Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

De bedoeling van dynamische prijzen is om vraag en aanbod meer in balans te brengen. Negatieve prijzen zouden dan minder vaak voorkomen, wat een goede zaak is.
    Maar hoe minder prijsschommelingen hoe minder mogelijkheid om op die manier winst te maken, zeker voor particulieren die hoge netkosten betalen (voorlopig alleen op aankoop).
    Het is m.i. iets voor grote professionele installaties, de gemiddelde particulier zal daar niet veel kunnen aan verdienen. Tenzij een extraatje op de onbalansmarkt.

Maar hoe lager de injectievergoeding - en hoe hoger de aankoopprijs - hoe hoger het rendement van een batterij voor je eigen gebruik.
    Dit verschil is de laatste tijd nu net veel groter geworden.
    Met een DM kan je zien hoeveel kWh per dag je zelf opwekt, hoeveel je injecteert (omdat je teveel hebt) en hoeveel je moet aankopen. De dimensionering van je accu en je PV panelen hangt af van je huidige en te verwachten gebruik.
    Mijn installatie van 3 kWp en 5 kWh accu is tot nu toe bv goed gebalanceerd. Wij wekken ongeveer 2/3 van ons gebruik zelf op. Met een grotere accu zou dat maar 250 kWh (momenteel ong € 75) meer zijn, geen goede investering.
    Bij elektrisch koken zouden we iets meer nodig hebben, maar zowel voor een warmtepomp als een elektrische wagen zou het nauwelijks helpen.
    Maar je haalt wel de capaciteitskosten naar beneden en met een kleine uitbreiding heb je een noodvoorziening voor de komende tijden .

Zeg dus niet nee tegen een - goed gedimensioneerde en geprijsde - thuisaccu.

PS: en als je ooit zou moeten betalen om te injecteren kan je de huidige omvormers daarop instellen, waar is het probleem ?
    Je vergeet er wel bij te vertellen dat je kookt en verwarmd op gas !
    Uiteraard ga je in uw geval toekomen met die kleine batterij

En sommige van je uitspraken in dit antwoord is toch echt wel weer van een verkoper hoor ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Je vergeet er wel bij te vertellen dat je kookt en verwarmd op gas !
      Uiteraard ga je in uw geval toekomen met die kleine batterij

En sommige van je uitspraken in dit antwoord is toch echt wel weer van een verkoper hoor ...

grts
      Sieg
      Sieg, dank voor de zoveelste "op de man af", hoe is het mogelijk ? Heb ik ooit één keer iets dergelijks over jou gezegd ?

Ik heb duidelijk aangeven dat het voor een warmtepomp (=verwarming) geen oplossing is.
      En met een iets grotere accu zou ik ook kunnen koken (zoals iemand hier doet), maar ben ik verplicht om dat te doen ?

Comment

• Accumulatoren vervangen door lucht lucht warmtepomp. Installatie gaf weinig kap en breekwerk en verbruik is stukken minder. Ook win je veel plaats en het comfort via de app is super. Met de accumulatoren stook je veel verloren.
        Flickr

Comment

Sieg, dank voor de zoveelste "op de man af", hoe is het mogelijk ? Heb ik ooit één keer iets dergelijks over jou gezegd ?

Ik heb duidelijk aangeven dat het voor een warmtepomp (=verwarming) geen oplossing is.
          En met een iets grotere accu zou ik ook kunnen koken (zoals iemand hier doet), maar ben ik verplicht om dat te doen ?
          Als je ook zou koken op elektriciteit en zelfs al zou de batterij groter zijn, ga je dan echt toekomen met uw 3 kWp installatie?
          Je wekt nu twee derden van je verbruik op schreef je, ga je een grotere batterij dan wel vol krijgen met uw panelen in combinatie met een eventueel dynamisch contract aan meer dan twee derden komen?
          Er zijn ook winterperiodes met bepaalde dagen of zelfs weken bijna geen zon.

