Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Let wel, ik zit nog even aan de goeie kant (= klassieke teller)
    Ik ook, maar niet lang meer, gisteren een mail van Fluvius gekregen, 7 februari komen ze de tellers vervangen.
    Voor hun uiteraard een win/win situatie voor ons daarentegen……

Comment

Begin november kreeg ik een brief met een datum dat ze mijn oude teller kwamen vervangen. De dag voor die afspraak werd het telefonisch geannuleerd omdat de technieker ziek was.
      Sinds niets meer gehoord. Ik hoop dat ze ons vergeten zijn.
      Groetjes,
      Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Wat ik me trouwens afvraag, waar kun je die tool vinden om het verschil te berekenen tussen een analoge en digitale meter qua uiteindelijke jaarlijkse kost ?
        Ik kan deze tool namelijk nergens meer terugvinden op het internet ??

grts
        Sieg
        Blijkbaar is deze tool dus volledig van het net gehaald door de Vreg
        Waarschijnlijk omdat eruit bleek dat het veranderen van terugdraaiende teller naar digitale teller voor de meeste gezinnen op zichzelf al een meerkost is van +-750€ per jaar.
        Plus het capaciteitstarief + stijging van de netkosten en dergelijke.
        Dus ik vermoed dat ik minstens weer 1000€ meer per jaar mag gaan betalen.

Waarom doet een mens al die moeite als men nadien toch maar steeds met meerkosten afkomt.

Logischerwijs zullen we ook nog een batterij moeten aanschaffen want hoe kan een normaal gezin zijn opbrengst van de zonnepanelen op het moment zelf verbruiken ???
        Iemand die daar een oplossing voor heeft zonder een batterij te moeten plaatsen ?

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Blijkbaar is deze tool dus volledig van het net gehaald door de Vreg
          Waarschijnlijk omdat eruit bleek dat het veranderen van terugdraaiende teller naar digitale teller voor de meeste gezinnen op zichzelf al een meerkost is van +-750€ per jaar.
          Plus het capaciteitstarief + stijging van de netkosten en dergelijke.
          Dus ik vermoed dat ik minstens weer 1000€ meer per jaar mag gaan betalen.

Waarom doet een mens al die moeite als men nadien toch maar steeds met meerkosten afkomt.

Logischerwijs zullen we ook nog een batterij moeten aanschaffen want hoe kan een normaal gezin zijn opbrengst van de zonnepanelen op het moment zelf verbruiken ???
          Iemand die daar een oplossing voor heeft zonder een batterij te moeten plaatsen ?

grts
          Sieg
          Ik geloof nooit dat momenteel het plaatsen van een accu rendabel is. Grote investeringskosten, wanneer je stroom gebruikt en 't is zonnig wordt de accu niet geladen want je verbruikt die stroom, in de winter heb je weinig zon en meer verbruik en de garantie op de accu is niet bijzonder vet, lees, onbetrouwbaar. Waar je bij plaatsing bv 100% opladen haalt, vermindert dit zoals bij alle oplaadbatterijen snel naar 80% en minder.
          Hoe dan ook, bedrogen worden we toch.
          Het meest zinnige wat we kunnen doen is een lucht-lucht warmtepomp in de hoop dat die de warmte kan opwekken die nodig is. Mijn zonnepanelen dienen trouwens om in de zomer te sparen voor gebruik in de winter bij de accumulatoren. Het andere verbruik blijft voor of na DM gelijk.
          Last edited by Wim.Vanmaele; 6 januari 2025, 13:18.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

Ik geloof nooit dat momenteel het plaatsen van een accu rendabel is. Grote investeringskosten, wanneer je stroom gebruikt en 't is zonnig wordt de accu niet geladen want je verbruikt die stroom, in de winter heb je weinig zon en meer verbruik en de garantie op de accu is niet bijzonder vet, lees, onbetrouwbaar. Waar je bij plaatsing bv 100% opladen haalt, vermindert dit zoals bij alle oplaadbatterijen snel naar 80% en minder.
            Het meest zinnige wat we kunnen doen is een lucht-lucht warmtepomp in de hoop dat die de warmte kan opwekken die nodig is. Mijn zonnepanelen dienen trouwens om in de zomer te sparen voor gebruik in de winter bij de accumulatoren. Het andere verbruik blijft voor of na DM gelijk.
            Ja maar als je een ganse dag niet thuis bent (werken) en je 's avonds thuiskomt gebruik je dan pas elektriciteit en dus niet overdag hé Wim.
            Dus overdag zonder verbruik wek je elektriciteit op waar je een aalmoes voor krijgt door deze op het net te steken, 's avonds als je het nodig hebt betaal je de volle pot.
            Dus je kan eigenlijk niet anders dan wanneer je een digitale meter wordt opgedrongen om te investeren in een batterij.

