik kan zeggen is dat je moet oppassen voor "top heavy" combinaties. Dit is redelijk extreeem, maar -zoals je in mijn eerste inleidende post kunt zien- een Really Right Stuff BH-55 kop (die perfect past op een Gitzo GT35230LS) is niet geschikt om op een Manfrotto 190CXPro4 statief te zetten, dus kijk even uit wat de "gewichtsverhoudingen" zijn.
                  LesC
                  het verschil tussen K20 (400gr) en K30 (500 gr) is 100 gr, je bedoelt waarschijnlijk dat je balhoofd ivh met statief niet teveel mag wegen. Het statief weegt op zich 1 kg denk je dan dat die 500 gr teveel zou kunnen zijn ?
                  Last edited by IngridVD; 8 mei 2014, 13:09.
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • Re: Statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Wel,
                    Ze zijn compacter en vooral lichter dan de gekende balhoofden van gerenomeerde firma's. Helaas vind je ze niet steeds in onze gekende wikels terug.
                    Origine is Amerikaans.
                    Op het eerste zicht hebben ze een uitzicht van een stukje speelgoed, maar ze zitten verdomd ingenieus in elkaar en zijn volgens mij iets gemakkelijker beweegbaar, buigbaar en aanpasbaar dan die van Kirk, ... Ze zijn ook helemaal niet goedkoper, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
                    Hier de site met een overzicht ...
                    http://acratech.net/

                    Ik geloof dat ik hier zeker kan en mag spreken van 'onbekend is onbemind'. Technische mooie dingen en ze doen waarvoor ze zijn gemaakt en soms sta ik stil bij het ingenieuze dat inhouden. Zijn de andere balhoofden dan zoveel slechter, ik geloof het niet en ik ben de mening toegedaan dat op dit niveau echt spielerei niet meer kan. Een balhoofd draagt het fotomateriaal en daar lach je vandaag de dag niet meer mee.
                    Ik heb ooit een Kirk gehad, maar na ooit eens te hebben mogen spelen met de Acra stond mijn besluit tot wissel direct vast en dat heeft me nog nooit gespeten.
                    Maar, dat is zoals ik wil opmerken, louter intuitieve ervaring. Je hebt er die zweren bij Kirk, andere bij Manfroto, ik zweer enkel bij datgene waar ik me goed bij voel, welk merk ook.
                    Dit merk van balhoofden heb ik wel al sporadisch gevonden bij BD-ers. Trouwens ook vandaar mijn ervaring ermee

                    bedankt vr je respons, ziet er wel knap uit, maar ietske te duur vr mij
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • Re: Statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                      ...

                      LesC
                      het verschil tussen K20 (300gr) en K30 (400 gr) is 100 gr, je bedoelt waarschijnlijk dat je balhoofd ivh met statief niet teveel mag wegen. Het statief weegt op zich 1 kg denk je dan dat die 400 gr teveel zou kunnen zijn ?
                      Kan dit moeilijk zo inschatten, maar het statief zelf is niet erg zwaar. Nu, bij mijn vrouw was het gewicht van het balhoofd nog een stuk meer t.o.v. een vrij licht statief. Toch even checken, zou ik zeggen. Of hopen op raad van mensen die dit beter kunnen inschatten?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                      Comment


                      • Re: Statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Kan dit moeilijk zo inschatten, maar het statief zelf is niet erg zwaar. Nu, bij mijn vrouw was het gewicht van het balhoofd nog een stuk meer t.o.v. een vrij licht statief. Toch even checken, zou ik zeggen. Of hopen op raad van mensen die dit beter kunnen inschatten?
                        heb het nog eens specifiek aan de winkel gevraagd, het statief kan 12 kg verdragen , heb ook ergens met de verhouding m'n twijfels 1 kg vr statief met 500 gr vr balhoofd

                        juist antwoord gekregen van KE , nu een andere verkoopster raad met dan weer de K20 aan samen met de N1204, daar de K30 te zwaar is vr de N1204, vraag je het aan 10 dan krijg toch gemakkelijk telkens een ander antwoord
                        Last edited by IngridVD; 8 mei 2014, 17:02. Reden: tekst toegevoegd
                        groetjes Ingrid

                        Comment


                        • Re: Statief

                          Wij hebben voor macro deze gekocht" Berlebach Minitripod"

                          Comment


                          • Re: Statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                            Wij hebben voor macro deze gekocht" Berlebach Minitripod"
                            Francois bij mij is niet alleen vr macro bedoeld, toch bedankt vr je respons
                            groetjes Ingrid

                            Comment


                            • Re: Statief

                              Als gewone statief hebben we de manfrotto 190CX pro04.

                              Comment


                              • Re: Statief

                                sorry, wou reageren op de vraag van MG-TF maar weet niet meer hoe ik zijn vraag hier kan plakken
                                Last edited by RBOOM; 8 mei 2014, 17:56.
                                Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                                Comment

                                Working...
                                X