En wie een batterij wil plaatsen kan ook nog eens voor bijkomende kosten kolen te staan, niet elke omvormer dat ooit geïnstalleerd werd, is compatibel met een thuisbatterij of dynamisch contract om er ook winst mee te maken.
          Elke situatie is anders en er is spijtig genoeg geen eenvoudig antwoord dat voor iedereen van toepassing kan zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Jan, ik ga niet op de man af maar op hetgeen je schrijft !
            Voor iemand die wel een warmtepomp heeft en kookt op elektriciteit, dus alles elektrisch en geen andere soort van energie, gaat nooit toekomen met gelijk welke batterij om een terugdraaiende teller te vervangen door een digitale.
            Dus dat kost ons gewoon weer eens extra geld

En jawel je speelt regelmatig op de man Jan, dit vooral dan om te zeggen hoe iemand anders moet besparen, zoals je uitspraak onlangs, "wie veel verbruikt kan veel besparen" of "met ik heb wel alle veranderingen gedaan terwijl anderen op een terras zaten", enz. ...

Is het je nog niet opgevallen dat hoe meer mensen investeren om zo weinig mogelijk te verbruiken, dat de factuur steeds maar duurder wordt ?
            Dus wat moet je ommeduur nog doen om, zoals in andere landen, geen rib uit je lijf te moeten verkopen hier in België om de jaarlijkse energierekening te kunnen betalen.
            En dan spreek ik uiteraard over mensen die alles elektrisch hebben, dus zeker geen gas !
            Het gaat gewoon van kwaad naar erger, en dat mensen dan teruggrijpen op verwarmingen waar de energieleveranciers geen vat op hebben is heel erg logisch toch ...

En waarom schrijf je dit "Negatieve prijzen zouden dan minder vaak voorkomen, wat een goede zaak is" ?

grts
            Sieg

Comment

Is het je nog niet opgevallen dat hoe meer mensen investeren om zo weinig mogelijk te verbruiken, dat de factuur steeds maar duurder wordt ?
              Je moet het anders bekijken, de mensen die helemaal niets hebben gedaan om hun energieverbruik te verminderen, die betalen steeds meer.
              Als ik geen zonnepanelen had geïnstalleerd dan zou ik per maand ongeveer dubbel zoveel betalen voor gas en elektriciteit.
              Die installatie heeft ook geld gekost, maar als ik dat geld op mijn spaarrekening had laten staan, dan zou het veel minder opbrengen dan wat het nu doet.

Energie wordt steeds duurder, en dat zal niet veranderen.
              De energieleveranciers willen ook niet minder verdienen omdat hun klanten minder energie verbruiken, daarom blijven ze hun prijzen aanpassen om genoeg te kunnen blijven verdienen terwijl ze minder stroom en gas verkopen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De energieleveranciers willen ook niet minder verdienen omdat hun klanten minder energie verbruiken, daarom blijven ze hun prijzen aanpassen om genoeg te kunnen blijven verdienen terwijl ze minder stroom en gas verkopen.
                Dat is een bepaalde logica dat er inderdaad achter zit, maar het is toch nog iets anders dan dit.
                Het is niet dat mensen gaan besparen zijn op energie, ze zijn begonnen met de prijzen te verhogen opdat mensen zouden besparen en minder zouden verbruiken voor dezelfde prijs.
                Op,die,manier beperken ze het verbruik en moeten ze hun winsten niet gebruiken voor uitbreidingen en vernieuwingen aan het netwerk.
                Maar dan komt plots de overheid ons opdringen om zoveel mogelijk over te schakelen naar elektriciteit en kunnen mensen niet anders meer dan terug meer verbruiken.
                Dan komen de energiebedrijven en netbeheerders terug in de eerste situatie waar ze zouden moeten investeren, maar liefst zonder,minder hun zakken te vullen en dan gaan ze weer andere regeltjes bedenken om nog wat extra te verdienen om dat op te vangen.
                Ondertussen zijn ze de mensen beginnen pushen om te investeren, eerst met de zonnepanelen maar daar worden de mensen dan weer op gestraft want er komt het prosumententarief, daarna afschaffing van de digitale teller en daarna nog het capaciteitstarief.
                En denkt u dat het daarbij zal stoppen?
                Uiteraard niet, integendeel zelfs want zo lang zal het niet meer duren voor wie een batterij heeft, ook extra zal betalen.
                En ze vinden ook nog wel iets om het laden van de EV of gebruik van een warmtepomp ook nog wat duurder te maken.
                Veel zal de overheid niet willen tegenhouden want op alles verdienen ze met de BTW er op.
                Zoals de VREG al langer wil, zal er ooit wel een abonnementsformule komen voor energie, zo betaalt iedereen een identiek bedraag ook al verbruikt die niets.
                Het nadeel van een dergelijk systeem is dat mensen die weinig verbruiken ook de maximum betalen.
                Curieus hoeveel mensen het normaal zouden vinden om bij elk winkelbezoek een forfait te moeten betalen van bijvoorbeeld 200€, ook als je maar een kilo suiker wil kopen.
                Veel mensen komen niet meer rond en willen besparen, maar men kan niet besparen want dan verhogen ze alles als men dat doet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

