Oorspronkelijk geplaatst door Sieg
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...
Collapse
X
-
Last edited by Silver Roller; 20 december 2024, 01:18.
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
Ik heb wel interesse in dat schema, uitleg van die Arduino. Kan je ons dat even toelichten, bezorgen.
hoeveel vermogen je zonnepanelen op dat moment leveren en de blokpulsen uit een groene stroomteller.
De rest is daar rond een progje schrijven die in dat geval een vermogen dimmer stuurt.
Om de x aantal seconden geeft een groene teller een puls, het is dus een kwestie van continu meten en vergelijken hoeveel je injecteert.
Dat systeem werkt voorlopig enkel via die dimmer en kan dus nog geen airco of warmtepomp sturen,
bedoeling is nu om uit te zoeken hoe we in de schakeling van die warmtepomp kunnen geraken om
zo de compressor te sturen volgens de geïnjecteerde stroom.
Last edited by Geerten; 20 december 2024, 16:14.
Comment
-
Of als je niet van knutselen houdt, een commerciële oplossing zoals Eddi. Ook met Home-assistant zijn leuke dingen te doen maar hier is enig technisch inzicht nodig.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
We hebben prijs. Gisteren melding gekregen dat ze in februari de DM komen plaatsen.
Momenteel heb ik dus een dubbele teller, een dag en een nachtteller. 3 fase. De accumulatoren staan op de nachtteller.
1) Is het raadzaam om het geheel naar slechts 1 teller te brengen of is er geen keuze ?
2) Indien er geen keuze is, hoe kan ik bv ervoor zorgen dat de accumulatoren slechts worden opgeladen buiten de piekuren ? Ik vermoed dat dit het best 's nachts is na bv 11 uur ?
Momenteel zitten we aan een totaalverbruik van
Daluren .................................... 1203 kWh
Exclusief nacht .......................... 7844 kWh
Er zijn geen piekuren (geen digitale meter).
Ondertussen kijken we uit (batibouw , ...) om na te gaan wat bij ons de meest optimale investering zou zijn. Een water warmtepomp staat er niet in. We breken geen vloeren open, ...
https://www.fotospotter.be
Je suis content d’être heureux
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk berichtWe hebben prijs. Gisteren melding gekregen dat ze in februari de DM komen plaatsen.
Momenteel heb ik dus een dubbele teller, een dag en een nachtteller. 3 fase. De accumulatoren staan op de nachtteller.
1) Is het raadzaam om het geheel naar slechts 1 teller te brengen of is er geen keuze ?
2) Indien er geen keuze is, hoe kan ik bv ervoor zorgen dat de accumulatoren slechts worden opgeladen buiten de piekuren ? Ik vermoed dat dit het best 's nachts is na bv 11 uur ?
Momenteel zitten we aan een totaalverbruik van
Daluren .................................... 1203 kWh
Exclusief nacht .......................... 7844 kWh
Er zijn geen piekuren (geen digitale meter).
Ondertussen kijken we uit (batibouw , ...) om na te gaan wat bij ons de meest optimale investering zou zijn. Een water warmtepomp staat er niet in. We breken geen vloeren open, ...
of het nog zin heeft is een ander verhaal, in sommige gevallen ben je beter af met directe elektrische
verwarming, ongeacht of je verwarming nodig hebt geven accumulatoren toch altijd wat warmte af,
die in sommige gevallen dus verloren warmte kan zijn.
Een simpele lucht/lucht airco/warmtepomp bij buitentemperaturen van +8 graden haalt reeds
een deftige COP en werkt ook niet slecht, kosten baten de goedkoopste oplossing, zeker als je deze zelf plaatst zijn die dingen tegenwoordig vrij goedkoop.