Trouwens dat deed ik dus ook hé Wim, in de zomermaanden genoeg produceren om in de wintermaanden toe te komen
            Maar dat valt nu volledig weg door een digitale meter
            Dus je gaat er alleen maar op achteruit en nog geen beetje

grts
            Sieg

Comment

Vandaag is mijn batterij tot 43% opgeladen met goedkope stroom van de windmolens

Comment

Ben je handig in elektronica? De LiFePO4 batterijen worden steeds goedkoper. Er zijn mensen die zo een 64kWh (!) systeem voor goed 6000€ samengesteld hebben. Accu's rechtstreeks uit China, hier betaal je helaas nog (veel) teveel.
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Vandaag is mijn batterij tot 43% opgeladen met goedkope stroom van de windmolens
                  Heb je dan windmolens staan in je tuin Frank ?

grts
                  Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Ben je handig in elektronica? De LiFePO4 batterijen worden steeds goedkoper. Er zijn mensen die zo een 64kWh (!) systeem voor goed 6000€ samengesteld hebben. Accu's rechtstreeks uit China, hier betaal je helaas nog (veel) teveel.
                    Hier in België is het blijkbaar (na even opzoeken op het net) tussen de 700€ en 1100€ voor 1 kWh van deze batterijen
                    Schandalig duur dus

Maar mag je deze zomaar invoeren vanuit China en hoe zit het met invoerkosten en keuring ?

PS. ondertussen eentje gevonden die 260€ per kWh kost van deze batterijen, ze worden minder duur ...

grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 6 januari 2025, 22:02.

Comment

Heb je dan windmolens staan in je tuin Frank ?

grts
                      Sieg
                      Nee een dynamische contract met slimme sturing en deelname aan de onbalansmarkt. Maar de recente absurde prijsstijgingen voor distributie en capaciteit wringen besparingskansen vakkundig de nek om.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

DIt is nu een mooi voorbeeld dat we continue een loer gedraaid worden door de leveranciers. (Frank, ik heb het over leveranciers, niet over jou). Je hebt 1 teller waar 1 kabel van de straat naar toe komt. Hoe kan je nu het onderscheidt maken tussen groene stroom en andere stroom ? Ik heb ooit deze vraag gesteld (ik gebaarde me de dommerik aan de leverancier en de onzin die ik daar kreeg ...); Hetzelfde verhaal over het verkopen van je stroom aan vrienden ... De regels, natuurwetten werken toch anders dan op papier gezette onzin.

Ik snap ook wel dat voor de ene de accu een soelaas kan brengen, maar dat is niet steeds zo. Ook de plaatselijke situatie moet bekeken worden. Wanneer ik het had, heb over te laag rendement dan spreek ik wel over systemen die als gewone mens hier in België koopt en laat plaatsen.
                        Niet iedereen is een techneut op elektriciteit, maken van selfmade-systemen ...

Maar inderdaad, wanneer je nauwkeurig systemen probeert te volgen wordt er steeds weer voor gezorgd dat je een investering doet om "besparingen" te doen en éénmaal die volop een normale zaak worden, deze aanpassingen plots niet meer zinnig zijn en je alleen ervoor gezorgd hebt dat producenten wat centen, heel veel wat centen hebben vergaard.

Ben kurieus wat de volgende stap zal zijn door overheid, energieleveranciers om een hogere winst te hebben ?
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

Comment

Hier in België is het blijkbaar (na even opzoeken op het net) tussen de 700€ en 1100€ voor 1 kWh van deze batterijen
                          Schandalig duur dus

Maar mag je deze zomaar invoeren vanuit China en hoe zit het met invoerkosten en keuring ?
                          Je kan rechtstreeks invoeren vanuit China, dan zijn eventuele invoerkosten voor de koper. Maar je kan ook batterijen kopen vanuit China die reeds ingevoerd zijn in Europa, de zogenaamde EU-warehouses. En die worden dan geleverd vanuit Polen, Franrijk, Spanje, ... en dus vrij van invoerkosten. BTW wordt overigens bij Aliexpress aankopen netjes geregeld, dat is niet langer een loterijspel.