• Ha! de complottheorieën.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Je moet het anders bekijken, de mensen die helemaal niets hebben gedaan om hun energieverbruik te verminderen, die betalen steeds meer.
                    Als ik geen zonnepanelen had geïnstalleerd dan zou ik per maand ongeveer dubbel zoveel betalen voor gas en elektriciteit.
                    Die installatie heeft ook geld gekost, maar als ik dat geld op mijn spaarrekening had laten staan, dan zou het veel minder opbrengen dan wat het nu doet.

Energie wordt steeds duurder, en dat zal niet veranderen.
                    Mee eens, niets doen brengt je enkel maar verder achterop (dat wil niet zeggen dat je hals over kop de waan van de dag moet volgen). Het valt ook op dat er vooral aandacht wordt besteed aan de prijs van de energie (zie weer alle éénmalige kortingen voor wie overstapt van leverancier), en niet zozeer aan het verminderen van het verbruik.

Betaalbare (energie)rekeningen was ook één van mijn bekommernissen als gepensioneerde, ik beklaag me mijn investeringen hoegenaamd niet.

PS: eigenaardig dat Sieg, die recent nog verklaarde zijn warmtepomp op 3 jaar te hebben terugverdiend, de discussie hier nog altijd in negatieve zin denkt te moeten ombuigen .
                    Last edited by palombian; gisteren, 14:09. Reden: aandacht voor prijs, minder voor verbruik

Comment

Jan, ik ga niet op de man af maar op hetgeen je schrijft !
                      Voor iemand die wel een warmtepomp heeft en kookt op elektriciteit, dus alles elektrisch en geen andere soort van energie, gaat nooit toekomen met gelijk welke batterij om een terugdraaiende teller te vervangen door een digitale.
                      Dus dat kost ons gewoon weer eens extra geld

En jawel je speelt regelmatig op de man Jan, dit vooral dan om te zeggen hoe iemand anders moet besparen, zoals je uitspraak onlangs, "wie veel verbruikt kan veel besparen" of "met ik heb wel alle veranderingen gedaan terwijl anderen op een terras zaten", enz. ...

Dus wat moet je ommeduur nog doen om, zoals in andere landen, geen rib uit je lijf te moeten verkopen hier in België om de jaarlijkse energierekening te kunnen betalen.
                      En dan spreek ik uiteraard over mensen die alles elektrisch hebben, dus zeker geen gas !
                      Het gaat gewoon van kwaad naar erger, en dat mensen dan teruggrijpen op verwarmingen waar de energieleveranciers geen vat op hebben is heel erg logisch toch ...

En waarom schrijf je dit "Negatieve prijzen zouden dan minder vaak voorkomen, wat een goede zaak is" ?

grts
                      Sieg
                      Uiteraard kan geen enkele batterij de terugdraaiende teller vervangen, als dat je standpunt blijft houdt het hier op.