Heeft een dag/nacht contract nog zin? Volgens de VREG blijkbaar niet, en al zeker niet met de komst
van de EV, ik zou er zelfs niet in verschieten dat op termijn nacht tarief duurder zal worden dan dag tarief eenmaal van langs hoe meer hun privé EV snachts zullen laten op net gewone net.
https://www.vreg.be/nl/afbouw-uitslu...0nachtverbruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Je kan op je DM nog perfect uitlezen wat je dag en nacht verbruik is Wim (zonnetje/maantje)
of het nog zin heeft is een ander verhaal, in sommige gevallen ben je beter af met directe elektrische
verwarming, ongeacht of je verwarming nodig hebt geven accumulatoren toch altijd wat warmte af,
die in sommige gevallen dus verloren warmte kan zijn.
Een simpele lucht/lucht airco/warmtepomp bij buitentemperaturen van +8 graden haalt reeds
een deftige COP en werkt ook niet slecht, kosten baten de goedkoopste oplossing, zeker als je deze zelf plaatst zijn die dingen tegenwoordig vrij goedkoop.
Heeft een dag/nacht contract nog zin? Volgens de VREG blijkbaar niet, en al zeker niet met de komst
van de EV, ik zou er zelfs niet in verschieten dat op termijn nacht tarief duurder zal worden dan dag tarief eenmaal van langs hoe meer hun privé EV snachts zullen laten op net gewone net.
https://www.vreg.be/nl/afbouw-uitsluitend-nachttarief#:~:text=In%202023%20verdween%20het%20o nderscheid,het%20nacht%2D%20en%20uitsluitend%20nac htverbruik.
Nachttarief is nog zeker tot 2028 in voege en wordt mogelijk nog langer gebruikt.
Van VREG:
De huidige aansturing en meting van het aparte uitsluitend nachtcircuit door de distributienetbeheerder loopt nog zeker door tot 2028. Het historisch voordeligere uitsluitend nachttarief wordt namelijk over verschillende jaren afgebouwd, tot 2028. Het is zeker niet ondenkbaar dat de levering van bepaalde ondersteunende diensten via dit apart circuit, bijvoorbeeld voor het oplossen van congestieproblemen, bepaalde voordelen kan bieden.Last edited by Hombre; 24 december 2024, 09:52.Hombre
Comment
-
-
Een digitale meter houdt sowieso dag en nachtverbruik apart bij.
Of dat in één of twee tarieven wordt afgerekend kan Fluvius (voor een kleine som) op afstand aanpassen.
Maar reken niet op grote prijsverschillen (20-30% op de energiecomponent).
Tenzij je een dynamisch tarief zou kiezen, maar dan moet je zelf de tarieven (per uur) voor de volgende dag in het oog houden en je verbruik (al dan niet geautomatiseerd) daarnaar regelen.
Hier bv kan je zien hoe je dat zelf kan opvolgen:
Ontdek hoe je dagelijkse uurprijzen (eSpot) kunt volgen om op de beste momenten te consumeren dankzij je Dynamic contract.
Er zijn ook (betalende) diensten die dat voor jou doen. Voornamelijk voor wie een elektrische wagen heeft, een batterij ed. Misschien niet rendabel in jouw situatie.
Reken in elk geval mee dat met de DM het werkelijke piekverbruik zal worden aangerekend in het capaciteitstarief, en niet de forfaitaire 2,5 kW - en dat deze vanaf nieuwjaar met 33% (41% hier in Leuven) verhoogd worden.
Dus voor elke kW die je accumulatoren meer trekken betaal je 50-60 €/jaar bij.
Per maand gemeten, in de zomermaanden voor jou dan minder.
Als je meerdere (grote) accumulatoren hebt kan dat oplopen (alhoewel het - voor het gemiddelde gezin - zou gecompenseerd worden door de lagere netkosten per kWh bij de DM - als je er genoeg gebruikt tenminste, een hoge stroomsterkte op korte tijd tov een laag totaal verbruik is nadelig).
Je kan simulaties doen met de V-test.