DIt is nu een mooi voorbeeld dat we continue een loer gedraaid worden door de leveranciers. (Frank, ik heb het over leveranciers, niet over jou). Je hebt 1 teller waar 1 kabel van de straat naar toe komt. Hoe kan je nu het onderscheidt maken tussen groene stroom en andere stroom ? Ik heb ooit deze vraag gesteld (ik gebaarde me de dommerik aan de leverancier en de onzin die ik daar kreeg ...); Hetzelfde verhaal over het verkopen van je stroom aan vrienden ... De regels, natuurwetten werken toch anders dan op papier gezette onzin.
                          Tja, je moet natuurlijk wel een klein beetje vertrouwen hebben in het systeem. Windmolens (en zonnepanelen, biomassacentrales, waterkrachtcentrales,...) kunnen aantonen hoeveel stroom ze opgewekt hebben, de energieleveranciers kopen deze "garanties van oorsprong" aan, de befaamde groenestroomcertificaten. Zo kan je van elke groene kWh de oorsprong achterhalen, en de stroom die bij jou in huis komt is dan wel een mengsel van oorsprong, maar jij hebt jou deel groene stroom bij de bron gekocht.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik snap ook wel dat voor de ene de accu een soelaas kan brengen, maar dat is niet steeds zo. Ook de plaatselijke situatie moet bekeken worden. Wanneer ik het had, heb over te laag rendement dan spreek ik wel over systemen die als gewone mens hier in België koopt en laat plaatsen.
                            Niet iedereen is een techneut op elektriciteit, maken van selfmade-systemen ...

Maar inderdaad, wanneer je nauwkeurig systemen probeert te volgen wordt er steeds weer voor gezorgd dat je een investering doet om "besparingen" te doen en éénmaal die volop een normale zaak worden, deze aanpassingen plots niet meer zinnig zijn en je alleen ervoor gezorgd hebt dat producenten wat centen, heel veel wat centen hebben vergaard.

Ben kurieus wat de volgende stap zal zijn door overheid, energieleveranciers om een hogere winst te hebben ?
                            Was jij het niet die vroeg om dit draadje "rein" te houden ?

Nu begin je zelf met regelgevers, netwerkbeheerders, energieleveranciers enz. over één kam te scheren .
                            Het is er inderdaad niet goedkoper op geworden - en bovendien niet erg duidelijk - maar door stil te zitten wordt het alleen maar erger.

Zoals je zelf al aangaf (en hier door ervaringsdeskundigen bevestigd) ga je met een lucht/lucht systeem uit de losse pols maar 1/3 aan stroom verbruiken tov nu met je accumulatoren en is het de oplossing met het hoogste rendement.

Terzijde: Hoe groter het verschil tussen de afname- en de injectievergoeding, en hoe hoger het capaciteitstarief, des te rendabeler een thuisbatterij.
                            Alhoewel dat voor je verwarming niet veel zal helpen (en het dus zeker niet de eerste investering is die je moet doen maar één wanneer je al de rest al hebt gedaan).

PS: Als je niet akkoord bent met de tarieven ga dan off-grid (wat ik je zeker niet zou aanraden).
                            Last edited by palombian; gisteren, 11:17.

Comment

Schandalig duur dus

PS. ondertussen eentje gevonden die 260€ per kWh kost van deze batterijen, ze worden minder duur ...

grts
                              Sieg
                              Er komt nog wel veel meer bij kijken, met alleen maar de losse cellen kan je niet veel doen.
                              Je hebt een BMS nodig, zekeringen, dikke kabels met de nodige bevestigingsmaterialen (je zal de juiste krimptang moeten kopen om de accukabels te maken)...

En dan zit je nog met het probleem dat je die accu's niet zomaar aan je elektrische installatie kan koppelen (niet elke omvormer zal samenwerken met een zelfgebouwd accupakket), bij een off-grid systeem is dat simpeler, Victron maakt daar goede omvormers voor.
                              Maar bij een systeem dat gekoppeld is aan het elektriciteitsnet komen er nog andere zaken kijken, om dat goedgekeurd te krijgen met een "doe het zelf" systeem, daar wens ik je veel geluk mee.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Een extra 5 kWh module voor mijn Huawei systeem is online verkrijgbaar rond € 2000 (€400/kWh). Redelijk eenvoudig zelf bij te pluggen.
                                Soms zie ik er op 2dehands voor iets minder.

Ik vond dat ook nogal duur maar gezien de huidige tarifering is het al interessanter dan 3 jaar geleden (toen je zeer veel kreeg voor injectie en er geen capaciteitstarief bestond).
                                Bovendien zijn er plannen om - zoals in Wallonië op vrijwillige basis voorzien en in Frankrijk al bestaande - het capaciteitstarief in blokken in te voeren (het principe dag/nacht dus maar dan digitaal en afhankelijk van de seizoenen).
                                Dan zou je in de goedkope uren stroom kunnen oppotten voor de dure perioden.

Maar zolang we hier met gas verwarmen en koken en geen EV hebben moeten we enkel in de wintermaanden de meeste van onze stroom bijkopen (EV's die als thuisbatterij kunnen dienen blijken nog niet zoveel voor te komen).

Opnieuw: wie veel verbruikt kan veel besparen .

PS: ondanks de kleine 5 kWh batterij (min 1 kWh voor beperking capaciteitspiek) deze maand tot nu toe 22% zelfvoorziening. In maart was dat zelfs vorig jaar al 70% en dan tot en met september meer dan 90%.
                                Last edited by palombian; gisteren, 17:27.

Comment

Working...
                                X