Dat je in ons klimaat er niet moet op rekenen om te kunnen verwarmen (in het overgrote deel van de woningen) met zelf opgewekte stroom heb ik duidelijk gesteld.

Anderzijds hadden we hier op 13 januari (met onze kleine installatie) een opbrengst van 10 kWh (waarvan 5 kWh weggegeven aan 2ct). Gasverbruik was 61 kWh, met een WP zou dat hooguit 20 kWh zijn, met een aangepaste installatie zou er een behoorlijk deel daarvan kunnen opgewekt worden. Spijtig genoeg zitten we hier in Vlaanderen bijna altijd onder de inversie.
                      Ook zou met een grotere batterij in de goedkope uren stroom kunnen aangekocht worden.
                      Wie dus EERST de energieverliezen aanpakt komt al een stuk verder.
                      Met een digitale meter krijg je ook een beter inzicht in jouw verbruik zodat je niet meer moet voortgaan op alles wat erover verteld en geschreven wordt.

Negatieve prijzen zijn groeipijnen, op de duur zou dat investeringen in hernieuwbare energie ontmoedigen (voor elke slimmerik die denkt daarvan te profiteren moet je een idioot vinden aan de andere kant die er op toelegt).
                      Redelijke schommelingen zijn voor iedereen beter.

Ik heb ook vermeld dat wij niet op elektriciteit koken (althans zolang we met gas verwarmen, ik zie ook niet veel TV-koks met een inductievuur).
                      In dat geval zou ik een aangepaste installatie hebben. Het doet dus niets af aan mijn argumenten.

PS: Als jij je al op je tenen getrapt voelt omdat mijn visie over wanneer je op een terras mag zitten verschilt van de jouwe heb jij misschien toch een probleem.

Bovendien is jouw houding daarin niet consistent. Enerzijds scheld je me uit omdat ik soms een houtkachel aansteek en nu haal je weer aan dat je het begrijpt dat er mensen zijn die daar elke dag mee verwarmen.
                      Ik mag geen gas gebruiken, maar jij hebt een nieuwe diesel gekocht. Over een EV zullen we het niet hebben.

Iedereen doet daarmee - zolang het mag en hij het (niet) kan betalen - wat hij wil, hou dus op om mij persoonlijk te viseren.
                      Ik deel hier mijn ervaringen (met plus- en minpunten), ik ben geen verkoper (maar beschik wel over betere gegevens - en deel die ook zo nodig).

Last edited by palombian; gisteren, 16:15.

Comment

• Intussen met het dynamisch contract flink verlies door het mistige weer over 24u gemiddeld 18ct vs 14.5ct voor een variabel contract. Bezin eer je begint

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Ha! de complottheorieën.
                          Hier gaan we weer, in plaats van een constructieve conversatie op te bouwen weer wat komen stoken.
                          Het grootste deel komt uit info van de VREG zelf.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

1) Uiteraard kan geen enkele batterij de terugdraaiende teller vervangen, als dat je standpunt blijft houdt het hier op.

2) Dat je in ons klimaat er niet moet op rekenen om te kunnen verwarmen (in het overgrote deel van de woningen) met zelf opgewekte stroom heb ik duidelijk gesteld.

3) Wie dus EERST de energieverliezen aanpakt komt al een stuk verder.

4) Met een digitale meter krijg je ook een beter inzicht in jouw verbruik zodat je niet meer moet voortgaan op alles wat erover verteld en geschreven wordt.

5) Negatieve prijzen zijn groeipijnen, op de duur zou dat investeringen in hernieuwbare energie ontmoedigen (voor elke slimmerik die denkt daarvan te profiteren moet je een idioot vinden aan de andere kant die er op toelegt).
                            Redelijke schommelingen zijn voor iedereen beter.

6) Ik heb ook vermeld dat wij niet op elektriciteit koken (althans zolang we met gas verwarmen, ik zie ook niet veel TV-koks met een inductievuur).
                            In dat geval zou ik een aangepaste installatie hebben. Het doet dus niets af aan mijn argumenten.