Ik vermoed dat je nagegeken hebt of je alle overgangs- en steunmaatregelen hebt "opgebruikt":
Het ‘exclusief nachttarief’ wordt geleidelijk afgebouwd. Maar sinds 2021 zijn er voor wie aangesloten is op het elektriciteitsnet met uitsluitend nachttarief verhoogde premies voor energiebesparende investeringen. ‘Exclusief nachttarief’ is iets anders dan het ‘tweevoudig uurtarief’ (ook wel ‘dag-…
En zeg nooit "nooit" , wie weet hoe gelukkig je zal zijn wanneer je dit probleem dat al jaren boven je hoofd hangt zal opgelost hebben .
Beste wensen.
PS: vermoedelijk is je exclusieve nachttarief stilaan al opgeschoven naar wat je met een DM voor daltarief zou betalen, simuleer eerst eens je rekening voor volgend jaar (volgens de V-test tussen € 2200 en 2700/jaar, maar ik ken alle details niet).Last edited by palombian; 24 december 2024, 14:01. Reden: capaciteitstarief, energiecomponent, simulatie
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Op de Dm is het geen zonnetje/maantje maar werkt het via codes 181 is dagtarief, 182 is nacht/WE tarief. Voor injectie van de zonnepanelen 281 resp 282.
Nachttarief is nog zeker tot 2028 in voege en wordt mogelijk nog langer gebruikt.
Van VREG:
display te staan, waarschijnlijk volgens het merk of type, dat weet ik niet.
Comment
-
Wel Hombre, op de DM van mijn schoonbroer komt “WEL” een zonnetje of een maantje op het
Daarom heb ik de tabel met de codes (handleiding) afgedrukt, die ligt vlak bij de meter.
Bij de oude analoge meter was er wel een zonnetje en een maantje, bij een digitale meter kan je meer gegevens belijken, maar dan moet je de codes kennen.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Hier komen er ook alleen maar cijfertjes om aan te geven wat er op dat ogenblik weergegeven wordt.
Daarom heb ik de tabel met de codes (handleiding) afgedrukt, die ligt vlak bij de meter.
Bij de oude analoge meter was er wel een zonnetje en een maantje, bij een digitale meter kan je meer gegevens belijken, maar dan moet je de codes kennen.
Comment
-
Wel Hombre, op de DM van mijn schoonbroer komt “WEL” een zonnetje of een maantje op het
De codes zijn dan weer wel voor de meterstanden van toepassing. Excuses voor de eventuele verwarringHombre
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Het is te zeggen, ik ben nog eens gaan kijken, er staat geen zonnetje of maantje op de display... maar wel naast de display . Op die display staat dan weer een driehoekje/pijltje dat naar de symbolen naast de display wijst.
De codes zijn dan weer wel voor de meterstanden van toepassing. Excuses voor de eventuele verwarring
Het geschreven woord kan soms verwarringen geven, en hier nog een Ferraris terugdraaiende teller, ik wist dat ik het gezien had, maar geen fotografisch geheugen…..
Comment
-
Hier vandaag ook een brief in de bus met als datum eind Januari voor de digitale meter, nogthans heb ik nog recht tot eind oktober 2025 op een terugdraaiende teller.
Zo zie je maar hoe je hier in België steeds maar opnieuw belogen en bedrogen wordt door alle mogelijke instanties.
Na de feestdagen toch maar eens een vriendelijk belletje doen naar Fluvius
Wat ik me trouwens afvraag, waar kun je die tool vinden om het verschil te berekenen tussen een analoge en digitale meter qua uiteindelijke jaarlijkse kost ?
Ik kan deze tool namelijk nergens meer terugvinden op het internet ??
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Ik heb hier 2 airco's die in de zomer voor verkoeling zorgen maar in de tussenseizoenen inspringen voor de verwarming.
Maar ze maken het de mensen wel niet makkelijk: Distributie kent in 2025 een verhoging van ca. 30% net als het capaciteitstarief en meterkost wat met ons verbruik een meerkost vertegenwoordigt van een kleine €300/jaar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
Maar ze maken het de mensen wel niet makkelijk: Distributie kent in 2025 een verhoging van ca. 30% net als het capaciteitstarief
BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye
Comment
Comment