7) PS: Als jij je al op je tenen getrapt voelt omdat mijn visie over wanneer je op een terras mag zitten verschilt van de jouwe heb jij misschien toch een probleem.

8) Bovendien is jouw houding daarin niet consistent. Enerzijds scheld je me uit omdat ik soms een houtkachel aansteek en nu haal je weer aan dat je het begrijpt dat er mensen zijn die daar elke dag mee verwarmen.

9) Ik mag geen gas gebruiken,

10)maar jij hebt een nieuwe diesel gekocht. Over een EV zullen we het niet hebben.

11) Iedereen doet daarmee - zolang het mag en hij het (niet) kan betalen - wat hij wil, hou dus op om mij persoonlijk te viseren.

12) Ik deel hier mijn ervaringen (met plus- en minpunten), ik ben geen verkoper (maar beschik wel over betere gegevens - en deel die ook zo nodig).

1) Dus sowieso altijd in het nadeel hier in België Jan en dat ligt niet enkel aan het weer

2) Het gaat niet over energieverbruik maar over de prijzen, als je alles al gedaan hebt om je verbruik zo laag mogelijk te krijgen (behalve overschakelen op gas) en de prijs blijft stijgen dat is het toch logisch dat het niet aan de consument ligt, zo moeilijk is dat toch niet

3) Zie 2 !

4) U zegt dat ik voortga op alles wat erover verteld of geschreven wordt, doch U heeft geen warmtepomp en U kookt niet elektrisch, en toch ga je af op al hetgeen erover geschreven wordt en hetgeen je vermoed ...

5) Voor de consument blijven negatieve prijzen met een dynamisch contract een groot voordeel, maar blijkbaar wilt U daar niet van weten ?

6) Die TV kok zijn energie wordt niet betaald dooe hemzelf maar door het mediabedrijf die deze inbrengen als onkosten, en trouwens genoeg koks die op inductie koken want het resultaat is net hetzelfde. Blijkbaar ook weer een reactie van gewoon ergens te lezen dan ?

7) Onze visies verschillen inderdaad, ik sta niet aan de kant van de leveranciers maar aan de kant van de gebruikers ...

8) Ik scheld je niet uit, ik zeg je dat je ook met hout stookt op het moment dat U klacht doet over de stank van houtvuren in uw buurt, maar blijkbaar mag het in De Ardennen wel stinken dan ?

9) U mag uiteraard gas gebruiken maar ik zeg steeds dat het niet logisch is dat gas in België zoveel goedkoper is dan elektriciteit, terwijl de overheid wil dat we met z'n allen elektrisch gaan koken, verwarmen en rijden. Vind U dat logisch ?

10) Ik heb inderdaad een diesel van 2 jaar oud, en als je wat opzoekingswerk doet dan zou je moeten weten dat mijn diesel properder is dan moderne benzinewagens, en als ik een EV had gekocht met dezelfde opties, laadruimte (bereik is onmogelijk maar toch zoveel mogelijk) dan was ik 90.000 € kwijt, sorry maar dat kan/wil ik niet betalen. Misschien heeft U daarvoor het geld wel over, ieder z'n ding uiteraard

11) Als U een uitspraak doet waarbij een groot deel van de maatschappij geviseerd wordt dan mag men U daarover aanspreken Jan, lijkt me toch logisch.
                            En zoals ik zei het gaat niet over jouw persoonlijk maar over je uitspraken en die schelen nogal met heel veel mensen.

12) U heeft helemaal geen ervaring over elektrisch verwarmen, elektrisch koken of elektrisch rijden. U heeft enkel ervaring met gasverwarming en koken op gas Jan.

Ik weet niet of je vandaag het nieuws gezien hebt, dankzij die bewindvoering van onze regering hier in België door de elektriciteitsprijs zo ontzettend duur te maken, en trouwens komt er nog een pak bij in 2025, beginnen mensen weer een nieuwe verwarming op stookolie te plaatsen en verwarmingen op gas omdat dit een héél pak goedkoper is.

Ik heb het al gezegd in een vorig topic, als ik kon gekozen hebben om mijn accumulatiekachels te vervangen door verwarmen met gas dan had ik dat zeker en vast gekozen hier in België.
                            In het buitenland daarentegen ben je beter af om over te schakelen op elektrisch, eigenlijk zoals het hoort.
                            Doch België is en blijft op alle vlakken de slechtste leerling van de klas

Dus zeg nu zelf ....

grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; gisteren, 23:57.

Comment

• Ik zie dat er hier geregeld over elektrisch koken wordt geschreven.
                              Ik heb zelf altijd op een gasvuur gekookt, toen ik in 2022 mijn zonnepanelen besteld had heb ik het gasvuur al vervangen door een inductiekookplaat, nog voor de panelen geplaatst zijn.
                              Dat is een enkelfasige kookplaat met 4 kookzones en een maximum totaalvermogen van 3,5KW.
                              Het totaalvermogen wordt begrensd op 3,5 KW als je teveel zones tegelijk wil gebruiken op een hoog vermogen, maar in de praktijk heb je daar geen last van omdat je normaalgezien nooit alles tegelijk op het vuur zet.
                              Eerst had ik wat schrik dat daarmee het piekvermogen te hoog zou worden, maar door er een beetje op te letten om niet teveel kookzones tegelijk op een hoog vermogen te gebruiken was in december het hoogste piekverbruik van 2024 nog altijd maar 2,664 KW.
                              En dan is het niet alleen de kookplaat die ingeschakeld is, ik zet niet alles uit om te gaan koken.
                              Omdat het piekverbruik door de accu hier de meeste maanden een stuk lager is dan 2,5 KW maakt het voor die ene maand ook niets uit voor het gemiddelde voor 2024, het gemiddelde zal dan net iets boven de 2,5 KW uitkomen (dat wordt toch elke maand al op 2,5 KW gezet als dat lager was)
                              Het piekverbruik is een gemiddelde per kwartier, maar je gebruikt een kookplaat normaalgezien nooit zo lang op vol vermogen.

Wat de ervaring van het koken op een inductiekookplaat betreft, zodra je dat gewoon bent wil je niet meer terug naar een gasvuur, een inductiekookplaat, ook een enkelfasige, is veel sneller dan een gasvuur.
                              Een inductiekookplaat is ook véél gemakkelijker proper te houden dan een gasvuur, en in combinatie met zonnepanelen en een accu verbruikt die het grootste deel van het jaar geen stroom van het net, terwijl een gasvuur wel het hele jaar door gas nodig heeft terwijl je aan het koken bent.
                              In de zomer is een inductiekookplaat ook veel beter om de temperatuur in huis niet te hoog te laten oplopen, bij een gasvuur ben je meer de keuken aan het opwarmen dan het eten dat er op het vuur staat, als je dan een airco gebruikt dan zal die nog meer verbruiken om die extra warmte terug naar buiten af te voeren.
                              Een gewone elektrische kookplaat hadden we vroeger thuis, die reageerde heel traag, en het was ook niet zo handig dan een inductiekookplaat die meteen reageert als je het vermogen verhoogt of verlaagt.
                              Die elektrische kookplaat hebben we dan later ook vervangen door een gasvuur (met een gasfles buiten tegen de gevel, want die woning werd verwarmd met mazout, er was toen zelfs geen aardgas in die straat).
                              Toen was een inductiekookplaat nog science-fiction ...
                              Last edited by Black B@ndit; Vandaag, 00:53.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Ik zie dat er hier geregeld over elektrisch koken wordt geschreven.
                                Ik heb zelf altijd op een gasvuur gekookt, toen ik in 2022 mijn zonnepanelen besteld had heb ik het gasvuur al vervangen door een inductiekookplaat, nog voor de panelen geplaatst zijn.
                                Dat is een enkelfasige kookplaat met 4 kookzones en een maximum totaalvermogen van 3,5KW.
                                3,5KW is wel echt heel weinig hoor... De mijne is 11KW

Comment

Working...
                                X